Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 274053

Topicstarter
Hallo, ik zou graag feedback willen om een definitieve keuze te maken tussen 2 laptops

Het gaat om een laptop voor vrouwlief die een nieuwe, draagbare laptop nodig heeft voor haar studie.
Haar huidige is mijn oude dell M 6700 van 2.3Kg waarvan de accu stuk is, dus altijd oplader (groot blok) bij nodig en dat begint erorm vervelend te worden.

Wat ga je met je laptop doen?
Datascience studie
Python + werken met redelijk grote datasets
Excel + VBA
Office voor verslagen schrijven

Wat is je budget?
+/- 750 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, een laptop onder de 2 kilo zou mooi zijn

Vanwege python bedacht ik zelf dat 4 cores handiger kunnen zijn dan 2 (snellere) cores, dus ik kom al snel uit op de Kaby Lake refresh
Het moet sowieso een model zijn dat jong is, max 6 maanden oud, gezien pc onderdelen al snel 'oud' worden.
SSD van minimaal 256, maar toch liever gewoon 1 van 512, hoef je ook niet te overwegen om er op korte termijn een 2e in te laten plaatsen.
RAM minimaal 8GB, wel met de mogelijkheid om naar 16 te gaan na verloop van tijd.
Beeldscherm: IPS, omdat studiegenoten mee moeten kunnen kijken met een mooie kijkhoek.
CPU: Intel waarschijnlijk, heb zelf ook nooit anders gehad.
Vroeg me nog wel af hoe dat zit met die i5 turbo cpu, gaat dat vanzelf zodra het systeem meer cpu kracht nodig heeft?

Ik kom uit op onderstaande 2 laptops, waarbij de HP een netwerk RJ45 aansluiting heeft, maar gezien we nu al bijna 2 jaar op wifi werken, is de noodzaak van een bekabelde verbinding er niet echt.

EDIT:
De HP lijkt volgens de webshops een Azerty layout te hebben, daarmee valt hij vrijwel zeker af.
Nav onderstaande feedback:
De hamvraag is eigenlijk of de lenovo een goede laptop is voor de prijsklasse +/- 750, of dat er ergens een beter model te vinden is voor die prijs.

#ProductPrijsSubtotaal
1HP 15 15-da0059nb€ 799,-€ 799,-
1Lenovo IdeaPad 330S-15IKB 81F500YXMH€ 749,-€ 749,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.548,-

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 274053 op 10-02-2019 21:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Python is singlethreaded, dus vraag me af of je dan veel aan multicore gaat hebben. Verder vraagt datascience vooral veel geheugen. Dat doe je meestal met R of Spark. Spark lijkt duidelijk de race gewonnen te hebben, maar de vraag is of haar opleiding dat ook ziet. Hoe het ook zij: die 8GB ram zou ik eerder op 16 of zelfs 32G zetten. Daarnaast ga ik er vanuit dat ze het meeste wel in een vm zal gaan draaien (HDP of cloudera sandbox platform). Die willen sowieso 16GB+ ram omdat ze anders niet eens fatsoenlijk draaien.

Persoonlijk zou ik zeggen: i5 of i7 met 16 of liever 32GB ram, 512 SSD en een externe USB3 HDD of SSD om evt datasets op te slaan. Budget zou ik even verhogen. Die 750 is tegenwoordig net voldoende voor een instap laptopje, daar red je het niet mee.

Alternatief: cloud VM afnemen. Op Azure heb je speciale Data Science VM's die je zo opspint. Pay per use.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:01
Nee. Applicaties en libraries bepalen of ze multithreaded werken.
Verder vraagt datascience vooral veel geheugen. Dat doe je meestal met R of Spark. Spark lijkt duidelijk de race gewonnen te hebben, maar de vraag is of haar opleiding dat ook ziet. Hoe het ook zij: die 8GB ram zou ik eerder op 16 of zelfs 32G zetten. Daarnaast ga ik er vanuit dat ze het meeste wel in een vm zal gaan draaien (HDP of cloudera sandbox platform). Die willen sowieso 16GB+ ram omdat ze anders niet eens fatsoenlijk draaien.
Je jaagt iemand eigenlijk alleen op kosten door productie requirements op een educatiedoel te projecteren.

