Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Vraag
Beste antwoord (via Hackus op 12-02-2019 21:56)

Als er een foute meting wordt gedaan, helpt dit natuurlijk net zo min als meterstanden opschrijven of raspberry pi laten uitlezen.
Buiten dat vind ik 500 kuub voor één maand wel fors voor een appartement. Dat gebruiken wij per jaar in een tussenwoning uit 1912... Januari was 141 kuub dit jaar.
[ Voor 14% gewijzigd door Wuursj op 12-02-2019 21:40 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Alle reacties
Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?
Float like a butterfly, sting like a bee.
483,76 2018 januari
512,48 2019 januari
@Martinusz ja, al aantal jaar. maar heb sinds okt 2018 de app in gebruik.
Ik ben minder vaak in het appartement en kook er minder vaak. zou dus lager verbruik moeten hebben
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Maar dat is hier dus niet aan de orde
Dit zijn onze waardes voor 2017 vs 2018
Okt 29/56 (+27)
Nov 104/95 (-9)
Dec 154/111 (-43)
Jan 150/151 (+1)
We hebben dit jaar wel besloten om de verwarming in de nacht weer op 18 graden te zetten om wat te besparen, vorig jaar stond hij vaker op 19. En in december is het weer hier dit jaar zachter geweest dan vorig jaar.
Uitgaven waren 20 euro voor een usb kabel en een ongebruikte raspberry pi 2 die ik nog had liggen. P1Mon erop en je ziet per minuut / per dag /per week je verbruik..
App op mijn telefoon en kan alles realtime bekijken.
Artikel van Computer Totaal gevolgd..
https://computertotaal.nl...lezen-met-je-raspberry-pi
[ Voor 5% gewijzigd door MacIsCool op 12-02-2019 09:47 ]
Runs everything...
Niet of wel koken ga je in de wintermaanden niet echt aflezen aan je verbruik. Met 2 graden kouder is het inderdaad denkbaar dat je zuiniger gestookt hebt, ondanks dat je meer verbruik hebt. De getallen zijn niet echt significant verschillend.
[ Voor 66% gewijzigd door ArthurMorgan op 12-02-2019 09:55 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Als ik de periode nov/dec/jan 17/18 vergelijk met nov/dec/jan 18/19::
533,87 - 448,78 = 85,09 m3 minder gasverbruik. Per gewogen graaddag is dat 20% minder.
Verschil met vorig jaar is dat mijn vrouw is begonnen met werken en er overdag minder vaak iemand aanwezig is. Wegens vloerverwarming kan ik de verwarming niet helemaal uit zetten, maar ik switch tussen 18 graden (niemand aanwezig), 19 graden (iedereen slaapt) en 20 graden (iedereen thuis en wakker).
Ga ik nog een jaar terug, kom ik uit op een verschil van 20m3 meer.
Zal het zien als de jaarafrekening komt
Om 7 uur de verwarming aan i.p.v. 5 uur scheelt niets met opwarmen en maar een klein beetje met warmhouden.
Minder vaak in de zin van dat je soms een dag niet thuis bent, beperkt het aantal maal dat het huis opgewarmd moet worden, maar wanneer je de verwarming helemaal uit hebt wanneer je niet thuis bent, is je huis wel extra afgekoeld en moet de verwarming langer vol branden voordat een normale temperatuur bereikt is.
Er zijn dit jaar in januari een paar koude dagen geweest en dat heeft veel meer invloed op je verbruik dan de verwarming een uurtje eerder of later aanzetten of een dag niet stoken.
Prima dus gok ik zo.
Ik kom tegen 17-18u thuis. even omkleden en weg, de gehele dag staat de verwarming uit. tegen 19-20u ben ik thuis en zet ik hem aan. het is dan vaak 15.5-16gr en zet ik hem op 16.5 en half uur later op 17 (als het echt kouder is op 18/18.5) vorigjaar ben ik 2 weken (thuis) geweest vanwege griep etc, en stond de verwarming vaak op 17/19gr. verschil zit hem niet alleen in januari, ook dec en nov zijn hoger vergeleken met het voorgaande jaar. 50 kuub meer vind ik wel erg veel.CivLord schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:13:
Minder vaak aanwezig hoeft niet zo heel veel verschil uit te maken. Het meeste verstook je met opwarmen, niet met het op temperatuur houden. (Tenzij je huis slecht geïsoleerd is en de verwarming flink moet werken om het warm te houden.)
