Apple gegevens overledenen *

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-03 18:53
*edit: hoe wijzig ook de tikfout in de titel?

Mijn vraag
De man van mijn tante is plotseling overleden.
Hij had een eigen bedrijf. Mijn tante weet helemaal niets van financiën en van zijn bedrijf .
Alle gegevens van mijn ome zitten beveiligd achter zijn apple account (iphone / mac book).

Het is onmogelijk om achter de login te komen en zo alle klanten om de hoogte te brengen van het overlijden alsmede inzicht te krijgen in alle financiën. Apple geeft aan niet te helpen ook niet met akte van overlijden.

Iemand nog een idee hoe je zou kunnen inloggen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Contact opgenomen met Apple

[ Voor 3% gewijzigd door -_- op 10-02-2019 18:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het probleem is dat de data in iCloud, AppleID en iPhones eenzijdig versleuteld is, en Apple er in de meeste dus ook niet bij kan.

Wat helpt is als je specifieker kan zijn in wat er precies waar staat.

Bijv.:

- Staat de data die je zoekt lokaal of in een cloud online?
- Is het data op een computer of een telefoon?
- Is de data versleuteld of slechts 'beveiligd' met een wachtwoord?
- Zijn er ooit backups gemaakt (die misschien niet beveiligd zijn)

Als je deze vragen niet kan beantwoorden of niet zeker weet kan je het beste alles overlaten aan een recovery bedrijf en er zelf niet mee verder gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door johnkeates op 10-02-2019 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:10
Staan er misschien ook nuttige gegevens in zijn mailbox? In dat geval kan je kijken of je toegang tot het Outlook/hotmail/gmail/hosting account kan krijgen.
-_- schreef op zondag 10 februari 2019 @ 18:56:
Een topic report aanmaken, maar zo te zien is het inmiddels al gewijzigd ;)

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:38

Mijn vraag
Hij had een eigen bedrijf. Mijn tante weet helemaal niets van financiën en van zijn bedrijf .
Alle gegevens van mijn ome zitten beveiligd achter zijn apple account (iphone / mac book).

Het is onmogelijk om achter de login te komen en zo alle klanten om de hoogte te brengen van het overlijden alsmede inzicht te krijgen in alle financiën. Apple geeft aan niet te helpen ook niet met akte van overlijden.

Nvt

Je geeft aan dat je contact hebt gehad met Apple. Wat gaven ze aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:10
Rub147 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 19:02:
[...]

Je geeft aan dat je contact hebt gehad met Apple. Wat gaven ze aan?
Staat in de TS ;)
Apple geeft aan niet te helpen ook niet met akte van overlijden.

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je wel in zijn mailbox? Dan kun je denk ik al een heel eind komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:38
Ah, overheen gelezen, thanks ;)

In nieuwere versies van macOS kun je via Apple ID het wachtwoord resetten. Is er niet een route mogelijk om het Apple ID wachtwoord te resetten doormiddel van een verificatie sms/mail/beveiligingsvragen. Toegang tot het 06-nummer is er mogelijk wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ligt er misschien nog ergens een backup, zoals een externe harddisk of USB-stick?
Met wat geluk is die niet versleuteld en kun je daar al wat van de benodigde informatie af halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

vingerafdrukmethode lijkt mij wat on-etisch in deze.

welke gegevens is de TS kwijt? De boekhouder kan vast aangeven wat er mist en via andere routes deze info verkrijgen.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrJayMan schreef op zondag 10 februari 2019 @ 19:18:
vingerafdrukmethode lijkt mij wat on-etisch in deze.
Gaat ook niet werken op iPhones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
De Mac kan je misschien nog in via single user mode, als filevault en firmware password uitstond. De iPhone kan je vergeten zonder code. Als je toegang hebt tot de mailbox kan je misschien ‘t wachtwoord wel resetten, maar als er een macbook en een iPhone is gok ik dat 2FA ingeschakeld staat wat ‘t weer lastiger maakt tenzij je 1 van de 2 in kan.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-
Dank voor alle reacties.

Er is geen toegang tot mail, iPhone, mac book alles is beveiligd met wachtwoorden en die zijn onbekend.

Apple geeft aan niets te kunnen/willen doen omdat hun bedrijfs policy is geen wachtwoorden oid aan derden en/Of naasten te verstrekken. Ook niet Bij overlijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-09 07:07
Vervelende situatie maar als dat bedrijfspolicy is... dan ga je dat probleem in ieder geval niet oplossen.
Maar een deel van de gegevens kun je toch wel achterhalen? Bank bellen etc?
En diverse zaken zullen vast ook wel analoog beschikbaar zijn in mappen?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Wat niet duidelijk is:
Waar staat zijn email? Je kunt er nu niet bij want het is ingesteld op op de iPhone en macbook.

