Inductiekookplaat perilex aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-10 08:19
Beste mede-tweakers,

Onlangs heb ik een inductiekookplaat besteld.
Bij de meterkast welke 3-fase (3x25A) heeft, krijgt hij zijn eigen fase, aardlekschakelaar en een kookgroep.

Ik heb 2 vragen:

1. Ik wil de kookplaat direct aansluiten op de draden, hierdoor is er meer contact en (theoretisch) minder kans op brand door slechte wandcontactdozen, is dit waar en mag dit?

2. Als installatiedraad wil ik 5x2.5mm2 buitenkabel gebruiken, alleen bij het product staat dat het geschikt is voor maximaal 4600w. terwijl de kookplaat de 7400w verbruikt. de lengte wat hij moet overbruggen is rond de 6 meter. 2.5mm is ruim voldoende voor 16A naar mijn weten, dus dan zou 2x16A door 2x2.5mm2 fasedraden ook genoeg moeten zijn? Of is het echt niet aan te raden om het te gebruiken?

Dank jullie wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:00
Ik neem aan dat je een "kook-automaat" installeerd in je meterkast. Dus 1 automaat voor 2 fasen eventueel incl. aardlek.

Die stopcontacten zijn er niet voor niets. Die pinnen zijn extra breed van een perilex dus geeft meer dan voldoende contact. Juist niet de bedoeling om met los liggende kroonstenen aan de slag te gaan met risico op foutief aansluiten. Gewoon netjes een Perilex stopcontact monteren zoals het hoort. Dat zijn de kosten ook niet.

Waarom gebruik je kabel? Elke keuken (iig sinds de jaren 80) is voorzien van een loze leiding voor een kookaansluiting om 2 maal 2 fases en een aarde draad doorheen te trekken en de perilex op af te monteren. Waarom buitenkabel, dan heb je 4 X 2,5mm2 nodig en is de mantel de aarde. Als de kookplaat meer verbruikt dan je kabel geschikt voor is dan weet je het antwoord al toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
Dank je wel voor de reactie :)
jongetje schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:35:
Ik neem aan dat je een "kook-automaat" installeerd in je meterkast. Dus 1 automaat voor 2 fasen eventueel incl. aardlek.

Die stopcontacten zijn er niet voor niets. Die pinnen zijn extra breed van een perilex dus geeft meer dan voldoende contact. Juist niet de bedoeling om met los liggende kroonstenen aan de slag te gaan met risico op foutief aansluiten.
Ik sluit het direct aan de kookplaat aan dus er komen helemaal geen extra aansluitingen aan te pas.
Waarom gebruik je kabel? Elke keuken (iig sinds de jaren 80) is voorzien van een loze leiding voor een kookaansluiting om 2 maal 2 fases en een aarde draad doorheen te trekken en de perilex op af te monteren
De woning is uit 1955 en heeft helaas geen leiding die breed genoeg is voor 5 draden, er zit wel een leiding met 3 draden maar deze is zo krap dat wij de huidige niet eens eruit kunnen trekken met behulp van een trekveer.
Waarom buitenkabel, dan heb je 4 X 2,5mm2 nodig en is de mantel de aarde. Als de kookplaat meer verbruikt dan je kabel geschikt voor is dan weet je het antwoord al toch?
Het is een kabel met 5x 2,5mm2, volgens elektraspecificaties is 2,5mm2 genoeg voor 16A, daarom vraag ik waarom deze tot maximaal 4600w gaat. Bij meer onderzoek lijkt het erop dat het 20A (4600w) per draad is, dus met 2 draden met totaal 9200w valt de capaciteit van de kookplaat á 7400w ruim binnen de marge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@Elsandre Je MOET je kookplaat los kunnen halen voor onderhoud.
Dus laat zeker een perilex stopcontact installeren en prik 'm daar in. Niet gaan lopen klooien met direct aansluiten, dat is niet de bedoeling en eerder gevaarlijk en onhandig, dan beter.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:22
Waarom sluit je 'm niet 3-fase aan?
Niet gaan lopen klooien met direct aansluiten, dat is niet de bedoeling en eerder gevaarlijk en onhandig, dan beter.
Wat hij ^^^^^^^^^zegt, kookplaat is niet gemaakt om installatiedraad in te trekken.

[ Voor 76% gewijzigd door Bushie op 11-02-2019 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Volgens mij haal je een paar dingen door elkaar.

Allereerst, een kookgroep op één fase lijkt me een heel slecht idee. Dat voldoet niet aan de selectiviteitsregels aangezien je dan een 32A groep áchter een 25A groep hebt. Je zult dus sowieso een 3-fasen aansluiting moeten maken als je meer dan 16A nodig hebt.

