Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallum
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 12:12
Het lukt maar niet om een nieuwe videokaart onder Windows aan de praat te krijgen op het systeem van m'n neefje. De kaart geeft beeld bij het opstarten en onder Windows 10 in de standaard resolutie van 800x600, maar zodra de drivers zijn geïnstalleerd springt het beeld op zwart (monitor krijgt geen signaal en gaat in slaapstand). Het moet een driverprobleem zijn, maar zelfs Display Driver Uninstaller geeft geen oplossing.

Systeem (eind 2016 op basis BBG):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 199,05€ 199,05
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 0,-€ 0,-
1MSI Radeon RX 470 GAMING X 4G€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1BenQ GL2450E Zwart€ 124,90€ 124,90
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1A2400C14€ 52,90€ 52,90
1Corsair CX450M€ 51,90€ 51,90
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 136,62€ 136,62
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 635,27

De nieuwe videokaart ter vervanging van de Radeon RX470:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GeForce RTX 2070 Windforce€ 531,-€ 531,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 531,-

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
  1. De Radeon wordt vervangen door een Nvidia-kaart, dus eerst de videodriver verwijderen, dan de Radeon eruit en de 2070 er in, dan de Nvidia-drivers installeren. Resultaat: na reboot geeft de 2070 beeld onder Windows 10 in resolutie 800x600 en halverwege de driver-installatie springt het beeld op zwart
  2. Googlezoektocht of het niet aan de voeding kan liggen want voor een 2070 wordt meestal 550 w geadviseerd. Maar de Corsair is een prima voeding en als die het niet aan kan, merk je dat pas onder zware belasting bij het gamen, zo lees ik. De kaart heeft 2 voedingsstekkers nodig en die komen van dezelfde voedingskabel, maar ook dat schijnt het probleem niet te zijn
  3. De 2070 getest in een andere PC (met Nvidia-kaart): werkt en geeft een prima score in 3DMark.
  4. Oorzaak lijkt een driverprobleem vanwege de wisseling Radeon-Nvidia, komt vaker voor en dan helpt Display Driver Uninstaller vaak want die verwijdert de oude drivers grondiger dan gewoon verwijderen uit het configuratiescherm. Dit hebben we zeker 10 x geprobeerd, ook de kaart en aantal keer opnieuw geplaatst. Telkens Windows in veilige modus gestart en ook de netwerkkabel los zodat de PC geen internet heeft, want anders gaat Windows zelf drivers downloaden en installeren.
  5. Punt 4 ook geprobeerd met internet om te kijken wat er dan gebeurt, maar ook dan springt het beeld op zwart. Met de Radeonkaart terug in het systeem zien we zonder drivers ook de standaardresolutie van 800x600, maar binnen een minuut heeft Windows dan zelf drivers geïnstalleerd en springt de resolutie naar 1920x1080.
  6. BIOS update uitgevoerd en 4. weer geprobeerd, opnieuw hetzelfde resultaat
De laatste optie is een volledige schone installatie van Windows, maar ik hoop dat jullie nog andere ideeën hebben en dat het niet zover hoeft te komen.

Beste antwoord (via wallum op 04-04-2019 13:01)

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 20:06
Voor displayport om te vormen naar HDMI/DVI-D heb je zoieso een actieve omvormer nodig. En dan nog is het niet perfect. Dit ziet er uit als een passieve kabel. Grote kans dat hier het probleem zit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Is het niet gewoon een te hoge refreshrate (75 of 100hz ofzo) die je scherm niet ondersteunt? (Je zou die niet in moeten kunnen stellen, maar het zou niet voor het eerst zijn...)

[ Voor 9% gewijzigd door RobIII op 12-02-2019 01:45 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
Is het moederbord voorzien van het meest recente bios?

i5-6400 lijkt mij een behoorlijke bottleneck voor een RTX 2070.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:21

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik zou toch zeggen begin eens met een schone windows install. De combo "neefje" en "drivers" kán funest zijn (nofi voor alle neefjes hier... sommigen waren ooit zelf ook een neefje).

Overigens zijn device install/uninstall logs altijd handig, en driver info vanuit devmgmt.msc (device manager). Even via disk cleanup in Windows oude device driver packages wissen wil ook wel eens helpen.

