Vraag

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-05 09:23
Ik zoek een?
M.2 controller-card specifiek voor een x16 slot, vanwege de vrije CPU lane ervan op het betreffende moederbord

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
https://www.asus.com/Moth...ories/HYPER-M-2-X16-CARD/
of
https://www.asrock.com/mb...ULTRA%20QUAD%20M.2%20CARD
Moederbord is ASRock ( https://www.asrockrack.co...etail.asp?Model=E3C246D4U ) dus ben geneigd de ASRock ULTRA QUAD card te verkiezen, maar 2 keer zo duur als de ASUS Hyper, mij is onduidelijk waar dat prijsverschil in zit

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Intel Xeon E-2136 storage/cloud/web server, de M.2 komen niet in hw-RAID, d.w.z. ze worden geraadpleegd/geconfigureerd middels Unraid dus van beide cards kan ik die optie wegstrepen
- aanvankelijk komen er maar 2 M.2 cards in, later uitbreidingsoptie erg fijn, dus ruimte voor 4 perfect
- Mainboard zelf heeft ook al plek voor 1 M.2 card, dat slot deelt PCH-lane met SATA0.
- Het PCIe x16 slot zit apart, op een CPU lane. Er zit vooralsnog niets in de andere PCIe sloten, dus x16 blijft ook echt x16, niet x8+x8 o.i.d.

Vragen;

- De asus card heeft geen extra power-toevoer, de asrock heeft een 12V plug op de card. Ik neem eigenlijk aan dat dit mATX moederbord ruim voldoende power aan het x16 slot kan geven voor max 4 M.2 printjes, dus dat die extra power-optie meer show dan noodzaak is.

OK, als we niet kijken naar het (vreemde) prijsverschil, welke card moet ik kiezen, en waarom? Design van de ASRock vind ik trouwens wel echt slim, met die schuin geplaatste M.2-slots.

- Is de extra koeling wel nodig? (zie hieronder..) Rest van de kast zit al vol met blowers die ook op en langs de x16 card zouden blazen. Vermoedelijk haal ik de fan uit/van de controller-card, en de alu afdek-plaat ook. Verwacht niet dat de lucht in de kast warmer dan 35C zal worden. Komen wel veel HDDs in, maar die staan grotendeels uit, dankzij unraid.

"One of our key findings has been the lack of a consistent pattern of higher failure rates for those drives at higher utilization levels. Such correlations have been repeatedly highlighted by previous studies, but we are unable to confirm them by observing our population. Although our data do not allow us to conclude that there is no such correlation, it provides strong evidence to suggest that other effects may be more prominent in affecting disk drive reliability in the context of a professionally managed data center deployment.
Our results confirm the findings of previous smaller population studies that suggest that some of the SMART parameters are well-correlated with higher failure probabilities. We find, for example, that after their first scan error, drives are 39 times more likely to fail within 60 days than drives with no such errors. First errors in reallocations, offline reallocations, and probational counts are also strongly correlated to higher failure probabilities. Despite those strong correlations, we find that failure prediction models based on SMART parameters alone are likely to be severely limited in their prediction accuracy, given that a large fraction of our failed drives have shown no SMART error signals whatsoever. This result suggests that SMART models are more useful in predicting trends for large aggregate populations than for individual components. It also suggests that powerful predictive models need to make use of signals beyond those provided by SMART." https://ai.google/research/pubs/pub32774
enne..

Alle reacties

• JohnFlipse82
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 24-02 15:20
Alowa,

Ik zit met dezelfde situatie ongeveer. Dus was erg benieuwd of je al een keuze hebt gemaakt en of het allemaal werkt zoals je het gedacht had.

Groetjes,
John

• jubeth
Ik ben gegaan voor de Asrock Ultra Quad, maar ik kom later nog met wat saillante details, want ik heb een stukje uit de print en stalen omhulsel moeten zagen om SATA ports op moederbord toegankelijk te maken. ;-)
Zodra ik tijd heb, laat ik wat metinkjes zien e.d.

• JohnFlipse82
Erg gewaagd. :)

Zelf heb ik een Asrock EP2C602 waar ik ook de Asrock Ultra Quad of de Asus Hyper M.2 X16 in wil stoppen.

Op deze computer heb ik ook Unraid draaien en deze uitbreiding moet er voor zorgen dat ik straks 3x de Samsung 970 Evo Plus in Raid 5 als Cachpool heb draaien. Dit zal dan ook softwarematig in Unraid worden geregeld.

Dus ben blij dat jij succes hebt geboekt met een soortgelijke situatie. Herkende Unraid de SSD's zonder probleem?

• jubeth
Ja, unraid had er geen enkel probleem mee. In ieder geval niet nadat ik via IPMI van het Asrock moederbord de boel had bekeken. En 't moederbord heeft de C246 chipset, dat is dermate 'current' dat BIOS de Ultra M.2 card meteen correct herkende en config ervoor had toegevoegd. Asrock en Asrock doen het in dit geval goed samen. ;) Ik draai de vier M.2 slots overigens niet in RAID, alle 4 worden apart aangesproken, wat prima op max speed gaat vanwege de dedicated PCH lane direct-to-CPU van het x16 slot waar die in zit.

In ieder geval is deze Asrock kaart zo snel dat ik de M.2 SSD die ik aanvankelijk op het moederbord zelf had zitten, heb verplaatst naar de Ultra Quad kaart.

• JohnFlipse82
Dat is allemaal goed om te horen. Heb nu een enkele nvme 960 EVO op een enkele pcie kaart van asus draaien. Dus met de nvme ondersteuning voor mijn moederbord gaat het vast geen probleem worden.

Het ging mij erom of unraid de nvme ssd’s ging zien als ze allemaal op een x16 slot zouden zitten. Dat is nu zo goed als zeker. Bedankt zover en ik kijk uit naar je verhaal.

• JohnFlipse82
Ohja waar heb je uiteindelijk die asrock x16 kaart gekocht en voor hoeveel? Overal is hij namelijk uitverkocht. :(

• jubeth
JohnFlipse82 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 20:36:
Ohja waar heb je uiteindelijk die asrock x16 kaart gekocht en voor hoeveel? Overal is hij namelijk uitverkocht. :(
Frankrijk; https://www.amazon.fr/Asr...d-M-2-Card/dp/B079TQ9C6Q/
Gaat best snel nog, vergelijkbaar met Duitsland. Dag of 3-4.
Ik zie dat 'ie wel weer een tientje duurder is nu dan toen ik 'm bestelde. Prijs fluctueert met de dag, lijkt het.

• paupau
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-05 14:37
zal deze ook werken met Gigabyte Z390 Aorus Ultra moederbord?
pricewatch: Gigabyte Z390 Aorus Ultra

• jubeth
paupau schreef op donderdag 31 december 2020 @ 02:04:
zal deze ook werken met Gigabyte Z390 Aorus Ultra moederbord?
pricewatch: Gigabyte Z390 Aorus Ultra
Geen idee of BIOS ervan PCIE bifurcation ondersteunt. Moet je even vragen aan Gigabyte kenners.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee