Meerdere aansluitingen internet over stopcontact

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 19:41
Beste mensen,

Bij mij komt Internet (net als bij veel mensen) binnen in de meterkast. Omdat WIFI niet altijd toereikend is, wil ik ook gebruik maken van internet over het stopcontact.

Nu heb ik al 2 van die stekkers met UTP aansluitng, ofwel van de meterkast naar een bepaalde kamer in huis werkt het nu al goed.

Maar wat als ik er meer wil gaan gebruiken? Moet ik dan meerdere stekkers kopen en die allemaal in een verdeelblok steken in de meterkast? Of gaat dat heel erg storen?

Ik zou eigenlijk een soort één op veel relatie willen, dus één stekker in de meterkast en vervolgens in meerdere kamers een stekker die allemaal met die ene in de meterkast verbinden.

Maar ik weet helemaal niet of dat kan. Het lijkt heel vaak te gaan om een één op één relatie.

Hopelijk is mijn vraag duidelijk.

Beste antwoord (via Cliff op 18-02-2019 16:20)

• TeTeman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-06 21:58
Maar wat als ik er meer wil gaan gebruiken? Moet ik dan meerdere stekkers kopen en die allemaal in een verdeelblok steken in de meterkast? Of gaat dat heel erg storen?
Nee, voor zover ik weet hoeft dit niet.
Ik zou eigenlijk een soort één op veel relatie willen, dus één stekker in de meterkast en vervolgens in meerdere kamers een stekker die allemaal met die ene in de meterkast verbinden.
Precies. Ik heb zelf pricewatch: TP-Link AV1200 Gigabit Powerline ac Wi-Fi Kit met Stopcontact TL-... met nog twee losse van deze pricewatch: TP-Link AV1300 3-poorts Gigabit Passthrough Powerline in huis. Daarvoor heb ik die gecombineerd gehad met pricewatch: Sitecom Mini Homeplug 500 Mbps Dual Pack en dat ging ook goed. In de meterkast hangt er dus maar 1. Het enige waar je zeker van moet zijn is dat alle homeplugs in huis hetzelfde protocol gebruiken (Homeplug AV)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Je hebt bijna altijd wel last van signaalverlies als je meerdere powerlan adapters op een verdeelblok gebruikt ja. Je kan dan beter kijken naar een oplossing voor je wifi signaal lijkt me...of met een switch gaan werken op de kamers.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-10 16:50
Wellicht een optie om een tweede router accesspoint aan te sluiten op een andere verdieping?

Dus 1 powerlan richting boven, en daar een router aanvast zodat wifi op hogere etages iets verbeterd.
Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel de powerlan aan kan, anders merk je er alsnog vrijweinig van.

[ Voor 3% gewijzigd door Christoxz op 12-02-2019 11:14 ]

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

chriistiix schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:53:
Wellicht een optie om een tweede router aan te sluiten op een andere verdieping?

Dus 1 powerlan richting boven, en daar een router aanvast zodat wifi op hogere etages iets verbeterd.
Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel de powerlan aan kan, anders merk je er alsnog vrijweinig van.
Hoezo een router? Gewoon een accesspoint. Ik heb ergens nog wel een Netgear WNDAP660 accesspoint liggen die dualband doet als TS interesse heeft. Je moet de oplossing gewoon simpel houden: switch of accesspoint.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02:17

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Ik zou een wifi repeater/AP proberen, lichtnet plugs in het dure segment kunnen stabiel zijn maar breken ook geen records en als je lichtnet oud of beetje kriskras al helemaal niet. Lichtnet plugs leuk voor je TV decoder maar verder niet. (mijn ervaring met een paar merken en setups)

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-10 14:11
Ik geeft altijd het advies om wanneer mogelijk weg te blijven bij Powerline. Goedkoop UTP kabeltjes doen wonderen! Zijn stabiel, goedkoop, kunnen veel bandbreedte aan en storen doorgaans niet (= 2 keer UTP -> 2 keer zoveel bandbreedte).

Bij de router heb je doorgaans maar één powerline adapter nodig en daaraan kun je meerdere powerline adapters koppelen. Die moeten wel dezelfde standaard volgen.