Welke Windows versie hebben we het over trouwens? 1803? 1809? Overigens hebben illegale kopieën van Windows juist (by design) vaak wat driver-hik, juist als anti-piracy maatregel. Is het een legale editie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallum
RobIII schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 01:44:
Is het niet gewoon een te hoge refreshrate (75 of 100hz ofzo) die je scherm niet ondersteunt? (Je zou die niet in moeten kunnen stellen, maar het zou niet voor het eerst zijn...)
Dat de 2070 out of the box staat ingesteld op een hogere refreshrate? De andere PC waar de kaart in is getest heeft ook een 60hz monitor en daar werkte de kaart wel goed dus mij lijkt van niet.
Uszka schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 06:55:
Is het moederbord voorzien van het meest recente bios?
Die stap was ik nog vergeten op te schrijven, we hebben inmiddels het BIOS geupdate. Ik had gehoopt dat dit de oplossing was, maar ook dit werkte niet. Ik zet dat nog even in de startpost.
i5-6400 lijkt mij een behoorlijke bottleneck voor een RTX 2070.
Inderdaad staat hierna een upgrade van de monitor gepland, waarschijnlijk naar 2560x1440 en daarna waarschijnlijk CPU en moederbord.
Umbrah schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 07:04:
Ik zou toch zeggen begin eens met een schone windows install. De combo "neefje" en "drivers" kán funest zijn (nofi voor alle neefjes hier... sommigen waren ooit zelf ook een neefje).
Waarschijnlijk zit er niets anders op...
Overigens zijn device install/uninstall logs altijd handig, en driver info vanuit devmgmt.msc (device manager). Even via disk cleanup in Windows oude device driver packages wissen wil ook wel eens helpen.
Die kunnen we nog proberen, ik ging er vanuit dat DDU de oude drivers grondiger weghaalt dan Windows zelf doet.
Welke Windows versie hebben we het over trouwens? 1803? 1809? Overigens hebben illegale kopieën van Windows juist (by design) vaak wat driver-hik, juist als anti-piracy maatregel. Is het een legale editie?
1803 of 1809 moet ik opzoeken. Het gaat wel om de 'grijze' versie van Windows 10 Pro NL die eind 2016 voor €33 in de pricewatch stond (Actiehunt). Zou dat het probleem zijn? Ik lees hier altijd dat die probleemloos werkt, hoewel duidelijk is dat het niet 100% legaal is voor deze prijs (hij is nu ook niet meer terug te vinden in de pricewatch).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Windows juist (by design) vaak wat driver-hik, juist als anti-piracy maatregel.
Heb je daar een bron van?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:45

Zorian

What the fox?

Een 450w voeding voor een RTX2070? Lijkt me wat krapjes.
Kan me voorstellen dat hij zonder driver op lage snelheid en zonder alle toeters en bellen draait, maar zodra je de driver aanspreekt al die dingen wel aan gaan en je voeding het gewoon niet meer trekt om voldoende stroom te leveren.

De CX versie is trouwens ook een redelijk budgetmodel van de Corsair.
Dat er 450w op staat wil niet zeggen dat ie ook echt 450w kan leveren.
Dat is vaak het piekvermogen. Constant zal dat ding misschien hooguit 350-400w leveren.
Heb je ter controle een krachtigere voeding die je ergens vandaan kan toveren/lenen?

[ Voor 35% gewijzigd door Zorian op 12-02-2019 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallum
Zorian schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:07:
Een 450w voeding voor een RTX2070? Lijkt me wat krapjes.
Kan me voorstellen dat hij zonder driver op lage snelheid en zonder alle toeters en bellen draait, maar zodra je de driver aanspreekt al die dingen wel aan gaan en je voeding het gewoon niet meer trekt om voldoende stroom te leveren.

