Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Juridische vraag: is een akkoord op prijs per mail bindend?

Pagina: 1
Acties:

• michielvz
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 13-02 21:35
Beste tweakers,

Ik heb contact gehad met een vloerenbedrijf. Het einde van de mailwisseling ging als volgt:

Ik
Als ik goed reken kom ik dan voor 60m2 uit op 3696,-. Als ik het me goed herinner werd aan de telefoon over 12,50 egalisatiekosten excl. mortel gesproken. Het leggen zit in de prijs van de plank toch, zoals op de site staat?

Bedrijf
Zoals besproken zijn de kosten voor het egaliseren € 12,50 per m2 (max. 3mm dik).
Hier komt dan evt. nog een toeslag bij voor het beton reparatiemortel mocht dit nodig zijn.
Mocht u hiermee akkoord gaan dan komen we graag eens bij u langs om de vloer in te meten en een offerte op maat te maken.
Voor vragen/opmerkingen horen we het graag.

Ik
We gaan akkoord met de prijs en zouden graag zsm een afspraak willen hebben. Ik kan zelf iedere donderdag, overige werkdagen kan ik vrijwel altijd vanaf 16:00.

Bedrijf
Mijn collega die het legwerk bij ons inplant en inmeet neemt binnen kort (volgende week) even contact met u op om een afspraak te plannen.

Hierna heb ik, tot vandaag, niets meer vernomen van het bedrijf. Ze willen nu een inmeet afspraak maken en zeggen de spullen al ingekocht te hebben. Ik heb alleen nog geen offerte gezien en ging er vanuit dat er daarom nog geen bindende overeenkomst was. Er werd tenslotte gezegd dat er, na de meting, 'een offerte op maat', gemaakt zou worden.

Zit ik hier nu aan vast, of niet :X ?

edit: eerste mail over mijn eigen berekening nog even toegevoegd. Dit is mijn eigen berekening op basis van mijn meting.

michielvz wijzigde deze reactie 11-02-2019 14:47 (13%)

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15-02 19:38

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Er is nog geen totaal voorstel gedaan, maar alleen een prijs per meter. Ze kunnen je daarmee dus nergens aan vast houden.

De ingekochte spullen zijn verder ook niet relevant.
Advies: Communiceer dat je graag een volledige offerte wilt (en ze mogen komen inmeten om die accuraat op te stellen) en dat je aan de hand van die offerte al dan een niet een akkoord gaat geven.

Anders zeg je dat een ruime van 10 bij 10 centimeter wilt laten doen en dat je graag €1,25 over maakt. :)

Je hebt dus geen afspraak staan, uitgaande van de informatie in dit topic uiteraard!

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Ingekocht voor een onbekend aantal vierkante meters en onbekende noodzaak aan reparatiemortel? Goed verhaal. Ik denk niet dat je hier aan vast zit, maar daar kunnen @GlowMouse of @Dimens wat zinnigers over roepen.

• Rannasha
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15-02 15:33

Rannasha

aka "Species5618"

Mocht u hiermee akkoord gaan dan komen we graag eens bij u langs om de vloer in te meten en een offerte op maat te maken.
Lijkt mij nogal duidelijk. Een offerte is nog geen overeenkomst en je hebt dat stadium nog niet eens bereikt. Ook met een offerte in de hand kun je nog prima zeggen "Nee, bedankt."

Hoewel je akkoord bent gegaan met de prijs, zijn er nog allerlei andere aspecten aan een overeenkomst die onderhandeld kunnen worden: Denk aan aanvang van de werkzaamheden, totale tijd, eventuele bijkomende zaken, enz... Van een volledige overeenkomst is naar mijn idee dan ook geen sprake.

Dutch StarCraft League || Vierkant voor Wiskunde || Olympus OM-D E-M1 MkII, 9-18, 12-40, 40-150, 70-300, 50

• michielvz
Ik heb mijn eerste mail er nog even aan toegevoegd. Hierin berekening ik een totaalprijs voor op basis van mijn eigen meting.

• M14
  • Laatst online: 08:51
Mochten ze erg moeilijk doen, buiten 1m2 aanwijzen en dat laten opmeten en leggen voor die €13 ... Als ze jou aan een m2 prijs willen houden zonder dat er is ingemeten of offerte is gemaakt, dan kan het in te meten vlak zo maar krimpen natuurlijk ;).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Nu online
Kun je mij uitleggen hoe jij weet dat ze ingekocht hebben? Want je zegt zelf:
Hierna heb ik, tot vandaag, niets meer vernomen van het bedrijf.
maar daarna zeg je:
Ze willen nu een inmeet afspraak maken en zeggen de spullen al ingekocht te hebben.
:? :? je hebt niks meer gehoord, maar eigenlijk toch weer wel. Gewoon afspraak maken voor inmeten en op basis daarvan zie je de offerte graag tegemoet.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• LucyLG
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 15-02 18:21
Na een initiele review vind ik de verkoper wel erg kort door de bocht gaan. Ze hebben een prijs gegeven welke in het algemeen geldt, ze hebben aangegeven dat ze langs moeten komen voor een offerte te kunnen maken.

Het lijkt erop dat er nog geen volledige overeenstemming is/was. Je bent echter wel in een fase van de onderhandelingen gekomen waarin je wellicht het vertrouwen hebt gewekt dat er een overeenkomst totstand gaat komen. Je breekt dan eigenlijk de onderhandelingen af (ik neem aan dat je dat wilt?). De wederpartij heeft aangegeven dat ze reeds kosten hebben gemaakt en dus ervanuit gingen dat er een overeenkomst totstand zou komen.

Lastige kwestie, ik zou echter stellen dat jij ervanuitging dat ze eerst langs zouden komen en een offerte zouden sturen en hun algemene voorwaarden. Het inkopen van spullen lijkt me wat voorbarig en bovendien vind ik dat wat bevreemdend, heb je iets exotisch gevraagd wat ze niet op voorraad hebben?

LucyLG wijzigde deze reactie 11-02-2019 14:54 (8%)

• michielvz
Martinusz schreef op maandag 11 februari 2019 @ 14:52:
Kun je mij uitleggen hoe jij weet dat ze ingekocht hebben? Want je zegt zelf:

[...]

maar daarna zeg je:

[...]

:? :? je hebt niks meer gehoord, maar eigenlijk toch weer wel. Gewoon afspraak maken voor inmeten en op basis daarvan zie je de offerte graag tegemoet.
Ze hebben mij vandaag gebeld voor een inmeet afspraak en gaven direct aan de spullen al ingekocht te hebben.

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Nu online
michielvz schreef op maandag 11 februari 2019 @ 14:55:
[...]

Ze hebben mij vandaag gebeld voor een inmeet afspraak en gaven direct aan de spullen al ingekocht te hebben.
Dat zou jouw probleem niet moeten zijn, al zouden ze het al ingekocht hebben, jij hebt geen offerte gekregen tot op heden en nergens akkoord op gegeven.
Anders bel je ze toch op? Zeg je "joh ik krijg de indruk dat u de opdracht al als akkoord beschouwd, maar ik zou graag eerst een volledige offerte zien. Hiervoor mag u inderdaad komen opmeten, maar er volgt pas akkoord op een uitgewerkte offerte".

Float like a butterfly, sting like a bee.

• michielvz
LucyLG schreef op maandag 11 februari 2019 @ 14:53:
Na een initiele review vind ik de verkoper wel erg kort door de bocht gaan. Ze hebben een prijs gegeven welke in het algemeen geldt, ze hebben aangegeven dat ze langs moeten komen voor een offerte te kunnen maken.

Het lijkt erop dat er nog geen volledige overeenstemming is/was. Je bent echter wel in een fase van de onderhandelingen gekomen waarin je wellicht het vertrouwen hebt gewekt dat er een overeenkomst totstand gaat komen. Je breekt dan eigenlijk de onderhandelingen af (ik neem aan dat je dat wilt?). De wederpartij heeft aangegeven dat ze reeds kosten hebben gemaakt en dus ervanuit gingen dat er een overeenkomst totstand zou komen.

Lastige kwestie, ik zou echter stellen dat jij ervanuitging dat ze eerst langs zouden komen en een offerte zouden sturen en hun algemene voorwaarden. Het inkopen van spullen lijkt me wat voorbarig en bovendien vind ik dat wat bevreemdend, heb je iets exotisch gevraagd wat ze niet op voorraad hebben?
We waren aan het onderhandelen maar omdat ik niks meer van dit bedrijf hoorde terwijl ze mij de week na hun laatste bericht zouden benaderen voor een inmeet afspraak en ik geen offerte heb ontvangen heb ik het gelaten voor wat het is. Het komt namelijk onbetrouwbaar over en dan haak ik af. Daarnaast ga ik er vanuit dat ik pas bindend akkoord kan gaan als er vanuit het bedrijf een officiële totaalprijs op basis van een door hun uitgevoerde meting wordt aangeboden in de vorm van een offerte.

Ik heb inderdaad inmiddels al een andere partij gevonden voor de vloer.

• LucyLG
[...]

