Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:36
Mijn vraag
Ik wil, na veel frustratie, nu eens het netwerk/WiFi in huis goed op orde brengen. De router/modem die men altijd levert is vaak dichtgetimmerd, de WiFi is niet denderend en als het een beetje druk wordt...
Daarbij haalt die niet het hele huis, dus ik heb een Access Point (bedraad) en nog een oude router die ik als Access Point heb aangesloten.

Dat alles samen maakt een werkbaar netwerk, maar is rommelig, heeft geen hand-off voor WiFi (waardoor ik vaak op de WiFi van zolder werk, terwijl ik beneden zit naast de router 8)7 .

Wensen:
1 modem die de DHCP regelt
2 Access Points voor de WIFI
Ik heb nog een aantal Switches. Zijn Unmanaged maar geen idee of Managed in mijn geval zin heeft.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Experiabox V10, 2 aparte Access Points. Internet via VDSL en verwacht niet snel te veranderen (geen glasvezelplannen hier, en Ziggo te duur). Daarbij belangrijk detail: Ik gebruik geen telefonie en TV via de internetprovider. Dus VLAN en telefoonsignaal heb ik niet nodig. Hopelijk maakt dat het makkelijker. Internet momenteel via NLEx. Maar als het ergens anders goedkoper is stap ik vaak wel over. Ook daarom liever een eigen modem zodat ik dan enkel de inloggegevens hoef te wijzigen ipv alle poorten etc weer moet goed zetten.

Verder in huis:
Synology NAS, benaderbaar via open poorten en VPN.
Plex client (Nvidia Shield) benaderbaar van buitenaf via de app.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zat te denken aan bijvoorbeeld het volgende:
FRITZ!Box 4040 voor het Modem. Heeft Gigabit ethernet. De WIFI zou ik dan uitzetten, want die werkt vast niet samen met:
2x Unifi AP AC Lite.
hier zitten PoE injectoren bij dacht ik. Ik heb geen PoE devices verder dus een aparte switch met PoE lijkt me dan wat overkill. Ophangen moet ik dan nog even zien. Dat zal ik de woonkamer nog wel een dingetje zijn. Waar ooit een lamp zat, zou een punt kunnen zijn, mits ik daar de electradraden uit kan halen en een LAN-kabel doorheen krijg O-) Een In-wall zou ook nog een optie zijn, want ik heb een ethernet-kabel in een wandcontactdoos zitten.

Zou dit een goede oplossing zijn? Ubiquiti staat goed te boek. Maar kwa modem is weinig te vinden.

Alle reacties

• Keypunchie
  • Registratie: november 2002
  • Niet online
Dat alles samen maakt een werkbaar netwerk, maar is rommelig, heeft geen hand-off voor WiFi (waardoor ik vaak op de WiFi van zolder werk, terwijl ik beneden zit naast de router
Let op: Hand-off, waarmee je verspringen van access point bedoeld (roaming), is een functie van de *client*. Er zijn wat moderne protocollen waarmee, mits client het ondersteunt de suggestie kan worden gedaan om van verbindingspunt te veranderen, maar het blijft bij de client liggen.

Voor een roaming netwerk (ESSID) zijn eigenlijk maar 2 dingen nodig:
- Exact dezelfde naam voor het netwerk op alle AP's.
- Exact hetzelfde wachtwoord + encryptie op het netwerk op alle AP's.

Dat laatste is in het verleden wel eens een puntje geweest, waarbij de encryptie net ietsjes anders werd gedaan.

Maar ik heb ook een thuis-netwerk gebouwd met een mix van verschillende soorten en merken apparatuur, die ook 'seamless' roaming ondersteunde*.

Wat werkt om roaming te bevorderen is om (indien mogelijk) het zendvermogen van een AP iets te verlagen. Veel clients schakelen pas om bij een bepaalde treshold. Zelfs al is er een sterker signaal, ze blijven bij het signaal dat nog "goed genoeg" is.

*Kortom: Fritz + Ubiquity kan theoretisch prima samenwerken. Wat je wel krijgt is dat 'management-informatie' ontbreekt. Wa tik bedoel en dat zag ik bij mijn gemixte netwerk (Fritz+Apple): De Fritz-router zag een draadloze verbinding van een AP van Apple als een LAN-verbinding op de lijn waar de Apple ook zat. Dus bvb. "Client Keypunchie iPhone heeft een verbinding op LAN1". Er was immers geen informatie-uitwisseling op dat niveau over verbonden clients. Maar technisch werkte het prima, inclusief roaming.

Keypunchie wijzigde deze reactie 11-02-2019 13:39 (17%)

• waah
Ik heb het destijds met deze combi niet werkend gekregen. Welk device ook, hij bleef moeilijk doen.

Wat betreft Roaming, las ik dit van Ubiquiti:
Zero Handoff Roaming kan werken met elke client en vereist geen speciale software, geen drivers en zonder interactie van het client-apparaat. Met Zero Handoff Roaming kunt u meerdere AP's laten fungeren als een AP cluster en als een enkele AP. Een draadloze client detecteert slechts een AP, zodat het naadloos zijn verbinding houdt, zo schakelt hij over naar de dichtstbijzijnde AP. Er is geen noodzaak voor de cliënt om opnieuw te onderhandelen, in plaats daarvan wordt elke onderhandeling overgelaten aan de AP's. Zij beslissen welke AP de volgende live-verbinding moet overnemen.
Daar lijkt het AP dus wel de handover te doen, en niet de Client.

