Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb onlangs de pantone waaier Colourbridge coated aangeschaft maar kan helaas niet de kleur(en) vinden die ik wil. Het gaat om een tikje vergrijsde/dirty pastels. Nu overweeg ik om de pastel/neon waaier te kopen maar ik mag die helaas bij de winkel niet inzien (!). Ik heb ook het idee dat de kleuren die ik zoek hier misschien niet eens instaan.

Heeft iemand enig idee wat ik zou kunnen doen om te achterhalen welke waaier/boeken ik nodig heb?
Overigens vermoed dat de textiel pantone boeken deze kleuren wel bevatten maar ik heb juist de coated codes nodig.

alvast dank voor jullie hulp!

Beste antwoord (via Verwijderd op 18-02-2019 10:44)

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-09 14:46
Misschien bij een drukkerij in de buurt ff binnenlopen en vragen of je 'm mag bekijken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NooT_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-09 20:51
Stomme vraag misschien, maar wat is de reden dat je een fysieke Pantone waaier nodig hebt waar 'een zekere kleur' in staat?

De Pantone waaiers omvatten lang niet hele kleurenspectrum.
De kans is aanwezig / aanzienlijk dat de kleur die je zoekt helemaal niet eens in het PMS voorkomt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
Misschien bij een drukkerij in de buurt ff binnenlopen en vragen of je 'm mag bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
_NooT_ schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:29:
Stomme vraag misschien, maar wat is de reden dat je een fysieke Pantone waaier nodig hebt waar 'een zekere kleur' in staat?

De Pantone waaiers omvatten lang niet hele kleurenspectrum.
De kans is aanwezig / aanzienlijk dat de kleur die je zoekt helemaal niet eens in het PMS voorkomt.
Dank voor je reactie!
De reden is dat ik een bepaalde kleur zoek die niet in mijn waaier staat en ik wil dat de drukkerij de juiste tint drukt. Vanaf mijn scherm is het niet betrouwbaar. Er zijn bijvoorbeeld textielwaaiers waarvan ik zeker weet dat ze die kleur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
vj_slof schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:33:
ja dat kan alleen dan blijf ik bezig , prettiger om zelf een in huis te hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2019 @ 10:45:
[...]

ja dat kan alleen dan blijf ik bezig , prettiger om zelf een in huis te hebben ;)
ja klopt maar als je weet welke de goede is dan kun je die gewoon in de winkel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is waar, het punt is alleen dat ik vrees dat de kleuren die ik zoek niet in de standaard waaiers staan. Ik zal hierin niet de enige zijn die hier tegenaan loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _NooT_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-09 20:51
Laat je de gewenste kleur ook echt als steunkleur drukken?
In dat geval zou je ook een niet-Pantone staal kunnen geven aan de drukker als kleurreferentie.
Bijvoorbeeld een verfstaal uit de bouwmarkt, of een lapje stof.

Vervolgens kan de drukker zelf kijken welke Pantone kleur het dichtst in de buurt komt en vervolgens het mengschema aanpassen voor een (bijna) exacte match. Dit is niet ongebruikelijk. De Pantone kleuren worden zelf weer uit een aantal basis kleuren gemengd.
Het is even de vraag of de drukker dit voor je wil doen en of dit qua kosten wel interessant is.

Als je je drukwerk in full colour laat uitvoeren is het overigens een ander verhaal.
De kleur dan dan niet bijgestuurd worden zonder dat de rest van je drukwerk ook verandert qua kleur.
In dat geval zal je de beste cmyk waarde moeten vinden.
Wanneer het digitaal gedrukt wordt (/geprint) kan je van tevoren een vel met kleurcombinatie laten afdrukken waaruit je vervolgens de beste match kiest.

Hou er hoe dan ook ook rekening mee dat het matchen van je kleur niet altijd (economisch verantwoord) haalbaar is.
Buiten de samenstelling van de inkt, ben je ook nog eens afhankelijk van het te bedrukken materiaal.
Daarnaast spelen er meer factoren mee die de kleur kunnen beïnvloeden (bv afwerking met laminaat of vernis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Dank voor het advies. Ik kan inderdaad vragen of zij hiertoe bereid zijn de juiste kleurstalen vinden lukt wel. Het gaat inderdaad om steunkleuren.

groet,
Mari
Pagina: 1