Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Waterleidingaansluiting op aquarium, besmettingsrisico?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 01:44

T-Infinity

Heen en weer....

Topicstarter
Ik ben bezig om een waterleiding (en een afvoer) naar mijn aquarium (720L) aan te leggen zodat ik gemakkelijk het water kan verversen. Het zou voor mij het makkelijkst zijn om die waterleiding 'inline' te verwerken. Oftewel, er is dan direct contact tussen aquariumwater en leidingwater. Wel is het zo dat ik dagelijks een beetje ga verversen dus er is veel en regelmatig doorspoeling. Ook zit er nog een magneetventiel tussen.

Mijn vraag: kan dit gevaarlijk zijn? Ik denk dan aan bacteriën die de waterleiding ingroeien en biofilm vormen.

Gevoelsmatig denk ik dat het beter is om geen direct contact te hebben tussen vies en schoon water. Ik zou het water dus in het aquariumwater kunnen laten vallen. Dat verkleint de risico's al een beetje, maar niet volledig.

Aan de andere kant heb ik nog nooit gehoord over biofilms die je complete leiding doorgroeien, tegen de stroom in. Als dat wel zo was zouden ze in theorie de hele buurt in kunnen groeien, dus blijkbaar gebeurt dat niet en is het geen risico.

Er zit zo'n 10 meter leiding tussen mijn aquarium en de kraan bij de vaatwasser waar ik hem via een Y-splitter op aansluit. Wat dat betreft is er dus ook nog een soort bufferzone.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Beste antwoord (via T-Infinity op 11-02-2019 11:26)

• SharkyMarc
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 23:32
Volgens de waterwerkbladen moet je een onderbroken aansluiting maken. Dat wil zeggen de kraan of leiding mag niet in contact komen met het vieze aquarium water. Ik noem het vies omdat het geen drinkwater meer is vanaf het moment dat jij de kraan opendraait en vissen en ander spul in het water plaatst. Vissen poepen en plassen in het water en de planten en andere aankleding is niet zuiver van dingen die ons via het drinkwater ziek kunnen maken. Denk niet alleen aan legionella maar ook aan poep bacteriën. Net als bij een toiletpot daar is ook de bak door de stortpijp onderbroken.

Mijn advies. Verleng de leiding vanaf de vaatwasser naar het aquarium. Zet er een wasmachine kraan met ontluchter en keerklep DA/EB. Plaats eronder een trechter tegen het spetteren. Als de mogelijkheid bestaat dat de toevoerleiding langer dan een week niet gebruikt wordt zou ik zo dicht als mogelijk bij de aftakking een afsluiter met keerklep EA plaatsen. Een andere mogelijkheid is de leiding leeg te laten lopen tijdens afwezigheid. Dan hoef je de keerklep niet jaarlijks te controleren.

Op deze manier ben je gevrijwaard dat water terug kan lopen in de drinkwaterinstallatie en dat biofilm met diverse ongewenste rakkers jouw leiding systeem in kan groeien. Een keerklep houdt de groei van biofilm niet tegen maar beveiligd alleen tegen terugslag, het weer terugstromen van water bij onderdruk in het systeem.

Succes.

Alle reacties

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22-02 17:09

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Is het een tropisch aquarium?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Topicstarter

• edsandje
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 17:25
Hoe warm is dat water in het aquarium?
Als je een vaste aansluiting maakt dan ook een keerklep plaatsen (terugstroombeveiliging)

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Topicstarter
edsandje schreef op zondag 10 februari 2019 @ 12:22:
Hoe warm is dat water in het aquarium?
Als je een vaste aansluiting maakt dan ook een keerklep plaatsen (terugstroombeveiliging)
23-27 graden (winter-zomer)
Ik plaats 2 magneetventielen dus daarmee is terugstromen volgens mij ook uitgesloten zolang er waterdruk is tijdens de momenten dat ik de ventielen open zet.

Waar ik zelf dus 'bang' voor ben is groei van biofilm, want dat gaat gewoon door je keerklep heen.

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:40
is het niet zo dat de kraan waarop je vaatwasser zit al een terugstroomklep en ontluchter heeft (verplicht dacht ik)

nog een extra terugstroomklep net voor het aquarium erin eventueel en dan zou er toch niets terug kunnen komen of .... ?

