Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-02 23:20
Heeft er iemand ervaring met hoge temps bij specifieke core?
...

Ik heb sinds kort van Asus Extreme x299 naar Asus Extreme Omega x299 geupgrade.
De cpu is gedelid met direct die mounting van Der8auer.
Eisblock Xpx als waterblock, met genoeg radiatoren.

Voorlopig staat alles op auto met 4.6ghz op alle cores met forced speedstep.
...

Ik heb 2x geremount, van bracket tot wb. Heb ook de liquid metal bij beide keren goed verspreid.
Hierbij krijg ik de volgende temps:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6Tf5gMcPCveF7IMt671k1Cdj/thumb.jpg

Het gaat mij niet om de hoge temps, maar het verschil. Normaal, eerste met oude bord, waren de temperaturen dicht bij elkaar. Zoals je op de screenshot kunt zien, lopen alle cores op 4.6Ghz en vergelijkbare voltages. En aangezien ik 2x heb gemount, denk ik dat ik of een defectieve core of temp sensor heb. Maar Core 13 en 14 wordt aangeduid als beste overclock cores (turbo's).
...

Beste antwoord (via TheTurk op 15-02-2019 02:48)

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Onder wat voor een load is dit? Wel raar, je package en core 13 op ~90c, de rest tussen de 50 en 60... package @90 is wellicht niet zo raar, die ene core is voor mij een vraagteken. Zou t misschien een verkeerde Seat zijn? Alle pinnen recht en goed contact? Voor nu een raadsel wat het is, maar wel ballsy hoor, zo'n dure proc direct-die koelen.. maar gezien je eerdere avonturen wel te verwachten.. ik zie dat je van 5ghz inmiddels bij 4600mhz bent uitgekomen,. Verstandig sowieso

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Onder wat voor een load is dit? Wel raar, je package en core 13 op ~90c, de rest tussen de 50 en 60... package @90 is wellicht niet zo raar, die ene core is voor mij een vraagteken. Zou t misschien een verkeerde Seat zijn? Alle pinnen recht en goed contact? Voor nu een raadsel wat het is, maar wel ballsy hoor, zo'n dure proc direct-die koelen.. maar gezien je eerdere avonturen wel te verwachten.. ik zie dat je van 5ghz inmiddels bij 4600mhz bent uitgekomen,. Verstandig sowieso

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
Ik kan me niet voorstellen, dat het verkeerd staat. Heb extreem voorzichtig en alles triple gechecked. Bij de remount heb ik ook een pin check gedaan. Kan teveel liquid metal, hoewel ik nagellak heb gebruikt, dit veroorzaken?

Dit zijn cinebench loads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 18:47
Normaal met afwijkende temps zou je zeggen, ga hem delidden.
Maar dat is al uitgesloten.

Je geeft aan twee keer een remount te hebben gedaan met LM.
Probeer eens met gewoon pasta. Misschien moet je dan ff een multi omlaag maar je kunt wel checken of je met beide dus dezelfde temp piek hebt.

Indien je de Extreme nog hebt zou ik daar ook mee testen om het bord uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
Ik heb de oude extreme nog, maar kost mij heel veel moeite en tijd, om een bord te verwisselen. Ik twijfel nu of HWInfo wel goed werkt met mijn mobo, ik zal vanavond kijken of er een bios update is. Daarna lijkt met LM vervangen met pasta wel een goed idee. Maar mobo vervangen kost mij veel tijd en stress. Kast zit vol met radiatoren en tubes.

Ik zal even een foto van de backplate sturen, want ik twijfel of dat wel goed geisoleerd is. Want de orginele socket heeft een zwarte padding, terwijl de direct-die mount kit, alleen 3m stickers heeft.

Plaatje 9
https://www.overclockers....-die-frame-hs-005-dr.html

[ Voor 8% gewijzigd door TheTurk op 11-02-2019 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Het is goed mogelijk dat hwinfo een sensor verkeerd uitleest.
Dit kan een bios ding zijn. Om niet gelijk het bord eruit te halen en te testen op het oude bord kun je dat beter eerst proberen. Als het opgelost is met een bios up of down grade zou dat mooi zijn.
Indien niet zou ik toch wel zeker het andere bord proberen.

Je kunt bv ook xtu nog even proberen en de monitor sectie even handmatig uitbreiden naar elke core temp.
Ik raad wel aan om iets lager in core speed te gaan zitten ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTurk
Zo net geprobeerd te flashen, blijkt dat Asus een hele verkeerde rom heeft geplaatst, waardoor heel veel Omega eigenaren met corrupte bios1 zitten.

Heb zojuist even 'goed' gegoogled, blijkbaar is dit een bekend probleem bij 7980xe, bij net niet goed mounten of LM kwaliteit.

Ik zal met weekend even weer gedestilleerd water halen en opnieuw, met 100% verse LM proberen. Als dat weer vaalt, gebruik ik Artic Silver.

Ik heb die ene core op 4.0 Ghz gezet, en dan nog 70 graden.

