IPS glow, dus kiezen voor TN paneel of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-10 20:35
Sinds kort ben ik in het bezit van een mooie 27" IPS iiyama monitor (onderstaande om precies te zijn)
pricewatch: Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 Zwart Uit reviews (en ik heb er verschillende gelezen) komt naar voren dat dit paneel niet gekend staat om IPS glow/backlight bleed, maar ik ervaar het hier anders.

Bij het kijken van series/films (of spelen van donkere games) neem ik deze storende 'glow' (backlight bleed?) waar in de hoeken, maar met name in de linker bovenhoek en de rechter benedenhoek. Zie vergelijk met het oude en nieuwe scherm (ter info: het nieuwe scherm staat op brightness 30)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UQCGlc93TdUyK0vl4NsLpbPC/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nJso1H5gNQvVIx5y0qAVqEEW/medium.jpg

Het scherm ga ik sowieso retourneren, want hier valt niet mee te leven. Maar wat is nu wijsheid: hetzelfde product opnieuw terug krijgen (in de hoop dat het beter is) of is de mening dat dit inherent is aan IPS en kan ik dus beter een (heel) goed TN paneel uitzoeken?

Bedankt voor jullie feedback alvast :)

[ Voor 6% gewijzigd door ScSi op 12-02-2019 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Deels heeft een IPS paneel daar wat meer last van en grotere monitoren ook wat meer dan kleinere, maar voor zover de foto's accuraat zijn is dit wel vrij extreem en zou je bij vervanging met een ander scherm wel een betere ervaring moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
Hann1BaL schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:31:
...maar voor zover de foto's accuraat zijn is dit wel vrij extreem...
Het is in real life (iets) minder erg dan op de foto, maar dit was het beste wat ik kon vastleggen wat het dichtst bij de realiteit kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

OmeJoyo

This is me

Persoonlijk verafschuw ik IPS glow en vind het dan ook super storend. Vandaar dat er hier ook TN of (M)VA panelen in huis zijn te vinden. Ik zou als jij net als ik iemand bent die zich eraan stoort een niet IPS scherm kiezen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Wat ik op je foto's zie is backlight bleeding. Ik kan duidelijk de lichtbronnen zien waar het licht "lekt".

IPS glow kan net zo storend zijn, maar is meer een soort waas die sterker wordt/meer opvalt naarmate je dichter op je scherm zit.

Voorbeeld:
Ik heb een 27" ips scherm.
- op 70cm van mijn scherm, zie ik nauwelijk ips glow bij donker beeld.
- op 50cm van mijn scherm, zie ik duidelijk ips glow in de hoeken
- op 30cm van mijn scherm, zie ik overal glow

Bij backlight bleeding zie ik het op elke afstand.

Elke soort scherm heeft zijn nadelen. Ik heb nog geen enkel goed tn scherm gezien bijvoorbeeld, als in dat ze vaak zeer onregelmatige helderheid hebben, vaak een blauwe gloed aan een kant van het scherm en lelijke (vale) kleuren.

VA vind ik persoonlijk het mooiste beeld geven door superieur contrast en veel betere kleuren dan TN, maar als het beweegt, zie ik duidelijk ghosting, vooral in textures met hoog contrast. Het ergst nog in films met donkere scenes en space simulators; die zijn verschrikkelijk op een VA.

Al met al vind ik IPS momenteel het mooist voor algemeen gebruik. Maar de glow kán storend zijn. Maar als ik dan weer even achter een TN monitor heb gezeten, dan is de glow ineens een stuk minder erg, maar dat is persoonlijk en verschilt van paneel tot paneel.