Maar is het gmail, outlook, ergens anders? Want dan zou je het account terug kunnen halen en/of de mail kunnen onderscheppen. Dan heb je Apple niet nodig en kom je er toch bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:28
Was het overigens een eenmanszaak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:00
Op zich wel een goede zaak natuurlijk, dat ze geen medewerking verlenen. Als ze dat wel zouden doen, dan zouden hackers wel een hele makkelijke ingang hebben bij cloudproviders, gewoon melden dat de eigenaar is overleden en je krijgt een nieuw wachtwoord!

Ook een overlijdenscertificaat heb je niks aan, daar staan alleen persoonsgegevens op. Er is geen enkele controle dat die persoon daadwerkelijk bij dat account hoort. Het zou zelfs kunnen dat je oom een zakelijk e-mailaccount had wat niet aan zijn persoon is te koppelen.

Eigenlijk is er geen oplossing. De problemen waar je tegenaan loopt zullen steeds belangrijker worden naarmate er mensen overlijden die accounts hebben. De Facebooks van deze wereld zitten er ook mee in hun maag, hoe weet je zeker dat het account bij de overledene hoort? En als je al hebt vastgesteld dat de houder van het account inderdaad is overleden, hoe weet je dan wat de overledene zou hebben gewild. Eigenlijk zou elke cloud/email/hosting provider aan de eigenaar moeten vragen wat er moet gebeuren in geval van overlijden. Je zou kunnen laten vastleggen wie er dan toegang moet krijgen. Dat kan een nabestaande zijn of een notaris.

Maar zolang dat nog niet gebeurt is er denk ik geen andere oplossing dan proberen het wachtwoord te raden. Misschien heeft je oom het toch ergens opgeschreven? Nu ik erover nadenk, misschien is dat wel een idee, om de wachtwoorden van mijn accounts ergens op te schrijven en dat bij een notaris neer te leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18

talin

ES-MA

Mijn vraag

Nvt

een verre gooi maar iets is beter dan niets.
wat voor macbook is het?
Harde schijf er uit, alle data kopiëren/clonen naar een andere schijf.
deze aan een andere Mac apparaat hangen en dan hopen dat er geen encryptie aan staat op die schijf en hieruit iets van een iCloud inlog mail adres halen.
en er dan zoiets op loslaten?
https://recoverit.wonders...-hard-drive-recovery.html

of

https://www.cleverfiles.c...-hard-drive-recovery.html

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:15
-_- schreef op maandag 11 februari 2019 @ 14:43:
Dank voor alle reacties.

Er is geen toegang tot mail, iPhone, mac book alles is beveiligd met wachtwoorden en die zijn onbekend.

Apple geeft aan niets te kunnen/willen doen omdat hun bedrijfs policy is geen wachtwoorden oid aan derden en/Of naasten te verstrekken. Ook niet Bij overlijden
Vreemd... hebben ze zonder meer zo maar nee gezegd? Of zijn de documenten ingestuurd en niet akkoord bevonden?

Vorig jaar heb ik namelijk iets soortgelijks aan de hand gehad. Schoonvader is 2 jaar geleden overleden en iPad was vorig jaar geblokkeerd. Na telefonisch contact en het beantwoorden van wat vragen kwamen we er samen in ieder geval achter welk email adres voor iCloud het juiste was, maar een wachtwoord konden en mochten ze niet zomaar verstrekken (wat logisch is).

Ze gaven toen wel aan dat als ik de aankoopfactuur van het device kon aanleveren, ze mogelijk e.e.a. konden resetten / herstellen. Heb je dit al aangegeven of geprobeerd?

Hoe het daarna afgelopen zou zijn kan ik (helaas) niet vertellen, door middel van het juiste email adres kon ik samen met mijn schoonmoeder enigszins gericht "gokken" op het wachtwoord en dat bleek uiteindelijk juist :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
@talin Dan kan je het net zo goed proberen vanuit recovery of anders single-user mode... Bereik je exact hetzelfde mee, zie je ook meteen of er wel of geen encryptie is en je hoeft niet te klooien met de hardware. ;)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:01

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

sim kaart in andere telefoon en dan reset doen door middel van sms naar het nummer?

