Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 17:15
Dag allen,

Ik ben geen expert met Illustrator maar kan wat eenvoudige dingen maken. Echter, bij het exporteren loop ik vaak tegen verschillende problemen aan. Hieronder één die nu vrij belangrijk is voor mij;

Ik heb in een Illustrator-bestand drie tekengebieden gemaakt met templates waarin elke week quotes gezet worden voor social media. Voor LinkedIn, Instagram en Facebook heb ik dus een tekengebied gemaakt met de afmetingen die vereist zijn. Bij LinkedIn is dit bijvoorbeeld 520 x 320 px.
Alleen als ik nu op exporteren klik en het bestand als jpg exporteer krijg ik een JPG met een afmeting van 2168 × 1334 px. Ten eerste heb ik dit formaat nergens opgegeven en daarnaast is het ook niet dezelfde verhouding waardoor de foto dus niet goed geupload wordt op LinkedIn (er komen grijze balken langs).

Hoe kan ik dit oplossen? Op Google heb ik dit niet kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Als je File -> Save for Web doet kun je gewoon de afmetingen in pixels opgeven in dat scherm. En for the love of.... exporteer naar PNG. Jpegs zijn goed voor foto's, PNG gebruik je voor illuatraties.

Waarom je afbeelding 2168 x 1334 wordt is omdat je 300dpi instelling/bestand gebruikt en een 72dpi scherm.
(300 / 72) x 520 = 2167
(300 / 72) x 320 = 1333

[ Voor 39% gewijzigd door RobIII op 11-02-2019 20:08 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
RobIII schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:48:
Als je File -> Save for Web doet kun je gewoon de afmetingen in pixels opgeven in dat scherm. En for the love of.... exporteer naar PNG. Jpegs zijn goed voor foto's, PNG gebruik je voor illuatraties.

Waarom je afbeelding 2168 x 1334 wordt is omdat je 300dpi instelling/bestand gebruikt en een 72dpi scherm.
(300 / 72) x 520 = 2167
(300 / 72) x 320 = 1333
Ah dank voor de uitleg!
Het probleem dan is alleen wel dat de afbeelding heel onscherp wordt terwijl deze met 300 ppi wel heel scherp is. Weet je ook hoe dit kan en hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
TweakTweet schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:57:
[...]

Ah dank voor de uitleg!
Het probleem dan is alleen wel dat de afbeelding heel onscherp wordt terwijl deze met 300 ppi wel heel scherp is. Weet je ook hoe dit kan en hoe ik dit kan oplossen?
Bekijk je de afbeelding wel op 100% of ga je zitten schalen?

De resolutie (ppi) maakt eigenlijk niet uit voor jouw eis: Je wilt gewoon exact 520 x 320 px exporteren. Al is ie 3000ppi, dat maakt voor het aantal fysieke pixels niet uit.

Maar het is een good practice om inderdaad de resolutie op 72ppi te zetten en daarna de dimensies op de gewenste aantal pixels (520 bij 320). Dat zou een normaal bruikbare afbeelding moeten opleveren.

Nog even een vraag: Is je design een vector of raster image?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
Room42 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 21:08:
[...]

Bekijk je de afbeelding wel op 100% of ga je zitten schalen?

De resolutie (ppi) maakt eigenlijk niet uit voor jouw eis: Je wilt gewoon exact 520 x 320 px exporteren. Al is ie 3000ppi, dat maakt voor het aantal fysieke pixels niet uit.

Maar het is een good practice om inderdaad de resolutie op 72ppi te zetten en daarna de dimensies op de gewenste aantal pixels (520 bij 320). Dat zou een normaal bruikbare afbeelding moeten opleveren.

Nog even een vraag: Is je design een vector of raster image?
Als ik de afbeelding gewoon open via voorvertoning of op LinkedIn upload is hij enorm onscherp.
Deze instellingen vul ik in bij 'exporteren voor schermen'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iwegCvlyR1Ky0gotSh0EiwDK/thumb.png

Mijn design bestaat uit een logo dat in Illustrator is gemaakt en ook als illustrator-formaat is ingevoegd. Verder is het alleen een gekleurd vierkant met witte tekst. Niets spectaculairs dus. De tekst wordt dus ook onscherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
TweakTweet schreef op maandag 11 februari 2019 @ 21:13:
[...]

