Ik zoek een?
Tablet voor mijn moeder van 72. Het wordt haar eerste tablet en eerste echte ervaring met touchscreens. Het moet zo simpel en foolproof zijn als het maar kan want anders raakt ze (weer) gedemotiveerd.
Tussen de €200-€250 is acceptabel.
Meer kan eventueel als er echt goede argumenten zijn, zoals stabiliteit, minder snel verouderd, en bovenal foolproof-heid!
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Uiteraard de recente iPads of Samsung Android tablets. De Samsung Galaxy Tab A 10.5 WiFi (2018) valt binnen de prijscategorie maar Android kan soms kuren uithalen die voor een onervaren gebruiker heel onlogisch zijn.
Welke vragen heb je hier nog over?
iPads zijn duurder, maar zijn die hun geld waard als het om gebruiksvriendelijkheid gaat? Ik heb zelf geen Apple devices (werk met Windows&Android), maar ik heb het idee dat die interface "stabieler" is. Minder popups, minder op het scherm aanwezige updates de hele dag door. In eerdere topics in het forum zie ik ook dat iPads vaker worden aanbevolen voor ouderen. Klopt mijn indruk?
Is dan eventueel een iPad van een of twee jaar oud, of een refurbished model een (goedkopere) optie? Of is dat goedkoop=duurkoop en kun je beter investeren in het meest recente model?
Het belangrijkste is echt de mate van foolproof-heid. Als mijn moeder 2x op een scherm/popup stuit waarvan ze niet weet wat ze er mee aan moet, dan legt ze het apparaat gefrustreerd weg en komt er niet meer aan.
Tablet voor mijn moeder van 72. Het wordt haar eerste tablet en eerste echte ervaring met touchscreens. Het moet zo simpel en foolproof zijn als het maar kan want anders raakt ze (weer) gedemotiveerd.
Wat is je budget?Het lange verhaaltoon volledige bericht
Mijn moeder (72) heeft heel bewust de digitale revolutie aan zich voorbij laten gaan. In de jaren '90 dacht ze dat het allemaal zo'n vaart niet zou lopen en nu heeft ze dus weliswaar een PC, maar gebruikt die eigenlijk alleen voor e-mail en spider solitaire. En dan moet er niets mis gaan. Komt Windows met een update die icoontjes op een andere plek zet (of die sinds Windows 10 spider solitaire standaard de-installeert), dan is ze de weg kwijt. Ik woon niet in de buurt en kan niet vaker dan eens per maand langskomen, dus dan wordt de computer weer een maand niet gebruikt.
Zoekmachines en browsen snapt ze vrijwel niet en op een website kijken lukt alleen als ik een link in een mail plak. Meestal doe ik haar bankzaken, maar soms is er een rekening die echt op tijd betaald moet worden en dan probeert ze het met internetbankieren. Vaker dan twee keer per jaar is dat niet en dan nog gaat het een van die twee keren niet goed omdat ze te traag is (timeouts op websites), of de interface alsnog niet goed begrijpt.
Ook een smartphone heeft ze niet, maar nog de meest simpele mobiele telefoon met toetsen. Die ligt standaard in de kast en wordt alleen gebruikt voor de sms met verificatiecode van internetbankieren en die twee keer per jaar dat ze zelf eens een uitstapje doet.
Ondertussen zegt ze regelmatig dat "het allemaal zo moeilijk wordt" en dat ze "ook niks meer kan" enz. enz. In toenemende mate wordt ze er zich dus ook bewust van dat ze wel iets moet ondernemen om nog enigzins verbonden met de wereld te blijven. Na een storing van haar vaste en mobiele telefoons tegelijk is de motivatie gegroeid om dan maar een nieuw apparaat aan te schaffen. Bij mij en bij haar hulp ziet ze dat we continu bezig zijn met onze smartphones en ze heeft nu het idee opgevat dat zij er ook maar eens één moet.
Voor haar gebruik vind ik dat echter helemaal niet zo'n goed idee. Touchscreens zijn nieuw voor haar en op een relatief klein touchscreen zie ik haar geen dingen doen. Ze gaat het ding ook niet mee naar buiten nemen om b.v. onderweg reisinformatie op te zoeken, dat is vijf stappen te ver. Zodoende kom ik uit op een Tablet die ze rustig op de bank kan gebruiken en waarop de internet-bankieren apps gebruiksvriendelijker zijn dan de websites van de banken.
Tussen de €200-€250 is acceptabel.
Meer kan eventueel als er echt goede argumenten zijn, zoals stabiliteit, minder snel verouderd, en bovenal foolproof-heid!
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
- Internetbankieren
- Dropbox om foto's en videos van kleinkind te delen (of is er een geschiktere app daarvoor? - liefst iets met notificatie dat er nieuwe foto's klaarstaan)
- Skype/videochat met kleinkind (zelf heb ik geen Apple devices)
- Ik wil ook wel direct messaging proberen, liefst met Signal zodat ik vanaf mijn smartphone gemakkelijk contact kan maken
Uiteraard de recente iPads of Samsung Android tablets. De Samsung Galaxy Tab A 10.5 WiFi (2018) valt binnen de prijscategorie maar Android kan soms kuren uithalen die voor een onervaren gebruiker heel onlogisch zijn.
Welke vragen heb je hier nog over?
iPads zijn duurder, maar zijn die hun geld waard als het om gebruiksvriendelijkheid gaat? Ik heb zelf geen Apple devices (werk met Windows&Android), maar ik heb het idee dat die interface "stabieler" is. Minder popups, minder op het scherm aanwezige updates de hele dag door. In eerdere topics in het forum zie ik ook dat iPads vaker worden aanbevolen voor ouderen. Klopt mijn indruk?
Is dan eventueel een iPad van een of twee jaar oud, of een refurbished model een (goedkopere) optie? Of is dat goedkoop=duurkoop en kun je beter investeren in het meest recente model?
Het belangrijkste is echt de mate van foolproof-heid. Als mijn moeder 2x op een scherm/popup stuit waarvan ze niet weet wat ze er mee aan moet, dan legt ze het apparaat gefrustreerd weg en komt er niet meer aan.