Daarnaast, een 5-aderige kabel bevat meestal een aarde (groen/geel), 0 (blauw) en 3 fase-draden (grijs/bruin/zwart). Zo'n kabel is dus niet geschikt om een kookgroep (2x 16A) te maken, gezien je daar 2 0-draden voor nodig hebt. Kleuren gaan mixen is uiteraard geen goed idee.

Kortom, denk daar éérst even over na voordat je een non-conforme installatie maakt.

Op zich vind ik het idee om een 5x2,5mm² kabel te gebruiken niet zo gek als er geen buis ligt. Werkt net zo makkelijk. Maar ik sluit me ook volledig aan bij de rest wat betreft het stopcontact: Gebruik gewoon de geëigende materialen voor het werk, en ga geen shortcuts nemen om een tientje te bezuinigen op een stopcontact. Een kookplaat is niet gemaakt om installatiedraad met vaste kern op af te monteren. En een kabel met flexibele kern mag je niet gebruiken om vast in te bouwen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ik ga even heel kort door de bocht:

Bel een electricien en laat dit doen. Mét Perilex stekker.

Feit dat jij twijfelt over het direct aansluiten, zegt mij dat dit een klus is die je niet zelf moet willen uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:18
Elsandre schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:28:
Beste mede-tweakers,

Bij de meterkast welke 3-fase (3x25A) heeft, krijgt hij zijn eigen fase, aardlekschakelaar en een kookgroep.

Ik heb 2 vragen:

1. Ik wil de kookplaat direct aansluiten op de draden, hierdoor is er meer contact en (theoretisch) minder kans op brand door slechte wandcontactdozen, is dit waar en mag dit?

2. Als installatiedraad wil ik 5x2.5mm2 buitenkabel gebruiken, alleen bij het product staat dat het geschikt is voor maximaal 4600w. terwijl de kookplaat de 7400w verbruikt. de lengte wat hij moet overbruggen is rond de 6 meter. 2.5mm is ruim voldoende voor 16A naar mijn weten, dus dan zou 2x16A door 2x2.5mm2 fasedraden ook genoeg moeten zijn? Of is het echt niet aan te raden om het te gebruiken?

Dank jullie wel!
1. Nee dat wil je niet, buitenkabel is veel te stug om achter je keukenkastje in je kookplaat te frotten. Gebruik een aansluitsnoer met perilex voor je kookplaat en installeer de buitenkabel om in de perilex wcd te monteren. Het aansluiten van de kabel in de wcd is trouwens al een heel klusje. 5x 2,5 mm2 is niet zo soepel.
2. Ik denk dat de opgegeven waarde per draad is en/of bij 100 meter lengte. Standaard zeker je 2,5 mm2 af met 16 A. 2x 16=32 x 230 volt = 7360 w. Deze kabel kan dus prima jouw kookplaat voeden, ook op max vermogen.

btw; als de volgende vraag word; hoe sluit ik de verschillende draden aan op de kookplaat? Zoek dan even in het forum. Die vraag wordt namelijk iedere week gesteld. :)

[ Voor 5% gewijzigd door wmeester op 11-02-2019 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

mcDavid schreef op maandag 11 februari 2019 @ 17:03:
Allereerst, een kookgroep op één fase lijkt me een heel slecht idee. Dat voldoet niet aan de selectiviteitsregels aangezien je dan een 32A groep áchter een 25A groep hebt. Je zult dus sowieso een 3-fasen aansluiting moeten maken als je meer dan 16A nodig hebt.
Of 2x16A.

Van onze kookplaat weet ik dat die officieel geschikt is voor 2x16A. Hij heeft dus 2 aparte groepen, compleet gescheiden en de Perilex is ook dusdanig geconfigureerd dat 'ie 2x16A mag hebben.

Kookplaat is weer dusdanig op de Perilex aangesloten dat ook die configuratie volgens specs en opgave fabrikant is.

Ik heb overigens wel alles laten aansluiten door professionals. Ga niet zelf lopen klooken met meer dan 7000W door een paar koperdraadjes.

Het verrast me wat dat TS bang is voor brand wegens Perilex, maar ondertussen wel vrij interessante capriolen wil uithalen met de bedrading naar die plaat. :)

Vandaar mijn wat kort door de bocht advies dit te laten doen en een professional te laten kijken naar zowel de groepenkast als de aansluiting ervang. Als de buizen te krap zijn: Extra buizen laten boren/frezen.

EDIT: ALLEEN die kookplaat heeft in onze keuken dus 2x16A.
De hele keuken heeft uit mijn hoofd een groep of 6.