Als ik de afbeelding gewoon open via voorvertoning of op LinkedIn upload is hij enorm onscherp.
Deze instellingen vul ik in bij 'exporteren voor schermen'
[Afbeelding]
En met een lokale image viewer?
Mijn design bestaat uit een logo dat in Illustrator is gemaakt en ook als illustrator-formaat is ingevoegd. Verder is het alleen een gekleurd vierkant met witte tekst. Niets spectaculairs dus. De tekst wordt dus ook onscherp.
Ja, maar is die tekst dus een vector of is het al een raster?

Nou, doe maar eens een voorbeeld dan. Het is wel trekken aan je voor informatie, moet ik zeggen. ;)

[ Voor 79% gewijzigd door Room42 op 11-02-2019 21:18 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
Room42 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 21:16:
[...]
En met een lokale image viewer?

[...]
Ja, maar is die tekst dus een vector of is het al een raster?

Nou, doe maar eens een voorbeeld dan. Het is wel trekken aan je voor informatie, moet ik zeggen. ;)
Of dat logo een vector of raster is weet ik niet... kan ik dat ergens zien? Heb gewoon het .ai bestand ingevoegd in het tekengebied. Bestaat dus in principe gewoon uit losse onderdelen nog.

Het gaat mij eigenlijk meer om dat de tekst dus ook onscherp is;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ksqVxTqBXXkZV2TJaw8wT4HU/thumb.png

[ Voor 14% gewijzigd door TweakTweet op 11-02-2019 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
TweakTweet schreef op maandag 11 februari 2019 @ 21:21:
[...]

Of dat logo een vector of raster is weet ik niet... kan ik dat ergens zien? Heb gewoon het .ai bestand ingevoegd in het tekengebied. Bestaat dus in principe gewoon uit losse onderdelen nog.

Het gaat mij eigenlijk meer om dat de tekst dus ook onscherp is;
[Afbeelding]
Is bovenstaande tekst in Illustrator wel heel scherp? Zo te zien is het een anti-aliassing probleem. Wellicht heb je hier wat aan: YouTube: Adobe Illustrator - Anti Aliasing

edit:
Deze nieuwe afbeelding is toch gewoon scherp? Ok, misschien nog een beetje 'soft' maar zie daarvoor vanaf 2:55min in de video.

[ Voor 20% gewijzigd door Room42 op 11-02-2019 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
Room42 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 21:24:
[...]

Is bovenstaande tekst in Illustrator wel heel scherp? Zo te zien is het een anti-aliassing probleem. Wellicht heb je hier wat aan: YouTube: Adobe Illustrator - Anti Aliasing

edit:

[...]

Deze nieuwe afbeelding is toch gewoon scherp? Ok, misschien nog een beetje 'soft' maar zie daarvoor vanaf 2:55min in de video.
Hé ja als ik hem ergens upload nu ziet het er wel goed uit...
In voorvertoning ziet het er nog wel heel wazig uit op 100%

Maargoed, ik denk dat het dan opgelost is haha. Hopelijk op LinkedIn, helaas kan je daar niet even in privé testen. Ik wacht het even af maar bedankt voor de snelle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Heb je jouw monitor wel op 100% scaling staan? Of zit er misschien een andere zoom factor tussen?

[ Voor 43% gewijzigd door Room42 op 11-02-2019 21:42 . Reden: Niet meer nodig :) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakTweet
Room42 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 21:40:
Heb je jouw monitor wel op 100% scaling staan? Of zit er misschien een andere zoom factor tussen?
Ah dat is het inderdaad. Ik heb mijn MacBook Pro 13" op 'meer ruimte' geschaald staan. Op een extern beeldscherm ziet het er wel goed uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
TweakTweet schreef op maandag 11 februari 2019 @ 21:42:
[...]

Ah dat is het inderdaad. Ik heb mijn MacBook Pro 13" op 'meer ruimte' geschaald staan. Op een extern beeldscherm ziet het er wel goed uit!
Geen idee wat dat betekent maar dat zorgt er inderdaad voor dat een raster-afbeelding op 100% er minder mooi uitziet dan zonder zoom. Ik browse zelf standaard op 130%, dus als ik een screenshot maak, zien images er ook altijd wat wazig uit. Leer je mee leven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakTweet
Room42 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 21:45:
[...]

Geen idee wat dat betekent maar dat zorgt er inderdaad voor dat een raster-afbeelding op 100% er minder mooi uitziet dan zonder zoom. Ik browse zelf standaard op 130%, dus als ik een screenshot maak, zien images er ook altijd wat wazig uit. Leer je mee leven :)
Op MacOS is alles met 'meer ruimte' net even kleiner. Heb nog goede ogen dus dan past er net even meer op het scherm. Schaling is denk ik 75% ongeveer.
Pagina: 1