Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whistler
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 17:00
Ik zoek een?
Tablet voor mijn moeder van 72. Het wordt haar eerste tablet en eerste echte ervaring met touchscreens. Het moet zo simpel en foolproof zijn als het maar kan want anders raakt ze (weer) gedemotiveerd.
Het lange verhaal
Mijn moeder (72) heeft heel bewust de digitale revolutie aan zich voorbij laten gaan. In de jaren '90 dacht ze dat het allemaal zo'n vaart niet zou lopen en nu heeft ze dus weliswaar een PC, maar gebruikt die eigenlijk alleen voor e-mail en spider solitaire. En dan moet er niets mis gaan. Komt Windows met een update die icoontjes op een andere plek zet (of die sinds Windows 10 spider solitaire standaard de-installeert), dan is ze de weg kwijt. Ik woon niet in de buurt en kan niet vaker dan eens per maand langskomen, dus dan wordt de computer weer een maand niet gebruikt.

Zoekmachines en browsen snapt ze vrijwel niet en op een website kijken lukt alleen als ik een link in een mail plak. Meestal doe ik haar bankzaken, maar soms is er een rekening die echt op tijd betaald moet worden en dan probeert ze het met internetbankieren. Vaker dan twee keer per jaar is dat niet en dan nog gaat het een van die twee keren niet goed omdat ze te traag is (timeouts op websites), of de interface alsnog niet goed begrijpt.

Ook een smartphone heeft ze niet, maar nog de meest simpele mobiele telefoon met toetsen. Die ligt standaard in de kast en wordt alleen gebruikt voor de sms met verificatiecode van internetbankieren en die twee keer per jaar dat ze zelf eens een uitstapje doet.

Ondertussen zegt ze regelmatig dat "het allemaal zo moeilijk wordt" en dat ze "ook niks meer kan" enz. enz. In toenemende mate wordt ze er zich dus ook bewust van dat ze wel iets moet ondernemen om nog enigzins verbonden met de wereld te blijven. Na een storing van haar vaste en mobiele telefoons tegelijk is de motivatie gegroeid om dan maar een nieuw apparaat aan te schaffen. Bij mij en bij haar hulp ziet ze dat we continu bezig zijn met onze smartphones en ze heeft nu het idee opgevat dat zij er ook maar eens één moet.

Voor haar gebruik vind ik dat echter helemaal niet zo'n goed idee. Touchscreens zijn nieuw voor haar en op een relatief klein touchscreen zie ik haar geen dingen doen. Ze gaat het ding ook niet mee naar buiten nemen om b.v. onderweg reisinformatie op te zoeken, dat is vijf stappen te ver. Zodoende kom ik uit op een Tablet die ze rustig op de bank kan gebruiken en waarop de internet-bankieren apps gebruiksvriendelijker zijn dan de websites van de banken.
toon volledige bericht
Wat is je budget?
Tussen de €200-€250 is acceptabel.

Meer kan eventueel als er echt goede argumenten zijn, zoals stabiliteit, minder snel verouderd, en bovenal foolproof-heid!

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
  • Internetbankieren
  • Dropbox om foto's en videos van kleinkind te delen (of is er een geschiktere app daarvoor? - liefst iets met notificatie dat er nieuwe foto's klaarstaan)
  • Skype/videochat met kleinkind (zelf heb ik geen Apple devices)
  • Ik wil ook wel direct messaging proberen, liefst met Signal zodat ik vanaf mijn smartphone gemakkelijk contact kan maken
Wat heb je zelf al gevonden?
Uiteraard de recente iPads of Samsung Android tablets. De Samsung Galaxy Tab A 10.5 WiFi (2018) valt binnen de prijscategorie maar Android kan soms kuren uithalen die voor een onervaren gebruiker heel onlogisch zijn.