Indien er meer nodig is voor specifieke situaties dan zal de opleiding typisch de middelen verschaffen.

De geposte specs in de topicstart lijken op zich prima te passen voor het doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Uh, ik had iets duidelijker moeten zijn denk ik.

De laptop is voor tijdens colleges en het doen van "normaal" huiswerk. Mocht er meer rekenkracht nodig zijn, dan hebben we thuis 2 desktop pc's met i7's / 32GB en uiteraard een cloud subscription in azure.

Ik zie nu op de webshops van de HP (via pricewatch), dat die webshops de Azerty variant aanbieden, dus daarmee lijkt het pleit beslecht in het voordeel van de Lenovo.

Tenzij iemand nog een beter model weet te vinden ergens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 882605

Weet uit ervaring dat je genoeg code niet op je eigen machine maar op een omgeving draait. Dus die systeemeisen hoeven niet zo gigantisch te zijn. Data science in den bosch toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 882605 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:06:
Weet uit ervaring dat je genoeg code niet op je eigen machine maar op een omgeving draait. Dus die systeemeisen hoeven niet zo gigantisch te zijn. Data science in den bosch toevallig?
Het is aan de UvA
Ik had nog wel een vraag over hoe die turbo van de cpu werkt, is dat iets dat vanzelf werkt zodra het nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

In dat geval heb je totaal geen power nodig, alleen een internetverbinding.
Rukapul schreef op zondag 10 februari 2019 @ 20:51:
[...]

Nee. Applicaties en libraries bepalen of ze multithreaded werken.
Fair point :)
[...]

Je jaagt iemand eigenlijk alleen op kosten door productie requirements op een educatiedoel te projecteren.

Indien er meer nodig is voor specifieke situaties dan zal de opleiding typisch de middelen verschaffen.

De geposte specs in de topicstart lijken op zich prima te passen voor het doel.
Snap waar je op doelt. Dat de opleiding de middelen verschaft vind ik echter wel een gevaarlijke aanname. Zal vast wel ergens een Rstudio server of spark cluster of whatever rondwaaien op een opleiding, maar typisch mag je daar niet zomaar verbinding mee maken met een willekeurig BYOD laptop. Is mijn inschatting althans. Maar is ook een aaname, ik ken het opleidingsinstituut niet.

En productie requirements? Neuh, als je DS productie gaat draaien gaan wel wat hoger dan dat. Maar denk dat je doelt op een gemiddelde dev laptop, dat klopt wel ongeveer ja. De snert is gewoon dat data science tooling alles in memory leest en dat dus ram vreet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 882605

Wellicht is het een idee om in ieder geval een laptop te kiezen waar je je ram geheugen in kan upgraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The Eagle schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:11:
De snert is gewoon dat data science tooling alles in memory leest en dat dus ram vreet.
Klopt, maar de datasets waarmee ze tot op heden heeft moeten werken namen volgens de python geheugen analyse niet meer dan 500MB in gebruik. Natuurlijk kan inefficiente python code dit geheugen gebruik flink doen stijgen.

Denk dat ik zelf de geheugen upgrade wel kan uitvoeren, mocht dat binnenkort nodig zijn. Het volgende blok gaat over Excel + VBA, het vorige blok had Python, dus twijfel ook of dat heel snel terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 882605 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:18:
Wellicht is het een idee om in ieder geval een laptop te kiezen waar je je ram geheugen in kan upgraden
Volgens de pricewatch kenmerken kan dat met de lenovo naar 16GB, denk gewoon een broodje bestellen bij een pc-boer van hetzelfde type toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:25
Als de opleiding geen speciale eisen heeft maakt het niet veel uit denk ik. Bij ons (niet UvA, Zweedse universiteit) maakt het niet uit wat de studenten hebben - de datasets voor studiedoeleinden zijn niet heel groot, en verslagen en artikelen worden in LaTeX geschreven (meestal op overleaf), dus zelf office is geen eis. Voor de wat zwaardere projecten krijgen ze toegang tot onze servers met veel geheugen en/of GPUs...

[ Voor 0% gewijzigd door durian op 10-02-2019 21:31 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-07 08:35
Inmiddels een keuze kunnen maken? Ik heb soortgelijke eisen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:49

Tuxie

En WeL nU!