De CX versie is trouwens ook een redelijk budgetmodel van de Corsair.
Dat er 450w op staat wil niet zeggen dat ie ook echt 450w kan leveren.
Dat is vaak het piekvermogen. Constant zal dat ding misschien hooguit 350-400w leveren.
Heb je ter controle een krachtigere voeding die je ergens vandaan kan toveren/lenen?
Ik lees hier in de videokaartbenchmarks altijd dat de kaart pas veel power gaat trekken als hij daadwerkelijk hard moet werken en er games op gespeeld worden. Maar zover komen we niet eens en gewoon het Windows bureaublad in 1920x1080 weergeven mag toch niet de PSU bottlenecken lijkt me.
Ik zou mijn eigen 6 jaar oude 550 w PSU kunnen testen, maar een schone Windows installatie lijkt me dan kansrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:45

Zorian

What the fox?

wallum schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:36:
[...]

Ik lees hier in de videokaartbenchmarks altijd dat de kaart pas veel power gaat trekken als hij daadwerkelijk hard moet werken en er games op gespeeld worden. Maar zover komen we niet eens en gewoon het Windows bureaublad in 1920x1080 weergeven mag toch niet de PSU bottlenecken lijkt me.
Ik zou mijn eigen 6 jaar oude 550 w PSU kunnen testen, maar een schone Windows installatie lijkt me dan kansrijker.
Een schone installatie is inderdaad hoe dan ook aan te raden.
Mocht het niet helpen, dan zou je die 550w kunnen proberen ter test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 08:43
Kun je niet een live-cd van Ubuntu of zo gebruiken om de voeding uit te sluiten? Ik zou niet weten hoe je vanuit Ubuntu zou kunnen benchmarken, maar die opties zijn er vast en zeker, al is het maar om de resolutie op de juiste stand te krijgen. Of anders Parted Magic, volgens mij zit daar ook een benchmark-tool in.

Als de kaart dan wel werkt weet je zeker dat het in Windows zit, hetzij door het OS danwel een driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
wallum schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:52:
[...]
1803 of 1809 moet ik opzoeken. Het gaat wel om de 'grijze' versie van Windows 10 Pro NL die eind 2016 voor €33 in de pricewatch stond (Actiehunt). Zou dat het probleem zijn? Ik lees hier altijd dat die probleemloos werkt, hoewel duidelijk is dat het niet 100% legaal is voor deze prijs (hij is nu ook niet meer terug te vinden in de pricewatch).
Zou niks uit moeten maken. Immers is het als het goed is dezelfde ISO geweest, alleen gebruikt je neefje een dubieuze key.

Maar ja alsnog zou ik altijd windows kopen. Voor 80 euro heb je al een betrouwbare licentie die werkt (nog nooit gehoord dat OEM vs Retail problemen geeft) en voor 135 euro heb je de juiste licentie... Je ziet namelijk ook weleens dat die goedkope licenties gewoon volumelicenties zijn. Volumelicenties moeten contact maken met een KMS-server. Als dit niet meer gebeurt, wordt je licentie ongeldig verklaard. Als je dit niet weet, duurt het lang voordat je hier achter komt. En wat is nou 135 euro. Als je iedere 10 jaar een licentie koopt bij launch, kost het je 13,50 per jaar. Moet je wel het geluk hebben dat je 10 jaar met je PC doet of toekomstige hardware ook compatibel is met je OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 12:56

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Heb je de mogelijkheid de kaart in een ander systeem te plaatsen en het daarin te testen?

In zekere zin zou het zelfs zonder het verwijderen van drivers gewoon moeten werken. Dat is in ieder geval een eerste test om uit te sluiten dat het aan de kaart zelf ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:38
heb je al andere uitgangen of een andere monitor of ander typen kabel (hdmi/displaypoort op je kaart geprobeerd?
Kan zijn dat de output van 1 van de uitgangen problemen geeft en als je net via die aangesloten zit word je beeld ook zwart.
Ik heb zelf werkelijk nog nooit in de ruim 18 jaar dat het bestaat DDU gebruikt en ook nooit nodig gehad dus ik denk niet dat je daar het probleem moet zoeken.
Als je drivers met een schone install doet werkt het prima omdat alle instelling files overschreven worden.
Download ook nieuwe drivers als je nog oude drivers bij je kaart gekregen heb de oude drivers haddendit probleem standaard waarbij alleen de hdmi poort werkte en je met dp dus een zwart scherm kreeg.

