Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Tele2 krijg geen nieuw modem vanwege config?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Oaknut
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 12-02 14:32
Mijn vraag
Kom niet in aanmerking voor ZTE modem, moet het maar doen met Technicolor aldus Tele2 medewerker - onzin of niet?
In beide woningen heb ik een 100 mbit VDSL aansluiting van Tele2. In een woning heb ik het 5 GHz ZTE modem in bruikleen, in de ander de Technicolor TG789bvn. Nou zijn er voldoende redenen waarom het modem van ZTE veel beter is (5GHz, AC, custom DNS, betere port forwarding, minder uitval, onder andere), en dacht ik, waarom bel ik Tele2 niet en vraag ik om het nieuwe modem in de tweede woning?
Ik kreeg als reactie dat het niet kon, vanwege de configuratie van de lijn tussen de woning en de wijkkast. Dat dit de reden was leek mij (met wat ervaring in netwerken) wel erg vreemd. Lachend vroeg ik of de schuld dan bij KPN lag, en kreeg de reactie "nou, wij hebben ze verteld het zo te doen". Na het op te zoeken, resultaten te vergelijken op Fourstack en andere sites, en het zelfs te vragen aan een Network Engineer, lijkt het mij echt te gaan om onzin.
Dus bij deze, kan iemand mij vertellen, in technische termen, waarom ik geen ZTE modem kan hebben op dit adres, of is dit gewoon een broodje-aap verhaal?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Technicolor TG789bvn, ZTE 369A

(Heb dit ook gepost op Tele2 Forum).

Alle reacties

• AlbertJP
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 12:56
KPN levert alle nieuwe klanten een Experiabox V10 ook wel bekend als ZTE H369A voor zover ik weet. Klinkt alsof het sturen van een nieuwe voor Tele2 te duur is als de Technicolor de gevraagde DSL snelheid kan halen. Als je gaat upgraden naar een hogere snelheid (als die er is), willen ze vast wel een nieuw modem opsturen. En misschien dat je iets gedaan krijgt als je over wifi klaagt.

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 15-02 22:18
Het is in principe mogelijk dat de DSLAM van die die verbinding geen ondersteuning heeft voor bepaalde modems. Hoewel DSL in principe gewoon een protocol is en alles met alles moet werken is dat in de praktijk helaas anders.

Aan de andere kant: als het een configuratie is (en ja dat kan), en het aantal klanten niet hoog genoeg is (of juist te hoog) om dat aan te passen, dan heb je pech. Ze zijn niet verplicht je modem te vervangen.

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 13:18

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Die Technicolor is een bonded VDSL ding. Is die ZTE dat ook?

Als je nu op lokatie 1 de 100Mbit haalt dmv 2x50 bonded en je gaat die modem vervangen door een non-bonded exemplaar dan houd je effectief maar 50Mbit over.

Zijn beide situaties wel identiek? dus wel/geen bonded en wel/niet op wijkkast of centrale?

DJSmiley wijzigde deze reactie 11-02-2019 20:45 (17%)

• timmie1
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 13-02 12:05
DJSmiley schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:44:
Die Technicolor is een bonded VDSL ding. Is die ZTE dat ook?

Als je nu op lokatie 1 de 100Mbit haalt dmv 2x50 bonded en je gaat die modem vervangen door een non-bonded exemplaar dan houd je effectief maar 50Mbit over.

Zijn beide situaties wel identiek? dus wel/geen bonded en wel/niet op wijkkast of centrale?
Tele2 levert geen bonding aansluitingen. Bonding wordt vooralsnog alleen ingezet bij KPN en XS4ALL.

• Centurius
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 04:04
Waarschijnlijk is er geen enkele technische reden maar is dat het excuus dat de medewerker gebruikt heeft om niet een gesprek te hoeven voeren dat ze het niet anders mogen. Over het algemeen krijg je geen nieuw modem als je er één hebt die het kern product nog steeds goed levert (in dit geval, Internet 100 Mbit). Tele2 zal ook niet met een stapel Technicolors willen blijven zitten waar ze niks meer mee kunnen dus zullen er ervoor kiezen te wachten tot de bestaande voorraad onbruikbaar is. Slechte wifi wordt vooral door budget providers gezien niet als voldoende reden om een modem te vervangen..
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True