Wat dan? Betonmortel, is dat zo speciaal? Hebben ze geen vloeren op voorraad dan (bovendien moest er nog een offerte komen). Het lijkt mij enigszins voorbarig en ze proberen je aan de overeenkomst te houden, die is er wel deels maar er is geen overeenstemming vind ik over de kernvoorwaarden van de overeenkomst. Het totaalbedrag bijvoorbeeld.

Een overeenkomst kan per email totstand komen.Dan moeten de kernbepalingen van de opdracht overeengekomen zijn. Je weet nu niets over de totaalprijs, de uitvoering, wanneer dan, en ze hebben een hele tijd niets laten horen. Ze hebben een aanbod gedaan onder een voorwaarde dat ze eerst langskomen. Je kan mijns inziens dit aanbod afwijzen. Maar onderbouw het goed!

Pas goed op je bewoordingen want je kan jezelf in de voet schieten.

LucyLG wijzigde deze reactie 11-02-2019 15:02 (4%)

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

michielvz schreef op maandag 11 februari 2019 @ 14:40:
Beste tweakers,

Ik heb contact gehad met een vloerenbedrijf. Het einde van de mailwisseling ging als volgt:

Ik
Als ik goed reken kom ik dan voor 60m2 uit op 3696,-. Als ik het me goed herinner werd aan de telefoon over 12,50 egalisatiekosten excl. mortel gesproken. Het leggen zit in de prijs van de plank toch, zoals op de site staat?

Bedrijf
Zoals besproken zijn de kosten voor het egaliseren € 12,50 per m2 (max. 3mm dik).
Hier komt dan evt. nog een toeslag bij voor het beton reparatiemortel mocht dit nodig zijn.

Ik
We gaan akkoord met de prijs en zouden graag zsm een afspraak willen hebben. Ik kan zelf iedere donderdag, overige werkdagen kan ik vrijwel altijd vanaf 16:00.

Bedrijf
Mijn collega die het legwerk bij ons inplant en inmeet neemt binnen kort (volgende week) even contact met u op om een afspraak te plannen.

Hierna heb ik, tot vandaag, niets meer vernomen van het bedrijf. Ze willen nu een inmeet afspraak maken en zeggen de spullen al ingekocht te hebben. Ik heb alleen nog geen offerte gezien en ging er vanuit dat er daarom nog geen bindende overeenkomst was. Er werd tenslotte gezegd dat er, na de meting, 'een offerte op maat', gemaakt zou worden.

Zit ik hier nu aan vast, of niet :X ?

edit: eerste mail over mijn eigen berekening nog even toegevoegd. Dit is mijn eigen berekening op basis van mijn meting.
Hiermee ga je akkoord met de prijs en geef je dus aan dat je na inmeten(waar er daadwerkelijke kosten uit komen) akkoord bent. na het inmeten volgt een offerte van totaal (door hun gemeten en uitgevoerd), je bent al akkoord gegaan met de prijs zoals voorgesteld dus veel zal het niet wijzigen. Hun meten alles om op werkelijke kosten te komen, maar hebben gedacht dat het in orde is door je akkoord. Veel zal het niet wijzigen, of wil je nu helemaal afzien van hun en iemand anders laten komen ?

edit: uit eigen metingen komt de hoeveelheid m2 en hoeveelheid materiaal
als jij had gezegd; Oké, dan wachten we dat even af (op het aanbod van meting/offerte), was er nog niets

Hackus wijzigde deze reactie 11-02-2019 15:08 (4%)

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15-02 17:03

BazzH

Kei-goed...

Lastig verhaal. Ze zouden het hard kunnen spelen en stellen dat je akkoord bent gegaan voor de vierkante meterprijs en afname van 60 vierkante meter + leggen en 12,50 per vierkante meter voor egaliseren ex. reparatiemortel.

Ik denk, dat de soep niet zo heet gegeten zal worden. Maar mag ik vragen waarom je op hun e-mail, welke een reactie is op jouw e-mail (waarin je een oppervlakte en een totaalprijs ex. egaliseren noemt), reageert met "We gaan akkoord met de prijs en zouden graag zsm een afspraak willen hebben. Ik kan zelf iedere donderdag, overige werkdagen kan ik vrijwel altijd vanaf 16:00.".

Je bent eigenlijk al akkoord met de prijs voor het leggen van 60 vierkante meter + egaliseren met een eventuele toeslag voor reparatiemortel indien nodig. Je hebt zelfs het totaalbedrag ex. egalisatie al even voorgerekend.

Ik zeg niet dat we het over volledige overeenstemming hebben,, maar je zit er verdomd dichtbij. Er is eigenlijk alleen nog maar te praten over het meerwerk bij de egalisatie (en moment van uitvoeren natuurlijk).

Think smart........ Act stupid........

• Sharky
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 13:11

Sharky

Skamn Dippy!

Hann1BaL schreef op maandag 11 februari 2019 @ 14:45:

Anders zeg je dat een ruime van 10 bij 10 centimeter wilt laten doen en dat je graag €1,25 over maakt. :)
€ 0,125 zelfs :P

Portfolio // Bruiloftsfotografie

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15-02 19:38

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik gaf duidelijk een behoorlijk fooi!!!!

Vraag om een offerte en wat hun afdeling inkoop doet is niet jouw probleem is het advies aan de TS.

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

• Devian
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 10:16
Ik zelf vind dat je in je mail het volgende aangeeft:

*Je bent akkoord met de prijs
*Vraagt of ze zo snel mogelijk een afspraak met je kunnen maken

Het bedrijf belt vervolgens om deze afspraak met je te gaan maken, en nu wil je je keutel weer intrekken en het niet doen?

Los van of het juridisch wel of niet een bindende afspraak was vind ik dit niet hoe je om moet gaan met bedrijven. Afspraak is afspraak toch?

Andersom; Stel het bedrijf had jou hier in de mail een prijs gegeven, waarop jij weer akkoord had gezegd...en stel nou dat achteraf het duurder zou zijn, dan had je ook zeker een topic geopend met de vraag of de prijs in de mail bindend is?

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15-02 14:13

Zebby

Gamed

Devian schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:19:
Ik zelf vind dat je in je mail het volgende aangeeft:

*Je bent akkoord met de prijs
*Vraagt of ze zo snel mogelijk een afspraak met je kunnen maken

Het bedrijf belt vervolgens om deze afspraak met je te gaan maken, en nu wil je je keutel weer intrekken en het niet doen?

Los van of het juridisch wel of niet een bindende afspraak was vind ik dit niet hoe je om moet gaan met bedrijven. Afspraak is afspraak toch?

Andersom; Stel het bedrijf had jou hier in de mail een prijs gegeven, waarop jij weer akkoord had gezegd...en stel nou dat achteraf het duurder zou zijn, dan had je ook zeker een topic geopend met de vraag of de prijs in de mail bindend is?
Akkoord zijn met een prijs is wat anders dan een opdracht bevestigen. Je weet totaal niet wat ze gaan doen, maar een eerste indicatie van service is gegeven. Ik zou gewoon een net maar algemeen mailtje eruit doen en klaar.

Ik hoop dat een bedrijf die zo in de mail communiceert duidelijk is in zijn schrijven, dat de prijs die in de mail staat uitgaat van normale werkzaamheden en kan wijzigen op basis van inmeten. Of iets moois dat een offerte heet, zodat het voor beide partijen duidelijk is waar je staat.

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Left part of the Evil twins

Dit precies het probleem; bouwvakkers/aannemers of wat dan ook communiceren heel anders dan jij en ik die op Tweakers zitten en alles met contracten/overeenkomsten willen doen. Hun communicatie is een stuk losser en dat levert uiteindelijk problemen op omdat je beide niet duidelijk bent in wat nu precies van beide partijen verwacht wordt.

Als ik jou was zou ik ook nog eens proberen bevestigd te krijgen of de prijzen die genoemd zijn inclusief BTW zijn. Vaak denken dat soort ondernemers die zo losjes communiceren puur in ex btw.

Zo was ik toen ik bezig was met mijn huwelijksfeest aan het praten met een zaaleigenaar die bij wijze van spreken alles op een bierviltje uitwerkte. Ik probeer duidelijk te maken dat ik het liever wat zakelijker wilde aanpakken. Maar dat was hoe zij in 'het oosten' werkten.

Is uiteindelijk prima goed gekomen dus het hoeft niet perse fout te gaan :P

Gunner wijzigde deze reactie 11-02-2019 15:33 (27%)

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12:19

Rukapul

Moderator General Chat
Ik lees hier toch aanbod en aanvaarding in. Al het onbesprokene zou dan binnen het redelijke moeten vallen van wat een consument kan verwachten en gebruikelijk is in het maatschappelijke verkeer.