Maar aangezien een Ubiquiti niet zo duur is (ac lite is ~ 80 euro) komt er sowieso eentje. Ik kan altijd testen samen met de Fritzbox. Als dat al slecht samenwerkt kan ik altijd een tweede Ubiquiti nemen. :P

Is enkel nog de vraag: Is de Fritzbox nu het ideale VDSL-modem? Of zijn er betere VDSL-modems?

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21:59
Zero handoff bestond alleen op de oudere generatie van unifj accesspoints en was geen aanrader ivm lage snelheid. Was meer ontworpen voor dekkende voip netwerken.

Roaming is een client keuze en gaat idd om de basis zaken gelijk te trekken die hierboven genoemd worden. In de praktijk gaat het met een mix van apparaten toch wel eens mis.
Een belangrijke instelling is minimal link rates uitschakelen want je bij veel accesspoints niet lukt. Een unifi heeft standaard de lage linkrates uitstaan waardoor het beter gaat.
http://wifinigel.blogspot...e-sticky-clients.html?m=1

Je hebt daarnaast ook 802.11k/r/v op accesspoints om het roamen van clients te ondersteunen maar dat is niet perse nodig.

De experiabox v10 is eigenlijk/eindelijk een prima router maar ook accesspoint. Heb je ook overwogen om de standaard kpn wifi versterkers aan te schaffen? Bij kpn kun/kon je ze zelfs gratis krijgen.

Verder is een unifi setup ook erg goed in deze setup (maar wellicht wat duurder)
Wat zijn je beweegredenen om de modem/router functie van de experiabox te vervangen?

laurens0619 wijzigde deze reactie 11-02-2019 20:58 (11%)

CISSP! Drop your encryption keys!

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:29
waah schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:19:
Mijn vraag
[...]

Dat alles samen maakt een werkbaar netwerk, maar is rommelig, heeft geen hand-off voor WiFi (waardoor ik vaak op de WiFi van zolder werk, terwijl ik beneden zit naast de router 8)7 .
Dat hebben veruit de meeste andere WiFi-systemen ook niet :o

Roaming bij WiFi is primair een aangelegenheid van de client. Die bepaalt of, en zo ja wanneer het van AP wisselt. Een netwerk kan helpen of zelfs meer of minder subtiele schopjes geven, maar bottom line is client bepaalt.

Waarom werkt het dan wel bij WiFi-systemen (of je het nu over UniFi danwel al die mesh-meuk danwel enterprise-grade WiFi hebt) wel goed? Omdat nagenoeg alle clients tegenwoordig slim zat zijn om zelf te roamen, zolang de AP's in huis maar herkenbaar zijn als onderdeel van zelfde netwerk. Als dat nu bij jou fout gaat, herkennen je clients niet dat het om hetzelfde netwerk gaat.

Vijf dingen moeten identiek zijn om voor zelfde netwerk door te gaan:
- SSID (netwerknaam)
- PSK (wachtwoord)
- Security (WPA en/of WPA2)
- Encryption (TKIP en/of CCMP(AES))
- IP subnet

Minstens een van die dingen is bij jou geheid niet identiek. 9 van de 10 gevallen gaat het om user error, dus dat je ergens niet aan gedacht hebt of een fout gemaakt hebt. Tiende geval komt van apparaten die instellingen die je in de GUI doet niet 1-op-1 overnemen in hun beacons. Het gaat dan meestal om de security en/of encryption.

Nu, een systeem van AP's (zoals die van Ubiquiti) doet dit gelijk goed, maar als dat het enige is waar je tegenaan loopt zou je beter kunnen kijken of je dit alsnog aan de praat kunt krijgen zoals het hoort.

Soittakaa Paranoid!

• waah
Ik ga morgen een nieuwe poging wagen om het correct in te stellen. Ik heb een access point van KPN maar die heb ik er redelijk snel weer tussenuit gehaald omdat dat helemaal niet lekker liep.

Maar ga een nieuwe poging wagen, en laat weten wat het resultaat is.

• waah
@dion_b @laurens0619 bedankt voor de hulp en tips. Heb de KPN (nouja, telfort, zelfde beestje) Wifi Versterker opnieuw ingesteld. Destijds dat handmatig gedaan, maar zag dat het ook automatisch kon (heb de Wifi versterker langer dan de Experiabox V10).

Dat werkte perfect. Lijkt goed te werken. Alleen bleef de zolder-wifi verbinding maken, zelfs op de begane grond. En dan met 2,4ghz netwerk en een linksnelheid van 4 mbps. Dus 5ghz netwerk op een aparte SSID gezet (2,4ghz heb ik nodig vanwege wat oude devices die geen 5ghz ondersteunen) en werkt perfect!

Bedankt voor de tips. Scheelt weer een klap geld.... welke ik van het zomer dan kan stoppen in internet/wifi in de tuin.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True