Om 7 uur de verwarming aan i.p.v. 5 uur scheelt niets met opwarmen en maar een klein beetje met warmhouden.
Minder vaak in de zin van dat je soms een dag niet thuis bent, beperkt het aantal maal dat het huis opgewarmd moet worden, maar wanneer je de verwarming helemaal uit hebt wanneer je niet thuis bent, is je huis wel extra afgekoeld en moet de verwarming langer vol branden voordat een normale temperatuur bereikt is.
Er zijn dit jaar in januari een paar koude dagen geweest en dat heeft veel meer invloed op je verbruik dan de verwarming een uurtje eerder of later aanzetten of een dag niet stoken.
Ik ben samenwonend met mijn vrouw:
2018: 864 kWh verbruikt (Dubbele meter) en gas 218 m3
2019: 724 kWh verbruik (Dubele meter) en gas 175 m3 is de verwachting.
[ Voor 5% gewijzigd door Van der Berg op 12-02-2019 14:45 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Januari 2018 had 438 graaddagen.Hackus schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:58:
@Juup
483,76 2018 januari
512,48 2019 januari
Ik ben minder vaak in het appartement en kook er minder vaak. zou dus lager verbruik moeten hebben
Januari 2019 had 513 graaddagen.
Ik doe de aanname dat je 20 kuub per maand gebruikt voor koken en SWW. Dus heb je in januai 2018 463 kuub gas verbruikt, en in jan-2019 498 kuub gas voor verwarmen.
In jan-2018 zat je dus op 1.06 m3 per graaddag. Een jaar later was dat 0.97 m3 per graaddag. Een verschil van nog geen 10% in het voordeel van jan-2019.
Je geeft aan dat je in jan-2019 minder vaak thuis was dan in jan-2018 en dat de verwarming ietsje lager stond. Dis is ook terug te zien; je hebt die periode 9% minder aan warmte nodig gehad.
Dus er is niks aan de hand; je hebt idd gas bespaard en alles klopt gewoon
Nooit, maar dan ook nooit gasverbruik vergelijken zonder graaddagen.
7400 Wp op het dak
Om het te verduidellijken, de app is voor het kijken realtime wat op het moment het verbruik is. Via de raspberry icm P1mon kan ik per uur/dag/week/maand kijken wat het verbruik is, wat de kosten zijn. Op welke tijden de verwarming begint en dit opslaan voor een analyse op langere termijn. Ik lees zelf de meter uit, geen externe site voor nodig die over mijn gegevens dan beschikt..Hackus schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:13:
Het is dat ik minder in het appartement ben, dus minder vaak stook, minder vaak kook, en douche. Dus zou het verbruik gelijk of minder moeten zijn, en niet meer. Zo hoog als ik overal lees stook ik niet. in de nacht staat ie op 12 en s morgens is het 15-16gr. in de avond gaat ie hooguit naar 18,18.5. Bel je de leverancier, zegt men alles wordt duurder, maar het gaat om het verbruik. Als er er vaker verblijf kan ik het begrijpen, maar nu niet. Ik ga nu elke week standen bijhouden vanuit de meterkast, ik geloof weinig van het verbruik via app.
Zal het zien als de jaarafrekening komt
Runs everything...
niks bespaard volgens de maandweergave van Essent:Theo schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:30:
[...]
Januari 2018 had 438 graaddagen.
Januari 2019 had 513 graaddagen.
Ik doe de aanname dat je 20 kuub per maand gebruikt voor koken en SWW. Dus heb je in januai 2018 463 kuub gas verbruikt, en in jan-2019 498 kuub gas voor verwarmen.
In jan-2018 zat je dus op 1.06 m3 per graaddag. Een jaar later was dat 0.97 m3 per graaddag. Een verschil van nog geen 10% in het voordeel van jan-2019.
Je geeft aan dat je in jan-2019 minder vaak thuis was dan in jan-2018 en dat de verwarming ietsje lager stond. Dis is ook terug te zien; je hebt die periode 9% minder aan warmte nodig gehad.