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Topicstarter
Ray schreef op zondag 10 februari 2019 @ 12:28:
is het niet zo dat de kraan waarop je vaatwasser zit al een terugstroomklep en ontluchter heeft (verplicht dacht ik)

nog een extra terugstroomklep net voor het aquarium erin eventueel en dan zou er toch niets terug kunnen komen of .... ?
Hmm ik zie geen klep. alleen een waterslot (maar dat is richting de vaatwasser en ik ga net daarvoor al splitsen)
Ik ben ook niet bang voor terugstromen, maar terug groeien van bacteriën via de leidingwand (biofilm), en dan helpt een klep niet. Dus ik ben vooral benieuwd of dat een reëel gevaar is.

Anders geredeneerd: een normale keukenkraan wordt naar loop van tijd ook 'vies' en als je 3 weken op vakantie bent staat het water daar stil. Er wordt geadviseerd dan altijd even flink te spoelen bij thuiskomst (ook ivm legionella). Blijkbaar is dat voldoende om verdere bacteriegroei te voorkomen.

• Ray
@T-Infinity dat zit in de kraan verwerkt als het goed is. de ontluchter kan je zien aan de onderkant de klep kan je achterhalen door een code op de kraan. Heb ooit de uitleg gehad toen ik ging verbouwen en kranen moest kopen :)

https://www.fiyo.nl/kraan...campaign=Affiliate+Kelkoo

of bacteriën door zo'n klep kunnen geen idee. volgens mij is juist het hele idee van zo'n klep de (bacteriële) scheiding tussen bron en 'uitvoer'

Ray wijzigde deze reactie 10-02-2019 12:39 (16%)

• edsandje
Wat betreft de biofilm, geen idee wat dat kan doen .
Watertechnisch gezien de leiding niet combineren met een wasmachinekraan maar een aparte aansluiting maken met een controleerbare keerklep (EA) en deze zo dicht mogelijk bij de aftakking maken.

Als jouw ¨spoelleiding¨ geen contact maakt met het aquariumwater lijkt mij beter.
Dan is er in ieder geval geen verbinding tussen beide waters.

Kan je periodiek spoelen? Dat wordt bij Legionella bestrijding ook gedaan met heet water (65 graden)

@Ray niet alle wasmachinekranen hebben een keerklep

edsandje wijzigde deze reactie 10-02-2019 12:41 (4%)
Reden: aanvulling

• Clifdon
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 22-02 05:28
Ik zou dat niet doen. Groei van biofilm gaat inderdaad door een keerklep heen. Het reinigen van je leidingsysteem daarna is niet heel eenvoudig.

Je moet dan denken aan een systeem zoals bij een toilet. Met een vlotter en een vrije val om het water in de bak te laten komen.

Always look on the bright side of life.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Topicstarter
Clifdon schreef op zondag 10 februari 2019 @ 12:41:
Ik zou dat niet doen. Groei van biofilm gaat inderdaad door een keerklep heen. Het reinigen van je leidingsysteem daarna is niet heel eenvoudig.

Je moet dan denken aan een systeem zoals bij een toilet. Met een vlotter en een vrije val om het water in de bak te laten komen.
Daar zeg je wat ja. Bij een toilet is er blijkbaar ook bewust een fysieke scheiding/barriere ingebouwd. Misschien moet ik dat dus ook maar gaan doen. De wateraanvoer enkele centimeters boven het aquariumwater plaatsen.
edsandje schreef op zondag 10 februari 2019 @ 12:40:

Kan je periodiek spoelen? Dat wordt bij Legionella bestrijding ook gedaan met heet water (65 graden)
Ik ga dagelijks 50 liter er doorheen laten lopen. Maar spoelen met hoge temperatuur is geen optie.

T-Infinity wijzigde deze reactie 10-02-2019 12:46 (20%)

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 22:39
Als het het voldoet aan de KIWA normen is het goed, anders niet. Volgens mij mag je niet eens iets permanent koppelen aan het waterleidingnetwerk als het geen KIWA keur heeft.

bert pit wijzigde deze reactie 10-02-2019 12:47 (46%)

• NLKornolio
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 19-02 16:32

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Je kan er een waterzuiver systeem tussen zetten. https://www.123zuiverwate...ential-purepro,180.html#p vast wel wat beters te vinden dan deze link.