Let wel op dat je powerline moet zien als een soort van wifi. Er is één medium dat gedeeld wordt met alle powerline adapters. Meer clients/powerline adapters levert geen hogere snelheid op, want de bandbreedte wordt gedeeld!
42dpi schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:56:
Ik zou een wifi repeater/AP proberen, lichtnet plugs in het dure segment kunnen stabiel zijn maar breken ook geen records en als je lichtnet oud of beetje kriskras al helemaal niet. Lichtnet plugs leuk voor je TV decoder maar verder niet. (mijn ervaring met een paar merken en setups)
Wifi repeaters en wifi mesh zijn nog erger dan powerline!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:46
Volgens mij is het gewoon standaard om meerdere powerline adaptors te combineren. Ze worden soms zelfs per drie verkocht.
Ik heb zelf eens mijn set van twee Devolo’s gecombineerd met een van een ander merk zonder problemen.
Je moet alleen opletten dat ze verschillende snelheden hebben en dat ze volgens de traagste medewerker communiceren (laagste HomePlugAV-standaard). Twee van 1200 kan je dus best combineren met een derde van 1200, met een derde van 600 zouden ze allemaal op 600 terugvallen.
Al is het gewoon aangeraden om alleen maar adaptors van hetzelfde type te combineren :)

Zie bijvoorbeeld ook:
Extra powerline adapter bijplaatsen en andere.

[ Voor 7% gewijzigd door Malantur op 12-02-2019 10:06 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02:17

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Groentjuh schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:00:
Ik geeft altijd het advies om wanneer mogelijk weg te blijven bij Powerline. Goedkoop UTP kabeltjes doen wonderen! Zijn stabiel, goedkoop, kunnen veel bandbreedte aan en storen doorgaans niet (= 2 keer UTP -> 2 keer zoveel bandbreedte).

[...]

Wifi repeaters en wifi mesh zijn nog erger dan powerline!
Niet iedereen wil kabels door z'n woning heen, honderden discussies overgehad met mensen kabel is vaak nog go.

Repeater en ap mesh ligt puur aan de situatie, setup en installatie ik heb zelf deco's hangen kan slecht zijn maar ook goed zij, en niks mee aan de hand.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-10 14:11
42dpi schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:05:
[...]

Niet iedereen wil kabels door z'n woning heen, honderden discussies overgehad met mensen kabel is vaak nog go.

Repeater en ap mesh ligt puur aan de situatie, setup en installatie ik heb zelf deco's hangen kan slecht zijn maar ook goed zij, en niks mee aan de hand.
Is mij wel bekend. Dat veranderd NIETS aan het feit dat zo'n simpel UTP kabeltje wel vele malen stabieler en sneller kan zijn dan dat moca, powerline en wifi-mesh/repeaters. Vooral bij die laatste 2 kan de omgeving (bijvoorbeeld buren) ervoor zorgen dat het van goed werkend en absoluut kut gaat.

Ik wou alleen gezegd hebben: utp, ook wel netwerkkabels genoemd, zijn indien mogelijk de beste optie.

[ Voor 7% gewijzigd door Groentjuh op 12-02-2019 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En anders MoCa. Is net zo duur als powerline, dan stuur je ethernet over je bestaande coaxnetwerk (TV kabel). Hirschmann heeft die setjes. Werkt heel stabiel, snel, en dikke kans dat je het al overal hebt liggen :)

verder: als je wilt verdelen heb je gewoon een switch nodig :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• TeTeman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-06 21:58
Nee, voor zover ik weet hoeft dit niet.
Precies. Ik heb zelf pricewatch: TP-Link AV1200 Gigabit Powerline ac Wi-Fi Kit met Stopcontact TL-... met nog twee losse van deze pricewatch: TP-Link AV1300 3-poorts Gigabit Passthrough Powerline in huis. Daarvoor heb ik die gecombineerd gehad met pricewatch: Sitecom Mini Homeplug 500 Mbps Dual Pack en dat ging ook goed. In de meterkast hangt er dus maar 1. Het enige waar je zeker van moet zijn is dat alle homeplugs in huis hetzelfde protocol gebruiken (Homeplug AV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 19:41
Dank aan alle mensen die beantwoord hebben. WIFI was in dit geval GEEN optie, had ik misschien nog duidelijker moeten vermelden in de openingspost. Coax is ook geen optie, want ligt hier niet (ook niet van TV).

Ik zocht dus naar de oplossing via homeplugs, en TeTeman gaf voor mij het beste antwoord. Dank.
Pagina: 1