Dus er is niks aan de hand; je hebt idd gas bespaard en alles klopt gewoon
Nooit, maar dan ook nooit gasverbruik vergelijken zonder graaddagen.
52 kuub meerverbruik in januari 2019 tov jan 2018.
36 kuub meerverbruik in dec 2018 tov dec 2017
22 kuub meer verbruik in nov 2018 tov nov 2017
Dat is toch logisch? Januari 2019 was veel kouder dan januari 2018. Als het in 2019 nét zo koud was als in 2018 zou je gasverbruik ongeveer 10% lager zijn dan in 2019.Hackus schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 19:13:
[...]
niks bespaard volgens de maandweergave van Essent:
Gasverbruik kun je nooit absoluut vergelijken zoals je nu doet. Wat je nu doet is vergelijkbaar met het verbruik van een auto vergelijken over 100 kilometer. Maar dan wel 100 kilometer de berg op versus de volgende 100 kilometer er weer af. En dan 'zeuren' dat je brandstofverbruik niet consistent is omdat je de laatste 100 kilometer veel minder hebt verbruikt...
Als het koud is heb je gewoon meer gas nodig. Daarom heb je in het voorjaar minder gas nodig dan in de winter; puur omdat het dan minder koud is.
Vorig jaar was het in januari een heel stuk warmer dan afgelopen januari (3.5 vs 6 graden als maandgemiddelde) Hierdoor kun je niet 1 op 1 je verbruik vergelijken zonder het om te rekenen.
7400 Wp op het dak
Hij is amper thuis geweest en zijn verwarming staat haast uit, hoe kan je dan in vredesnaam 52kuub meer verbruiken in 1 maand dan vorig jaar? 52 kuub extra is nogal wat in 1 maand.Theo schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:12:
[...]
Dat is toch logisch? Januari 2019 was veel kouder dan januari 2018. Als het in 2019 nét zo koud was als in 2018 zou je gasverbruik ongeveer 10% lager zijn dan in 2019.
Gasverbruik kun je nooit absoluut vergelijken zoals je nu doet. Wat je nu doet is vergelijkbaar met het verbruik van een auto vergelijken over 100 kilometer. Maar dan wel 100 kilometer de berg op versus de volgende 100 kilometer er weer af. En dan 'zeuren' dat je brandstofverbruik niet consistent is omdat je de laatste 100 kilometer veel minder hebt verbruikt...
Als het koud is heb je gewoon meer gas nodig. Daarom heb je in het voorjaar minder gas nodig dan in de winter; puur omdat het dan minder koud is.
Vorig jaar was het in januari een heel stuk warmer dan afgelopen januari (3.5 vs 6 graden als maandgemiddelde) Hierdoor kun je niet 1 op 1 je verbruik vergelijken zonder het om te rekenen.
Hij heeft in januari 2019 29 kuub meer verbruikt. Ofwel 6% meer dan in 2018. Maar in jan-2019 was het ook 17% kouder dan in januari 2018. (er waren 17% meer graaddagen)Martinusz schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:25:
[...]
Hij is amper thuis geweest en zijn verwarming staat haast uit, hoe kan je dan in vredesnaam 52kuub meer verbruiken in 1 maand dan vorig jaar? 52 kuub extra is nogal wat in 1 maand.
Stel hij had in jan-2019 hetzelfde gestookt als in jan-2018 dan zou zijn gasverbruik in jan-2019 ook 17% hoger zijn ten opzichte van het jaar ervoor; het was immers kouder en dan heb je meer gas nodig om dezelfde temperatuur in huis te hebben. Die 19% hoger is in dit geval de baseline/referentie. Stook je onzuiniger in 2019 dan zit je (iets) boven die 19% meer dan in 2018. Stook je zuiniger dan zit je onder die 19% mer dan in 2018.
De TS zit op 10%, en dat is dus een significante reductie.
Stop alsjeblieft met kijken naar alleen het gasverbruik, en neem de buitentempersatuur mee in je berekening. Anders ga je ook nog zeuren dat je in mei veel minder gas stookt dan in januari, terwijl je niet anders bent gaan stoken....
