Toon posts:

256MB SDRAM herkent als 128MB met BF6 (Abit)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem... enkele dagen geleden heb ik een reepje SDRAM (256MB) gekocht. Nadat ik 'm in m'n mobotje had gedrukt verschijnt er maar 128 MB bij het opstarten van m'n PC. Verder heb ik geen last van errors of dergelijke...

Al eerder in dit forum werd opgemerkt dat de moglijkheid bestaat dat m'n Mobo het niet ondersteund
>>er werd namelik opgemerkt dat het geheugen wel eens dubbelzijdig (dwz aan beide kanten chips) kon zijn en dat oudere mobo's dit niet trekken.<<

:(

... maar in m'n manual staat dat geheugen van zowel het 'single'als het'dual ended' type toegestaan is.

HET IS EEN ABIT - BF6 .. waarschijnlijk heeft vast wel een tweaker onders jullie zo'n bordje... mijn vraag is dan ook of dit probleem je/jullie bekend in de oren klinkt?!?!?! En of dit met een nieuwe bios flash op te lossen is?

Verwijderd

wat bij het geval was was dat het dimmetje geen contact maakte, ff eruit halen en er opnieuw indoen

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:39

Shuriken

Life is all about priorities

Gokje: De dimm die je gekocht hebt is waarschijnlijk 32 x 4 ipv 16 x 8.

De eerste word niet ondersteund door de 440BX Chipset.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

... maar in m'n manual staat dat geheugen van zowel het 'single'als het'dual ended' type toegestaan is.
Een dimm heeft altijd 2 uiteinden :)(dual ended)
Maar ff serieus, mobo's en dimms moeten elkaar liggen. Soms willen ze elkaar gewoonweg niet. Heb ik ook al vaker gehad. Vooral; dubbelsided dims geven vaak problemen. Maar een geruststelling: Een BX board accepteerd de meeste dimms. Die van jou jammergenoeg niet. :(

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 24 juli 2001 09:47 schreef Shuriken het volgende:
Gokje: De dimm die je gekocht hebt is waarschijnlijk 32 x 4 ipv 16 x 8.

De eerste word niet ondersteund door de 440BX Chipset.
... op het geheugen staat: 32M*64 ... er zitten vier aan de voorkant en vier aan de achterkant van de pcb(=printje).. in totaal dus acht stuks. En inderdaad dit mobo heeft als ik het goed heb een 440BX chipset.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 24 juli 2001 09:47 schreef jv777 het volgende:
wat bij het geval was was dat het dimmetje geen contact maakte, ff eruit halen en er opnieuw indoen
Zeg maar jv777... had jij deztijds ook een BF6 en/of een 440 BX chipset??

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:45
Op dinsdag 24 juli 2001 10:00 schreef gerritjan_p3 het volgende:

[..]

... op het geheugen staat: 32M*64 ... er zitten vier aan de voorkant en vier aan de achterkant van de pcb(=printje).. in totaal dus acht stuks. En inderdaad dit mobo heeft als ik het goed heb een 440BX chipset.
Nu sla je de spijker op zijn kop. Je hebt een dimm gekocht met 256mbit chippies. De BX chipset ondersteund max. 128Mbit chippies. Dit zijn dus uitkomen op max 256mb / dimm met 16 chippies. bij minder chippies(zoals je nu hebt) of grotere dimms dan 256 heb je deze problemen. Er is dus niet fout, behalve dat je chipset de dimm niet helemaal herkent. 128Mbit staat tot 256Mbit is de helft, daarom ziet ie dus maar 128Mb.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 22:33
Op dinsdag 24 juli 2001 10:00 schreef gerritjan_p3 het volgende:

[..]

32Mx64 betekend 256MB DIMM. Je hebt idd een verkeerde DIMM te pakken met vier aan beide kanten (dat zijn 256Mbit chips), je moet een DIMM met 16 128Mbit chips hebben van het type 16Mx8. Alleen deze laatste werkt als 256MB DIMM op een BX. Overigens is deze vraag hier heel vaak gesteld de laatste tijd (hint, search ;) )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 24 juli 2001 10:09 schreef LeNNy het volgende:

[..]

Nu sla je de spijker op zijn kop. Je hebt een dimm gekocht met 256mbit chippies. De BX chipset ondersteund max. 128Mbit chippies. Dit zijn dus uitkomen op max 256mb / dimm met 16 chippies. bij minder chippies(zoals je nu hebt) of grotere dimms dan 256 heb je deze problemen. Er is dus niet fout, behalve dat je chipset de dimm niet helemaal herkent. 128Mbit staat tot 256Mbit is de helft, daarom ziet ie dus maar 128Mb.
Kijk aan.. (!) De BX-chipset kan dus maar 128 Mbit (met de nadruk op >>bit<< ) per chipje adresseren!! Ja... zit er inderdaad dik in lenny dat dat het 'm is! Ik zal eens even contact opnemen met de winkel(postorde-bedrijfje) om te vragen of ze nog een ander type hebben liggen. |:( Kan 1 van jullie dit bevestigen??

Verwijderd

ik heb nu ook zo'n extra dimmetje aan geschaft en hij werkt perfect! maar komt ook dat het 16*8 is :) maar heb ook de zelfde mobo ;)
Pagina: 1