Platenspeler 'zingt mee'?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:17
Hoi :)

Sinds kort heb ik mogelijk interesse in LP's en dergelijke. Beetje mee opgegroeid dankzij m'n pa. Nou had mijn pa een platenspeler over waar ik mooi mee kon testen, kijken of het iets voor me is voordat ik er echt geld in ga stoppen.

Ik heb een Kenwood P-100 neergezet die oorspronkelijk bij een Kenwood stereotoren zat en die aangesloten op een Dynavox TC-750 pre-amp. Deze pre-amp heb ik doorgelust naar mijn Sonos Play:5.

Bij het afspelen van een plaat kwam het geluid goed uit mijn Sonos, dus helemaal happy. Maar.. ik hoorde wat vreemds, alsof er ergens audio out-of-sync liep. Als ik mijn oor bij de platenspeler houd, dan hoor ik ook geluid uit de platenspeler komen. Wel zacht, maar het loopt ook voor op het geluid uit de Sonos. En uiteraard, nu ik het eenmaal gehoord heb, hoor ik het door het hele huis.

Ik heb even onder de platenspeler gekeken, en nu lijkt er een pre-amp in te zitten (EQ), denk ik. Deze staat op OFF. Ik weet niet of dit relevant is, maar ik noem het even. Zet ik hem op ON (zonder draaiende plaat), dan begint de Sonos te zoemen, dus maar weer gauw op OFF gezet. Ik heb geen mogelijkheid om de platenspeler direct op de Sonos te testen, want daar heb ik niet de juiste kabel voor helaas.

Weet iemand wat dit veroorzaakt en of ik dit kan verhelpen? Het is allemaal nieuwe materie voor mij, dus sorry als er wat info ontbreekt of onduidelijk is :)

Alle reacties

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Dat is normaal, de naald en arm resoneren hoorbaar mee en dit loopt iets voor op het geluid dat door de versterker is gegaan en uit de speakers komt. Maar dat je het door het hele huis kan horen lijkt me sterk. Als je een kap op de platenspeler hebt kun je daarmee het geluid meestal al helemaal blokken door bij afspelen de kap dicht te doen.

Edit: En anders zit er maar 1 ding op: Volume omhoog totdat je alleen nog maar de muziek uit de speakers hoort O-)

[ Voor 14% gewijzigd door EcoR op 12-02-2019 08:51 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
EcoR schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:14:
Dat is normaal, de naald en arm resoneren hoorbaar mee en dit loopt iets voor op het geluid dat door de versterker is gegaan en uit de speakers komt. Maar dat je het door het hele huis kan horen lijkt me sterk. Als je een kap op de platenspeler hebt kun je daarmee het geluid meestal al helemaal blokken door bij afspelen de kap dicht te doen.
Er zit een kap op, maar die sluit de plaat niet af. De kap bevat openingen waar de plaat doorheen gaat zegmaar..

Edit: mijn huis is trouwens maar een 80m2 appartement :P

[ Voor 5% gewijzigd door Tommiiee op 11-02-2019 20:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Makes sense ;-) Wat EcoR ook al zegt, zo een plaat resoneert mee, die naald gaat trillen en maakt geluid, en de pickups nemen dat mee. Denk aan een electrische gitaar om heel kort door de bocht een vergelijking te maken. Je kan 'm aanslaan wanneer deze niet is aangesloten, maar hij maakt nog steeds wel wat geluid.

Wat je zou kunnen doen is kijken of je de platenspeler wat kan verzwaren of ontkoppelen met hetgeen waar die op staat. Als je hout hebt waar deze op staat, en het is licht hout, kan dat ook meeresoneren. Dus, absorbeer de rest van de trillingen als dat lukt, en je zal iets vooruitgaan.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-05 19:09
Als je een platenspeler op een normale goede versterker aansluit heb je die vertraging niet en loopt het geluid gelijk waardoor het niet opvalt. Het is inderdaad de naald die je fysiek door de groeven hoort gaan, geen meeresonantie of iets dergelijks, het is gewoon de bron. Heb geen Sonos maar volgens mij kun je de delay instellen? Dan kun je het gelijk trekken.