Low Key Gaming

• Ray
@edsandje is het juist niet zo dat bij alle permanent aangesloten apparaten die klep verplicht is ? ok dat het in de praktijk dan wellicht niet zo uitgevoerd word is wellicht een ander verhaal maar ik weet dus vrij zeker dat mijn monteur daar toen speciaal op gewezen heeft en de juiste kraan erop gezet heeft (dus met ontluchter en klep)

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Topicstarter
Ik heb me wat verder ingelezen en denk nog steeds dat het risico reëel is. Met name over biofilms in de vee-industrie is veel te vinden. Biofilms kunnen dus wel degelijk je waterleiding inkruipen, ook door keerkleppen heen. Toch weet ik dat velen hun aquarium op deze wijze verversen, zonder hier over na te denken waarschijnlijk.

Wat ik ga doen is in ieder geval een paar centimeter afstand houden tussen aanvoerslang en het aquarium water en eventueel de laatste meter van de slang 1 x per jaar vervangen...
Meer kan ik niet doen denk ik als ik het wel praktisch uitvoerbaar wil houden.
De slang telkens na gebruik droogpompen (luchtpompje) is nog een optie maar weet niet of dat wel effectief is tegen biofilmgroei.

• .Maarten
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 02:29
Je kunt ook 2 kleppen en een aftapkraantje gebruiken. Dan zet je het zo in elkaar: Aquarium, klep, aftapkraantje, klep, wateraanvoer. Dan kun je na het vullen het stukje tussen beide kleppen aftappen en even spoelen. Als je de aanvoer dan iets hoger zet dan het aquarium dan loopt het "vervuilde" water ook nooit naar de aanvoerklep toe als de vuile klep iets lekt.

• TNW
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 02:14
Waarom is het zo belangrijk om de waterleiding contact met het aquariumwater te laten hebben? Maak gewoon een aansluiting ergens in de buurt van het aquarium en sluit daar een aanvoerslang op aan als je gaat verversen. Standaard kraan, gardena koppeling erop, klaar.

Of, als het echt "in line moet" een magneetklep/kraan boven het waterniveau zodat het contact er niet is.

Weblog | Straling! | Randstad repeaters stream

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Topicstarter
TNW schreef op zondag 10 februari 2019 @ 15:05:
Waarom is het zo belangrijk om de waterleiding contact met het aquariumwater te laten hebben? Maak gewoon een aansluiting ergens in de buurt van het aquarium en sluit daar een aanvoerslang op aan als je gaat verversen. Standaard kraan, gardena koppeling erop, klaar.

Of, als het echt "in line moet" een magneetklep/kraan boven het waterniveau zodat het contact er niet is.
Dat is niet heel belangrijk, alleen iets makkelijker omdat ik dan het water bij kan voegen bij het filter waardoor ik slangen bespaar (neemt al met al veel ruimte in).

Het gaat om automatisch verversen dus een permanente opstelling die computergestuurd wordt, zonder handmatige handelingen.

• edsandje
Ray schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:22:
@edsandje is het juist niet zo dat bij alle permanent aangesloten apparaten die klep verplicht is ? ok dat het in de praktijk dan wellicht niet zo uitgevoerd word is wellicht een ander verhaal maar ik weet dus vrij zeker dat mijn monteur daar toen speciaal op gewezen heeft en de juiste kraan erop gezet heeft (dus met ontluchter en klep)
Klopt inderdaad, echter kom ik nog steeds vaak kranen tegen zonder keerklep.
Als er DA-EB op staat heb je een kraan met beluchter en keerklep.
De vulkraan voor de cv ketel moet trouwens ook voorzien zijn van een keerklep.

• Ray
edsandje schreef op zondag 10 februari 2019 @ 15:17:
[...]

dat staat er dus precies op. scheelt weer een google search :)

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 01:25
T-Infinity schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:34:
Ik heb me wat verder ingelezen en denk nog steeds dat het risico reëel is. Met name over biofilms in de vee-industrie is veel te vinden. Biofilms kunnen dus wel degelijk je waterleiding inkruipen, ook door keerkleppen heen. Toch weet ik dat velen hun aquarium op deze wijze verversen, zonder hier over na te denken waarschijnlijk.

Wat ik ga doen is in ieder geval een paar centimeter afstand houden tussen aanvoerslang en het aquarium water en eventueel de laatste meter van de slang 1 x per jaar vervangen...
Meer kan ik niet doen denk ik als ik het wel praktisch uitvoerbaar wil houden.
De slang telkens na gebruik droogpompen (luchtpompje) is nog een optie maar weet niet of dat wel effectief is tegen biofilmgroei.
Zolang je een doorzichtige slang neemt kun je het gewoon zien als er aanslag aan de binnenkant zit.
En je kan die laatste meter heel vaak vervangen voor de prijs van een luchtpompje.

