audio branden 12x zou brak zin, waarom?

Pagina: 1
Acties:

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 23:18

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Topicstarter
Braden van Audio op 12X geeft volgens velen geen goede ceedees, kan iemand mij vertellen wat er dan precies niet goed aan is, en voor wat voor ceedees dit geld, cd->cd of mp3->audiocd of andere mogelijkheden, ik wil namelijk een audeio ceedee gaan bakken, maar wil natuurlijk wel aanvaardbare kwaliteit, waaraan merk je precies dat hij gaar is, dus wat is er anders aan dan wanneer je hem op 8x brand of 4x?

Breek je nek voorzichtig

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:25

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Voor zover ik weet hebben de laser en electronica van gewone audio cd-apparaten een lagere foutmarge dan cd-rom's in een PC. Een audio cd draait tenslotte met 1x snelheid, pc cd's kunnen tegenwoordig tot 72 keer. Als er dus een (bit)foutje op een cd zit, zal een cd-rom speler in een pc deze wel kunnen herstellen. Een audio cd speler kan dit niet altijd.
Mijn eigen ervaring is dat cd's gefikt op meer dan 8 speed vaak problemen geven (knetteren, niet willen lezen, rare bijgeluiden). Daarom fik ik audio cd's op 4 speed, en als ik echt zeker wil zijn van maximala capaciteit, 1 speed.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

In audio formaat en data formaat zit een wezenlijk verschil.
de fout correctie werkt in een comp cd speler veel minder dan bij een audio cd speler. De fout correctie moet dus vaker gebruikt worden, dit geeft al div afwijkingen. Hoe hoger de snelheid hoe meer lees fouten er ontstaan. Die worden dan ook weer mee gebrand en bij et afdraaien daar van moet de foutcorrectie weer dienst doen.

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-04 12:16
Het hoeven niet eens zozeer fouten te zijn. Wanneer er bijvoorbeeld 12x gebrandt word dan draait de CD sneller (duh) en word de power van de laser versterkt.

Hierdoor kunnen idd fouten ontstaan, maar ook zijn de goede bitjes niet zo "mooi" geëtst als bij 1x-4x.
En dit is wat de meeste problemen geeft voor de audio speler.

Coïtus ergo sum

• CrusaderNoR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-04 03:12
Met m'n Plextor brand ik altijd CD's op 12x, geen fouten op de CD en ze kunnen overal worden afgespeeld: cdspeler in de auto, 3 wat oudere stereosets en 1ntje van 18 jaar oud. Volgens mij ligt het aan de brander en aan het type CD-R dat je gebruikt. (ik gebruik altijd Philips Silver Premium)

Verwijderd

Wat een onzin, ik heb tot nu toe alleen nog maar audio gebrand op 12 speed, en hij klinkt gewoon goed :7 voor brander zie sig

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:24

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Op dinsdag 24 juli 2001 09:49 schreef CrusaderNoRemorse het volgende:
Met m'n Plextor brand ik altijd CD's op 12x, geen fouten op de CD en ze kunnen overal worden afgespeeld: cdspeler in de auto, 3 wat oudere stereosets en 1ntje van 18 jaar oud. Volgens mij ligt het aan de brander en aan het type CD-R dat je gebruikt. (ik gebruik altijd Philips Silver Premium)
Ik wist niet dat er al ceedee spelers waren 18 jaar geleden :P

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Verwijderd

Op dinsdag 24 juli 2001 08:21 schreef The_PyroPath het volgende:
Braden van Audio op 12X geeft volgens velen geen goede ceedees, kan iemand mij vertellen wat er dan precies niet goed aan is, en voor
Raar praatje, ik maak hier audio cd's met een 16 speed brander en ze klinken allemaal perfect.

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 13:41
Als je een goede kwaliteit media gebruikt die ook zijn gecert. voor die snelheid en ook kwalitatief goed dan moet het gewoon goed gaan en audio kunnen afspelen in elke speler.

Verwijderd

Op dinsdag 24 juli 2001 09:56 schreef Jeroen_Tielen het volgende:

[..]

Duh... ik wel hoor :z maar daar gaan we het niet over hebben.

ontopic : ik brand altijd op 8 speed (hoger kan brander niet) en ook nog nooit problemen gehad op verschillende spelers waaronder 1tje uit 1991.