pak anders zonder wat te veranderen (met zwart scherm probleem) de kast even en verbind het geheel aan de tv via hdmi als je geen hdmi optie bij je pc heb. werkt dat wel dan moet je gewoon een nieuwe driver hebben die je via de tv even kan installeren. of via veilige modus als je daar wel in komt even de driver verwijderen en de schone install doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens hebben illegale kopieën van Windows juist (by design) vaak wat driver-hik, juist als anti-piracy maatregel. Is het een legale editie?
Kan je dit onderbouwen? Hier heb ik namelijk nog nooit van gehoord. Dat zou tevens ook ervoor zorgen dat als mensen hier niet achter komen nooit een echte windows kopen omdat hun hardware niet goed werkt met windows en dus nooit windows zouden kopen. Het klinkt niet logisch in ieder geval.
hoi1234 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:04:
[...]En wat is nou 135 euro. Als je iedere 10 jaar een licentie koopt bij launch, kost het je 13,50 per jaar. Moet je wel het geluk hebben dat je 10 jaar met je PC doet of toekomstige hardware ook compatibel is met je OS.
Als je de volledige setup ziet, zie je dat geld wel degelijk een issue is.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2019 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:24:
[...]

Kan je dit onderbouwen? Hier heb ik namelijk nog nooit van gehoord. Dat zou tevens ook ervoor zorgen dat als mensen hier niet achter komen nooit een echte windows kopen omdat hun hardware niet goed werkt met windows en dus nooit windows zouden kopen. Het klinkt niet logisch in ieder geval.

[...]

Ik zou het zelf gewoon meteen goed doen. En als budget een probleem is zou je nog door kunnen sparen of je koopt een gebruikte kast en een nieuwe hdd i.p.v. een SSD. Ja, HDD's zijn verschrikkelijke ondingen, maar die kun je dan vervangen als je weer geld hebt.

Heb weleens klanten gehad die een dergelijke goedkope licentie gekocht hadden. Tja, dure licentie dan. Je moet een licentie van minstens 80 euro kopen en daar komen dan nog 24 euro bij voor de kosten van de afspraak. Had je beter meteen iets fatsoenlijks kunnen kopen, had je minstens 44 euro uitgespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallum
Hann1BaL schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:19:
Heb je de mogelijkheid de kaart in een ander systeem te plaatsen en het daarin te testen?
...
Ja ik heb de kaart getest in mijn eigen systeem en daar werkte hij prima (na herinstall Nvidiadrivers en reboot).
computerjunky schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:24:
heb je al andere uitgangen of een andere monitor of ander typen kabel (hdmi/displaypoort op je kaart geprobeerd?
Kan zijn dat de output van 1 van de uitgangen problemen geeft en als je net via die aangesloten zit word je beeld ook zwart.
Ik heb zelf werkelijk nog nooit in de ruim 18 jaar dat het bestaat DDU gebruikt en ook nooit nodig gehad dus ik denk niet dat je daar het probleem moet zoeken.
Als je drivers met een schone install doet werkt het prima omdat alle instelling files overschreven worden.
Download ook nieuwe drivers als je nog oude drivers bij je kaart gekregen heb de oude drivers haddendit probleem standaard waarbij alleen de hdmi poort werkte en je met dp dus een zwart scherm kreeg.

pak anders zonder wat te veranderen (met zwart scherm probleem) de kast even en verbind het geheel aan de tv via hdmi als je geen hdmi optie bij je pc heb. werkt dat wel dan moet je gewoon een nieuwe driver hebben die je via de tv even kan installeren. of via veilige modus als je daar wel in komt even de driver verwijderen en de schone install doen.
Misschien, we gebruiken de HDMIDisplayport-uitgang en via een HDMIDisplayport-->DVI-kabel naar de monitor (die heeft alleen DVI). In mijn eigen PC werkte de kaart wel, maar dat was met een Displayport-Displayport-kabel. Maar als het aan de videokaart-uitgang ligt dan lijkt me dat die helemaal geen beeld geeft. We zien het bootscherm (bios) wel en zolang er geen drivers zijn geïnstalleerd zien we ook Windows in 800x600. Pas tijdens de installatie van de drivers springt het beeld op zwart. Lijkt me toch sterk dat de videokaartuitgang wel signaal geeft in resolutie 800x600 geeft, maar niet in 1920x1080. En dan ook helemaal geen signaal meer geeft want de monitor gaat naar standby.