TheS4ndm4n#1919

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Topicstarter
RocketKoen schreef op zondag 10 februari 2019 @ 15:18:
[...]

Zolang je een doorzichtige slang neemt kun je het gewoon zien als er aanslag aan de binnenkant zit.
En je kan die laatste meter heel vaak vervangen voor de prijs van een luchtpompje.
Das waar, alleen algen doen het juist weer beter in zo'n slang ;-)
Pompje heb ik sowieso nog liggen en die kosten weinig.

Denk dat ik dus dat nabeluchten ga doen, waardoor ik schoon en vies water verder uit elkaar houdt.
En dan het opzetstukje (laatste paar cm van de slang) met enige regelmaat vervang zodat dat nooit een grote infectiebron kan worden.

• Marcva
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:20
En als het koppelstukje dan van een ander materiaal is, waar de microben niet zo van houden? Zilver, koper?
Niet gehinderd door enig verstand van zaken overigens >:)

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 23:41
edsandje schreef op zondag 10 februari 2019 @ 15:17:
[...]

CV is één van de weinige apparaten die zelf ook druk kan opbouwen (wanneer deze door een defect te heet wordt) en daardoor CV water terug kan drukken de leiding in.
Ik zie het risico eigenlijk niet zo bij een aquarium..

• edsandje
Ik wel als de waterleiding in het aquarium zou eindigen en er water terug zou kunnen stromen bij drukval bijvoorbeeld.
Theoretisch zou de cv ook geen water kunnen drukken terug de waterleiding in.
Vulkranen dicht en slang afkoppelen na vullen/bijvullen toch ;)

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik was in mijn nieuwe huis ook zoiets van plan maar ik ga voor een open biologisch filter. Ik was van plan daar eigenlijk gewoon een kraan boven te monteren die ik kan open draaien :p

Tom - zegt (18:41)
omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 23:41
edsandje schreef op zondag 10 februari 2019 @ 20:09:
Ik wel als de waterleiding in het aquarium zou eindigen en er water terug zou kunnen stromen bij drukval bijvoorbeeld.
Theoretisch zou de cv ook geen water kunnen drukken terug de waterleiding in.
Vulkranen dicht en slang afkoppelen na vullen/bijvullen toch ;)
Ik dacht dat wanneer er drukval is geweest de leidingen sowieso gespoeld moeten worden. Wanneer er een beluchterkraan tussen zit zou het sowieso geen probleem moeten zijn.
Vaste vulinstallatie zie je nog weleens bij cv ketels al mag het niet natuurlijk.

• roger_s
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 23:46
Al aan een uv doorstromer gedacht?

En als dat geen oplossing is dan zou ik zeker voor een vrije val systeem gaan zodat er geen contact is tussen het aquarium en de waterleiding.

roger_s wijzigde deze reactie 10-02-2019 21:56 (68%)

• RP6conrad
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 20:53
In Belgie is dit verboden, er mag nooit een vaste verbinding bestaan tussen mogelijk verontreinigd water en het leidingnet. Reden is niet biofilm groei, maar het risico op drinkwaterverontreiniging. Stel dat er geen druk op het net staat (werken, onderhoud, enz..), dan kan er dus water uit het aquarium gezogen worden tijdens de "vulfase" ! Magneetkleppen worden beide open gestuurd, maar er heerst een onderdruk in de hoofdleiding, aquariumwater gaat dan de hoofdleiding in ! De (verplichte) keerkleppen zijn immers niet altijd betrouwbaar. Je moet dus steeds een "onderbroken" systeem gebruiken : via vrije val het water in het aquarium laten lopen. Hetzelfde systeem wordt bij regenwaterputten gebruikt.

• Haboeri
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 23-02 15:06
hier al eens aan gedacht ?

https://www.warmteservice...rkraan-Unifill/p/69956200

Veilig, geen gevaar op overstromen en ook niet op teruglopen. Wasmachinekraan met keerklep en beluchter ervoor als je de boel echt dicht wilt zetten.

Haboeri wijzigde deze reactie 10-02-2019 22:19 (36%)

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Topicstarter
UV lampen, waterzuiveringssytemen, en vlotters is niet iets wat ik eventjes bovenin mijn aquarium kan/wil inbouwen, maar bedankt voor het meedenken. Ook is volgens mij niet zeker dat daarmee biofilm voorkomen kan worden.

