Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Schade in appartement door lekkage in algemene ruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Inflaav
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 07-04 17:55
Situatie:
Ik woon in een appartementencomplex. Voor mijn voordeur is er een gemeenschappelijke hal, die toegang biedt tot mijn voordeur en die van de buren. Bij het plafond in die gemeenschappelijke hal lopen een aantal buizen, en daar lekt sinds gistermiddag water naar beneden.

In de hal ligt laminaat. Tegen de tijd dat wij doorhadden dat dit aan de gang was, stond er al een goede plas water in de hal. Nadat dit opgeruimd is zijn er handdoeken/emmers geplaatst. Het water zat inmiddels al onder het laminaat in de hal.

Tussen het laminaat in de hal en het laminaat in mijn huis zit alleen een plint bij de deurpost. Uiteraard is het water ook onder mijn laminaat gekomen. Hoever dit al gekomen is - geen idee - ik heb mijn laminaat nog niet los gehaald.

Wat heb ik al gedaan:
Los van droogmaken, heb ik ook foto's gemaakt van de lekkage in de hal en water langs de plinten bij mij eigen vloer. Ook heb ik het gemeld bij het gebouwbeheer van het complex.

Wat nu:
Het gebouwbeheer van het complex is op de hoogte. Ze zijn sinds vanochtend bezig met het oplossen van de lekkage. Wat de vervolgstappen daarna zijn weet ik nog niet. Ik hoor graag jullie tips in deze situatie. Bijvoorbeeld: Moet ik mijn verzekeraar al benaderen om het te melden? Kan ik beter mijn laminaat al los halen om te kijken hoe ver het is gekomen? Etc. Dank alvast!

Beste antwoord (via Inflaav op 11-02-2019 14:34)

• centraal beheer
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 13:39

centraal beheer

Bedrijfsaccount Centraal Beheer
Goedemorgen Inflaav,

Je kunt het beste meteen de schade aan je eigen laminaat bij je verzekeringsmaatschappij melden. Deze schade valt bij de meeste verzekeraars onder je inboedelverzekering. Als het om een huurwoning gaat is het soms verzekerd onder een eigenaarsbelang/huurdersbelang. Dit is bij sommige maatschappijen een aparte verzekering. Het ligt dus aan je verzekeringsmaatschappij hoe dit precies is verzekerd.

De schade aan het laminaat in de hal van jullie appartementencomplex zal door de Vereniging van Eigenaren (VVE) verzekerd zijn.

Ik hoop dat je iets aan deze toevoeging hebt. Succes met de schade in ieder geval.

Vriendelijke groet, Remco
Webcare Centraal Beheer

Alle reacties

• Boinkie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 20:26
Inboedelverzekering bellen en melding maken. Dan gaan ze de schade inspecteren en wordt dat uitgekeerd. Kan zelfs zo zijn dat ze vragen wat de totaalschade is en er niemand langskomt.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 20:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Boinkie volgens mij moet de beheerder de verzekering aanspreken; uit het verhaal maak ik op de er gelekt is in de algemene ruimte en het water de woning van @Inflaav in is gelopen.

Add and message me on XBL for FM7 or DIV2: OctagonQontrol

• Janoz
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 17:55

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het verhalen kan je inboedel verzekeraar gewoon doen, laat dat gewoon aan hun over.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Inflaav
MAX3400 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 09:26:
@Boinkie volgens mij moet de beheerder de verzekering aanspreken; uit het verhaal maak ik op de er gelekt is in de algemene ruimte en het water de woning van @Inflaav in is gelopen.
Dit klopt inderdaad!

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 19:32
Dit inderdaad.

Je eigen verzekering heeft hier weinig mee van doen. Neem contact op met de VvE of verhuurder. Die zijn hier voor verzekerd.

En verder alleen droogmaken maar niet alvast laminaat gaan verwijderen. Gewoon alles laten zoals het is totdat je een verzekeraar hebt gesproken of iets zwart op wit hebt.

ciris wijzigde deze reactie 11-02-2019 09:37 (16%)

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 20:25

Rukapul

Moderator General Chat
Inflaav schreef op maandag 11 februari 2019 @ 09:17:
Situatie:
Tussen het laminaat in de hal en het laminaat in mijn huis zit alleen een plint bij de deurpost. Uiteraard is het water ook onder mijn laminaat gekomen. Hoever dit al gekomen is - geen idee - ik heb mijn laminaat nog niet los gehaald.
Mogelijk heb je en krijg je geen schade. Dat er water onder het laminaat is gekomen lijkt wat stellig. Mogelijk is het tegen de plint blijven staan.