Als PC geen beeld meer geeft krijgen we dat weer terug door de 2070 eruit te halen en de videokabel op het moederbord aan te sluiten. Dat moesten we zo vaak doen dat we dat inmiddels via de BIOS doen: onder Pheripherals de primarly video output omzetten van PCI Express 1 naar IGPU zodat je niet telkens die kaart eruit en erin hoeft te duwen. Dan met DDU de drivers verwijderen en weer een nieuwe poging....

Ik zal volgende mijn eigen monitor meenemen en een DP-kabel, dan kunnen we uitsluiten dat het aan de videokaartuitgang ligt.
Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:24:
[...]
Geld was natuurlijk een issue en ook een voorkeur voor nieuw ipv 2ehands. Het lukte net om onder de €1000 een compleet midrange systeem samen te stellen. Ik kan niet uitsluiten dat de 'grijze' versie van Windows 10 het probleem veroorzaakt. Maar het OS is geïnstalleerd vanaf een USB-stick die met de Microsoft Media Creation Tool gemaakt is. Het lijkt me toch sterk dat Microsoft tijdens de installatie signaleert dat de productkey illegaal is, dan een subtiele sabotageactie aanbrengt zodat het systeem ruim 2 jaar prima werkt, maar na een videokaartwissel geen beeld meer geeft....

[ Voor 12% gewijzigd door wallum op 12-02-2019 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Ah dat verklaart een hoop volgens mij gaat die kabel of monitor gewoon niet werken.
Heeft dan mogelijk iets te maken met HDCP (vorm van copyright protectie).
Je monitor moet dit ondersteunen wil het werken op HD dus hogere resolutie als 800x600.

De grap is dat je pas als je beeld heb in je nvidia drivers de HDCP status kan bekijken...
Wat je kan proberen is veilige modus en daar de het nvidia controll panel openen en daar de HDCP status bekijken maar ik weet niet of dit deel van de driver in veilige modus wel geladen is of even op internet de monitor en HDCP compatibiliteit opzoeken.

De BenQ GL2450E heeft DHCP 1.4 en het kan zijn dat je een niewere versie nodig heb of dat de kabel geen HDCP ondersteund. in beide situaties gaat het niet werken.

Tijd voor een nieuw scherm ben ik bang. Gelukkig zijn 144hz schermen goedkoper als ooit tevoren!

Edit: kan je eventueel een foto van de pin layout can de dvi kant van de converter kabel kunnen sturen?
De dual link kabels lijken wel een problemen te geven.
Nou is dit een shot in the dark want ze kunnen ook gewoon alle pins op de stekker gemaakt hebben maar intern niet aangesloten...

Maar je kan single link in ieder geval herkennen.

Ik bedacht me net nog iets. Boot in veilige modus en als je daar beeld heb ga dan naar het nvidia config panel > resolutie wijzigen> scroll naar onder en set de volgende instellingen :

kleurdiepte : 16 bits
kleurdiepte uitvoer :8 bits
kleurformaat uitvoer: RGB
dynamisch bereik : beperkt

Dit haalt misschien helemaal niks uit maar het kan helpen doordat je een deel van de data negeert.
Ik weet echter niet of deze settings in veilige modus wel gesaved worden voor de normale boot mods en gezien hoe windows 7 met mijn iconen omgaat na een resolutie wijziging ben ik ook niet van plan dat te testen op mijn eigen rig omdat mijn hele buroblad momenteel 1 groot zooitje is (dont ask :X ).

[ Voor 37% gewijzigd door computerjunky op 12-02-2019 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi1234 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:21:
[...]

Ik zou het zelf gewoon meteen goed doen. En als budget een probleem is zou je nog door kunnen sparen of je koopt een gebruikte kast en een nieuwe hdd i.p.v. een SSD. Ja, HDD's zijn verschrikkelijke ondingen, maar die kun je dan vervangen als je weer geld hebt.

Heb weleens klanten gehad die een dergelijke goedkope licentie gekocht hadden. Tja, dure licentie dan. Je moet een licentie van minstens 80 euro kopen en daar komen dan nog 24 euro bij voor de kosten van de afspraak. Had je beter meteen iets fatsoenlijks kunnen kopen, had je minstens 44 euro uitgespaard.
Dat geeft nog steeds geen antwoord op de vraag of drivers slechter werken op een (semi) legale windows. Dat is het enige wat ik wil weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:30:
[...]