Feit blijft dat mijn waterslang enkele centimeters boven het 'vieze' aquariumwater zal hangen en dat zit me dus niet helemaal lekker want water-water contact is dan niet met zekerheid uitgesloten. Vervolgens zou een biofilm mijn waterleiding in kunnen groeien, maar misschien is dat wel erg vergezocht...

Keerklep lijkt me sowieso een goed idee om nog toe te voegen want mijn magneetventielen zullen (denk ik) ook water terug laten stromen als de waterdruk wegvalt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• SharkyMarc
Volgens de waterwerkbladen moet je een onderbroken aansluiting maken. Dat wil zeggen de kraan of leiding mag niet in contact komen met het vieze aquarium water. Ik noem het vies omdat het geen drinkwater meer is vanaf het moment dat jij de kraan opendraait en vissen en ander spul in het water plaatst. Vissen poepen en plassen in het water en de planten en andere aankleding is niet zuiver van dingen die ons via het drinkwater ziek kunnen maken. Denk niet alleen aan legionella maar ook aan poep bacteriën. Net als bij een toiletpot daar is ook de bak door de stortpijp onderbroken.

Mijn advies. Verleng de leiding vanaf de vaatwasser naar het aquarium. Zet er een wasmachine kraan met ontluchter en keerklep DA/EB. Plaats eronder een trechter tegen het spetteren. Als de mogelijkheid bestaat dat de toevoerleiding langer dan een week niet gebruikt wordt zou ik zo dicht als mogelijk bij de aftakking een afsluiter met keerklep EA plaatsen. Een andere mogelijkheid is de leiding leeg te laten lopen tijdens afwezigheid. Dan hoef je de keerklep niet jaarlijks te controleren.

Op deze manier ben je gevrijwaard dat water terug kan lopen in de drinkwaterinstallatie en dat biofilm met diverse ongewenste rakkers jouw leiding systeem in kan groeien. Een keerklep houdt de groei van biofilm niet tegen maar beveiligd alleen tegen terugslag, het weer terugstromen van water bij onderdruk in het systeem.

Succes.

• De Rikster
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 19:55
De oplossing van @SharkyMarc van de beluchte kraan met keerklep DA/EB is technisch de juiste maar hoe ga je om met het 'beluchten' van het water?

Ga je niet gigantisch veel risico lopen op gasvorming op de kieuwen en temperatuurschok voor je vissen als je het water niet eerst laat rusten? Vind het nogal een volume wat je dagelijks voorziet, of ga je het doorlopend laten gebeuren?

Als ik het even snel bereken uit het hoofd kom ik bij een temperatuur in je bak van 24 graden op een daling van 1 graad als je 50 liter vervangt in één keer.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Topicstarter
SharkyMarc schreef op maandag 11 februari 2019 @ 09:45:
Helemaal mee eens. Zo zie ik het ook.
Bedankt. Hier kan ik wat mee. Ik zal een keerklep DA/EB plaatsen zo dicht mogelijk bij de splitsing en vind het geen probleem die 1 x per jaar te testen.
Leiding leeg lopen is niet echt een optie. Dan zorg ik er wel voor dat hij sowieso minimaal 1 x per week gebruikt wordt. Uitgangspunt is elke dag.

Wat wel lastig blijft is dat de leiding uiteindelijk enkele centimeters boven het aquariumwater geplaatst zal worden, echt veel fysieke scheiding is er dan dus niet. Vandaar mijn angst voor biofilm en het idee om het spuitmondje dan maar regelmatig te vervangen.

Ontluchter/beluchter is dat echt belangrijk, of optioneel?
De Rikster schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:39:
De oplossing van @SharkyMarc van de beluchte kraan met keerklep DA/EB is technisch de juiste maar hoe ga je om met het 'beluchten' van het water?

Ga je niet gigantisch veel risico lopen op gasvorming op de kieuwen en temperatuurschok voor je vissen als je het water niet eerst laat rusten? Vind het nogal een volume wat je dagelijks voorziet, of ga je het doorlopend laten gebeuren?

Als ik het even snel bereken uit het hoofd kom ik bij een temperatuur in je bak van 24 graden op een daling van 1 graad als je 50 liter vervangt in één keer.
Temperatuursdaling is geen probleem. Bij mijn huidige aquarium (200 liter) daalde hij gisteren ook van 22 naar 18 graden bij een handmatige waterwissel. Zo lang het kort duurt, maakt dat niet zo veel uit.
Ik kan er altijd voor kiezen in 2 x te verversen of op een lagere snelheid (zodat de heater het bij kan benen).