Welke vragen heb je hier nog over?
iPads zijn duurder, maar zijn die hun geld waard als het om gebruiksvriendelijkheid gaat? Ik heb zelf geen Apple devices (werk met Windows&Android), maar ik heb het idee dat die interface "stabieler" is. Minder popups, minder op het scherm aanwezige updates de hele dag door. In eerdere topics in het forum zie ik ook dat iPads vaker worden aanbevolen voor ouderen. Klopt mijn indruk?

Is dan eventueel een iPad van een of twee jaar oud, of een refurbished model een (goedkopere) optie? Of is dat goedkoop=duurkoop en kun je beter investeren in het meest recente model?

Het belangrijkste is echt de mate van foolproof-heid. Als mijn moeder 2x op een scherm/popup stuit waarvan ze niet weet wat ze er mee aan moet, dan legt ze het apparaat gefrustreerd weg en komt er niet meer aan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickS
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-05 00:31
Als ik dit zo lees denk ik eerder gezegd dat een iPad ook heel moeilijk word. Ik zou eerder kijken naar een senioren tablet.

Compaan bijvoorbeeld. Ik heb net even op de website van Compaan gekeken, maar dat is in digibeten-taal geschreven dus je kan beter naar dit artikel van de Consumentenbond kijken: https://www.consumentenbond.nl/tablet/compaan-connect

[ Voor 5% gewijzigd door MarnickS op 11-02-2019 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:20
Wat heeft haar omgeving, stel ze vraagt iemand die op visite is iets, kan die het uitleggen?

Voor Android vs Apple tablets, krijgen Android tablets over het algemeen geen updates en gaan 3-4 jaar mee en Apple tablets 5-6 jaar updates en gaan 6-7 jaar mee is mijn ervaring.

Ik heb zelf een Android telefoon maar Apple tablet omdat ik de tablet software van Apple beter uitgewerkt vind voor simpel internetten en filmpjes kijken.

Ik zou niet gauw refurbished of tweedehands kopen voor iemand wiens eerste ervaring verpest kan worden als het apparaat kuren mocht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:03

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

zet snelkoppelingen van bekende sites op het scherm. daar kan ze dan op tikken als ze een website wilt bezoeken.
je kunt ook de bank app erop zetten(kbc heeft er zelfs meerdere)
een nieuwe samsung klinkt goed. juist ios vind ik moeilijk om mee te werken (autocorrect) apps verdwijnen snel op ios terwijl android apps langer oude versies ondersteunen.
mailen kan ook via een snelkoppeling of beter een goede email app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whistler
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 17:00
Dank voor de input allemaal! Ik had nog niet gedacht aan het segment speciaal voor senioren, daar zal ik eens naar kijken. Maar ik vrees dat "een apparaat voor ouderen" nog wel eens gevoelig zou kunnen liggen. Het is niet gemakkelijk :)

Ik denk eigenlijk niet dat er zo veel mensen zijn die regelmatig langskomen en wel heel handig zijn met Android/iPad. Dan komt mijn ervaring met Android misschien beter van pas. Maar de "cleane" interface van Apple spreekt me toch ook wel aan.

Hebben Samsung tablets veel bloatware? Of kan ik die flashen met een "schone" Android?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:46

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Ipad geloof me.. mijn moeder loopt ook in de 70 en die heeft er al jaren 1. doet wat het moet doen en rustige interface. wat dat betreft toch 1x instellen en je bent klaar. kan me voorstellen dat je op android tablets even wat meer moeite hiervoor moet doen. Maar dat zal ook persoonlijk zijn.

maar wat dat betreft klopt je indruk :)

edit: ondersteuning vanuit apple met updates loopt ook lang door voor IOS devices dus dat is ook prettig.

[ Voor 20% gewijzigd door Hubert op 12-02-2019 11:30 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-05 22:59
Mijn ouders (beiden uit 1945) hebben een iPad en een Android tablet (Samsung tab 10.1 ofzoiets, oud ding) De ipad ligt te verstoffen en de Android is zo vaak gebruikt dat de homeknop af begint te bladderen.
Pagina: 1