[ Voor 4% gewijzigd door unezra op 11-02-2019 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
De kabel kan ik dus gewoon gebruiken doordat de capaciteit voldoende is, het enige waarom ik het vroeg over het 4600w is omdat het op de site van de bouwmarkt stond en ik in eerste instantie niet begreep dat het per draad was.

De kabel loopt over de rechte stukken gewoon door een slagvaste buis voor extra veiligheid.

Zoals meerdere aanbevelen zal ik een perilex stekker monteren. Ik had ondertussen ook verder gezocht en dit leek wel het beste.

Ik vind het wel raar om het gelijk te bestempelen alsof ik gek ben een niet weet wat ik doe, ik doe juist veel onderzoek van te voren om te voorkomen dat er iets mis gaat. Anders had ik het wel gelegd zonder het te vragen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Elsandre op 11-02-2019 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Dus je gaat zorgen voor 2x16A (2 groepen) naar je kookplaat en daar de Perilex netjes monteren?

Hoe is de rest aangesloten, want met die 2x16A heb je alleen je kookplaat aangesloten. Magnetron, oven, vaatwasser en andere zaken nog niet. Dat gaat best hard in een moderne keuken. Die 6x16A voor onze keuken is geen overkill zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
Die 2x 16A die is er al, dat is de kookgroep. De hele groepenkast heeft de elektricien ingedeeld en voorbereid, dus dat geloof ik wel. Het gaat mij alleen om de inductie kookplaat. Die ga ik inderdaad met perilex stekker installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Beste mede-tweakers,

Daar gaat het al fout. Je hebt een 3-fase aansluiting, wat doe je dan met een kookgroep? Koop een fatsoenlijke 3P+N alamat. Hoe moet ik je zin trouwens lezen? Heb je de hele 2x16A (32A) op 1 fase aangesloten? Wat een gepruts.

Niet als je bedoeld dat je installatiedraad op de kookplaat gaat aansluiten. 99 vs 100 dat de kabelklemmen op de kookplaat daar niet geschikt voor zijn, tevens hoor je installatiedraad in buis toe te passen. Je kunt wel het soepele snoer van de kookplaat in de doos met daarvoor geschikte lasklemmen rechtstreeks aansluiten op de bedrading van die doos en vervolgens de doos afdichten met een 'blindplaat kabelinvoer' met trekontlasting.
Oh, dus helemaal geen inbouwdoos? Met buitenkabel bedoel je gewoon YMVK? 4600W is 20A, dat is wel een passende max voor 3x2,5mm2
Elsandre schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:44:
Die 2x 16A die is er al, dat is de kookgroep. De hele groepenkast heeft de elektricien ingedeeld en voorbereid, dus dat geloof ik wel. Het gaat mij alleen om de inductie kookplaat. Die ga ik inderdaad met perilex stekker installeren.
Ik geloof liever in dingen die niet direct aantoonbaar dubieus zijn. Vraag je electricien maar eens waarom hij een 32A verbruiker op 25A hoofdzekering heeft aangesloten. Vraag hem ook maar eens waarom hij een kookgroep + aardlekschakelaar heeft ingebouwd in plaats van 3-fase kracht alamat. Vraag maar eens waarom hij je makkelijke upgradepad naar een 11 kW kookplaat geblokkeerd heeft.

De NPR 5310:2017 zegt met een kleine omweg ook gewoon dat het niet deugd;
Afhankelijk van de hoofdbeveiliging zijn de volgende uitvoeringen mogelijk:
a) Een driefasedistributiegroep is alleen mogelijk indien de installatie een driefasevoeding heeft.
b) Een eenfasedistributiegroep is alleen mogelijk indien de hoofdbeveiliging een waarde van 35 A of meer
heeft.
c) Een gekoppelde eenfasedistributiegroep kan worden toegepast indien een installatie geen
driefasevoeding heeft en de hoofdbeveiliging in de praktijk een waarde van 35 A of meer heeft. Figuur 10
geeft hiervan een voorbeeld.
Ofwel; laat hem die kookgroep ergens steken waar de zon niet schijnt (in z'n busje ofzo) en laat hem maar een 3P+N alamat installeren. Vervolgens de rest van de groepen verdelen over 3 fasen ipv 2 zoals je waarschijnlijk nu hebt.

[ Voor 29% gewijzigd door kabeltjekabel op 11-02-2019 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-10 16:50
Ik hoop niet dat je met buitenkabel YMVK-as (grondkabel) bedoeld. Dan is het metalen netje om de binnenmantel de aarde. Deze kabel en aders zijn (meestal) nog wat stugger dan gewoon ymvk. Dat zal een gepiel worden met aansluiten van de perilex stekkerdoos.
Pagina: 1