[ Voor 9% gewijzigd door Sluw op 12-02-2019 08:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04 14:18
Sluw schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 08:52:
Als je een platenspeler op een normale goede versterker aansluit heb je die vertraging niet en loopt het geluid gelijk waardoor het niet opvalt. Het is inderdaad de naald die je fysiek door de groeven hoort gaan, geen meeresonantie of iets dergelijks, het is gewoon de bron. Heb geen Sonos maar volgens mij kun je de delay instellen? Dan kun je het gelijk trekken.
Ik vermoed dat de lijningang van de Sonos intern eerst digitaal gemaakt wordt, voordat het signaal door de rest van het apparaat heen gaat, wat dus een aantal milliseconden vertraging oplevert, extra delay toevoegen zou dit alleen maar erger maken.

By each crime and every kindness, we birth our future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-05 19:09
Freggel_United schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 08:56:
[...]

Ik vermoed dat de lijningang van de Sonos intern eerst digitaal gemaakt wordt, voordat het signaal door de rest van het apparaat heen gaat, wat dus een aantal milliseconden vertraging oplevert, extra delay toevoegen zou dit alleen maar erger maken.
Oh ja natuurlijk 8)7 dan eens proberen met een normale versterker O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
Dank voor de reacties!

Conclusie lijkt dus te zijn dat het erbij hoort. Kan alleen niet verklaren waarom het bij mij zo aanwezig lijkt te zijn want toen mijn pa hem in gebruik had is me dat nooit opgevallen. Maar wellicht heeft dat te maken met het feit dat de platenspeler bij hem in een kast stond en bij mij op een open TV meubel.

Ik ga er eens mee spelen en kijken of ik het wat kan verminderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:11
Wellicht gebruikte je pa een andere (ouderwetsche) versterker zonder vertragende digitalisering?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:08
ik vind het alsnog vreemd dat je de platenspeler boven de speakers uithoort. ik moet echt het geluid op 0 zetten wil ik de speler zelf horen en dan max 3m verderop.

Staat de speler toevallig niet te dicht bij een speaker? de naald kan namelijk gevoelig genoeg zijn om de geluidsgolven op te vangen waardoor het vertraagde signaal opnieuw versterkt wordt en je de echo door het hele huis hoort.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-04 20:55
@Tommiiee
Leg eens een dik boek op de kap. extra gewicht zorgt waarschijnlijk dat niet het hele apparaat gaat mee trillen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sneezzer op 12-02-2019 11:43 ]

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
GWBoes schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:15:
ik vind het alsnog vreemd dat je de platenspeler boven de speakers uithoort. ik moet echt het geluid op 0 zetten wil ik de speler zelf horen en dan max 3m verderop.

Staat de speler toevallig niet te dicht bij een speaker? de naald kan namelijk gevoelig genoeg zijn om de geluidsgolven op te vangen waardoor het vertraagde signaal opnieuw versterkt wordt en je de echo door het hele huis hoort.
Ah ja, de speler staat wel echt pal naast de Sonos Play:5. Al staat de speaker op de grond en de speler verhoogd op de TV meubel. Ik ga eens kijken of verplaatsen helpt. Dank voor de tip!
Sneezzer schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:42:
@Tommiiee
Leg eens een dik boek op de kap. extra gewicht zorgt waarschijnlijk dat niet het hele apparaat gaat mee trillen.
Ga ik proberen :)
blissard schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:07:
Wellicht gebruikte je pa een andere (ouderwetsche) versterker zonder vertragende digitalisering?
Dat zou kunnen, zoals ik zei is de speler oorspronkelijk onderdeel van een stereotoren. Dus de platenspeler ging in de versterker van de toren eronder, en nu heb ik hem aangesloten op een apart gekochte pre-amp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-05 17:15
Tommiiee schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 12:25:
[...]

Dat zou kunnen, zoals ik zei is de speler oorspronkelijk onderdeel van een stereotoren. Dus de platenspeler ging in de versterker van de toren eronder, en nu heb ik hem aangesloten op een apart gekochte pre-amp.
Wellicht een overbodige vraag, maar staat de pre-amp wel aan? en heb je de draden goed aangesloten? Welk type en model is het?

Eventueel een foto kan ook goed helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
celshof schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 12:36:
[...]

Wellicht een overbodige vraag, maar staat de pre-amp wel aan? en heb je de draden goed aangesloten? Welk type en model is het?

Eventueel een foto kan ook goed helpen.
Type en model staat in de OP.

