Bi-directioneel of unidirectioneel cloud syncen (backup)

Pagina: 1
Acties:

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-12 14:49
Ha allemaal.

Ik heb een Synology nas met 2x 1TB drive (1TB opslag), en ik heb 1TB bij Stack / Transip. Ik heb dit zo gekoppeld dat de NAS zichzelf backupped naar een folder 'NAS Backup' op Transip. Standaard staat het op 'bidirectioneel' en dat heb ik laten staan. Het is de bedoeling dat de online storage van Transip als backup fungeert van de NAS: dat als hier de NAS inclusief schijven in brand vliegt, dat ik mijn familiekiekjes dan op de Stack heb staan. Maar het kan ook wel eens handig zijn om via een browser de online storage te benaderen en er wat bij te zetten oid.

Mijn vraag is nou of dit niet een beetje link is. Wat nou bijvoorbeeld als er in de cloud iets fout gaat, een foutje bij Transip, en de volledige online storage wordt tijdelijk eventjes onzichtbaar / gewiped. Loop ik dan het risico dat mijn volledige NAS ook leeggeveegd wordt?

Ander ding waar ik mijn hoofd niet omheen krijg is wat er gebeurt als ik op redelijk grote schaal subfolders ga verplaatsen (bv in het kader van eindelijk eens foto's ordenen). Ik maak dan een nieuw mapje '2015' en daar kopieer ik dan vanuit allerlei ander mapjes zoals 'dump ipad feb 19' dingen naartoe. Zodra ik zeker weet dat ze er staan verwijder ik de hele map 'dump ipad feb 19' natuurlijk. Hoe weet ik dan dat het werkt zoals ik wil: gaat de cloud dan niet vanwege bidirectioneel de map 'dump ipad feb 19' zitten herstellen? Of, nog erger, de map '2015' deleten op de NAS omdat die op de cloud ook niet bestaat? Als er verschillen zijn, hoe wordt er dan mee omgegaan?

Of kan ik toch beter 'upload local changes only' aanzetten... Het lijkt een beetje alsof ik mijn eigen vraag heb beantwoord. Feedback is heel welkom.

Kan deze sync-setting aangepast worden bij een bestaande cloudsync in Synology? Of moet ik de sync deleten en een geheel nieuwe aanmaken met upload changes only?

Nouja, ik wil gewoon dat de cloud mijn NAS na-aapt en eigenlijk wil ik het risico dat de NAS gewiped wordt doordat de cloud leeg is / lijkt op nul hebben. Thanks voor het advies alvast.

[ Voor 3% gewijzigd door Znorkus op 11-02-2019 14:52 ]