Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Audio DAC USB noise bij muisbewegingen en CPU/GPU load

Pagina: 1
Acties:

• procyon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:20
Gents,

Ik ben bezig een ruimte voor mezelf in te richten op zolder voor wat gamen en luisteren van muziek.
Heb twee leuke speakers gekocht en een moderne USB DAC (met eigen liniaire voeding) aangesloten via USB.

Het probleem wat ik nu ervaar is dat er een hiss te horen is via de speakers. De hiss veranderd van ritme/frequentie als ik muis bewegingen maak en wanneer ik de computer laat werken (bijvoorbeeld gamen)
Zodra ik de USB DAC loskoppel van de PC, is het probleem weg. Dus het is ruis op de USB bus.

Ik wil dit oplossen en weet dat de quick & dirty oplossing is een optische toslink gebruiken. Het vervelende van die oplossing is dat de volumeregeling niet meer via windows gaat (aanname, heb geen optische kabel maar meen me dat te herinneren van vroegah). Geen volumeregeling is vervelend omdat de speakers die ik heb actieve monitors zijn en volumeregeling aan de achterkant hebben (per speaker). Dit is dus geen optie.

Hebben jullie ervaringen of tips die jullie kunnen delen om dit probleem van electrische ruis te tackelen?

Hieronder wat fotos om een indruk te geven van de setup.

Een lege verzameling is deelverzameling van elke verzameling

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is het spul geaard aangesloten? Geen aarde kan er nog wel eens voor zorgen dat dingen moeilijk doen.
Verder zou je met een optische kabel ook gewoon volume regeling moeten hebben hoor. Zou niet in zien waarom dat niet zou werken.

V&A eindejaarsopruiming - veul meuk voor weinig

Mijn BGG-list

• MerijnB
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 21:54
Wat voor uitgangen heeft de dac? Wat voor ingangen hebben de speakers?

DI ertussen?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• procyon
TERW_DAN schreef op zondag 10 februari 2019 @ 12:19:
Is het spul geaard aangesloten? Geen aarde kan er nog wel eens voor zorgen dat dingen moeilijk doen.
Verder zou je met een optische kabel ook gewoon volume regeling moeten hebben hoor. Zou niet in zien waarom dat niet zou werken.
Dank voor je reactie.
De computer is geaard, De DAC voeding is dat ook maar de DAC zelf weer niet. Dat is gewoon 5 volt DC. Dus kan daar helaas niets verbeteren.
Maar als volumeregeling wel werkt via optisch dan ga ik dat proberen, is bijna succes verzekerd. Even naar de action vandaag :)

• procyon
MerijnB schreef op zondag 10 februari 2019 @ 12:19:
Wat voor uitgangen heeft de dac? Wat voor ingangen hebben de speakers?

DI ertussen?
De DAC is deze : http://www.smsl-audio.com/productshow.asp?id=116
De speakers : https://www.thomann.de/nl/tannoy_reveal_802.htm

Ik zag dat de speakers aangesloten kunnen worden via een balanced kabel maar helaas heeft mijn DAC dat niet.

Wat is een DI of DI?

• MerijnB
procyon schreef op zondag 10 februari 2019 @ 12:42:
[...]

De DAC is deze : http://www.smsl-audio.com/productshow.asp?id=116
De speakers : https://www.thomann.de/nl/tannoy_reveal_802.htm

Ik zag dat de speakers aangesloten kunnen worden via een balanced kabel maar helaas heeft mijn DAC dat niet.

Wat is een DI of DI?
Een DI doet twee dingen:

- maakt van een unbalanced signaal een balanced signaal (heeft absoluut voordelen, maar die zijn in jou situatie niet van toepassing).

- een DI is een galvanische scheiding, dat betekend dat rommel die je op de lijn hoort (als die niet in de audio zelf zit) in principe er niet doorheen zou moeten komen.

Als je een muzikant oid in je kennissenkring hebt met een DI kan je dat eens testen (je moet er uiteindelijk wel twee hebben (of een stereo DI, dat zijn er eigenlijk twee in een) ivm stereo (2 kanalen).

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• Jag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 07:00
Optisch kabeltje is wel stukken goedkoper :)

• MerijnB
Jag schreef op zondag 10 februari 2019 @ 15:50:
Optisch kabeltje is wel stukken goedkoper :)
Zeker, maar ik weet nog ff niet waar ts met die toslink naar toe moet...

• procyon
Zojuist via toslink de dac aangesloten en het werkt perfect. Geen enkele ruis meer.

Ik zag al wel dat de maximale samplerate nu blijft hangen op 96Khz. best een verschil met de 768Khz die via USB mogelijk is. Ik hoor echter geen verschil via de speakers?

Krijg later deze week een HE4XX binnen, mischien is het daarop hoorbaar?

• MerijnB
procyon schreef op zondag 10 februari 2019 @ 18:57:
Ik zag al wel dat de maximale samplerate nu blijft hangen op 96Khz. best een verschil met de 768Khz die via USB mogelijk is. Ik hoor echter geen verschil via de speakers?

Krijg later deze week een HE4XX binnen, mischien is het daarop hoorbaar?
Die 768kHz zal wel DSD zijn oid en is dan niet te vergelijken met die 96kHz, maar maakt niet uit, je gaat het nooit horen :-)

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True