Ja hij staat aan en ja, de draden zijn goed aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Tommiiee schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 12:38:
[...]

Type en model staat in de OP.

Ja hij staat aan en ja, de draden zijn goed aangesloten.
Ah ja, model had ik overheen gelezen. Voor de zekerheid: er zitten dus 6 draden aan vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
celshof schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 12:41:
[...]
Ah ja, model had ik overheen gelezen. Voor de zekerheid: er zitten dus 6 draden aan vast?
Nee, 5.

2x rood/wit in (platenspeler), 2x rood/wit uit (Sonos) en de stroomkabel uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:11
De sonos heeft een delay van minimaal 70 ms. Dat is duidelijk hoorbaar en ga je ook niet kunnen verbeteren. De enige mogelijke oplossingen zijn:
- zorgen dat je de platenspeler niet meer hoort
- Sonos wegdoen en een andere versterker neerzetten.

https://nl.community.sono...bruik-6768649/index1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
blissard schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 12:50:
De sonos heeft een delay van minimaal 70 ms. Dat is duidelijk hoorbaar en ga je ook niet kunnen verbeteren. De enige mogelijke oplossingen zijn:

Ik vind de delay niet erg, het gaat me om het feit dat ik beide kan horen. Het liefst hoor ik uiteraard alleen de sonos en niet de speler. Harder zetten is niet altijd een optie in een appartementencomplex :P

Ik heb in ieder geval een aantal tips gehad en ik ga vanavond even kijken hoe ver ik daarmee kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-05 18:08
Tommiiee schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 12:52:
[...]

Ik vind de delay niet erg, het gaat me om het feit dat ik beide kan horen. Het liefst hoor ik uiteraard alleen de sonos en niet de speler. Harder zetten is niet altijd een optie in een appartementencomplex :P

Ik heb in ieder geval een aantal tips gehad en ik ga vanavond even kijken hoe ver ik daarmee kom.
Is de naalddruk wel correct?

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUR
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-04 14:26

BUR

...aan het typen

Je zou de platenspeler in een andere ruimte dan je Sonos kunnen plaatsen! Een platenspeler maakt nou eenmaal geluid. Je zou bij een nieuwe platenspeler kunnen kijken of het minder geluid produceert.

Sterkte met je nieuwe hobby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:45
blissard schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 12:50:

70ms, das best bizar veel eigenlijk, wat doet dat nog meer dan een AD conversie?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjaRoel
MerijnB schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:07:
[...]

70ms, das best bizar veel eigenlijk, wat doet dat nog meer dan een AD conversie?
Denk dat het niet zo zeer meer de AD conversie te maken heeft maar met het feit dat het draadloos is.

Ik kan me voorstellen dat er een soort feedback/clock loopt tussen de speakers/base station om te garanderen dat de timing klopt. En hier de ruimte van 70ms gehandhaafd wordt om synchronisatie te garanderen.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommiiee
BUR schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:26:
Je zou de platenspeler in een andere ruimte dan je Sonos kunnen plaatsen! Een platenspeler maakt nou eenmaal geluid. Je zou bij een nieuwe platenspeler kunnen kijken of het minder geluid produceert.

Sterkte met je nieuwe hobby!
Dat gaat niet echt, of ik moet een Sonos Connect kopen à €400. Nu zit de platenspeler via de pre-amp met kabels in mijn Sonos Play:5, dus die moeten wel bij elkaar in de buurt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolBee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-04 18:01

ToolBee

Audiofiel met soldeerbout

Vermakelijk om al deze oplossingen te zien voorbijkomen! :)

Ik heb het type platenspeler even gegoogled en dat is niet echt een toppertje. Het element dat hierin zit idem.
Een wat betere platenspeler met een kap die geheel dicht kan helpt je pas echt. Bovendien is dan waarschijnlijk niet alles van plastic, dat fijn resoneert.
Het is echter volkomen normaal om, als je er vlakbij staat, de naald in de plaat te horen "zingen". :)

Jouw probleem wordt deels veroorzaakt of beter gezegd, valt meer op, omdat je digitale latency (vertraging) hebt. Ook hier is niet veel aan te doen behalve belachelijk veel geld uitgeven aan een DAC met minder latency. Niet doen! ;)

Wat wel werkt, ook bij bijvoorbeeld "boemerige" speakers, is het apparaat niet in een hoek zetten. Dit versterkt het geluid akoestisch. Loop maar eens la-la-la-end door je kamer en dan richting muur of hoek. Je hoort dan het verschil!