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:13
talin schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:17:
[...]

wat voor macbook is het?
deze aan een andere Mac apparaat hangen en dan hopen dat er geen encryptie aan staat op die schijf en hieruit iets van een iCloud inlog mail adres halen.

of

Volgens mij hebben alle recente OSX versies standaard encryptie op de HD. En alle nieuwe macbooks gesoldeerde SSD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-
Hubert schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 12:07:
sim kaart in andere telefoon en dan reset doen door middel van sms naar het nummer?
Hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Vroeger kon je in de recovery mode (CMD + R) bij de terminal terecht. Typ in "resetpassword" en je kon zo gemakkelijk het wachtwoord wijzigen. Op MacOS High Sierra werkt dit nog steeds, zonder FileVault aan (dit staat standaard uit volgens mij)

Zie nu dat ze dat in macOS Mojave hebben veranderd. Als je terminal in wilt, moet je eerst het wachtwoord invoeren, anders heb je geen toegang.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de bedrijfsgegevens: had hij een boekhouder of een belastingadviseur? Dan heb je nog weleens kans dat hij de ruwe data over 2018 al naar de boekhouder had gedaan.

Wat betreft de files op de Macbook: je zou kunnen proberen dat ding met Thunderbolt aan een andere Mac te hangen en hem te booten in Target Disk Mode. Dan kun je bij de data, als deze niet encrypted zou zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2019 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:01

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Je kan het apple account wachtwoord resetten. daarvoor kan je dan kiezen om bv een sms te laten sturen naar het nummer met een verificatie code.. dan kan je dus het wachtwoord veranderen en in het account komen.

Gecondoleerd trouwens, sterkte in deze tijden.. plots verlies van een naaste is nooit leuk..

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 23:14
Vreemd, Apple heeft bij mijn weten wel procedures om een Apple ID account over te nemen. Dit verzoek MOET worden ingediend door de executeur testamentair, anders nemen ze het niet in behandeling. Houd er rekening mee dat het een erg langdurig traject is, en de overlijdensakte alleen niet genoeg is.

Ik zou als executeur testamentair nogmaals contact opnemen met Apple... heb je met iemand van Customer Relations gesproken, of op z'n minst met een Senior advisor?

[ Voor 4% gewijzigd door Geronimous op 12-02-2019 18:42 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:39
Geronimous schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:38:
Vreemd, Apple heeft bij mijn weten wel procedures om een Apple ID account over te nemen. Dit verzoek MOET worden ingediend door de executeur testamentair, anders nemen ze het niet in behandeling. Houd er rekening mee dat het een erg langdurig traject is, en de overlijdensakte alleen niet genoeg is.

Ik zou als executeur testamentair nogmaals contact opnemen met Apple... heb je met iemand van Customer Relations gesproken, of op z'n minst met een Senior advisor?
Volgens de iCloud-voorwaarden is dat niet mogelijk, tenzij de wet anders vereist. Je kunt met een overlijdensakte alleen het iCloud-account laten beëindigen.
D. Geen recht van de langstlevende

Tenzij toepasselijke wetgeving anders vereist, aanvaard je dat je Account niet overdraagbaar is en dat alle rechten op je Apple ID of Materiaal in je Account vervallen bij je overlijden. Na ontvangst van een afschrift van een overlijdensakte kan je Account worden beëindigd en al het Materiaal binnen je Account worden verwijderd. Neem contact op met Support voor iCloud via https://support.apple.com/nl-nl/icloud voor meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:20
Het was in ieder geval jaren wel mogelijk en tot zeker een jaar geleden, om het eigenaarschap van een Apple ID en alle daarbij behorende diensten over te nemen. Lijkt me onwaarschijnlijk dat dit beleid is gewijzigd.

Het lijkt me waarschijnlijker dat je niet over de benodigde documenten beschikt of kunt bemachtigen, en dat hier in dit forum als "nee, kan niet" overbrengt. Correct?

Ja het was altijd een lastige en zeer tijdrovende procedure (lees maanden), maar het kan wel.

De contacten van deze persoon ga je sowieso niet tijdig via dit account informeren.

Ik raad je aan om andere wegen te proberen. Bijvoorbeeld via personen die deze persoon goed konden, en wellicht veel dezelfde contacten delen.

Daarnaast zou ik iedereen aanraden om zijn of haar wachtwoord te delen met 1 vertrouwenspersoon of in een testament of iets dergelijks. Je wilt niet weten hoeveel ellende dat scheelt.

[ Voor 11% gewijzigd door Fornoo op 12-02-2019 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

talin schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:17:
[...]

wat voor macbook is het?

of

SSD in een externe behuizing en op een ander Mac terugzetten met Migratie-assistent.
Dan krijg je een melding dat je het wachtwoord moet veranderen, de oude hoef je niet in te voeren hij vraagt alleen om een nieuwe.
Dan heb je de complete configuratie met data van zijn Mac.

Dit werkt alleen als Filevault uit staat.
Pagina: 1