Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-12-2023
Mijn vraag:
Net vandaag mijn nieuwe build in elkaar gezet, maar ik krijg het niet stabiel.Krijg steeds op willekeurige malen een blauw scherm, met verschillende foutcodes.

De volgende errors krijg ik:
Page fault in nonpaged area
Driver overran stack buffer
Apc index mismatch
Irql not less or equal
Kmode exception not handed
Critical process died
Kernel security check failure

Relevante software en hardware die ik gebruik:
i7 9700K + Kraken X52
Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi
16 GB Corsair geheugen
MSI 1070ti Aero

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Memtest86 4 passes (3 uur), geen errors
- Kraken X52 los gekoppeld, CPU uit de socket gehaald en beide opnieuw aangesloten
- Andere voeding geprobeerd
- Videokaart in andere slot en videokaart omgewisseld met een andere
- Geheugen in de andere slots
- BIOS update naar de laatste versie
- Unbuntu werkt wel

Wie kan me (opweg) helpen?

Alvast bedankt!

[ Voor 27% gewijzigd door remon_v op 10-02-2019 23:53 ]

Beste antwoord (via remon_v op 12-02-2019 21:38)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:22

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik snap dat je vraagt of er pins verbogen zijn bij de cpu socket. Als je rond googled lees je dat meer mensen hier last van hebben.

Ook is dit moederbord niet echt stabiel als je zo leest. De een krijgt hem stabiel, door iets over te clocken, maar ideaal is dat niet.

Ik zou voor de zekerheid de cpu pins checken, kijken of bijv. Live Ubuntu wel draait en als dat niet zo is, moederbord retour sturen en een andere kiezen.

Edit:

Ik heb over je laatste post heen gelezen. Ik denk dat je dan toch je moederbord retour moet doen en voor een andere moet gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door tweakduke op 10-02-2019 21:23 ]

Tweakers Discord

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444127

Ik had een hoop vage BSOD's. Het duurde jaren voordat ik de oorzak vond maar ik weet nu zeker wat de oorzaak was: een bug van Intel voor RAID. :')
Bluescreenview downloaden als je dat niet al hebt en googlen naar alle fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Heb je de BIOS al bijgewerkt naar de laatste versie?

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
heb bluescreenview er nog niet op staan, kom vaak niet eens in Windows of maar voor een paar seconden.
BIOS flash is één van de eerste dingen die ik heb geprobeerd, sorry had ik er nog niet bij gezet.

In veilige modus kan ik wel komen

[ Voor 8% gewijzigd door remon_v op 09-02-2019 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Hoe lang heb je memtest laten draaien? En welke versie?

[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 263284 op 09-02-2019 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
heb memtest86 3 uur laten draaien, 0 errors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat gebeurt er als je de monitor op het moederbord aansluit zonder de videokaart?
En welke voeding gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
Corsair AX860i, heb de videokaart er uit gehaald... HDMI kabel opgezocht, blijkt dat mijn beeldscherm niet een normale HDMI aansluiting heeft. Misschien heb ik nog wel ergens een verloop van HDMI > DVI

edit: kan geen verloopje vinden op dit moment, dus videokaart er terug in.

[ Voor 16% gewijzigd door remon_v op 10-02-2019 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
Crash Dump Analysis

Crash dumps are enabled on your computer.

Crash dump directories:
C:\Windows
C:\Windows\Minidump

On Sun 10-2-2019 08:30:04 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\Minidump\021019-3734-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x1206A9)
Bugcheck code: 0x1000007E (0xFFFFFFFFC000001D, 0xFFFFF8052CDBE6A9, 0xFFFFE28C64F085A8, 0xFFFFE28C64F07DF0)
Error: SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED_M
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that a system thread generated an exception which the error handler did not catch.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Sun 10-2-2019 08:28:56 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\Minidump\021019-4609-01.dmp
This was probably caused by the following module: hal.dll (0xFFFFF8017C60B7A9)
Bugcheck code: 0x1E (0xFFFFFFFFC000001D, 0xFFFFF8017C60B7A9, 0xFFFF8D0116C50200, 0xFFFFD084D4FE3000)
Error: KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
file path: C:\Windows\system32\hal.dll
description: Hardware Abstraction Layer DLL
Bug check description: This indicates that a kernel-mode program generated an exception which the error handler did not catch.
This might be a case of memory corruption. This may be because of a hardware issue such as faulty RAM, overheating (thermal issue) or because of a buggy driver.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Sun 10-2-2019 08:27:48 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\Minidump\021019-4796-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x1B1B40)
Bugcheck code: 0x139 (0x4, 0xFFFF800104C6B6A0, 0xFFFF800104C6B5F8, 0x0)
Error: KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE
Bug check description: The kernel has detected the corruption of a critical data structure.

On Sun 10-2-2019 01:52:00 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\Minidump\021019-3609-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x1B1B40)
Bugcheck code: 0x1 (0x7FFBE196F744, 0x0, 0xFFFD0000, 0xFFFFE5875406FA80)
Error: APC_INDEX_MISMATCH
Bug check description: This indicates that there has been a mismatch in the APC state index.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.

