Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• jonckhje
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 18-02 12:49
Beste lezer,
mijn ex en ik zijn in februari 2018 gescheiden. We waren in gemeenschap van goederen getrouwd.
De komende maanden houden we ons gezamenlijk huis nog vast. In dit huis verblijven wij om en om 3/4 dagen per week, de kinderen zitten er 100% van de tijd in. Op deze manier probeerden we de stappen voor de kinderen zo klein mogelijk te houden.
In het echtscheidingsconvenant is een stukje kinderalimentatie afgesproken én ik zou volledig zorg dragen voor de hypotheeklast van het huis. Er is geen sprake van afgesproken partneralimentatie.

Echter, nu mag ik straks aangifte gaan doen over 2018. Volgens mij is de helft van de netto hypotheeklast op te voeren als partneralimentatie in natura. Immers, mijn ex woont in het huis wat ik volledig betaal, daarmee betaal ik dus 50% van haar woonlasten.

Klopt deze redenatie? Of anders, waar ga ik de mist in?

Dank voor het meedenken,
groeten,
Jeroen

• RM-rf
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 08:48
Volgens mij is de helft van de netto hypotheeklast op te voeren als partneralimentatie in natura. Immers, mijn ex woont in het huis wat ik volledig betaal, daarmee betaal ik dus 50% van haar woonlasten.
maar hypotheek aflossen of de rente erover betalen is niet gelijk aan het 'gebruiken' van een woning...
dat zijn juist behoorlijk andere zaken, wat jij afbetaald aan je hypotheek of je rente gaat enkel in jouw eigendom, je partner heeft daarop geen claim, hooguit een recht op vruchtgebruik.

wel kan je mogelijk zelfs in de problemen komen bij de belastingdienst als je hypotheekrente wil aftrekken die je betaald voo een woning die jij niet voledig bewoont...

je zult dus een andere manier vinden om dat 'gebruik' vand e woning als een financiele waarde te definieren die je aan je partner geeft, ik denk dat het lastig kan zijn (vruchtgebruik wordt wel vaker in erfenisrecht toegepast maar is vaak een extra 'inkomen' waarover dan extra inkomstenbelasting geheven moet worden, maar aangezien je zelf niks betaald kun je ook zelf niks aftrekken).
Tevens zou ik vooral goed oppassen je recht op HRA niet te verliezen, anders benadeel je jezelf zelfs nog sterker eerder.

RM-rf wijzigde deze reactie 11-02-2019 12:18 (28%)

1 2 3 4 5 7 6 8 9

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:00
jonckhje schreef op maandag 11 februari 2019 @ 12:00:
Beste lezer,
mijn ex en ik zijn in februari 2018 gescheiden. We waren in gemeenschap van goederen getrouwd.
De komende maanden houden we ons gezamenlijk huis nog vast. In dit huis verblijven wij om en om 3/4 dagen per week, de kinderen zitten er 100% van de tijd in. Op deze manier probeerden we de stappen voor de kinderen zo klein mogelijk te houden.
In het echtscheidingsconvenant is een stukje kinderalimentatie afgesproken én ik zou volledig zorg dragen voor de hypotheeklast van het huis. Er is geen sprake van afgesproken partneralimentatie.

Echter, nu mag ik straks aangifte gaan doen over 2018. Volgens mij is de helft van de netto hypotheeklast op te voeren als partneralimentatie in natura. Immers, mijn ex woont in het huis wat ik volledig betaal, daarmee betaal ik dus 50% van haar woonlasten.

Dank voor het meedenken,
groeten,
Jeroen
Ik denk dat jij
* als gedeeltelijk eigenaar,
* als hypotheekbetaler,
* en gebruikmaker van het huis als hoofdverblijf (=zwaartepunt van jouw leven, vanwege een significante hoeveelheid verblijfsdagen en de aanwezigheid van de kinderen)

hypotheekrenteaftrek geniet over de rente.

Dan resteert een nettobedrag aan rente. Dat betaal jij en komt ten goede aan een voorziening die je samen met je partner hebt ingericht voor je ex-partner en jullie kinderen.

De vraag is: in welke mate komt het woongenot ten goede aan ex en in welke mate aan kids? Ik denk dat er een verdeelsleutel overheen moet, waarin het deels partner- en deels kinderalimentatie is. Het ene deel is aftrekbaar, het ander niet.

• BB-One
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 22:34
Redenatie klopt niet...

zie:
https://www.belastingdien...g_maar_betaalt_alle_rente
jonckhje schreef op maandag 11 februari 2019 @ 12:00:
Beste lezer,
Vraag is of je huis nog 'ter beschikking staat'. Kun je in de door jouw geschetste situatie een hele boom over opzetten. Mag/kan je bijvoorbeeld gewoon naar binnen als het niet jouw tijd van de week is?

Heel snel redenerend heb jij maar een 'halve' eigen woning zowel feitelijk als juridisch, en daarmee heb je slechts recht op de helft van de hypotheekrente aftrek. Truuk is dan om het deel wat je 'namens' je ex betaalt als partneralimentatie te betalen. Maar partneralimentatie is iets wat je daadwerkelijk moet afspreken. wie heeft het echtscheidingsconvenant opgesteld? Is dat ook op de fiscale wetgeving gecontroleerd?

Dank voor het meedenken,
groeten,
Jeroen

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:00
Die link is niet van toepassing op deze situatie; TS heeft het huis niet verlaten.

• BB-One
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 22:34
t_captain schreef op maandag 11 februari 2019 @ 12:46:
[...]

Die link is niet van toepassing op deze situatie; TS heeft het huis niet verlaten.
Wel voor de helft... Het staat hem niet meer 'volledig' ter beschikking, op de dagen dat zijn ex er zit heeft hij niet meer de woning tot zijn beschikking...
Als je de wet letterlijk uitlegt, heeft hij helemaal geen eigen woning meer en valt hij in de 2 jaar regeling, als je de wet wat menselijker uitlegt heeft hij nog voor de helft een eigen woning, nl de dagen dat hij er wel zit.

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Wat belangrijk is, zijn jullie beide nog ingeschreven op het adres?

Eigenlijk staat de rest dan hier:

https://www.jongbloed-fis..._en_hypotheekrenteaftrek/

en dan met name:
Het fiscaal partnerschap stopt bij echtscheiding als aan 2 voorwaarden wordt voldaan:

als een verzoek tot ontbinding van het huwelijk bij de Rechtbank is ingediend; en
als partijen niet meer op hetzelfde adres staan ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie.
Als je namelijk nog gewoon bent ingeschreven ben je nog fiscaal partner en moet je dus gezamenlijk aangifte doen, ook al ben je gescheiden.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True