Wat ik nu wel heb geleerd is, handig voor anderen. Ipv van locked, met speedstep disabled en harde voltages, kan je beter 'per core' Ghz zetten, auto voltage, forced speedstep enabled. Waardoor je cpu minder snel slijt en water koel blijft, waardoor je met loads, lagere temps haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTurk
Fototje waarom alles zoveel moeite kost

Monster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Das toch niet zoveel moeite ?
Kaart los, block los en moederbord los en eruit kantelen ?
Laatst nog bij iemand zo het moederbord vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
Je vergeet drainen van 3 liter water, die verspreid is op 9x140mm, 2x 2x140mm radiatoren, dus flink blazen
Fittings zijn 1/2, met 3/4 - 1/2 tubing, eraf en erop, is pijn aan vingers
Daarnaast alle kabels moeten er weer aan de achterkant eruit, om ruimte te maken

Eerlijk gezegd valt dat wel mee, ergste is het mounten op direct-die. Elke keer heb ik het gevoel, of ik een glasbeker (van 2000 euro) op de grond gooi en hoop dat ie niet breekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Je hoeft niet te drainen als je het alleen lost haalt.
Een extra paar handen is wel makkelijk om de spullen even aan de zijkant vast te houden.

• TheTurk
Wb

Temperatuur is gefixed door nieuw lm. Maar moest wb goed schoonmaken. Voelde niet glad aan. Cpu die heeft 0 % last van corrosie. Maar heb nu last van d1 d2 ram niet herkent. Is echt lastig mounten. Ik denk dat er een pin niet goed opzit

• 5erveD
Blok kan lichte corrosie hebben.
Je kunt eventueel het blok lappen.
Verlies van ram sloten betekent dat het blok te vast zit en het moederbord te veel flexed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTurk
Eindelijk heb ik alles weer normaal.

@5erveD Toch je advies gevolgd, en cpu block los gehaald, zonder te drainen.

Wat ik heb geleerd:
1: Als cpu niet genoeg druk krijgt op socket, pc sluit direct of naar paar seconden. Lijkt heel veel op een defecte psu symptonen
2: Als cpu oneven druk op socket krijgt, kan je ram slots niet herkent worden. Dan heb ik het over 2 mm. Ik kijk nu voortaan naar de achterkant, of de schroefjes even ver eruit steken.
3: Te weinig LM, zorgt voor slechte koeling, beter teveel (ik heb nagellak op smd's ;))
4: Druk op cpu met wb zo hoog mogelijk, maar mag niet veertjes effect/vering verliezen
5: LM geeft corrosie op nickel of blijft op plakken, dat weet ik nog niet zeker. Waardoor je dus oneven oppervlakte krijgt. Ik denk jaarlijks LM verversen, is noodzakelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTurk
millman schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:10:
Het was dus verkeerde seat & recht goed contact voor het RAM probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter E.
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09 16:29
Kun je de processor niet opnieuw delidden en kijken wat dat doet?

[ Voor 3% gewijzigd door Pieter E. op 19-02-2019 23:33 . Reden: Typo correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Hij draait direct die....
De ihs zit er niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter E.
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09 16:29
5erveD schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 19:55:
Hij draait direct die....
De ihs zit er niet op.
Je hebt gelijk. Dat zag ik over het hoofd. De meneer in de volgende video is ook op die toer gegaan. YouTube: I Direct Die Mounted my Cooler...

@TheTurk Gedurfd! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
@Pieter E. Dat valt wel mee, alhoewel ik meerdere cpu's direct-die had gekoeld. Maar de direct-die bracket doet zijn werk goed en maakt het makkelijk.

Ik ga vrijdag even zoutzuur halen en de koeler even goed schoonmaken, schijnt dat ik niet hoef te lappen. Want de temps zijn niet lager dan mijn eerste mount van 2 jaar terug.

YouTube: HowTo: Remove Liquid Metal Residues (en)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
Laatste update. @5erveD , heb weer jou advies gevolgd, door normaal pasta te gebruiken, om te kijken of het hardware (sensor/core) probleem was. Gelukkig was de temps heel strak bij elkaar.

Ik heb nu met zoutzuur de koelblok schoongemaakt, waardoor ik geen extralaag meer kon voelen. Het voelde nog wel stroef/grof aan. Daarna heb ik weer LM op gedaan, had net genoeg om te coveren, maar de ene core bleef maar hoger. Vervolgens, LM besteld zowel op cpu als op koelblok extra veel opgedaan. Deze keer wilde de LM niet op de koelblok plakken. Had het met aceton als laatste schoongemaakt. Heel voorzichtig toch een laagje op kunnen zetten.

Wat ik nu heb geleerd is: de corrosie/residue heeft WEL inpakt op temps. Zoutzuur/Aceton goed schoonmaken, liefst zolang door gaan dat je niets meer op je doek je ziet. En nogmaals, niet gierig doen met LM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NABDaRAknrOQsKp5IHCidgzT/thumb.png

18x4.8Ghz, met forced intel speedstep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Corrosie heeft altijd impact. Het zorgt voor minder overdracht.

Kun je met de normale pasta dezelfde clocks draaien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
Nee, dan kom ik op 105 (Artic Silver: Ceramique 2) graden uit (throttle). Misschien met artic silver 5, iets beter.

Maar het verschil tussen LM en normale paste, is heel hoog, omdat paste, bij direct mount, niet uit de weg gaat. LM is net als water, de DIE en wb zitten in principe tegenelkaar, alleen de onevenheden worden gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Ik ben geen fan van de Arctic pasta. Ik gebruik zelf eigenlijk alleen Kryonaut of Gelid GC Extreme.

Goede pasta vult de onevenheden ook knap op

Het verschil tussen LM en normale pasta is enorm maar hoeft niet altijd lagere clocks te geven.
Pagina: 1