On Sun 10-2-2019 01:52:00 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\MEMORY.DMP
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!setjmpex+0x7EA9)
Bugcheck code: 0x1 (0x7FFBE196F744, 0x0, 0xFFFD0000, 0xFFFFE5875406FA80)
Error: APC_INDEX_MISMATCH
Bug check description: This indicates that there has been a mismatch in the APC state index.

The following dump files were found but could not be read. These files may be corrupted:
C:\Windows\Minidump\021019-3093-01.dmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 20:11
Alle firmwares ook up-to-date, zoals van je SSD / HDD?

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je Googled kom je vooral op driverproblemen terecht. Check dus even de nodige drivers. Verwijder ze, check of er nieuwere versies bij de fabrikant beschikbaar zijn en installeer ze opnieuw. Ik heb niet diep genoeg gekeken maar wellicht staat de boosdoener in de BSOD.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
Het is net een nieuwe build, problemen kwamen al tijdens de installatie van Windows... dat het driver problemen zijn had idd ook al gevonden. Maar ik kom vaak niet eens in Windows, dus ik kan geen drivers installeren. Kan wel in de veilige modus komen, dus daar zou ik wel iets kunnen proberen te verwijderen.

Alle moederbord drivers staan op een externe HDD.

[ Voor 7% gewijzigd door remon_v op 10-02-2019 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat voor temps zit je op in het UEFI? Gezien de corruptie overigens op zelfs de HAL zit je OS disk óf los (M.2 niet goed ingeschoven of gare S-ATA kabel), óf je hebt toch een RAM probleem. Zet XMP eens uit in het UEFI, en ga stap voor stap diagnosticeren.

Voeding en algemene kortsluiting is ook nog niet uit te sluiten, maar je komt er pas achter als je stuk voor stuk gaat uitsluiten. De eerste stap is uiteraard meten = weten; en dat begint in het UEFI en aansluitingen controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-06 10:54

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Beter Whocrashed te installeren, dit geeft net iets meer duidelijkheid dan bluescreenview, vind ik tenminste.
Whocrashed geeft namelijk aan of het een driver is, of hardware, iets wat ik niet altijd haal uit bluescreenview ;)
WhoCrashed

[ Voor 12% gewijzigd door DaLoona op 10-02-2019 10:43 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
Kijk naar een paar reacties hier boven... daar staat een log van ‘WhoCrashed’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
M.2 drive er uitgehaald... nog steeds hetzelfde probleem. Kom niet eens in Windows setup.
Temps zijn goed, onder de 30C

[ Voor 15% gewijzigd door remon_v op 10-02-2019 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
remon_v schreef op zondag 10 februari 2019 @ 10:50:
Gaan we lopen katten? :?

Heb je Windows al eens opnieuw geïnstalleerd zonder verdere drivers? Als dat wel werkt, kun je langzaam de drivers weer gaan installeren (voor zover überhaupt nodig). Test het anders ook eens met een Linux USB-stick.

edit:
remon_v schreef op zondag 10 februari 2019 @ 10:52:
[...] Kom niet eens in Windows setup.
Oh, dan is er toch iets goed stuk... Ik zou eens helemaal opnieuw beginnen met écht de bare minimum om de rotte apple te vinden.

[ Voor 24% gewijzigd door Room42 op 10-02-2019 11:02 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remon_v
Oh nee sorry als dat zo overkwam... zo ben ik helemaal niet, alle hulp is meer dan welkom. Al moet ik dingen 300x hetzelfde uitleggen ;)

Heb Windows al meerder keren opnieuw geïnstalleerd... of hij crashed al voor de installatie klaar is en soms lukt het om Windows wel helemaal te installeren... alleen de eerste keer is het me gelukt drivers te installeren, maar dat is al een aantal Windows installaties geleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
Wat ik er misschien moet bij zeggen is dat de eerste keer Windows installatie ik nog op de voorgeïnstalleerde BIOS zat, dus daar kwam ik verder meer.

Ga nu niet naar de nieuwste, maar naar 1 versie daarvoor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:53

Onbekend

...

Als tijdens het installeren dit soort foutmeldingen al tevoorschijn komen, weet je zeker dat de software uiteindelijk ook niet goed zal werken. Bij besturingssystemen ligt het dan altijd aan de hardware.