Ik ben ondertussen aan het wachten totdat óf Oled geen burn-in problemen meer heeft (en betaalbaar is) of er een goede LCD techniek met full array backlight op de markt komt, die de grootste nadelen van zowel IPS, VA als TN overklast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:37
ScSi schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:28:
Sinds kort ben ik in het bezit van een mooie 27" IPS iiyama monitor (onderstaande om precies te zijn)
pricewatch: Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 Zwart Uit reviews (en ik heb er verschillende gelezen) komt naar voren dat dit paneel niet gekend staat om IPS glow/backlight bleed, maar ik ervaar het hier anders.

Bij het kijken van series/films (of spelen van donkere games) neem ik deze storende 'glow' (backlight bleed?) waar in de hoeken, maar met name in de linker bovenhoek en de rechter benedenhoek. Zie vergelijk met het oude en nieuwe scherm (ter info: het nieuwe scherm staat op brightness 30)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het scherm ga ik sowieso retourneren, want hier valt niet mee te leven. Maar wat is nu wijsheid: hetzelfde product opnieuw terug krijgen (in de hoop dat het beter is) of is de mening dat dit inherent is aan IPS en kan ik dus beter een (heel) goed TN paneel uitzoeken?

Bedankt voor jullie feedback alvast :)
Ik heb exact hetzelfde scherm, met precies dezelfde problemen. Het toevallige is dat ik via de zoektermen 'Iiyama' en 'IPS glow' op Google dit topic tegen kwam. Lijkt dus specifiek een probleem van dit scherm.

Ben dan ook heel erg benieuwd of jij hetzelfde scherm nogmaals hebt gekocht (en hoe dat uitzag) of een ander type?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

zunrob schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:31:
[...]

Ik heb exact hetzelfde scherm, met precies dezelfde problemen. Het toevallige is dat ik via de zoektermen 'Iiyama' en 'IPS glow' op Google dit topic tegen kwam. Lijkt dus specifiek een probleem van dit scherm.

Ben dan ook heel erg benieuwd of jij hetzelfde scherm nogmaals hebt gekocht (en hoe dat uitzag) of een ander type?
Dit is een topic van 1,5 jaar terug?

Als je geen glow wilt hebben moet je voor een VA paneel gaan :)

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
d22wth schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:11:
[...]

Dit is een topic van 1,5 jaar terug?

Als je geen glow wilt hebben moet je voor een VA paneel gaan :)
Klopt! Ik kwam het topic zoals ik al zei toevallig tegen, en aangezien het scherm nog steeds verkocht was benieuwd naar de keuze van TS! :)

@d22wth Overigens vind ik de glow in de hoeken niet zo erg, dat zie je tijdens normaal gebruik eigenlijk niet. Wat me wel stoort is dat er langs de bovenrand ook een lichtere vlek zit, volgens mij backlightbleeding. Die valt helaas wel op.

[ Voor 25% gewijzigd door zunrob op 20-10-2020 00:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ScSi
zunrob schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 00:12:
[...]

Klopt! Ik kwam het topic zoals ik al zei toevallig tegen, en aangezien het scherm nog steeds verkocht was benieuwd naar de keuze van TS! :)

@d22wth Overigens vind ik de glow in de hoeken niet zo erg, dat zie je tijdens normaal gebruik eigenlijk niet. Wat me wel stoort is dat er langs de bovenrand ook een lichtere vlek zit, volgens mij backlightbleeding. Die valt helaas wel op.
Uiteindelijk ben ik inderdaad voor een VA-paneel gegaan. Heb me de pricewatch: MSI Optix MAG271CQR Zwart aangeschaft en zéér tevreden mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
ScSi schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 06:34:
[...]

Uiteindelijk ben ik inderdaad voor een VA-paneel gegaan. Heb me de pricewatch: MSI Optix MAG271CQR Zwart aangeschaft en zéér tevreden mee!
Merci! Ik heb vandaag een vervangend scherm binnengekregen. Glow is minimaal, en zo goed als geen backlight bleed. Helemaal fijn dus. Ben ik ermee aan het werk, zie ik een diepe kras in het paneel zitten inclusief vlekken eromheen. :'(
Pagina: 1