Dat geeft nog steeds geen antwoord op de vraag of drivers slechter werken op een (semi) legale windows. Dat is het enige wat ik wil weten.
Dit maakt echt helemaal niks uit.
Er is totaal geen reden dat een driver anders zou werken legaal grijs of illegaal het veranderd echt helemaal niks aan de werking van windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

computerjunky schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:32:
[...]

Dit maakt echt helemaal niks uit.
Er is totaal geen reden dat een driver anders zou werken legaal grijs of illegaal het veranderd echt helemaal niks aan de werking van windows.
Lijkt mij ook niet, maar ik probeerde een bron af te dwingen bij Umbrah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallum
computerjunky schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:22:
Ah dat verklaart een hoop volgens mij gaat die kabel of monitor gewoon niet werken.
Heeft dan mogelijk iets te maken met HDCP (vorm van copyright protectie).
Je monitor moet dit ondersteunen wil het werken op HD dus hogere resolutie als 800x600.

De grap is dat je pas als je beeld heb in je nvidia drivers de HDCP status kan bekijken...
Wat je kan proberen is veilige modus en daar de het nvidia controll panel openen en daar de HDCP status bekijken maar ik weet niet of dit deel van de driver in veilige modus wel geladen is of even op internet de monitor en HDCP compatibiliteit opzoeken.

De BenQ GL2450E heeft DHCP 1.4 en het kan zijn dat je een niewere versie nodig heb of dat de kabel geen HDCP ondersteund. in beide situaties gaat het niet werken.

Tijd voor een nieuw scherm ben ik bang. Gelukkig zijn 144hz schermen goedkoper als ooit tevoren!

Edit: kan je eventueel een foto van de pin layout can de dvi kant van de converter kabel kunnen sturen?
De dual link kabels lijken wel een problemen te geven.
Nou is dit een shot in the dark want ze kunnen ook gewoon alle pins op de stekker gemaakt hebben maar intern niet aangesloten...

Maar je kan single link in ieder geval herkennen.
Het zou best de videokabel kunnen zijn, dit is hem, geen HDMI-DVI zoals ik hierboven schreef, maar Displayport-->DVI.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kGNCcdt.jpg
Ik heb in een ander geval al eens gemerkt dat deze kabel alleen werkt als je hem aansluit als Displayport-->HDMI (richting waarin het signaal gaat). Andersom HDMI-->Displayport geeft geen beeld.

Volgende keer neem ik mijn monitor mee, die heeft een displayport-aansluiting dus dan kunnen we testen met een displayportkabel.
Het HDCP-verhaal kende ik niet. Kan het echt zo zijn dat videokaart en monitor niet compatible zijn? Ik hoop maar dat het aan de kabel ligt, alleen wat voor kabel gaat dan wel werken?
Ik bedacht me net nog iets. Boot in veilige modus en als je daar beeld heb ga dan naar het nvidia config panel > resolutie wijzigen> scroll naar onder en set de volgende instellingen :

kleurdiepte : 16 bits
kleurdiepte uitvoer :8 bits
kleurformaat uitvoer: RGB
dynamisch bereik : beperkt

Dit haalt misschien helemaal niks uit maar het kan helpen doordat je een deel van de data negeert.
Ik weet echter niet of deze settings in veilige modus wel gesaved worden voor de normale boot mods en gezien hoe windows 7 met mijn iconen omgaat na een resolutie wijziging ben ik ook niet van plan dat te testen op mijn eigen rig omdat mijn hele buroblad momenteel 1 groot zooitje is (dont ask :X ).
Zet je hiermee niet de grafische instellingen heel laag? Dat gaat misschien wel werken maar willen we natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-08 12:32

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Heb je inmiddels al een poging gedaan om windows opnieuw te installeren met de rtx erin?
Misschien heeft je grijze windows een soort van oem versie gemaakt en blokt hij daarom je graka.