• Devian
Gunner schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:30:
Dit precies het probleem; bouwvakkers/aannemers of wat dan ook communiceren heel anders dan jij en ik die op Tweakers zitten en alles met contracten/overeenkomsten willen doen. Hun communicatie is een stuk losser en dat levert uiteindelijk problemen op omdat je beide niet duidelijk bent in wat nu precies van beide partijen verwacht wordt.
Precies dat, dit soort dingen gaan in de bouw veel meer mondeling, waarbij afspraak afspraak is. Hij bood een offerte aan, echter ben jij in je communicatie, mijn inziens, al akkoord gegaan met de prijs die opgegeven werd.

Op een soortgelijke manier heb ik het eens gehad met een tegelzetter..Bellen, hij geeft telefonisch een prijs, ik zeg akkoord. Hij vraagt wanneer? Ik geef de bouwweek door. 6 weken later staat hij er op de afgesproken dag, doet 4 dagen zijn werk en ik betaal hem na de laatste dag. En dat allemaal na een telefoontje, zonder offertes of handtekeningen.

• Virtuozzo
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
Rukapul schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:39:
Ik lees hier toch aanbod en aanvaarding in. Al het onbesprokene zou dan binnen het redelijke moeten vallen van wat een consument kan verwachten en gebruikelijk is in het maatschappelijke verkeer.
Precies dit. Aanbod, aanvaarding, start.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag

• LucyLG
Mag ik zeggen dat jullie veel te veel redeneren naar de kant van de wederpartij? Ik vind niet dat er een overeenkomst is maar wel dat er sprake kan zijn van afbreken van onderhandelingen.

Hoezo mag je niet zo met een bedrijf omgaan? Ze doen het zelf ook hoor. Is dit van hun netjes dan? Ze laten niks horen, geen offerte, en gaan vrolijk "mortel"inkopen. Wat kost die mortel dan? Is dat duur?

Als jurist zwem ik dagelijks tegen de stroom in en dat lukt best aardig. TO vraagt om hulp toch, nou laten we dat geven.
Devian schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:42:
[...]

Precies dat, dit soort dingen gaan in de bouw veel meer mondeling, waarbij afspraak afspraak is. Hij bood een offerte aan, echter ben jij in je communicatie, mijn inziens, al akkoord gegaan met de prijs die opgegeven werd.

Op een soortgelijke manier heb ik het eens gehad met een tegelzetter..Bellen, hij geeft telefonisch een prijs, ik zeg akkoord. Hij vraagt wanneer? Ik geef de bouwweek door. 6 weken later staat hij er op de afgesproken dag, doet 4 dagen zijn werk en ik betaal hem na de laatste dag. En dat allemaal na een telefoontje, zonder offertes of handtekeningen.
Ja zo gaat het wel vaak, niet handig van de tegelzetter.

LucyLG wijzigde deze reactie 11-02-2019 15:47 (98%)

• Zarathustra
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 13:19
Heb je niet een soort angst dat het ineens flink duurder gaat worden? Stukje onzekerheid. Even laten meten, vraag totaal prijs en als dat tegenvalt heb je recht van piepen.

• consolefreak
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 09:51
Zoals ik het lees heeft TS akkoord gegeven op de prijs per meter, niet het totaal.

• LucyLG
consolefreak schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:47:
Zoals ik het lees heeft TS akkoord gegeven op de prijs per meter, niet het totaal.
Precies dus geen afspraak over de totaalprijs!

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
consolefreak schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:47:
Dat is irrelevant als de totaalprijs niet noemenswaardig afwijkt van wat verwacht mag worden op basis van de eerdere communicatie.

• PROnline
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 10:04
met bovenstaande, mits het relaas in de OP klopt. Afspraak is maatwerkofferte, waarbij de prijs/m2 akkoord is.

PROnline wijzigde deze reactie 11-02-2019 15:51 (17%)

• michielvz
Maar die offerte heb ik niet gehad. Het is toch vreemd dat ze de vloer inkopen zonder zelf te meten. Wat als ik een meetfout maak?

• -36-
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 02:34

-36-

Trust me. I'm an amateur

Zonder ook maar enige juridische onderbouwing zou ik als bedrijf dit ook als akkoord zien. Je geeft zelf aan dat de prijs 4k is en daar akkoord mee gaat, hun geven akkoord terug. Dat geeft toch blijk van dat je dit bedrijf de klus gunt. Als vervolgens blijkt dat de opgegeven maten niet helemaal kloppen word dat in de prijs aangepast natuurlijk. In de bouw enzo heb je best vaak dat er (in overleg hopelijk) de prijs afhankelijk van het uitgevoerde nog wat aangepast word.

-36- wijzigde deze reactie 11-02-2019 16:00 (3%)

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
michielvz schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:54:
Maar die offerte heb ik niet gehad. Het is toch vreemd dat ze de vloer inkopen zonder zelf te meten. Wat als ik een meetfout maak?
Dan worden ze creatief.

Ik heb ooit eens een vloer gekocht inclusief leggen. Dat leggen bleek uitbesteed aan een andere partij welke ook verantwoordelijk zou zijn voor het inmeten (en schatten zaagverlies, etc). Lang verhaal kort, daar ging iets mis met het plannen. Vziw hebben de leggers ad-hoc ergens nog wat pakken vloer gescoord en is alles goed gekomen.

Ander voorbeeld wat wel bij dit onderwerp past: ik heb wel eens afspraak met een stucadoor gehad die slechts uit twee kengetallen bestond, EUR/m2 stuccen en EUR/m2 spachtelputz. Meer niet, en na afloop kwam de factuur.

Je kunt op heel veel manieren zaken doen, maar bij "akkoord" staat de afspraak.

• PROnline
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 10:04
-36- schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:58:
Zonder ook maar enige juridische onderbouwing zou ik als bedrijf dit ook als akkoord zien. Je geeft zelf aan dat de prijs 4k is en daar akkoord mee gaat. Dat geeft toch blijk van dat je dit bedrijf de klus gunt. Als vervolgens blijkt dat de opgegeven maten niet kloppen word dat in de prijs aangepast natuurlijk. In de bouw enzo heb je best vaak dat er (in overleg hopelijk) de prijs afhankelijk van het uitgevoerde nog wat aangepast word.
Redelijk eens, tot het moment dat er in dezelfde conversatie gesproken wordt over het inmeten en het maken van een offerte op maat.

• -36-
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 02:34

-36-

Trust me. I'm an amateur

Ook mee eens, het is van het bedrijf wat kort door de bocht om niet zoals aangegeven van tevoren een maat-offerte op te maken maar om daar nu de hele afspraak voor af te blazen.. Een metertje meer of minder maakt voor de inkoop nu ook niet zo heel veel uit. Inmeten kan je ook op de dag van de werkzaamheden doen en daar evt de offerte wat op aanpassen, scheelt weer een keer heen en weer rijden. En tijd is geld, over het algemeen willen die gasten gewoon zonder gedoe zoveel mogelijk meters maken.

-36- wijzigde deze reactie 11-02-2019 16:13 (54%)

• Denman
  • Laatst online: 09:28
[...]

Ik mis even het gedeelte hoe je hierop reageerde. Heb je ook tijdens dit gesprek niets gezegd of gevraagd hoe/of deze afspraak bindend was? Of heb je er niks over gezegd (eigenlijk wederom een soort bevestiging voor ze) om daarna de vraag hier neer te leggen?

Want zoals ik het lees heb je inderdaad akkoord gegeven, maar mijn ervaring is ook dat even in de telefoon klimmen om dit soort dingen te bespreken altijd beter werkt dan alleen mailverkeer. Anders gezegd: we kunnen hier wel een juridisch verhaal van gaan maken, maar eerst even op een gezonde manier dat gesprek aan gaan heeft mij nooit windeieren gelegd. En het is echt niet eng hoor, het zijn net mensen ;)

Join het GoT Pulse-Team!

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Als eerste antwoord op je vraag uit de titel. Je kan uiteraard een bindende overeenkomst sluiten per e-mail. Voor de meeste overeenkomsten staat de vorm niet vast dus zelfs met rooksignalen zou het kunnen. Bewijslast en intentie bepalen is dan lastig maar het zou kunnen.

Je bent hier akkoord gegaan om ongeveer 60m2 te laten doen tegen een bepaalde prijs. De daadwerkelijke offerte gaat dan alleen nog over het exacte aantal m2. Als dat nu heel erg afwijkt omdat ze bijvoorbeeld een andere ruimte ook mee moeten nemen of als ze opeens met hele rare voorwaarden komen mag je er van af zien.

Maar, zoals ook in andere topics, voor het bedrijf is gelijk hebben niet hetzelfde als gelijk krijgen. De kans is aardig dat ze er gewoon van afzien en je niet voor de rechter slepen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

michielvz schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:54:
Ze komen toch inmeten,en dan weet je gelijk exact hoeveel m2 en hoeveel materiaal er nodig is.
(zit je niet met jouw meting/berekening) je bent akkoord met die afspraak en je bent gebeld voor inmeten. Nu ineens lijk je het warm onder je voeten te krijgen. Jij had verwacht dat ze na inmeten een offerte opmaakte en dat je daarover kon nadenken. dan had je geen akkoord moeten geven zoals ik al schreef en moeten afwachten op de afspraak. nogmaals het zal niet veel afwijken (tenminste als jij goed hebt gemeten).