Ga je alsjeblieft verdiepen in het fenomeen graaddagen, en ga daarmee bepalen wat je gasverbruik is per graaddag. Dat is echt de enige manier waarop je gasverbruik kan vergelijken. Niet per maand. Niet per week. Ook niet per winter. Gasverbruik kun je echt alleen vergelijken per graaddag..
Wikipedia: Graaddag
https://mindergas.nl/degree_days_calculation/new
7400 Wp op het dak
Er staat toch echt januari 52 kuub meer verbruikTheo schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:37:
[...]
Hij heeft in januari 2019 29 kuub meer verbruikt. Ofwel 6% meer dan in 2018. Maar in jan-2019 was het ook 17% kouder dan in januari 2018. (er waren 17% meer graaddagen)
Stel hij had in jan-2019 hetzelfde gestookt als in jan-2018 dan zou zijn gasverbruik in jan-2019 ook 17% hoger zijn ten opzichte van het jaar ervoor; het was immers kouder en dan heb je meer gas nodig om dezelfde temperatuur in huis te hebben. Die 19% hoger is in dit geval de baseline/referentie. Stook je onzuiniger in 2019 dan zit je (iets) boven die 19% meer dan in 2018. Stook je zuiniger dan zit je onder die 19% mer dan in 2018.
De TS zit op 10%, en dat is dus een significante reductie.
Stop alsjeblieft met kijken naar alleen het gasverbruik, en neem de buitentempersatuur mee in je berekening. Anders ga je ook nog zeuren dat je in mei veel minder gas stookt dan in januari, terwijl je niet anders bent gaan stoken....
Ga je alsjeblieft verdiepen in het fenomeen graaddagen, en ga daarmee bepalen wat je gasverbruik is per graaddag. Dat is echt de enige manier waarop je gasverbruik kan vergelijken. Niet per maand. Niet per week. Ook niet per winter. Gasverbruik kun je echt alleen vergelijken per graaddag..
Wikipedia: Graaddag
https://mindergas.nl/degree_days_calculation/new
Of is de 29 kuub extra op basis van de graaddagen(correctie)?
De TS geeft zelf aan dat in januari zijn verbruik 512 kuub was, en dat het een jaar eerder 512 kuub was. Het verschil hiertussen is 29 kuub volgens mij.Martinusz schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:45:
[...]
Er staat toch echt januari 52 kuub meer verbruik
Of is de 29 kuub extra op basis van de graaddagen(correctie)?
Hackus schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:58:
@Juup
483,76 2018 januari
512,48 2019 januari
7400 Wp op het dak
@Theo ah ik had het uit dit lijstje gehaald, wel onduidelijk nu hoeveel het extra verbruik is, 29 of 52 kuub.Hackus schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 19:13:
[...]
niks bespaard volgens de maandweergave van Essent:
ik ben nu net thuis vlak voor CL begin, en het was 15gr binnen. nu op 16 en zo graad hoger
(thermostaat op 12 bij thuiskomst) verwarmen is dus van 15 naar 17 gr in dik uur tijd. in jan 2018 ben ik 2 weken thuis geweest vanwege griep, en stookte ik de hele dag op 19 en in de nacht op 17(waar de cv constant aanslaat) nu slaat ie niet aan, want het wordt binnen niet onder de 14.5gr. dan kun je niet 52 kuub meer verbruik hebben aan gas terwijl er amper gestookt wordt. eten doe ik bij familie of in de stad. gasfornuis staat gas afgesloten.
@Theo dat zijn waarden van gewogen graaddagen calculator van @ jaaap
[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 12-02-2019 21:23 ]
Aan dit voorbeeld weet je gelijk dat er iets niet klopt; de vergelijking gaat mank op de snelheid; brandstofverbruik kun je niet enkel per afstand vergelijken; snelheid is hier ook heel erg van belang.
Met je gasverbruik in huis ook. Reken het gasverbruik nu eens uit waarbij je de omgevingstemperatuur meeneem in je berekening. Je stookt immers alleen maar om de thermische verliezen in huis op te vangen; wat je aan warmte toevoegt staat gelijk aan wat er aan warmte in huis weglekt door de muren/glas/plafond enz.