Gasvorming kieuwen heb ik binnen de aqariumwereld nog nooit van gehoord als risico. Bovendien is mijn water het grootste deel van de dag sowieso 100% verzadigd met zuurstof vanwege de fotosynthese van de planten. Zal wel meevallen dus. een 50% wissel in 1 x is gebruikelijk en hoor er nooit problemen over.

• SharkyMarc
Even iets meer uitleg. Een wasmachinekraan heeft een beluchter ingebouwd DA. Deze zorgt ervoor dat de slang van de wasmachine leeg loopt. De keerklep EB, zorgt ervoor dat er geen water terug kan lopen/gezogen kan worden. De keerklep EA met afsluiter wordt in de leiding gemonteerd. Deze zorgt niet voor extra lucht in het water.

Ik zou de wasmachine kraan boven het aquarium plaatsen. De afsluiter met keerklep EA net bij de aftakking van de leiding bij de wasmachine.

De wasmachinekraan is bij iedere doe het zelf aak te koop. Je dient de onderzijde van de kraan of trechter drie centimeter boven de rand van het aquarium te houden. Niet onder de rand, dan kan er bij een waterpeil stijging nog de kraan met het water in contact komen.

SharkyMarc wijzigde deze reactie 11-02-2019 12:21 (22%)

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Topicstarter
SharkyMarc schreef op maandag 11 februari 2019 @ 12:18:
Even iets meer uitleg. Een wasmachinekraan heeft een beluchter ingebouwd DA. Deze zorgt ervoor dat de slang van de wasmachine leeg loopt. De keerklep EB, zorgt ervoor dat er geen water terug kan lopen/gezogen kan worden. De keerklep EA met afsluiter wordt in de leiding gemonteerd. Deze zorgt niet voor extra lucht in het water.

Ik zou de wasmachine kraan boven het aquarium plaatsen. De afsluiter met keerklep EA net bij de aftakking van de leiding bij de wasmachine.

De wasmachinekraan is bij iedere doe het zelf aak te koop. Je dient de onderzijde van de kraan of trechter drie centimeter boven de rand van het aquarium te houden. Niet onder de rand, dan kan er bij een waterpeil stijging nog de kraan met het water in contact komen.
Ok, Maar heb ik het nu goed begrepen dat ik het ook zo kan doen:

Alleen een EA keerklep vlakbij de splitsing? De magneetventielen gebruik ik dan voor open/dicht en ik plaats nog een standaard afsluiter in de buurt van de magneetventielen om het gewenste debiet te finetunen.

Kraan 'boven' het aquarium plaatsen is eigenlijk geen optie want dat ziet er niet uit in de woonkamer. Bovendien heeft aquarium een lichtkap dus maximale afstand tussen slang en aquarium water is een paar centimeter.

Ik hoor het graag als dit niet verstandig is :)

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
T-Infinity schreef op zondag 10 februari 2019 @ 11:37:
Mijn vraag: kan dit gevaarlijk zijn? Ik denk dan aan bacteriën die de waterleiding ingroeien en biofilm vormen.
Er kunnen zoonosen in aquariumwater zitten. Kijk daar erg mee uit als dat in je leidingwater kan komen! Vistuberculose is een bekende, en er zijn er enkele die vooral bij Z-A vissen voorkomen (discussen bv) die ook voor mensen erg vervelend tot zelfs dodelijk kunnen zijn.
Leesvoer: https://lib.ugent.be/full...02216031_2015_0001_AC.pdf

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Topicstarter
dragon2 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 12:46:
[...]

Er kunnen zoonosen in aquariumwater zitten. Kijk daar erg mee uit als dat in je leidingwater kan komen! Vistuberculose is een bekende, en er zijn er enkele die vooral bij Z-A vissen voorkomen (discussen bv) die ook voor mensen erg vervelend tot zelfs dodelijk kunnen zijn.
Leesvoer: https://lib.ugent.be/full...02216031_2015_0001_AC.pdf
Zeker. Ik zit 20 jaar in de aquariumwereld dus daar ben ik mee bekend :P . Mijn vraag gaat daarom over de de risico's van de gebruikte techniek (keerkleppen etc..) om parasieten etc.. uit de waterleiding te houden.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Nog een tip: koop de materialen online bij een zaak als Warmteservice o.i.d.
Die hebben het juiste materiaal (en kennis) en zijn véél voordeliger dan de lokale bouwmarkt met dit soort fittingen/koppelingen e.d.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• SharkyMarc
Wellicht dan toch maar handmatig bijvullen met emmers? Maar als je het doet doe het dan goed.