@LucyLG Verschil zit hem in akkoord gaan uit TS met de prijs, ipv afwachten op inmeten en offerte.

• Stoelpoot
  • Registratie: september 2012
  • Niet online
Wat ik nog mis: Hoe lang geleden is het dat er volgende week contact met je zou worden gezocht? Enkele weken, enkele maanden? Een jaar?

• Tuxie
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 08:32

Tuxie

En WeL nU!

Interessant dit. In de basis wordt er een vrij nauwkeurige prijs opgemaakt (3696) en er wordt een akkoord op de prijs gegeven. Een overeenkomst is vormvrij dus dat is in principe bindend.

Aan de andere kant geeft het bedrijf aan vervolgens een 'offerte op maat' te willen maken. Waarom zou je nog een offerte willen maken als er al een overeenkomst is? Dit is weer tegenstrijdig.

Je kunt dit overigens snel laten checken bij een juridisch loket of een bevriende advocaat. Dat zou ik je i.i.g. aanraden....

• Devian
En wat is eigenlijk het probleem? Waarom wil je er onderuit?

• michielvz
Stoelpoot schreef op maandag 11 februari 2019 @ 16:09:
Wat ik nog mis: Hoe lang geleden is het dat er volgende week contact met je zou worden gezocht? Enkele weken, enkele maanden? Een jaar?
Een maand geleden. 11 januari.

• michielvz
Devian schreef op maandag 11 februari 2019 @ 16:21:
En wat is eigenlijk het probleem? Waarom wil je er onderuit?
Ik heb elders al een vloer gekocht

• Devian
michielvz schreef op maandag 11 februari 2019 @ 16:23:
[...]

Misschien gewoon aangeven dat je 3 weken niks van ze hoorde en al een vloer hebt nu, misschien is er niks aan de hand en laten ze het gewoon gaan.

• De Rikster
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 13:19
michielvz schreef op maandag 11 februari 2019 @ 16:23:
[...]

Wat moet je nou met 2 vloeren 8)7

Even los van de punten en komma's of het nu wel of niet 100% aanvaard is. Als je iemand een akkoord op de prijs geeft en de afspraak maakt voor inmeten (en die op eigen initiatief niet heel concreet laat zijn) ga je toch niet ergens anders ook een vloer kopen binnen drie weken zonder die andere op z'n minst even te contacten om die inmeetafspraak af te zeggen?

Ik snap niet zo goed hoe het uitblijven van het contactmoment voor het vaststellen van de afspraak tbv inmeten leidt tot het elders kopen van een vloer zonder zelf contact te leggen.

De Rikster wijzigde deze reactie 11-02-2019 16:37 (14%)

• M14
Tuxie schreef op maandag 11 februari 2019 @ 16:21:
Interessant dit. In de basis wordt er een vrij nauwkeurige prijs opgemaakt (3696) en er wordt een akkoord op de prijs gegeven. Een overeenkomst is vormvrij dus dat is in principe bindend.

Aan de andere kant geeft het bedrijf aan vervolgens een 'offerte op maat' te willen maken. Waarom zou je nog een offerte willen maken als er al een overeenkomst is? Dit is weer tegenstrijdig.

Je kunt dit overigens snel laten checken bij een juridisch loket of een bevriende advocaat. Dat zou ik je i.i.g. aanraden....
In hoeverre moet email geschiedenis worden meegenomen? Stel dat er ergens in een email een oppervlak wordt genoemd en 3 emails later slechts alleen een m2 prijs, waarop een akkoord wordt geantwoord .... dan mag je er toch niet zomaar vanuit gaan dat dat akkoord ook geldt voor alles in de eerder verstuurde emails?

Juist daar is die offerte voor. En als het betreffende bedrijf een m2 prijs voorstelt en aangeeft een offerte te maken gebaseerd op het inmeten, dan is dat akkoord mijns inziens niks meer dan "Ik vind die m2 prijs prima, je mag komen meten en offerte maken"

M14 wijzigde deze reactie 11-02-2019 17:07 (12%)

• M.l.
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 11-02 19:57
Het ligt er natuurlijk een beetje aan of het duidelijk is welke ruimte ze zullen gaan doen. Als het je niet zint kan je zeggen dat ze het toilet mogen gaan doen, dan kan je je er ook niet zo'n buil aan vallen. Dat is wel echt een hele dikke naaistreek.

Het is natuurlijk niet slim om eerst een akkoord te geven op iets waarvan je later de prijs te horen gaat krijgen.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

M.l. schreef op maandag 11 februari 2019 @ 17:06:
Het ligt er natuurlijk een beetje aan of het duidelijk is welke ruimte ze zullen gaan doen. Als het je niet zint kan je zeggen dat ze het toilet mogen gaan doen, dan kan je je er ook niet zo'n buil aan vallen. Dat is wel echt een hele dikke naaistreek.

Het is natuurlijk niet slim om eerst een akkoord te geven op iets waarvan je later de prijs te horen gaat krijgen.
Die prijs was al bekend. Daar kan na inmeten een paar euro bij of af, maar dat zal geen schok opleveren. (Meeste mensen schatten vloeroppervlak, net als makelaars, meestal zelfs al iets te hoog in.)

Communicatie is het hier. Als iemand je met ongeveer een week zou bellen over een inmeetafspraak voor je nieuwe vloer en dat gebeurt niet. Wat doe je dan:
1. Je gaat bellen om navraag te doen over het uitblijven van een afspraak.
2. Je laat niks horen en gaat naar een andere vloerenboer, bestelt daar ook een vloer en hoopt dat de eerste vloerenboer je vergeet.
3. Je gaat bellen om aan te geven dat je er geen vertrouwen meer in hebt omdat de eerste afspraak al niet nagekomen is en gaat daarna ergens anders een vloer bestellen.

Optie 1 of 3 lijkt mij dan een betere optie dan 2. Maar TS koos voor 2.

• michielvz
Ik koos voor optie 2 omdat ik voor mijn gevoel nog geen bindende afspraak had. Als ik dat wel heb met iemand zit ik er bovenop. Ik ging akkoord met de prijs zodat er een offerte werd opgesteld die ik vervolgens met mijn partner zou overleggen. Als er sprake zou zijn van een bindende overeenkomst, waarom zou het bedrijf dan nog een offerte maken? Dan maak je gewoon een bon oid, lijkt mij.

• Koffiebarbaar
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 15-02 13:50
Je geeft toch vrij ondubbelzinnig akkoord op de prijs... maar ik vind wel dat de communicatie bijzonder kort door de bocht is vanuit het bedrijf.
Dit bedrijf gaat inkopen op basis van natte vinger meetwerk dat je 60m2 moet bekleden?
Lijkt me dat er pas na inmeting tot inkoop over gegaan kan worden.
Ik zou als bedrijf ook gewoon een concrete getekende leverovereenkomst willen. Ik denk dat zo'n mailwisseling uiteindelijk toch te vaag is als het er op aan komt.
michielvz schreef op maandag 11 februari 2019 @ 17:26:
Ik koos voor optie 2 omdat ik voor mijn gevoel nog geen bindende afspraak had. Als ik dat wel heb met iemand zit ik er bovenop. Ik ging akkoord met de prijs zodat er een offerte werd opgesteld die ik vervolgens met mijn partner zou overleggen. Als er sprake zou zijn van een bindende overeenkomst, waarom zou het bedrijf dan nog een offerte maken? Dan maak je gewoon een bon oid, lijkt mij.
Ik had op basis van je m2 prijs akkoord toch op zijn minst wel even gebeld dat je er geen vertrouwen meer in hebt alvorens ik een akkoord richting een ander bedrijf gooide...
Je bent in die mailwisseling toch al wel ver in een onderhandelingstadium.

Koffiebarbaar wijzigde deze reactie 11-02-2019 17:37 (54%)

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

michielvz schreef op maandag 11 februari 2019 @ 17:26:
Dat gevoel (wat in mijn ogen niet helemaal terecht is, maar goed) en je aannames had je dus kunnen corrigeren met communicatie. Ik zeg dus niet dat je op alle punten geen gelijk hebt, laat dat duidelijk zijn. Jullie waren in mijn ogen goed op weg naar een overeenkomst, tot jij ineens een expliciet akkoord stuurde op 3696 euro voor 60 vierkante meter ex. egalisatie van 12,50 euro per meter ex. reparatiemortel (indien nodig). Daarna ging het dus mis. Vloerenboer heeft toen ook een aanname gemaakt: offerte is niet meer nodig, klant is al expliciet akkoord gegaan en voor dat bedrag komt 't helemaal in orde.