Dit warmteverlies is lineair aan het verschil in temperatuur tussen binnen en buiten. Een muur met matige spouwisolatie heeft bijvoobeeld een U waarde van 0.5 W/M*K. Ofwel; per graad Kelvin verschil tussen binnen en buiten lekt hier 0.5 watt aan energie (=warmte) weg per vierkante meter.
Is het binnen in huis gemiddeld (over een week) 19 graden terwijl het buiten 6.5 graden is dan is de delta 12.5 graden, en het warmteverlies door deze muur gemiddeld 6.25 watt per vierkante meter.
Daalt de gemiddelde buitentemperatuur naar 3 graden voor die week dan is de delta ineens 16 graden en lekt er 8 watt weg door een vierkante meter muur. Dat is dus 1.75 watt meer; ofwel zo'n kwart meer aan verlies. (en dus gasverbruik om je woning op dezelfde temperatuur te houden tov de warmere buitentemperatuur)
Gebruik je nu veel nachtverlaging waardoor je huis geen 19 maar 18 graden gemiddeld is dan is de delta T nog maar 15 graden waardoor er 7.5 watt weg lekt naar buiten. Dit is meer verlies dan met een buitentemp van 6.5 graden, ondanks dat het binnen minder warm is.
Dus in dit heel simpele voorbeeld gaat er door dat stukje muur vorig jaar in januari 6.25 watt an warmte weg. Dit jaar is dat 7.5 watt dat er door het stukje muur weglekt, ondanks dat het binnen minder warm was dan vorig jaar...
Voor jou ter referentie; in januari vorig jaar heb ik thuis 2600 kWh aan warmte verstookt. Dit jaar was dat 2850 kWh; ofwel 10% meer. De temperatuur in huis is niet anders dan vorig jaar. Maar de temperatuur buiten was dat wel; en dat zorgt ervoor dat je meer warmte nodig hebt in huis, en dus meer gas.
[ Voor 63% gewijzigd door Theo op 12-02-2019 21:48 ]
7400 Wp op het dak
ik heb de app verwijdert en ga vanaf jaarafschrift een andere methode kiezen.
(nu eerst elke week de standen van meterkast bijhouden)
[ Voor 46% gewijzigd door Hackus op 12-02-2019 21:50 ]

Als er een foute meting wordt gedaan, helpt dit natuurlijk net zo min als meterstanden opschrijven of raspberry pi laten uitlezen.
Buiten dat vind ik 500 kuub voor één maand wel fors voor een appartement. Dat gebruiken wij per jaar in een tussenwoning uit 1912... Januari was 141 kuub dit jaar.
[ Voor 14% gewijzigd door Wuursj op 12-02-2019 21:40 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Meterstanden die Essent of willekeurig welke andere energiemaatschappij doorgeeft komen idd van de slimme meter, maar zijn slechts momentopnamen. Gebeurt een paar keer per jaar, hooguit 1 a 2x per maand per adres. Voor de rest is men blind. En volgens mij krijgen ze dat van het meetbedrijf (De Allianders en Stedins van NL) door. De capaciteit is er technisch niet eens om al die slimme meters continue hun data door te laten sturen naar de meetbedrijven. Dat loopt voor een groot deel via GPRS of nog oudere draadloze verbindingen. Die data past simpelweg niet op die brandbreedte.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Het ligt behoorlijk aan het huis maar dit hoeft helemaal niet waar te zijn.CivLord schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:13:
Minder vaak aanwezig hoeft niet zo heel veel verschil uit te maken. Het meeste verstook je met opwarmen, niet met het op temperatuur houden. (Tenzij je huis slecht geïsoleerd is en de verwarming flink moet werken om het warm te houden.)
Hier twee dagen met bijna gelijke buitentempratuur (zwarte streep). De ene dag met wel 's ochtends voor werk even opwarmen, overdag uit en 's avonds na werk weer aan (via app).

De andere dag met de hele dag verwarming aan

Je ziet het verschil. Ja het verbruik piekt nu 2x maar de totale besparing van 43% in ons geval. In ons matig geïsoleerde huis bespaart uitzetten dus wel flink.
In beide gevallen bij aan thermostaat op 19, verlaging op 14.