Ik vrees dat het beste resultaat behaald kan worden met een "fatsoenlijke" platenspeler te zoeken.
Ik adviseer om iets uit de 80's te zoeken op Marktplaats. Dan kan ruim onder de 100 euro. Die moderne (USB) spelers zijn echt slecht!
En een Technics SL1210 is echt niet nodig. ;)

Gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ja platenspelers maken geluid er is een reden dat de CD zo populair werd in de jaren 80 :)
Vroeger had ik een Dual platenspeler en toen ik groot was heb ik een pro-ject gekocht voor iets van 400 DM maar ale hipsters hebben de prijzen opgedreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:45
DjaRoel schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:29:
[...]

Denk dat het niet zo zeer meer de AD conversie te maken heeft maar met het feit dat het draadloos is.

Ik kan me voorstellen dat er een soort feedback/clock loopt tussen de speakers/base station om te garanderen dat de timing klopt. En hier de ruimte van 70ms gehandhaafd wordt om synchronisatie te garanderen.
Zal idd wel buffering oid zijn voor de transfer.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
DjaRoel schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:21:
[...]

Is de naalddruk wel correct?
Ik heb geen idee.. :+ Nieuw spul allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
ToolBee schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:03:
Vermakelijk om al deze oplossingen te zien voorbijkomen! :)

Ik heb het type platenspeler even gegoogled en dat is niet echt een toppertje. Het element dat hierin zit idem.
Een wat betere platenspeler met een kap die geheel dicht kan helpt je pas echt. Bovendien is dan waarschijnlijk niet alles van plastic, dat fijn resoneert.
Het is echter volkomen normaal om, als je er vlakbij staat, de naald in de plaat te horen "zingen". :)

Jouw probleem wordt deels veroorzaakt of beter gezegd, valt meer op, omdat je digitale latency (vertraging) hebt. Ook hier is niet veel aan te doen behalve belachelijk veel geld uitgeven aan een DAC met minder latency. Niet doen! ;)

Wat wel werkt, ook bij bijvoorbeeld "boemerige" speakers, is het apparaat niet in een hoek zetten. Dit versterkt het geluid akoestisch. Loop maar eens la-la-la-end door je kamer en dan richting muur of hoek. Je hoort dan het verschil!

Ik vrees dat het beste resultaat behaald kan worden met een "fatsoenlijke" platenspeler te zoeken.
Ik adviseer om iets uit de 80's te zoeken op Marktplaats. Dan kan ruim onder de 100 euro. Die moderne (USB) spelers zijn echt slecht!
En een Technics SL1210 is echt niet nodig. ;)
toon volledige bericht
Jou oplossing is net zo vermakelijk, de delay zit echt niet in de dac maar in het feit dat de Sonos speakers draadloos zijn.

Dan laat ik even de kwaliteit van de platenspeler buiten beschouwing.
Tommiiee schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 17:51:
[...]

Ik heb geen idee.. :+ Nieuw spul allemaal.
Op google is daar genoeg over te vinden.

Als dit niet goed staat kan dit ook invloed hebben op de weergave maar ook de hoeveelheid geluid die de naald zelf maakt.

Lees jezelf er maar eens over in dan heb je er wat meer gevoel bij (en ik heb geen zin om hier een hele uitleg te typen 😉)

[ Voor 61% gewijzigd door DjaRoel op 12-02-2019 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:38
bouwfraude schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 17:34:
Ja platenspelers maken geluid er is een reden dat de CD zo populair werd in de jaren 80 :)
Vroeger had ik een Dual platenspeler en toen ik groot was heb ik een pro-ject gekocht voor iets van 400 DM maar ale hipsters hebben de prijzen opgedreven.
Dat lijkt me meer aan het "gekraak" liggen van (mishandelde) platen. Heb hier geen kap dicht tijdens het spelen, maar tenzij ik het volume van de boxen helemaal omlaag heb hoor ik het geluid van de naald eigenlijk niet. - Though, misschien hoor je het wel, maar valt het niet op omdat er geen delay zitten tussen het geluid van de naald en de speakers.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolBee

ToolBee

DjaRoel schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:01:
[...]