Ik zit min of meer in een vergelijkbare situatie nu. Onze achtertuin moet bestraat worden. Dat wilde ik in eerste instantie zelf gaan doen, maar mijn vrouw vond het een hoop werk en het leek haar handiger om iemand in te huren. Nu hebben we dus iemand min of meer akkoord gegeven op een totaalprijs gebaseerd op een schetsje op een papiertje van 15x15 cm en er is overeengekomen dat het werk "pas na de jaarwisseling" zou worden uitgevoerd, maar wel snel (afspraak gemaakt in oktober ofzo). Einde van de Kerstvakantie maar eens een appje gestuurd of hij al enig zicht had op zijn planning. Geen reactie. Aangezien dit niet de eerste keer is dat hij op het laatste moment ineens afspraken verzet (hierdoor kon ik bijvoorbeeld zelf niet aanwezig zijn toen hij langskwam om z'n schetsje te maken en te overleggen) en niet reageert op berichtjes, niet terugbelt terwijl hij dat belooft.....

Voor mij is het helder: dit gaat 'm niet meer worden. Ik heb er geen vertrouwen meer in. Daarnaast heb ik dit jaar iets meer vakantiedagen over dan ik had verwacht, dus ik ga zelf aan de slag. Scheelt me nog een hoop geld ook. En blijkbaar heeft hij het druk genoeg om geen aandacht te schenken aan een relatief klein klusje zoals die van ons. Laten we eerlijk zijn: van onze klus gaat hij niet heel rijk worden, maar werk is werk...

Maar voor ik nu materialen ga bestellen en vakantie ga nemen, ga ik dit wel overduidelijk communiceren. En dan krijgt hij ook nog even tijd om te reageren op mijn communicatie. Ik wil namelijk geen gedonder over mijn stelling "wij gaan akkoord", die hij zwart op wit in zijn WhatsApp heeft staan.

BazzH wijzigde deze reactie 11-02-2019 17:51 (9%)

• michielvz
Ik snap jullie punt maar waarom zou de verkoper dan aanbieden een offerte te gaan maken zodra ik akkoord ben met de prijs? Is dat niet heel tegenstrijdig?

Vandale zegt:
of·fer·te (de; v(m); meervoud: offertes, offerten)
1
aanbod om iets tegen een bep. prijs te doen of te leveren

Hij vraagt dus 'Mocht u hiermee akkoord gaan dan komen we graag eens bij u langs om de vloer in te meten en een offerte op maat te maken.' In andere woorden; Mocht u hiermee akkoord gaan dan komen we graag bij u langs om de vloer in te meten en een aanbod op maat te maken.

Waarom zou je mij een offerte=aanbod doen als ik volgens hem al met het aanbod akkoord ben gegaan? Hij wekt in mijn ogen, door gebruik van de term 'offerte', de suggestie dat ik nog nergens aan vast zit.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

michielvz schreef op maandag 11 februari 2019 @ 17:46:
Ik snap jullie punt maar waarom zou de verkoper dan aanbieden een offerte te gaan maken zodra ik akkoord ben met de prijs? Is dat niet heel tegenstrijdig?

Vandale zegt:
of·fer·te (de; v(m); meervoud: offertes, offerten)
1
aanbod om iets tegen een bep. prijs te doen of te leveren

Hij vraagt dus 'Mocht u hiermee akkoord gaan dan komen we graag eens bij u langs om de vloer in te meten en een offerte op maat te maken.' In andere woorden; Mocht u hiermee akkoord gaan dan komen we graag bij u langs om de vloer in te meten en een aanbod op maat te maken.

Waarom zou je mij een offerte=aanbod doen als ik volgens hem al met het aanbod akkoord ben gegaan? Hij wekt in mijn ogen, door gebruik van de term 'offerte', de suggestie dat ik nog nergens aan vast zit.
Dat is ook niet goed. Ook de vloerenboer heeft niet goed gecommuniceerd. Waarschijnlijk omdat deze order niet via de gangbare procedure tot stand gekomen is. Waarschijnlijk krijgen ze normaal pas akkoord nadat ze een offerte op papier uitbrengen.

Maar andere vraag: waarom zou hij je nog een aanbod doen, terwijl je al akkoord bent gegaan met het aanbod en er alleen nog een paar details vastgelegd hoeven te worden?

De meeste mensen willen een offerte, zodat ze meerdere leveranciers met elkaar kunnen vergelijken en dan een keuze kunnen maken. Jouw aanvaarding heeft de vloerenboer doen aannemen dat je die keuze al gemaakt had en voor hem gekozen had.

BazzH wijzigde deze reactie 11-02-2019 20:06 (8%)

• alex3305
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13:20
Misschien snap ik het niet helemaal, maar waarom niet even de eerste vloerenboer opbellen met de boodschap: "Hey, ik heb lang niets meer van jullie gehoord en wil graag afzien van de opdracht.". Het enige wat ik uit jouw verhaal nu opmaak is dat je 110% zeker wilt weten dat je eronder uit kunt komen. Maar misschien is het voor de vloerenmeneer helemaal niet zo'n groot probleem?

Daarnaast, ook naast alle dubbelzinnige mails, zou ik sowieso altijd even informeren wanneer je iets te lang vind duren. De hele communicatie staat bol van aannames, vanuit beide partijen. Als de vloerenpartij dan zegt dat je nog een paar weken moet wachten, kun je ook ad-hoc de beslissing nemen om naar een ander te gaan kijken, zonder miscommunicatie.

• Dimens
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 13:05
Devian schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:19:
Inderdaad, afspraken moeten nagekomen worden (pacta sunt servanda). Maar waarom heb je wel commentaar op de afspraak die de TS niet nakomt, maar niet op de niet-nagekomen afspraak van het bedrijf om terug te bellen - hetgeen heeft geleid tot het niet nakomen van TS zijn afspraak?
Rukapul schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:39:
Ik lees hier toch aanbod en aanvaarding in.
Volgens mij lees ik in de gegeven informatie geen aanbod door het bedrijf gedaan en kan er derhalve ook geen aanvaarding daarvan zijn. Het akkoord wordt om heel iets anders dan een aanbod gegeven. Ook spreekt de vloerlegger nog over een offerte waarmee het m.i. duidelijk wordt dat het bedrijf zelf ook van mening is dat zij nog geen aanbod hebben gedaan.

Ik zou het simpel houden en alleen zeggen dat je door gebrek aan communicatie hebt afgezien van verdere onderhandelingen en ondertussen elders een vloer hebt gekocht. Ga het voorlopig nog niet hebben over aanbod, aanvaarding en overeenkomsten maar wacht eerst af wat de vloermaker zegt. Grote kans dat ze het erbij laten zitten.

• cadsite
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 15-02 17:13
Hackus schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:03:
[...]
(door hun gemeten en uitgevoerd), je bent al akkoord gegaan met de prijs zoals voorgesteld dus veel zal het niet wijzigen.
In een ideale wereld...
Ik ga regelmatig werven opmeten en na al die jaren kan ik je zeggen dat er maar weinig zijn die juist kunnen meten, zelfs aannemers en architecten gaan geregeld in de fout. Materialen bestellen op een klant zijn opmeting is dus vragen voor miserie.
Als je tegels nodig hebt moet je trouwens veel meer weten dan de oppervlakte om je snijverlies correct te kunnen inschatten.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

cadsite schreef op maandag 11 februari 2019 @ 18:41:
[...]

In een ideale wereld...
Ik ga regelmatig werven opmeten en na al die jaren kan ik je zeggen dat er maar weinig zijn die juist kunnen meten, zelfs aannemers en architecten gaan geregeld in de fout. Materialen bestellen op een klant zijn opmeting is dus vragen voor miserie.
Als je tegels nodig hebt moet je trouwens veel meer weten dan de oppervlakte om je snijverlies correct te kunnen inschatten.
Moeten ze jou maar bellen, dan komt het goed ;)

@Dimens Er is meer vooraf gegaan. 'einde van e-mailwisseling ging als volgt'
TS'er wil er onderuit en heeft al elders vloer gekocht. Was dat niet het geval, was er niets aan de hand.

Hackus wijzigde deze reactie 11-02-2019 19:03 (14%)

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 10:58
M14 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 14:49:
Mochten ze erg moeilijk doen, buiten 1m2 aanwijzen en dat laten opmeten en leggen voor die €13 ... Als ze jou aan een m2 prijs willen houden zonder dat er is ingemeten of offerte is gemaakt, dan kan het in te meten vlak zo maar krimpen natuurlijk ;).
Dit lijkt me nog steeds een prima werkbaar iets. TS heeft niet gezegd wat zijn oppervlak is, alleen "als ik goed reken kom ik dan voor 60m2 uit op 3696,-". Daar had elk willekeurig getal kunnen staan. Beide partijen hebben niet handig gecommuniceerd maar als de TS er echt vanaf wil kost het hem maximaal een paar tientjes voor 1m2 (of minder :+ ) en chagrijnige vloerverkoper.

• Yankovic
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 13:14
michielvz schreef op maandag 11 februari 2019 @ 16:22:
[...]

Een maand geleden. 11 januari.
Tja ongeacht of er een overeenkomst was of niet is Bedrijf in diezelfde overeenkomst natuurlijk ook niet helemaal netjes bezig door 21 werkdagen de tijd te nemen om een afspraak in te plannen wat volgens die overeenkomst binnen 5 werkdagen zou zijn gebeurd.