Schade aan laminaat is (helaas) vaak evident waarneembaar en typisch nog snel ook. De onderlaag neemt namelijk makkelijk water op en zet dan uit wat ervoor zorgt dat er spleten tussen de planken optreedt en/of de boel omhoog komt.

Als er geen schade is dan is het een kwestie van laten drogen.
Bij twijfel (discutabel, want dan ga je op zoek naar schade die het daadwerkelijke gebruik niet in de weg staat) kun je je beperken in eerste instantie tot het loshalen van de (plak?)plint. Die is ook weer eenvoudig terug te plaatsen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +11Henk 'm!

• centraal beheer
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 13:39

centraal beheer

Bedrijfsaccount Centraal Beheer
Goedemorgen Inflaav,

Je kunt het beste meteen de schade aan je eigen laminaat bij je verzekeringsmaatschappij melden. Deze schade valt bij de meeste verzekeraars onder je inboedelverzekering. Als het om een huurwoning gaat is het soms verzekerd onder een eigenaarsbelang/huurdersbelang. Dit is bij sommige maatschappijen een aparte verzekering. Het ligt dus aan je verzekeringsmaatschappij hoe dit precies is verzekerd.

De schade aan het laminaat in de hal van jullie appartementencomplex zal door de Vereniging van Eigenaren (VVE) verzekerd zijn.

Ik hoop dat je iets aan deze toevoeging hebt. Succes met de schade in ieder geval.

Vriendelijke groet, Remco
Webcare Centraal Beheer

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19:49
Met een beetje vocht zal het meevallen, maar in het slechtste geval:

Als jouw laminaat vochtig is geworden gaat het uitzetten, eerst horizontaal, tot het klem komt te zitten. Daarna zal het omhoog komen en kan het deuren gaan blokkeren. zodat je er niet meer in of uit kunt.

Persoonlijk zou ik plakplinten en passtukken verwijderen zodat je kunt zien hoe erg het is.

• Inflaav
Tens schreef op maandag 11 februari 2019 @ 10:05:
Met een beetje vocht zal het meevallen, maar in het slechtste geval:

Als jouw laminaat vochtig is geworden gaat het uitzetten, eerst horizontaal, tot het klem komt te zitten. Daarna zal het omhoog komen en kan het deuren gaan blokkeren. zodat je er niet meer in of uit kunt.

Persoonlijk zou ik plakplinten en passtukken verwijderen zodat je kunt zien hoe erg het is.
Gisteravond was het laminaat in mijn huis al zo uitgezet dat de opgezette plint de voordeur blokkeerde. Die heb ik inderdaad al verwijderd. Daarna was ook goed zichtbaar dat er al water onder het laminaat lag.

• PetervdM
  • Registratie: augustus 2007
  • Niet online
documenteer alles: maak foto's van zowel de schade in het algemene deel als in jouw appartement. blijf alert, vochtschade kan ook pas veel later duidelijk worden!
meldt de schade bij je eigen verzekeraar, en geef duidelijk aan dat de oorzaak van de schade buiten jouw appartement ligt! let op: meld, nog niet claimen. als ze een expert willen sturen, graag!
daarnaast stel je de VvE aansprakelijk voor de door jou geleden schade. of zij dat vervolgens melden bij hun verzekeraar is niet jouw zaak, zij zijn verantwoordelijk.
als daar aanleiding toe is vechten die verzekeraars dat wel onderling uit.
als geen van de partijen van plan zijn zelf de schade te inspecteren, vraag daar dan een bevestiging van, hierna heb je het recht om ter voorkoming van verdere schade zelf maatregelen te nemen om verdere schade te voorkomen. als het daardoor niet meer mogelijk is om de daadwerkelijke omvang van de schade te inspecteren, dan is dat jammer voor ze. bewaar alle bonnetjes, nota's en facturen. maak foto's van de situatie tijdens het sloop- en herstel proces ter onderbouwing van je schade.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 18:43
Bij schade aan je inboedel (daar valt je laminaat ook onder) kun je altijd het beste je eigen inboedelverzekering aanspreken. Die keren dan de schade aan jou uit.

Uiteraard maak je de omstandigheden waardoor de schade is ontstaan zo duidelijk mogelijk bekend bij je verzekeraar. Indien het om een serieus bedrag gaat, zullen de juristen in dienst van de verzekeringsmaatschappij vervolgens eventueel de schade achteraf op de verantwoordelijke/veroorzaker verhalen. Maar daar heb je zelf verder geen omkijken naar.

Bij dit soort 'simpele' schades is het via de meeste inboedelverzekeringen vrij snel afgehandeld.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True