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:58
Als je die keerkleppen en magneetventielen hebt, dan is die paar cm scheiding wel genoeg hoor.
Ik zie daar niet direct een groot risico in, zeker omdat het dan gaat over zeer kleine hoeveelheden "besmetting" als er echt iets mis gaat met je waterleiding en die keerkleppen.
Vergeet niet dat er nog altijd wat chloor in leidingwater zit, en een kleine hoeveelheid wel dood gaat. Denk ook niet dat leidingwater volledig steriel is.

Met die paar cm scheiding zit je wel safe.
Denk vooral aan een goede overloop om het overtollig water uit je aquarium te laten weglopen als de klep niet meer voldoende sluit. Je wil niet 's morgens toekomen in je woonkamer met 300l water op de vloer.

Toen ik nog een aquarium had (kleintje), dan ververste ik wekelijks zo'n 7l water op een aquarium van 40l. Ik nam meestal een kleine emmer water die ik een halve dag liet staan om de chloor te laten weg trekken, ondertussen kon het water ook op kamertemp komen.

Veel plezier nog!

(en plaats eens een fotootje van je mooie grote bak)

• toolkist
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 00:24
Kunt het ook relatief simpel houden.
Waterafvoer op riool, water toevoer middels

Even aansluiten op bv de keukenkraan als je gaat wisselen, dan kun je de temperatuur ook makkelijker sturen. Ik moet er niet aan denken dat mijn bak na een waterwissel 4 graden koeler is.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Topicstarter
SharkyMarc schreef op maandag 11 februari 2019 @ 14:20:
Wellicht dan toch maar handmatig bijvullen met emmers? Maar als je het doet doe het dan goed.
Haha dat is echt geen optie. Dan stop ik direct met de hobby. Het moet wel leuk blijven. :P

Ik denk dat ik al meer met veiligheid bezig ben dan 99% van de aquarianen. Ik ga alle keerklep-adviezen opvolgen, een paar centimeter afstand hanteren tussen leiding en aquariumwater én het laatste slangdeel of spuitmondje regelmatig vervangen. En in de tussentijd en tijdens het opbouwen ter plekke kijken of ik nog aanvullende barrieres kan bedenken.
Tommie12 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 14:26:
Als je die keerkleppen en magneetventielen hebt, dan is die paar cm scheiding wel genoeg hoor.
Ik zie daar niet direct een groot risico in, zeker omdat het dan gaat over zeer kleine hoeveelheden "besmetting" als er echt iets mis gaat met je waterleiding en die keerkleppen.
Vergeet niet dat er nog altijd wat chloor in leidingwater zit, en een kleine hoeveelheid wel dood gaat. Denk ook niet dat leidingwater volledig steriel is.

Met die paar cm scheiding zit je wel safe.
Denk vooral aan een goede overloop om het overtollig water uit je aquarium te laten weglopen als de klep niet meer voldoende sluit. Je wil niet 's morgens toekomen in je woonkamer met 300l water op de vloer.

Toen ik nog een aquarium had (kleintje), dan ververste ik wekelijks zo'n 7l water op een aquarium van 40l. Ik nam meestal een kleine emmer water die ik een halve dag liet staan om de chloor te laten weg trekken, ondertussen kon het water ook op kamertemp komen.

Veel plezier nog!

(en plaats eens een fotootje van je mooie grote bak)
thanks. Denk dat je gelijk hebt anders zouden we toch wel vaker horen over besmettingen in huishoudens. Bijvoorbeeld waar dieren direct aan kraantjes lebberen ofzo.

Om in mijn waterleiding te komen moeten de bacteriën eerst vanuit het aquarium op/in mijn slang springen via druppels/damp, vervolgens moeten ze zich daar weten te handhaven en vermenigvuldigen terwijl er dagelijks 50L schoon water met hoge druk over ze heen spoelt. Eigenlijk kunnen ze zich dus alleen handhaven als biofilm en zouden ze 10 meter mijn leiding in moeten groeien door ventielen en keerkleppen heen. En dan moet het ook nog een een schadelijke bacterie zijn die in zomer en winter weet te overleven . Al met al zal het wel meevallen.

overloop gaat direct naar het riool en ik ga meerdere onafhankelijke systemen bouwen om overstromingen te voorkomen dus dat komt wel goed.