Ik zou ze gewoon vriendelijk informeren dat je binnen die tijd al een duidelijke offerte van een ander bedrijf hebt ontvangen die hem zo snel mogelijk heeft gelegd (verzoek uit je oorspronkelijke mail) en je vloer er inmiddels prachtig bij ligt en je hun diensten dus niet meer nodig hebt. Maar zoals @LucyLG eerder al heeft vermeld moet je hier juridisch gezien mogelijk goed oppassen met het woordgebruik.

Mocht Bedrijf daadwerkelijk moeilijk blijven doen zullen je op z'n minst een factuur mogen sturen met de gemaakte kosten. Gezien ze nog helemaal geen werk hebben geleverd zou dat dus maximaal 60m2 aan ingekocht materiaal (dus excl het leggen) kunnen zijn. Er is immers nog helemaal niet vastgesteld of er reparatiemortel nodig is.
Wanneer jij die factuur duidelijk betwist bij Bedrijf vraag ik mij af of ze hun zaak daadwerkelijk door zullen zetten met een gang naar de rechter gezien dit ook best wel weer wat extra kosten met zich meebrengt bij een zaak waarvan Bedrijf zelf ook wel zal inzien dat de kans best groot is dat ze niet in hun recht staan.

Daarbij, mocht Bedrijf in hun recht staan dat de oorspronkelijke mail daadwerkelijk een overeenkomst betreft. Vraag ik mij af of je niet de kosten van het andere Bedrijf die je reeds hebt voldaan niet als schade mag opvoeren in deze overeenkomst gezien Bedrijf zich zelf ook niet aan de afspraken heeft gehouden.

Net zoals 99% van de andere Tweakers hier heb ik ook geen educatie in juridische zaken genoten. Dus mocht je je er uiteindelijk nog niet gerust op voelen is, zoals bij de vele soortgelijke topics, altijd het beste advies om dan een echte advocaat te raadplegen. Ik denk dat die kosten enorm mee zullen vallen bij het enkel beoordelen of deze mail een overeenkomst is of niet

• michielvz
leecher schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:02:
[...]

Dit lijkt me nog steeds een prima werkbaar iets. TS heeft niet gezegd wat zijn oppervlak is, alleen "als ik goed reken kom ik dan voor 60m2 uit op 3696,-". Daar had elk willekeurig getal kunnen staan. Beide partijen hebben niet handig gecommuniceerd maar als de TS er echt vanaf wil kost het hem maximaal een paar tientjes voor 1m2 (of minder :+ ) en chagrijnige vloerverkoper.
Om het eea overzichtelijk te houden heb ik de mail waarin ik aangeeft dat het om 60m2 niet in de topicstart te plaatsen. Het is wel in de mail wisseling aan de orde geweest.

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
Ik vraag me nu wel af of die offerte van de andere partij wezenlijk afweek qua posten of detail.

Een vraag die ik bij een vloer verwacht betreft de plinten (maar dat kan telefonisch natuurlijk zijn besproken). Plinten hebben ook materiaalkosten en relatief nog veel meer legkosten.

• Yankovic
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 13:14
Maakt de juridische vraag nu eigenlijk nog wel uit? Je hebt immers al een vloer van ander bedrijf en daarvoor betaald. Gezien je dat niet meer ongedaan kan maken hoef je nu toch eigenlijk niets te doen tot Bedrijf daadwerkelijk een factuur met kosten stuurt?
Pas als ze daadwerkelijk geld gaan claimen wordt dit een lastige kwestie.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Yankovic schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:40:
Maakt de juridische vraag nu eigenlijk nog wel uit? Je hebt immers al een vloer van ander bedrijf en daarvoor betaald. Gezien je dat niet meer ongedaan kan maken hoef je nu toch eigenlijk niets te doen tot Bedrijf daadwerkelijk een factuur met kosten stuurt?
Pas als ze daadwerkelijk geld gaan claimen wordt dit een lastige kwestie.
Dat is een goed punt. Al zou het me verbazen als TS nu al een nieuwe vloer heeft liggen, terwijl hij een maand geleden nog in onderhandeling was met een heel andere vloerverkoper die hem een week later nog terug zou bellen. Dan zou hij dus in 3 weken tijd een andere vloer uitgezocht hebben bij een andere verkoper, weer wachten op het inmeten, offerte ontvangen, formeel akkoord geven, de materialen geleverd, vloer geegaliseerd, vloer bekleed.... Ik zeg niet dat het niet kan, maar dan had de TS toevallig een vloerenboer die verder geen klandizie had ofzo. :)

TS gaat er vanzelf achterkomen hoe en wat. Want de eerste partij waar hij een vloer bestelde, geeft nu de indruk te willen gaan leveren. :) Maar die partij is zeker niet vrij van blaam, dus met een beetje mazzel loopt het met een sisser af.

• Dimens
Hackus schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:00:
[...]

@Dimens Er is meer vooraf gegaan. 'einde van e-mailwisseling ging als volgt'
Meer waaruit blijkt dat er wel een overeenkomst is ontstaan? Mogelijk, lijkt mij alleen erg sterk.
TS'er wil er onderuit en heeft al elders vloer gekocht. Was dat niet het geval, was er niets aan de hand.
Wat het argument dat er geen overeenkomst was alleen maar duidelijker maakt. Waarom zou je nog een vloer kopen als je al een vloer elders hebt gekocht?

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Dimens schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:27:
[...]

Meer waaruit blijkt dat er wel een overeenkomst is ontstaan? Mogelijk, lijkt mij alleen erg sterk.

[...]

Wat het argument dat er geen overeenkomst was alleen maar duidelijker maakt. Waarom zou je nog een vloer kopen als je al een vloer elders hebt gekocht?
In de mailwisseling zul je waarschijnlijk iets tegenkomen als:

- vloeroppervlak als geschat door TS
- type vloer dat de TS wil hebben
- prijs per vierkante meter inclusief leggen
- prijs voor het egaliseren van de ondervloer

Waarop de TS dan reageert met: oh, dat is dan 3696 euro incl. leggen en ex. egaliseren. We gaan akkoord met die prijs. Eens.... het is een vrij kreupele overeenkomst. En ik denk ook dat dat de redding voor de TS zal zijn, want er is natuurlijk een niet te verwaarloosbare kans dat een rechter de verkoper als "professionele partij" zijn fouten in de totstandkoming vrij zwaar zal aanrekenen. TS dagen zal voor de verkoper een risico zijn en die vloer verkoopt hij wel weer aan een ander of hij betaalt een kleine restocking fee en stuurt hem terug (als hij al besteld is, want dat kan ook bluf zijn natuurlijk).

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Dimens schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:27:
[...]

[...]

Waarom wordt er een topic geopend als er niks is, en al elders een vloer is gekocht. TS'er heeft even niets gehoord op de afspraak van inmeten, en is maar elders gaan kopen. Zolang je niet alles weet is het alleen speculatie uit gegeven info. Hij is akkoord gegaan met het besproken (waar deel van mist hier). Door drukte of ziekte of anders, is de afspraak voor inmeten wat later gemaakt. TS'er heeft zelf ook niets ondernomen bij dit bedrijf, even bellen hoe of wat. Verder lijkt het TS'er weinig uit te maken, en is hij hier ook niet duidelijk.

Telefonisch contact en meer e-mailverkeer vooraf....

Bedrijf bevestigd

Bedrijf

Grotendeels is alles klaar, op eigen meting en offerte 'op maat' met de door hun gemeten gegevens.

Vandaag dus gebeld voor de inmeten. 'men zegt niet gelijk tegen de klant, we hebben alles al gekocht' daar is wel wat aan vooraf gegaan. TS'er weet zelf wat er meer is buiten deze info, anders had hij ook geen advies gevraagd. 'lees juridisch'. Het is altijd leuk een topic, zeker als iemand 'belangrijke info' achterhoud.

Mocht er niets zijn, hoeft TS'er zich niet druk te maken. door niks te horen van dit bedrijf, is zijn keuze naar ander bedrijf gegaan.

Bijna €3700,- komt niet van 60m2 egaliseren alleen. Totale offerte zal daar ook niet veel van afwijken, is alleen op schrift. en is ook geen bindende overeenkomst. er is al akkoord, dus is de offerte om meer duidelijkheid te verschaffen, op juiste meting en juiste hoeveelheid materiaal. Zo gaat het vaak in de bouwwereld, na telefonisch contact en info van website. Of het bedrijf het materiaal heeft gekocht of niet doet niet ter zake. (waarschijnlijk hebben ze dit op voorraad of snel op afroep bij groothandel) Maar een bedrijf zegt niet, als er gebeld wordt voor inmeten dat ze alles al hebben ingekocht.

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 11:53
@Hackus het verhaal is ook gewoon onduidelijk, wat dat betreft moet je altijd uitgaan van een ts die de waarheid spreekt, maar advocaten hebben tig cliënten die halve waarheden verkondigen of gewoon liegen. Ook dat is realiteit.