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.nIX
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 23:50
Om de kabel/monitor uit te sluiten, probeer het eens met je eigen monitor en bijbehorende kabel?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 20:06
Voor displayport om te vormen naar HDMI/DVI-D heb je zoieso een actieve omvormer nodig. En dan nog is het niet perfect. Dit ziet er uit als een passieve kabel. Grote kans dat hier het probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

evilweed schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:31:
Heb je inmiddels al een poging gedaan om windows opnieuw te installeren met de rtx erin?
Misschien heeft je grijze windows een soort van oem versie gemaakt en blokt hij daarom je graka.
Dit is echt onzin. Indien de installer gewoon van MS komt, dan doet de licentie NIETS met betrekking tot drivers e.d. Zeker als de drivers gewoon geaccepteerd worden.

Ik zeg niet dat er niets aan de hand kan zijn met zijn Windows installatie, maar dat heeft niets met grijs, licentie en dat soort zaken te maken. Laat me betrouwbare bronnen zien waarin dat een voorkomend issue is en je hebt mijn aandacht.

Monitor/videokabel zou veel logischer zijn. Ik ben nooit zo'n fan van die converter kabels (anders dan mini DP naar DP etc.) Dat kan met de handshake roet in het eten gooien. Andere kabel en andere monitor zijn gewoon de eerste tests die je nu het beste kunt doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Hann1BaL op 13-02-2019 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed

evilweed

Onzin?

OEM

Deze versie mag alleen in combinatie met een compleet systeem of geassembleerd systeem geleverd worden.
Bij deze versie heb je geen support van Microsoft.
Deze versie mag ook alleen gekocht worden door wederverkopers of resellers.
Deze versie mag niet geinstalleerd worden op een computer die reeds in je bezit is.
Ook mag er bij deze versie geen veranderingen aan de hardware zijn, als je vaak een hardware upgrade doet moet je een DSP versie aanschaffen, hierbij mag er tot 5 keer noodzakelijke hardware vervangen worden.

[ Voor 79% gewijzigd door evilweed op 13-02-2019 13:12 ]

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

evilweed schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:10:
Onzin?

OEM

Deze versie mag alleen in combinatie met een compleet systeem of geassembleerd systeem geleverd worden.
Deze versie mag niet geinstalleerd worden op een computer die reeds in je bezit is.
Ook mag er bij deze versie geen veranderingen aan de hardware zijn, als je vaak een hardware upgrade doet moet je een DSP versie aanschaffen, hierbij mag er tot 5 keer noodzakelijke hardware vervangen worden.
Dus?
Videokaarten vallen niet onder die hardwarewijziging. Dat gaat over meoderborden.
Daarnaast vervalt de licentie en zal Windows gaan weergeven dat deze niet meer geactiveerd is. Geen zwart scherm

Dit is geen gesprek over wat wel en niet legaal is qua licenties en gebruikersovereenkomst. Daar zijn zat topics over.
Dat geeft dus geen vermelding over impact op apparaatwerking door een andere licentie sleutel. Dat is wat er hier gesteld wordt en daar zijn geen bronnen voor.

[ Voor 10% gewijzigd door Hann1BaL op 13-02-2019 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed

evilweed

Er staat verandering aan de hardware,....niet enkel een mobo.
Afin, .....i rest my case :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

evilweed schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:51:
Er staat verandering aan de hardware,....niet enkel een mobo.
Afin, .....i rest my case :X
Dan zou Windows aangeven dat deze niet geactiveerd is, maar de functionaliteit niet aangepast worden.

:+ Case dismissed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed

evilweed

Lol, wacht maar tot ie windows opnieuw installeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

evilweed schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:46:
Ik hoop dat dat het oplost maar bewijst dat er iets mis was met Windows en de drivers. Alleen niet dat het licentie gerelateerd is zoals ik al eerder heb gezegd.

Dus dat resultaat gaat je niet helpen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed

evilweed

Een oem versie indexeerd alle hardware, dus zal wel degelijk uitmaken. Voor de rest ga ik er geen wellus nietus spel van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:07

jgj82

Ja, maar = nee

evilweed schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:46:
Dat heeft er geen ruk mee te maken. Je kunt vanaf de website van Microsoft gewoon de media creation tool downloaden, installeren en de optie "media voor een andere PC maken" selecteren. Deze kun je op elke machine die aan de minimale eisen voldoet installeren zonder activatie of key. Je krijgt alleen dat "not genuine" te zien. Alles werkt net zoals een geactiveerd exemplaar.