Jou oplossing is net zo vermakelijk, de delay zit echt niet in de dac maar in het feit dat de Sonos speakers draadloos zijn.

Dan laat ik even de kwaliteit van de platenspeler buiten beschouwing.
Hij schrijft dat de phono-amp met tulpjes in de playbar zit. Dus niet draadloos. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
ToolBee schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:09:
[...]

Hij schrijft dat de phono-amp met tulpjes in de playbar zit. Dus niet draadloos. ;)
Maar het probleem komt nog steeds voort uit het feit dat Sonos geënt is op draadloos gebruik en daarbij de 70ms gebruikt als buffer om de speakers te synchroniseren. Of je ze nu gebruikt of niet, dit kan je niet uitzetten. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
DjaRoel schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:15:
[...]

Maar het probleem komt nog steeds voort uit het feit dat Sonos geënt is op draadloos gebruik en daarbij de 70ms gebruikt als buffer om de speakers te synchroniseren. Of je ze nu gebruikt of niet, dit kan je niet uitzetten. 😉
Ik kan het zo wel even testen. De test die ik eerst deed was inclusief mijn Sonos One's die dus wel draadloos aangestuurd worden. Wellicht helpt het als ik die niet inschakel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolBee

ToolBee

@DjaRoel
Ach, persoonlijk vind ik Sonos geen oplossing voor hi-fi/apparatuur-liefhebbers. Zoals ikzelf. ;)

Het is een mooie oplossing voor mensen die niet zo mega met muziek bezig zijn, maar het wel willen horen en vooral zo min mogelijk hoeven te zien (kabels!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Tommiiee schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:17:
[...]

Ik kan het zo wel even testen. De test die ik eerst deed was inclusief mijn Sonos One's die dus wel draadloos aangestuurd worden. Wellicht helpt het als ik die niet inschakel.
Nee dat maakt niet uit, maar dat had @blissard ook al gepost in zijn link. Daar gebruikt iemand een Sonos speaker als monitor voor een keyboard. Wat dus ook niet bruikbaar is want de mens is extreem gevoelig voor timing gerelateerde zaken wat audio betreft, daarom zijn we namelijk zo goed in het bepalen van de oriëntatie van geluiden.

Edit, @ToolBee dan zijn we het daar helemaal over eens ✌️

[ Voor 4% gewijzigd door DjaRoel op 12-02-2019 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 16:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Plaatjes opgezocht van de Kenwood P-100, als dat inderdaad de versie is die je hebt, eerste probleem is dat een langspeelplaat dus al niet onder de kap past en de kap dus half open creeert juist een versterkt geluid van de naald zelf. Heb je toevallig nog ergens een single om mee te testen met kap dicht?

Ding doet me denken aan die oude Philips en Sony stereotorens met de speler bovenop (soms losse unit), die resoneerde gigantisch qua geluid direct van de naald. Stond er ook nog eens flinke druk op de naald (op de plaat), werd dat geluid enkel harder. Zeker die eerste van Sony hadden ook geen degelijk contra-gewicht, maar was blokje plastic met een extra veer erin. Was je enigzins gehecht aan je LP's, draai ze niet op die dingen :D

[ Voor 41% gewijzigd door SinergyX op 12-02-2019 18:27 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
SinergyX schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:23:
Plaatjes opgezocht van de Kenwood P-100, als dat inderdaad de versie is die je hebt, eerste probleem is dat een langspeelplaat dus al niet onder de kap past en de kap dus half open creeert juist een versterkt geluid van de naald zelf. Heb je toevallig nog ergens een single om mee te testen met kap dicht?

Ding doet me denken aan die oude Philips en Sony stereotorens met de speler bovenop (soms losse unit), die resoneerde gigantisch qua geluid direct van de naald. Stond er ook nog eens flinke druk op de naald (op de plaat), werd dat geluid enkel harder. Zeker die eerste van Sony hadden ook geen degelijk contra-gewicht, maar was blokje plastic met een extra veer erin. Was je enigzins gehecht aan je LP's, draai ze niet op die dingen :D
Ik kan mijn pa wel even vragen om er dit weekend eentje mee te nemen om te kunnen testen. Dank voor suggestie :)

Edit:

Overigens is dit de bijbehorende toren van m'n pa.
Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-sTRPJaEQzzo/Vn3d_PvEZfI/AAAAAAAAA9Y/QaOI53aLObA/s1600/kenwood%2Bud%2B951m.jpg
Foto van Google.