Chloor in kraanwater in Nederland? Volgens mij is dat verwaarloosbaar, vrijwel 0. En dat trekt toch ook niet weg? of voegde je een middeltje toe?
toolkist schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:25:
Waterafvoer op riool, water toevoer middels [Afbeelding]

Even aansluiten op bv de keukenkraan als je gaat wisselen, dan kun je de temperatuur ook makkelijker sturen. Ik moet er niet aan denken dat mijn bak na een waterwissel 4 graden koeler is.
Dat is hoe ik het nu doe, en daar wil ik graag vanaf. Gewoon omdat het kan. Eenmalig een mooi systeem maken en nooit meer klooien met water.
4 graden koeler is wel een beetje de max ook voor mij ja. Denk dat ik in de winter het in 2 x ga programmeren. We zullen zien hoe het in de praktijk gaat.

Als ik er aan denk zal ik nog laten zien hoe het geworden is.

• edsandje
ASW1 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:43:
[...]
Vaste vulinstallatie zie je nog weleens bij cv ketels al mag het niet natuurlijk.
Raminex heeft een vul-inlaatcombinatie met kiwa keur.
Persoonlijk gebruik ik deze nooit omdat er makkelijk de vulkraan open gezet kan worden en er onbedoeld gevuld wordt.
http://www.raminex.nl/page/catalog.php?id=73251
Bij grote installaties zie je wel vaak dat er een vaste aansluiting is, of een vulautomaat.

On topic: Ik denk dat TS er alles aan doet om besmetting te voorkomen. _/-\o_

• De Rikster
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 19:55
T-Infinity schreef op maandag 11 februari 2019 @ 16:53:
[...]
Chloor in kraanwater in Nederland? Volgens mij is dat verwaarloosbaar, vrijwel 0.
Correct, vandaar ook dat legionella bijna alleen in Nederland een probleem is inclusief alle bijbehorende eisen aan de waterinstallaties.

De Rikster wijzigde deze reactie 11-02-2019 17:09 (9%)

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
toolkist schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:25:
Waterafvoer op riool, water toevoer middels [Afbeelding]

Dat is echt get grootste onding dat er is!

Dat ding werkt op waterdruk. Je wilt niet weten hoeveel schoon drinkwater direct je afvalputje in moet stromen voordat je 1 liter water uit je aquarium gezogen hebt hiermee. Zonde!
Neem dan een oud extern filter, filterpomp o.i.d. en pomp daarmee je water weg (zo doe ik het, plus een 2e stuk slang voor het vullen).

Bovendien is de kwaliteit van het aansluitstuk brak plastic, breekt ook nog heel snel. Dan heb je eigenlijk gewoon een erg duur stuk slang.

• toolkist
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 00:24
T-Infinity schreef op maandag 11 februari 2019 @ 16:53:
Dat is hoe ik het nu doe, en daar wil ik graag vanaf. Gewoon omdat het kan. Eenmalig een mooi systeem maken en nooit meer klooien met water.
4 graden koeler is wel een beetje de max ook voor mij ja. Denk dat ik in de winter het in 2 x ga programmeren. We zullen zien hoe het in de praktijk gaat.

Als ik er aan denk zal ik nog laten zien hoe het geworden is.
In dat geval kun je hier wellicht nog wat praktische info vandaan halen. Hij legt vaak redelijk goed uit wat ie doet en waarom. Zo'n heater voordat je water je aquarium in gaat lijkt me bijvoorbeeld een goed plan.

dragon2 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:10:
[...]

Dat is echt get grootste onding dat er is!

Dat ding werkt op waterdruk. Je wilt niet weten hoeveel schoon drinkwater direct je afvalputje in moet stromen voordat je 1 liter water uit je aquarium gezogen hebt hiermee. Zonde!
Neem dan een oud extern filter, filterpomp o.i.d. en pomp daarmee je water weg (zo doe ik het, plus een 2e stuk slang voor het vullen).

Bovendien is de kwaliteit van het aansluitstuk brak plastic, breekt ook nog heel snel. Dan heb je eigenlijk gewoon een erg duur stuk slang.
Daarom zei ik ook water weg via riool en aanvullen met dit ding ;)

toolkist wijzigde deze reactie 11-02-2019 23:43 (28%)

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True