Dat terzijde is het argument dat dingen in de bouw zo gaan zwak en wat mij betreft voor rekening en risico van de professionele partij. Zonder het volledige plaatje kun je hier beiden kanten op redeneren, waar ik het verhaal van ts vreemd vind neig ik op basis van dat verhaal wel naar geen overeenkomst.

• Roenie
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
De prijs per meter is dan wel uitonderhandeld, maar voor hetzelfde geld doen ze jouw vloeren in wat lege uurtjes. Zeker aangezien zij niet de indruk geven gestructureerd en efficient te werken gezien de tijd die het kost voordat je een reactie krijgt. Aangezien de prijs al duidelijk is kunnen zij je dadelijk zeggen dat zij volgend jaar wel komen. Dat lijkt mij dus nog geen volledige overeenkomst.

Die inkoop lijkt mij onzin, dan draagt het bedrijf het risico van het verkeerd meten door de klant. En als zij al hebben ingekocht zullen zij wellicht een overschot kunnen teruggeven. In dit geval is dit dus 100% overschot ;)

Maar zoals hierboven gezegd, het kan beide kanten op gaan.

• michielvz
Ik houd uiteraard niets bewust achter zodat er in mijn voordeel geredeneerd wordt. Maar voor de helderheid een overzicht van alle correspondentie. Voor de mailwisseling heb ik kort gebeld. Ik heb in die periode verschillende bedrijven hierover gebeld dus ik weet oprecht niet wat ik precies besproken heb. Het zal ongetwijfeld oriënterend geweest zijn.

7 januari
Geachte heer of mevrouw,
Mijn vrouw en ik hebben bij de ..........x....... een vloer gezien die u ook in uw assortiment heeft. De kosten waren aan de hoge kant. We zijn daarom zeer geïnteresseerd in een offerte van u.
Het gaat om:
Country Oak 54852 (verlijmen)
+/- 60m2
plavuizen met vloerverwarming
Bedrijf X ging uit van dichtsmeren met mortel en daarna 5mm egaline. Ik begreep van u of uw collega dat 3mm vaak al voldoende is.
Uitvoeren mogelijk vanaf 25 februari t/m 1 maart.
Daarnaast nog twee vragen:
De vloercodes zijn neem ik aan hetzelfde als bij bedrijf X. Het was daar ook de Modulaeo Impress Country Oak 54852.
Hoeveel verschillende soorten opdrukken heeft deze vloer?
Ik hoop spoedig van u te horen,

7 januari
Dag Michiel,
Nogmaals hartelijk dank voor uw getoonde interesse en gestelde vertrouwen in ......x......
De Impress serie heeft ca. 60 verschillende prints/stroken per kleur.
En ja dit is de identieke vloer.
Voor het plaatsen van de vloer rekenen we 22euro per m2
Dit is incl. 3mm egaliseren, excl. toevoeging van evt. reparatiemortel

7jan
Beste x,
vriendelijke groet,

9jan
Dag Michiel,

9jan
Beste x,
Ons adres:
Xxxxx
De opdracht dient in de week van 28 februari t/m 1 maart uitgevoerd te worden.
Met vriendelijke groet,

11jan
Beste x,
Ik vroeg mij af of jullie een suggestie kunnen doen voor een afspraak om onze vloer te bekijken.
Vriendelijke groet,

11jan
Dag Michiel,
Mijn collega die het legwerk bij ons inplant en inmeet neemt binnen kort (volgende week) even contact met u op om een afspraak te plannen
Met vriendelijke groet,

• Tsjipmanz
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 15-02 17:47

Tsjipmanz

Het maakt MIJ niks uit...

Tsja, dit kan je gewoon in het voordeel van beide partijen uitleggen. Ik snap TS dat hij vindt er nog geen offerte is uitgebracht, maar ik kan me ook voorstellen dat de aannemer hier een akkoord in leest. Ik zou ze toch bellen om gewoon de situatie voor te leggen. Ze zullen ongetwijfeld niet blij zijn maar dat wil nog niet zeggen dat ze geld gaan claimen. Mochten ze dat wel doen, kan je altijd nog juridische bijstand inschakelen.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

• Silvos
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 14-02 19:32
@TS,
Misschien staat dit los van de vraag uit je openingspost, maar wat mij niet helemaal duidelijk is na het lezen van het topic is of je je vloer nou nog wel of niet wilt laten bekleden? Als je die behoefte nog steeds hebt en offerte is binnen budget dan is er toch geen probleem?

Mocht je de vloer niet meer willen of geen vertrouwen meer hebben in het bedrijf dan zou ik dit gewoon kenbaar maken. Iets van Geachte heer/mevrouw ik ben van gedachte veranderd/het duurt me te lang/geen budget door omstandigheden etc. Pas als het bedrijf dan heel moeilijk gaat doen kom je eigenlijk pas bij de discussie die nu in dit topic staat, maar dat is nu nog niet zeker.

Maar los daarvan lijkt het me sterk dat het bedrijf dit koste wat kost gaat verhalen op basis van een e-mail conversatie, zeker als ze zelf al een maand niks laten horen, tenzij de vloer die hij overijverig heeft besteld van een of ander zeldzaam type is. Maar dan nog is gelijk hebben iets anders dan gelijk krijgen.

Ik heb zoiets een keer meegemaakt bij de aankoop van een tweedehands auto. 10% aanbetaald maar door bijzondere omstandigheden kon ik de koop toen niet door laten gaan. Aangegeven de koop te willen annuleren en dat de Heren de 10% mochten houden als tegemoetkoming. Toen hebben ze nog geprobeerd om (wat ook op de getekende en aanbetaalde offerte) stond het gehele aankoopbedrag op mij te verhalen met een hoop gedreig en ik geloof zelfs een incassobureau. Ik heb gewoon mijn poot stijf gehouden en toen dropen ze af. Misschien niet helemaal netjes van mij maar zij zijn ook wel slim genoeg om te weten dat zoiets niks meer gaat opleveren.

• M14
Tsjipmanz schreef op maandag 11 februari 2019 @ 21:38:
Tsja, dit kan je gewoon in het voordeel van beide partijen uitleggen. Ik snap TS dat hij vindt er nog geen offerte is uitgebracht, maar ik kan me ook voorstellen dat de aannemer hier een akkoord in leest. Ik zou ze toch bellen om gewoon de situatie voor te leggen. Ze zullen ongetwijfeld niet blij zijn maar dat wil nog niet zeggen dat ze geld gaan claimen. Mochten ze dat wel doen, kan je altijd nog juridische bijstand inschakelen.
Zoals de mailwisseling nu is weergegeven geeft wel een bepaalde nuancering in het verhaal. Ik denk dat het inderdaad een flinke miscommunicatie is.

De ts denkt aan te geven dat hij de m2 prijs, het inmeten en ontvangen van de offerte prima is. Maar geeft ook direct aan wanneer het zou moeten gebeuren.
Het bedrijf denkt de opdracht binnen te hebben (akkoord + tijdsbestek wanneer het moet gebeuren).

Het inmeten gebeurt dan misschien veel later dan beloofd, maar het is ook niet zo dat het bedrijf de deadline niet kan halen.

De wijze lessen voor de ts/klant:
- Iets eenduidiger communiceren
- Alleen akkoord geven op een offerte
- Een keer opbellen wanneer actie uitblijft

Wijze lessen voor het bedrijf:
- Doen wat je beloofd
- Een ondertekende offerte is een akkoord
- Geen spullen inkopen voordat de offerte akkoord is.
- Accepteren dat klanten uit onwetendheid fouten maken in hun communicatie

Hoe op te lossen... Tja, ik zou opbellen met het verhaal dat het inmeten te lang op zich liet wachten en je een ander bedrijf hebt gevraagd.

• Dimens
BazzH schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:48:
Waarop de TS dan reageert met: oh, dat is dan 3696 euro incl. leggen en ex. egaliseren. We gaan akkoord met die prijs. Eens.... het is een vrij kreupele overeenkomst.
Echter is er geen ondubbelzinnig akkoord gegeven op die prijs. Er volgt immers nog een e-mail van de vloerlegger met prijsinformatie en de vraag een akkoord te geven zodat een afspraak gemaakt kan worden om in te meten en een offerte te maken. Daarop geeft de TS een akkoord op 'de prijs'.

Daar de vloerlegger zelf over het maken van een offerte spreekt en om een akkoord van de TS vraagt alvorens die offerte te maken, lijkt het mij voor de vloerlegger niet mogelijk te bewijzen (artikel 150 RV) dat zij een aanbod hebben gedaan en dit aanbod middels het gegeven akkoord is aanvaard door de TS.
Hackus schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:51:
[...]
Zolang je niet alles weet is het alleen speculatie uit gegeven info.
En met de gegeven informatie hebben we het te doen. Als essentiële informatie ontbreekt, zal dat slechts ten nadele van de TS zijn en heeft hij alleen zichzelf daarmee. Stellen dat er bewust essentiële informatie achtergehouden wordt geeft niet de indruk dat je de TS probeert te helpen maar vooral de conclusie die je al hebt getrokken in stand probeert te houden.
er is al akkoord, dus is de offerte om meer duidelijkheid te verschaffen, op juiste meting en juiste hoeveelheid materiaal. Zo gaat het vaak in de bouwwereld, na telefonisch contact en info van website.
Wellicht dat het akkoord er voor de vloerlegger al was omdat een offerte in de bouwwereld een andere betekenis heeft, maar dat maakt nog niet dat er een akkoord door de consument is gegeven op een overeenkomst. De consument zal in eerste instantie niet bekend zijn met de bouwwereld en daarmee wordt het lastig te bewijzen dat de consument een overeenkomst is aangegaan terwijl nog over een offerte wordt gesproken.

