Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ikbenmeereendje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-04-2023
Er was al een persoonlijke salaristopic, maar het voelde niet erg netjes om die te hijacken met mijn eigen verhaal. Ik hoop dat het toegestaan is!

Ik ben na een jaar gewerkt te hebben teruggegaan voor een master informatica, die ik voltijd en met plezier heb gedaan. Hiervoor verdiende ik als ontwikkelaar omgerekend en gecorrigeerd naar 2019 ongeveer 2700 p/m plus leuke randzaken zoals een Business OV.

Nu met wat extra stages die master op zak wil ik weer aan de slag. Mijn eerste aanbieding is echter hetzelfde bedrag. - 2700. Dit terwijl ik zie dat veel van mijn huidige (master) studiemaatjes zonder werkervaring of stages al rond de 3000 zitten met hun eerste loon. :o

Ik wil natuurlijk hetzelfde bedrag gaan vragen. Is dat een beetje redelijk, of moet ik mij er maar bij neerleggen dat mijn master waarschijnlijk niet een hoger salaris geeft (maar hopelijk wel een beter plafond?) Had ik misschien al een goed salaris en heb ik dat niet volledig weten te waarderen, en is het beeld van mijn medestudenten fake?

Werkervaring is plm. 1 jaar, en heb nog 4 stages gehad (~2 jaar totaal, waarvan 1 jaar op masterniveau).

Zijn er misschien mensen die hetzelfde hebben gedaan en wat tips hebben?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Wat een gek voor je geeft - en dat bedoel ik niet persoonlijk, uiteraard. Als anderen 3k verdienen met dezelfde of zelfs mindere kwalificaties kun jij dat ook krijgen. Misschien dan wel bij een andere werkgever.

Kwestie van kiezen en durven te vragen. Ik heb voor 8k per maand gedetacheerd gezeten. Voor 2,5k als zelfstandige gewerkt. En voor 4k in loondienst gewerkt. Met verschillende niveaus van lol en voldoening.

Een erg leuke baan met fijne collega’s en ruimte om je ding te doen is, volgens mij, niet uit te drukken in geld.

Cashen en vrijdag zes uur uitgebrand op de bank neerstorten is een andere keuze.

Als je bij die baan vrijdag denkt ‘yaah! Ik ga nu vol los en van het leven genieten! Zat geld met die 2700 per maand om mijn ding te doen!’ - doen! Niet over nadenken.

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Het verschil is subjectief en ik kan geen objectieve zaken bedenken waarom jij minder hoort te krijgen. Het onderhandelen en hoe je je presenteert als overstapper zullen waarschijnlijk een factor zijn om dit zo te proberen.

Jij hebt toch wel werkervaring? Waarom gebruik je dat niet, het is wellicht andere richting maar maakt je dat niet juist waardevoller?

Het is een kwestie van perceptie en jezelf verkopen denk ik...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
@LucyLG je denkt goed ;)

Toen ik begon als ZZP’er verwees een klant, ook ondernemer en intussen vriend, me door naar een relatie van hem. Hij had m’n tarief verdubbeld en die nieuwe klant was met dat tarief zonder meer tevreden over me.

#durftevragen en durf ergens te gaan werken waar je iedere dag de deur achter je dicht trekt met de gedachte ‘morgen meer!’ - behalve in het weekend natuurlijk, dan ga je los op je eigen passies! :)

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Zarathustra schreef op zondag 10 februari 2019 @ 03:56:
@LucyLG je denkt goed ;)

Toen ik begon als ZZP’er verwees een klant, ook ondernemer en intussen vriend, me door naar een relatie van hem. Hij had m’n tarief verdubbeld en die nieuwe klant was met dat tarief zonder meer tevreden over me.

#durftevragen en durf ergens te gaan werken waar je iedere dag de deur achter je dicht trekt met de gedachte ‘morgen meer!’ - behalve in het weekend natuurlijk, dan ga je los op je eigen passies! :)
Precies laat je niet kisten! #durftevragen Het is belangrijk dat je overtuigd bent van je waarde voor een bedrijf en indien je teveel leunt op waarom je iets eerder niet leuk vond, een voorbeeld, sta je al 0-1 achter in een gesprek. Jij had een goede lead die je op weg hielp, blijkbaar was je ook nog eens gewoon goed en het waard. In een soll gesprek moet TO dat ook duidelijk maken mijns inziens.

