Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Oude HDD inbouwen in Windows 10 systeem.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FGoosen
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 15-04 15:11
Ik weet dat een vergelijkbare vraag reeds eerder is behandeld maar dat topic is inmiddels al weer een paar jaar oud.

Ik wil dus een HDD van mijn vorige computer (met vermoedelijk win 7) in mijn huidige win10 systeem plaatsen. Een eerdere poging met een andere HDD is destijds flink uit de hand gelopen door wijzigingen welke onbedoeld in de BIOS gemaakt zijn. Toen was het nog een verse installatie dus ben gewoon overnieuw begonnen maar nu heb ik veel bestanden en software op mijn computer staan waar zeer veel uren werk in zit dus ik kan mij geen fouten permiteren.....

Het gaat om een Win 10 systeem met een SSD als C: schijf (waar win 10 op staat) en een HDD als D: schijf. Hierbij wil ik dan een 3e HDD als E: schijf plaatsen. Hierop staat wellicht Winsows 7 en andere oude data maar alles mag er af. Dus liefst plaatsen en meteen formatteren.

Ik vraag mij dus af of een boot-volgorde instellen in de BIOS voldoende is maar durf de stap nog niet te wagen......

Wie helpt mij over de drempel?

alvast bedankt,
Fer

Alle reacties

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Evanescent

Helemaal klaar voor de zomer!

Als je de disk gewoon als 2e of 3e schijf koppelt, zou er niks aan de hand moeten zijn. Klinkt alsof er de vorige keer een goede saus onkunde overheen gegoten is :P

Er zijn twee dingen die je kunt doen als extra voorzorgsmaatregel. Zo kun je booten in een Linux Live-USB waarmee je de oude disk ontdoet van de bootparameters en de windows-directory. Dan weet je zeker dat je daar niet meer van kunt booten ;)
Ook kun je een externe USB-behuizing regelen voor je disk, dan kun je hem als externe disk aansluiten.
Als laatste, maar dan moet je wel van een uitdaging houden, kun je de SATA-connector aansluiten als Windows al opgestart is. Dan zal de disk gewoon online komen en kun je dan in Windows de oude Windows verwijderen of whatever je van plan was.

Succes!

PS: Hoe dan ook is een backup wel een goed idee!

Ruimteverspilling

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 15:55
Evanescent schreef op zondag 10 februari 2019 @ 12:45:

PS: Hoe dan ook is een backup wel een goed idee!
Dat dus.

Verder, als je een dvd hebt zal die wrs als 'D' staan en worden je schijven 'E' en 'F'. Als je dat wilt veranderen; in diskmanagement eerst je DVD bv 'Z' maken dan je hdd's de juiste naam geven en dan je dvd de eerst beschikbare letter (in jouw geval dus wrs F) geven.

• Gero71
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 08:46
Inbouwen en de pc booten, 99% kans dat gewoon de juiste Windows opstart en kan je daarin de oude schijf van alle data/partities/etc ontdoen. (uiteraard de oude HDD wel op een lege/nieuwe sata aansluiten en de bestaande laten zitten)
Mocht je net die 1% pakken en Win7 boot, dan zal je de BIOS in moeten, of 1 van de stappen die @Evanescent noemt ondernemen.

Misery and hate will kill us all.

• FGoosen
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 15-04 15:11
Ok, bedankt voor jullie adviezen. Dan toch maar gewoon inbouwen en aansluiten als 3e drive en "kruisje slaan" dat het goed gaat. Geen idee wat er de vorige keer mis is gegaan. Ik ga er binnenkort mee aan de slag.

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True