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-05 22:16
Als het goed is maakt het helemaal niet uit met wat voor snelheid je brand. Meestal worden fouten veroorzaakt door de CDROM speler aangezien deze niet altijd op hoge snelheid audio kunnen lezen.

Voor het branden zelf maakt het niet uit.

Brand zelf ook altijd op 12x en nooit problemen mee gehad terwijl ik iemand ken die een CDROM speler heeft die alleen maar op single speed audio kan lezen. Die kan dus niet 'on the fly' kopieëren

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 23:18

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Topicstarter
Maar geld dit alleen als je copy maakt van een bestaande audeio ceedee dat mesen er last van krijgen, of ook bij bijvoorbeeld het branden van MP3->audiocd?

Breek je nek voorzichtig

• CrusaderNoR
  • Laatst online: 30-04 03:12

[..]

Nou ja, iedergeval is die al heeeeel oud, sony losse componenten set met eerste cdspeler

• RgR
  • Laatst online: 01-05 21:59

RgR

Krakende geluiden bij gebrandde audio-cd's komen eigenlijk altijd door leesfouten tijdens het rippen, en niet door schrijffouten. Exact Audio Copy (www.exactaudiocopy.de) is een programma wat elk audioblok 2 keer leest, en als de bits niet exact overeenkomen leest hij het net zo lang tot hij weet welke bits er op de cd staan. Als je met dit programma ript weet je dus zeker dat je (ook met gekraste cd's) geen tikjes krijgt.

Verwijderd

Ik brand ook met 16speed en op meerdere merken/kwaliteit cds....

Als je leest vanaf het origineel is het verstandig om de leessnelheid lager te zetten (ivm 'tikken'enzo) maar voor het branden maakt het echt niet uit!

Er zijn een aantal cdspelers die het niet lezen, maar die lezen hem ook niet als je het op 4x brand, dusss

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-05 22:16
Op dinsdag 24 juli 2001 11:24 schreef The_PyroPath het volgende:
Maar geld dit alleen als je copy maakt van een bestaande audeio ceedee dat mesen er last van krijgen, of ook bij bijvoorbeeld het branden van MP3->audiocd?
Hou er wel rekening mee dat tijdens het branden je processor van MP3 naar WAV moet omrekenen en dat zou een risico kunnen zijn als dat niet snel genoeg gaat.

Met andere woorden. Als je op 12 speed een CD maakt met MP3tjes en je processor kan dit niet zo snel omzetten --> mislukte CD

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

• AwesomE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-05-2025
ik zie alle gebrande cd's toch als

101010100010010101010000111100001100 etc....

als die daarvan letterlijke een kopie van neemt blijft het toch hetzelfde ?

...

Verwijderd

[..]

Moet je kijken wat je allemaal leert op GoT :)

• lucasvanlierop
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-04 11:53
Op dinsdag 24 juli 2001 12:02 schreef dtjiang het volgende:
ik zie alle gebrande cd's toch als

101010100010010101010000111100001100 etc....

als die daarvan letterlijke een kopie van neemt blijft het toch hetzelfde ?
En dat klopt dus niet nl:

De informatie staat natuurlijk niet als 1en en 0en op de cd maar als een spoor van putjes, hoe sneller je de cd fikt hoe minder tijd er is om een putje te branden.
De vorm van de putjes gaat er dus wel op achteruit.
Op een gegeven moment (10x ofzo) kunnen die putjes zo brak worden dat een gewone (oude) cdspeler het niet meer trekt, de standaard laser in die loopwerken is niet altijd even goed voorbereid op slecht leesbare cd's en ook de foutcorrectie heeft zijn limiet, zoiezo is die correctie toch al eenvoudiger dan bij data.

Als ik voor mezelf snel een cdtje fik doe ik dat op 4x als het belangrijk is op 1x.

WinXP@P4-2,4 GHz+ Zalman 7000 cooler | ASUS P4PE | 1024MB DDR-RAM | 40 GB + 120 GB Seagate HD's | 2x Samsung 172T@Matrox G550+SiS 8 Mb PCI | RME Multiface

Pagina: 1