[ Voor 22% gewijzigd door LucyLG op 10-02-2019 04:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ikbenmeereendje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-04-2023
Got it! Fijn om deze berichten en ervaringen te lezen. Geld is niet zaligmakend en ik zit liever bij een plek waar ik happy ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Er vanuit gaan dat de secundaire voorwaarden op orde zijn (pensioen, evt auto, bonus/eindejaars) vind ik een startsalaris van 3k echt vrij stevig. Marktconform zal wel iets lager zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Sethro op 10-02-2019 07:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:22
Marktconform is een leuke therm, maar je ziet dat studiegenoten makkelijk meer halen.
Zou zeker proberen er uit te halen wat je kan financieel. Als je dat niet doet en je blijft vervolgens een CAO volgen, blijf je achter op salaris.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19

Yucon

*broem*

Als je echt een goede indruk neer weet te zetten kun je best een positieve uitschieter binnenhalen. Dat is in het algemeen, maar meer in het bijzonder bij jou is het van belang op wat voor een bedrijf een functie je solliciteert. Als je met je master op een functie die eigenlijk hbo is solliciteert wordt het wat moeilijker. Idem als dat niet het geval is maar hbo binnen dat bedrijf de norm is en je feitelijk ongeveer hetzelfde werk gaat doen.

Bij veel bedrijven worden in de praktijk mensen met een hbo en wo achtergrond op een hoop gegooid. De mensen met wo krijgen net wat moeilijker werk te doen of doen het werk dat ze krijgen net iets beter, en onder de streep zie je eventueel salarisverschil terug in verhogingen op basis van prestaties. Met dit in het achtergrond is het van belang of die hoop overwegend hbo of wo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-06 13:37
Developers zijn in short supply. Een slimme werkgever gaat een kandidaat niet laten lopen voor een betrekkelijk klein verschil. Geef gewoon aan dat je al 2700 verdiende, dat salaris zal 3? jaar geleden zijn vastgesteld. Dat je verwacht dat daar 3 jaar aan jndexatie overheen komt, plus een jaar werkervaring (het laatste jaar voor je master) en iets voor de door jou gedane investering in een relevante studie.

Dan kom ik op 3200-3500. Als je een ondergrens van 3k hanteert, moet het wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Maar verdiende TS die 2700? Of lees ik zijn post verkeerd over omrekenen en corrigeren naar 2019?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-06 13:37
Goed punt. Ik had in mijn berekening 150 euro aan inflatiecorrectie meegenomen. Die had TS ook al meegeteld. Aan de andere kant heeft zo’n NS kaart ook loonwaarde, vergelijkbaar van omvang lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:40

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Startbod is precies dat: hun openingsbod. Doe een leuk tegenbod, en ga ervan uit dat je ergens ertussenin uitkomt. Ja, 3k voor een starter is wat fors, maar ik denk dat een goede starter dat best kan vragen (en krijgen!) tegenwoordig.

Probeer een 2e sollicitatie elders, gewoon om te kijken hoe het daar is, en of je bedrijf echt zo speciaal is. Zijn ze dat, en voel je je er goed, dan accepteren wat ze je na je tegenbod bieden. Zijn ze niet zo spectaculair, dan overstappen. It's that easy.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
FreezeXJ schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:56:
Startbod is precies dat: hun openingsbod. Doe een leuk tegenbod, en ga ervan uit dat je ergens ertussenin uitkomt. Ja, 3k voor een starter is wat fors, maar ik denk dat een goede starter dat best kan vragen (en krijgen!) tegenwoordig.

Probeer een 2e sollicitatie elders, gewoon om te kijken hoe het daar is, en of je bedrijf echt zo speciaal is. Zijn ze dat, en voel je je er goed, dan accepteren wat ze je na je tegenbod bieden. Zijn ze niet zo spectaculair, dan overstappen. It's that easy.
Indien je meerdere sollicitaties laat lopen sta je ook sterker in je schoenen, je zet meerdere pannetjes op het vuur altijd goed.

Laat hen maar eerst met een bod komen. Indien je zeker weet dat EUR 2700 wellicht hoger ligt zou ik je vorige loon denk ik wel noemen. Maar je kan ook zeggen dat je liever wacht op hun bod.

Sowieso zul je moeten onderhandelen want anders doe je jezelf wellicht tekort. Indien ze geen hoger salaris geven, ga je op de secundaire arbeidsvoorwaarden focussen.
Pagina: 1