De P-100 die ik nu heb als test stond daar dus altijd bovenop.

[ Voor 17% gewijzigd door Tommiiee op 12-02-2019 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Tommiiee schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 12:44:
[...]

Nee, 5.

2x rood/wit in (platenspeler), 2x rood/wit uit (Sonos) en de stroomkabel uiteraard.
ik zou een 6de kabel verwachten. De ground kabel die van de platenspeler naar het knopje op de preamp gaat. Zie bijv het plaatje op deze site: http://twente.hcc.nl/tips-lpcd1.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
celshof schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:21:
[...]
ik zou een 6de kabel verwachten. De ground kabel die van de platenspeler naar het knopje op de preamp gaat. Zie bijv het plaatje op deze site: http://twente.hcc.nl/tips-lpcd1.php
Deze platenspeler heeft (blijkbaar) geen ground kabel. Er komen 2 snoeren uit: rood/wit en de stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Op wat voor ondergrond staat je platenspeler? Een dunne houten kast (IKEA LACK?) werkt prima als een klankkast en maakt het erger. Een stevige dempende ondergrond kan de hoorbaarheid van trillingen een stuk verminderen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
Tommiiee schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:29:
[...]

Deze platenspeler heeft (blijkbaar) geen ground kabel. Er komen 2 snoeren uit: rood/wit en de stroom.
dan heeft deze een ingebouwde preamp en dat lijkt ook overeen te komen met de handleiding. Kennelijk zit ergens een switch: https://www.manualslib.co...-P-100.html?page=6#manual

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
celshof schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 23:07:
[...]
dan heeft deze een ingebouwde preamp en dat lijkt ook overeen te komen met de handleiding. Kennelijk zit ergens een switch: https://www.manualslib.co...-P-100.html?page=6#manual
Dat klopt inderdaad. Daar kwam ik pas achter toen ik die andere preamp al gekocht had :'(
Ik had verwacht dat er geen preamp in zou zitten omdat hij dus bij een stereotoren hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Tommiiee schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 08:51:
[...]

Dat klopt inderdaad. Daar kwam ik pas achter toen ik die andere preamp al gekocht had :'(
Ik had verwacht dat er geen preamp in zou zitten omdat hij dus bij een stereotoren hoort.
Maar dan kan je de nieuwe preamp er wel tussenuit halen lijkt me. En check dus even hoe je dan de switch moet instellen als je een normale (dus geen phono) ingang gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
celshof schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:45:
[...]

Maar dan kan je de nieuwe preamp er wel tussenuit halen lijkt me. En check dus even hoe je dan de switch moet instellen als je een normale (dus geen phono) ingang gebruikt.
Dat kan inderdaad, maar ik heb dan niet de juiste kabel liggen om hem direct aan te sluiten om de Sonos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ZpAz schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:01:
[...]
Dat lijkt me meer aan het "gekraak" liggen van (mishandelde) platen.
Ik was altijd zuinig op mijn platen maar toch lastig om ze helemaal stofvrij te houden.
De naald veegde toch regelmatig wat op.
De pro-ject one draaitafel was wel een stuk beter (stiller, betere bas) dan de Dual uit de jaren 70.
Maar goed opgenomen CD's klinken echt prachtig en dat is helaas sinds de war on loudness
lang niet altijd het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

ToolBee schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:03:
Een DAC maakt van digitaal signaal analoog signaal en kan niet gebruikt worden in deze situatie. Je bedoelt wellicht een versterker met minder vertraging? Sonos is daar inderdaad wat apart mee. Nodig om alle in huis synchoon te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
Update:

Heb na het testen uiteindelijk een eigen platenspeler gekocht, de pricewatch: Denon DP-300F, plus een kleine verzameling platen om mee te beginnen.

Naar nu blijkt lag het meezingen aan de plaat die ik gebruikte om te testen :P Gebruikte dezelfde plaat met de Denon en toen baalde ik een beetje dat het meezingen niet minder was, maar nu ik er één van mijn nieuwe platen op heb liggen hoor ik niets meer! Top :D
Pagina: 1