Wil je per se offline capaciteiten? Voor de basiseisen kun je ook een Chromebook aanschaffen incl. Office 365 in de cloud. Voor veel datascience toepassingen worden Jupyter notebooks i.c.m. Python gebruikt, die veelal ook in de cloud gehost worden (kijk b.v. eens naar paperspace.io). Wat ik nog mis zijn GPU eisen vooral als je richting deep-learning gaat.

Het is lastig om een laptop te specificeren als je nog niet weet welke datasets en welke toepassingen je gaat gebruiken. Ga je ook computer-vision en deep-learning doen? Als je dat lokaal wilt doen heb je minimaal een gaming-laptop nodig en dan nog is dat r*k bij de grotere neurale netwerken, zeker als je ook nog RNN en LSTM wilt doen. Lineaire regressie op kleine datasets met SciPy / NumPy kan elke CPU binnen redelijke tijd.

Bottom-line: thin & light kopen en voor het zwaardere werk richting de Cloud gaan. Dan hoef je de 750 euro (nog) niet eens te besteden, maar een IPS scherm is inderdaad wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

En voor cloud ook vooral even naar de Azure datascience VM's kijken. Worden zelfs met GPU capaciteit geleverd - je kiest een VM type en daar jaag je een DS template op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:56:
En voor cloud ook vooral even naar de Azure datascience VM's kijken. Worden zelfs met GPU capaciteit geleverd - je kiest een VM type en daar jaag je een DS template op :)
bedankt voor de tip, na donderdag zal ik haar naar tweakers verwijzen om eea na te lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tuxie schreef op maandag 11 februari 2019 @ 16:58:
Bottom-line: thin & light kopen en voor het zwaardere werk richting de Cloud gaan. Dan hoef je de 750 euro (nog) niet eens te besteden, maar een IPS scherm is inderdaad wel prettig.
Dat dacht ik ook, hij moet vooral draagbaar zijn, dus echt wel goed onder de 2kg.
De lenovo is prima voor huiswerk en licht python werk draaien, het zal de komende tijd toch neerkomen op excel, vba en daarna de scriptie schrijven. Heb al begrepen dat het cloud computing en machine learning op azure machines gedaan zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jamesl schreef op maandag 11 februari 2019 @ 16:46:
Inmiddels een keuze kunnen maken? Ik heb soortgelijke eisen :)
Ja, heb de lenovo in het winkelmandje zitten en ga na nog wat verder shoppen de bestelling plaatsen.

Bedankt voor de reacties allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Anoniem: 274053 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:38:
[...]

bedankt voor de tip, na donderdag zal ik haar naar tweakers verwijzen om eea na te lezen :)
Makkelijker: alstu: https://azure.microsoft.c...science-virtual-machines/

En als je zelf als laatste gereageerd hebt, graag je eigen post aanpassen ipv een nieuwe maken. Het is hier geen facebook en het wordt stiekem als onnodig kicken van je topic / aandachttrekkerij gezien ;)

Alternatief: Databricks (ook op Azure te vinden) van de makers van Spark. Maar dat is duurder, integreert iets lastiger qua security ook. Voldoet voor beetje leerwerk echter prima :)

[ Voor 14% gewijzigd door The Eagle op 11-02-2019 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:35
Een i5 8250U (of de recentere 8256) biedt veel bang for the buck. In tegenstelling tot eerdere laptop i5’s zijn het quadcores, met HT. Qua performance dichtbij de i7.

Verder: veel geheugen. Als je werkt met VM’s (zoals Cloudera of HortonWorks) heb je sowieso al veel geheugen nodig. Je draait immers host plus guest machines die allemaal voldoende RAM nodig hebben. En dingen als Jupyter, R Studio of Spark zijn ook zwaar op het geheugen. Ik zou tenminste 16GB aanraden.

Voor de SSD is het van belang of je met VM’s werkt. Die nemen aardig wat ruimte in. Zo ja, tenminste 256 GB. het liefst 512, maar dat gaat in het budget niet lukken.

Laptops met standaard 16GB zijn duur. SO-DIMM modules niet. Dus uitbreitbaar geheugen is een goed zoekfilter.
Pagina: 1