@wallum Dat verloopkabeltje is zeer waarschijnlijk je probleem. Heeft hij niet een TV met een hdmi-kabel om te testen?

• wallum
computerjunky schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:22:
...
Cpt.nIX schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:39:
Om de kabel/monitor uit te sluiten, probeer het eens met je eigen monitor en bijbehorende kabel?
smekkos schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:47:
Hann1BaL schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:54:
[...]
... Monitor/videokabel zou veel logischer zijn. Ik ben nooit zo'n fan van die converter kabels (anders dan mini DP naar DP etc.) Dat kan met de handshake roet in het eten gooien. Andere kabel en andere monitor zijn gewoon de eerste tests die je nu het beste kunt doen.
jgj82 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 18:07:
[...]
...
@wallum Dat verloopkabeltje is zeer waarschijnlijk je probleem. Heeft hij niet een TV met een hdmi-kabel om te testen?
Het zal inderdaad de kabel wel zijn. Volgende keer neem ik mijn monitor mee en dan testen we met een displayport-displayport-kabel. Ik koop vast een HDMI->displayportkabel om hem aan zijn BenQ GL2450E te hangen. En werkt dat niet dan moet de nieuwe monitor versneld gekocht worden.
Als ik tijd heb doen we dat komend weekend. Hij kan het zelf ook testen want er is vast een scherm met HDMI, maar ik weet niet of hij dat alleen aandurft (en nu zit de Radeon weer terug in de kast dus hij kan gamen :+ ).

Iedereen alvast veel dank voor het meedenken en natuurlijk post ik het resultaat _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
evilweed schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:10:
Onzin?

OEM

Ja onzin, waar in je bron staat dat Windows ooit specifieke hardware zou blokkeren? Er staat dat er hooguit een licentie probleem zou zijn, niet eens dat de licentie automatisch zou worden ingetrokken laat staan dat specifieke hardware na installatie van een driver geweigerd wordt.
Verder is de GPU hier ook nooit onderdeel van geweest, tenzij je inderdaad in een week tijd een tiental verschillende GPU's installeert (Linus Tech Tips heeft hier bijv. last van), je kan zonder problemen een andere GPU, andere CPU, disks etc. plaatsen, jouw bron gaat erover dat het moederbord niet zomaar vervangen mag worden, maar zelfs dan kan je tegenwoordig nog vaak genoeg automatisch geactiveerd worden dankzij een Microsoft account of via een simpel belletje met hun automagische activatie-lijn...
Anders zou je zelfs de fans op je behuizing niet mogen aanraken zonder dat Windows je GPU blokkeert op je OEM pc :+

[ Voor 3% gewijzigd door RGAT op 14-02-2019 02:27 ]

Fixing things to the breaking point...

• Hann1BaL

Hann1BaL

@RGAT, sommige mensen willen zich niet laten overtuigen. Ik waardeer je poging :)

Zelf ervaring met het verplaatsen van een OEM install SSD naar een ander systeem. Uiteraard een activation problem. Dat kreeg ik via MS niet voor elkaar omdat letterlijk alles is gewijzigd. Nieuwe licentie en activatie werkt weer. Hardware stopt niet met werken.

evilweed heeft zelfs nog geen inhoudelijk valide informatie gegeven. Maar de TS weet voldoende denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallum
Een nieuwe monitor met Displayport-aansluiting heeft het probleem inderdaad opgelost en met een andere Displayport--> DVI-kabel kon zelfs de oude monitor aangesloten worden als 2e monitor. Het probleem zat dus inderdaad in de videokabel en niet in de videodrivers zoals ik eerst dacht. Die 2e Displayport-->DVI-kabel werd ook niet verkocht als 'actieve omvormer', dus onduidelijk blijft wat er niet goed was aan de eerste kabel, maar we zijn blij dat het nu werkt.

@computerjunky komt de eer toe als eerste aan de de videokabel te denken, maar de reactie van @smekkos is het duidelijkst voor toekomstige Tweakers met hetzelfde probleem, dus die heb ik als beste antwoord gemarkeerd.

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1