• gron74
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 15-02 21:57
Ik lees dat je zegt dat je akkoord bent met de prijs en zsm een afspraak wilt. Daarmee heb je wel degelijk een koopovereenkomst gesloten. 60m2 ligt ook al vast zie ik. Dus je zit er in mijn ogen wel aan vast ook al is de vloer nog niet exact ingemeten, maar grofweg is 60m2 bekend.

• alex3305
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13:20
Het verschil met de openingspost en de gehele mailwisseling hierboven is natuurlijk ook de genoemde datum door TS. Het vloerenbedrijf hoeft dus niet morgen op de stoep te staan om de de deadline van TS te halen. Dan snap ik wel dat het inmeten later gebeurt. Uiteindelijk is de TS (hopelijk) niet de enige klant van het vloerenbedrijf en als er eenvoudig wat geschoven kan worden in de planning, zou ik dat ook doen.

Maar ik zie hierboven, met deze nieuwe informatie, toch echt een aanvaarde overeenkomst tussen twee partijen. Dat je met zo'n ruime deadline dan niet even de moeite is genomen om te informeren door de TS is slordig. Dat het bedrijf niets laten weten is ook slordig. Maar die overeenkomst inclusief deadline lijkt mij blijven te bestaan.

Dus bel morgen even op naar die toko en leg het verhaal uit. Ik heb een gevoel dat je er vast wel uit gaat komen.

• itsalex
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 09:18
Naar mijn mening kan nooit een overeenkomst gemaakt zijn op basis van de mailwisseling, alleen een akkoord op basis van een prijsopgave per m² waarbij de ondernemer aan deze prijs zich bindt, dat is de basis voor een offerte maar niet voor akkoord voor de offerte. Dat is het enige waarvoor het akkoord is in het verhaal.
Er komt dus nog iemand die gaat inmeten en dan pas zal een prijsopgave worden gemaakt met de daarbij de offerte en deze offerte is op basis van het akkoord gegeven prijs per m². Hiervan mag de ondernemer niet afwijken.
De ondernemer heeft nog één fout gemaakt; niet wijzende naar zijn Algemene Voorwaarden. Deze had hij ter hand moeten stellen en jou in kennis moeten stellen dat dit onder de Algemene Voorwaarden valt, waarop hij zich kan beroepen bij een betwisting. Ongeacht iets, het moet erbij staan dat er AV van toepassing zijn.
Mocht je een betwisting krijgen over de m² prijs en mits dit niet gaat over de toeslag van beton reparatiemortel, kan de ondernemer hier niet onderuit aangezien hij jou niet ter hand heeft gesteld of in kennis heeft gesteld dat de genoemde prijs onder Algemene Voorwaarden valt.

Dit is voor iedere ondernemer namelijk heel belangrijk; stel je AV altijd ter hand of informeer het (informatieplicht). Want op de rekening kan je wel zetten maar bij een offerte moet het erbij staan.

Hoe makkelijker het leven, hoe moeilijker het wordt

• Hackus
  • Niet online

Hackus

@Dimens Als je een zaak wilt aannemen, zul je meer info moeten hebben dan dit. stel het bedrijf heeft meer info (ook uit telefonisch contact). Bouwwereld gaat veel geld in om en afspraken gaan vaak per e-mail,fax of telefonisch. er is niet altijd een getekende overeenkomst. een offerte is een aanbod opgesteld tot het sluiten van een overeenkomst. vaak is er geen overeenkomst opgesteld, maar is het mondeling, per e-mail, telefonisch overeengekomen en per offerte op papier met de juiste maten, en hoeveelheid materiaal.

verschil zit hem in uitnodigen van een bedrijf die een offerte uitbrengt, dan heb je verschillende offertes/prijsopgaven op papier thuis. dat lijkt mij al in eerder aangegeven contact te zijn besproken.
men kiest 'zelf meten' omdat het bedrijf zelf wil meten en zelf verantwoordelijk is voor hoeveelheid materiaal. een bedrijf kan niet uitgaan van metingen van consument, wel is dat globaal gehanteerd maar de daadwerkelijke data, komt uit de opmaak van offerte. in de normale gang van zaken, zou na akkoord op een offerte een overeenkomst worden opgesteld. Daar komt alles in te staan en de data van aanvang werkzaamheden etc. alleen is dat in de bouw niet vaak het geval. verder ben ik wel benieuwd waar de rest van het bedrag vandaan komt, zijn er tegels aangekocht of... 60m2 vloer egaliseren kost geen €3700,-

• sanderb
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 12:23
Dit verdient aan beide kanten niet de schoonheidsprijs, maar als ik in jouw situatie zat durfde ik het er wel op aan te laten komen.

Je akkoord op " de prijs" is vaag, omdat er niet gedefinieerd wordt welke prijs.
De vraag op dezelfde dag eerder was namelijk of je akkoord ging met
de kosten voor het egaliseren € 12,50 per m2 (max. 3mm dik).
Je zou het dan kunnen lezen als een akkoord op die 12.50 per m2 met een eventuele toeslag.

Draai het eens om. Wat als het 70 m2 blijkt te zijn. Betaal je dan nog steeds 3700?

Dit bedrijf had gewoon op zijn minst een samenvattende email moeten sturen met daarin een overzichtje en de vraag voor een akkoord. Dat is minimaal...Beter nog sturen ze een nette offerte met daarin een voorbehoud voor de meting.

Van jou uit zou het wellicht netjes geweest zijn als je na de mail van 11 januari nog een keer mailtje had gestuurd dat je afziet van de afspraak om en afspraak te maken.
Zij hebben echter zelf verzaakt in die week erna contact op te nemen toen de collega weer terug was. Ook begrijpelijk...maar dan ga je geen materiaal bestellen.

Makkelijk gezegd vanaf de zijlijn, maar ik zou het gesprek aangaan met de mededeling dat er blijkbaar een misverstand is. En dat je niet van plan bent verder nog zaken met ze te doen.
Misschien proberen ze het nog met een louche incassobureau. Ook dan zou ik zeggen dat ik een eventuele rechtszaak met vertrouwen tegenmoet zie.

IANAL...maar veel bedrijven hebben ook geen idee hoe de wereld juridisch in elkaar zit. niet geschoten is altijd mis. Mijn gok is dat ze vooral nog proberen je te overtuigen die opdracht bij hun neer te leggen. Meteen duidelijk maken dat dat geen optie meer is omdat je met de andere partij wel een getekende overeenkomst hebt.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• Dimens
Hackus schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 00:09:
een offerte is een aanbod opgesteld tot het sluiten van een overeenkomst.
Exact, de offerte moet nog gemaakt worden. Er is dus nog geen aanbod, er is dus ook geen aanvaarding van een aanbod en er is dus ook geen overeenkomst tot stand gekomen.

Overig is niet of nauwelijks relevant. Ik blijf dan ook bij mijn eerdere advies aan de TS:
Dimens schreef op maandag 11 februari 2019 @ 18:29:
[...]

Ik zou het simpel houden en alleen zeggen dat je door gebrek aan communicatie hebt afgezien van verdere onderhandelingen en ondertussen elders een vloer hebt gekocht. Ga het voorlopig nog niet hebben over aanbod, aanvaarding en overeenkomsten maar wacht eerst af wat de vloermaker zegt. Grote kans dat ze het erbij laten zitten.

• michielvz
Ik heb vandaag nog even met de juridische lijn van de consumentenbond gebeld. Volgens hen is er ook geen sprake van een geldige overeenkomst. Er wordt mij aangeboden om een offerte op te maken indien ik akkoord ben. Dat is de crux. De overeenkomst vindt pas plaats zodra ik akkoord geef op de offerte. Een offerte is niet perse nodig maar omdat ze dat aanbieden stellen ze zelf het sluiten van de overeenkomst uit.

Met alle feedback van jullie en die van de consumentenbond heb ik vandaag weer met het bedrijf gebeld. Ik kreeg nu een andere kerel aan de lijn. De soep blijkt niet zo heet te worden gegeten, ik hoefde geen juridische argumenten te geven om duidelijk te maken dat ik de vloer niet afneem. Het is dus geen probleem voor ze. Desondanks bedankt voor alle feedback!

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 15-02 21:04

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dit topic past beter in SF

WVB >>> SF

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 11:53
Volgens mij was de soep ook helemaal niet heet opgediend.......wat een simpel belletje al niet oplost.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True