Zoals hierboven aangegeven, probeer met de minimale setup eerst een stabiel systeem te krijgen.
Controleer ook eens op slechte kabels en contacten, en controleer of het moederbord verder nergens sluiting maakt of kan maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Onbekend op 10-02-2019 11:09 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
Linux heb ik nog niet geprobeerd, zal het onthouden... mocht niets lukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Exact, als de setup niet eens wilt, kun je er vrijwel zeker van zijn dat het een hardwareprobleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:53
^^ desnoods uitbouwen, andere videokaart, of onboard gebruiken. Als je 2*8 hebt, maar eentje aansluiten.
Wat voor voeding heb je? was al eerder gevraagd zie ik nu

live linux usb is zo gemaakt

[ Voor 10% gewijzigd door Tens op 10-02-2019 11:15 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
Misschien nog wat extra info:
Op mijn moederbord zit een 2x2 en een 2x4 CPU... had eerst alleen de 2x4 aangesloten en nu heb ik alleen de 2x2 aangesloten.
Beide kan niet, daar heb ik geen kabels voor... maakt dat iets uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-06 10:54

DaLoona

Certified nutcase since 1974

remon_v schreef op zondag 10 februari 2019 @ 10:50:
My bad, dacht dat dat bluescreenview log was ....

Edit:
Je kan driver verifier, ingebouwd in Windows proberen, maar dat is wel tricky, je pc blijft dan namelijk net zolang crashen totdat je of de crashende driver(s) heb gedeïnstalleerd, of totdat je driver verifier uitzet in safe-mode.
Driver Verifier

[ Voor 70% gewijzigd door DaLoona op 10-02-2019 11:29 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:53
remon_v schreef op zondag 10 februari 2019 @ 11:19:
Misschien nog wat extra info:
Op mijn moederbord zit een 2x2 en een 2x4 CPU... had eerst alleen de 2x4 aangesloten en nu heb ik alleen de 2x2 aangesloten.
Beide kan niet, daar heb ik geen kabels voor... maakt dat iets uit?
als je het over power hebt, geldt meestal meer is beter, wat zegt je manual over deze aansluitingen?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
Net een andere (oude) videokaart er in gedaan, dat is het probleem ook niet

Zal de driver verifier later proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
Tens schreef op zondag 10 februari 2019 @ 11:23:
[...]

als je het over power hebt, geldt meestal meer is beter, wat zegt je manual over deze aansluitingen?
De manual zegt hier niets over helaas, had al gekeken... ook gezocht op internet. Volgens mij is het voor als je meer dan 500W nodig hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar kan het zijn dat een socket pin verbogen is bij het installeren van de CPU? Zo ja ga ik dat straks checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
remon_v schreef op zondag 10 februari 2019 @ 11:55:
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar kan het zijn dat een socket pin verbogen is bij het installeren van de CPU? Zo ja ga ik dat straks checken
Wat is dat nou weer voor vraag? Het kan zelfs zijn dat je CPU doormidden gebroken is, afhankelijk van hoe je ermee omgegaan bent. Dat is nogal moeilijk voor ons in te schatten, hè? ;)

Maar dat was dus eerder al mijn advies: Begin opnieuw. Controleer alles driedubbel en test na elke stap.

offtopic:
En wijzig gewoon je vorige bericht, in plaats van driedubbel te kicken. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 10-02-2019 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even voor de duidelijkheid:
De 8-pin CPU pwr connector moet worden aangesloten, niet de 4-pin.
Verder:
Heb je de mogelijkheid om met een andere voeding te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
Andere voeding heb... ga ik vanavond gelijk testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
Room42 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 12:08:
[...]

Wat is dat nou weer voor vraag? Het kan zelfs zijn dat je CPU doormidden gebroken is, afhankelijk van hoe je ermee omgegaan bent. Dat is nogal moeilijk voor ons in te schatten, hè? ;)

Maar dat was dus eerder al mijn advies: Begin opnieuw. Controleer alles driedubbel en test na elke stap.

offtopic:
En wijzig gewoon je vorige bericht, in plaats van driedubbel te kicken. ;)
Ik snap dat je niet in mijn pc kan kijken, maar wat hoopte als bijvoorbeeld een antwoord;
Nee dat is het niet anders had je pc niet aan gegaan of iets dergelijks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
remon_v schreef op zondag 10 februari 2019 @ 12:31:
[...]

Ik snap dat je niet in mijn pc kan kijken, maar wat hoopte als bijvoorbeeld een antwoord;
Nee dat is het niet anders had je pc niet aan gegaan of iets dergelijks
Jawel, dat is wel mogelijk. Niet alle pinnetjes worden direct gebruikt.
En edit je vorige bericht nou eens in plaats van je topic weer omhoog te kicken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:53

Onbekend

...

DaLoona schreef op zondag 10 februari 2019 @ 11:22:
[...]

My bad, dacht dat dat bluescreenview log was ....

Edit:
Je kan driver verifier, ingebouwd in Windows proberen, maar dat is wel tricky, je pc blijft dan namelijk net zolang crashen totdat je of de crashende driver(s) heb gedeïnstalleerd, of totdat je driver verifier uitzet in safe-mode.
Driver Verifier
Je hebt altijd nog de standaard drivers in gebruik, welke ook gebruikt worden tijdens de setup. Je zou misschien wel gewoon de hardware uit kunnen schakelen in het apparaatbeheer.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444127

Dat je zelf een oudere driver installeert heeft weinig nut als Windows vervolgens met updates de nieuwste drivers installeert. Ook iets om in de gaten te houden.
Verder kan je inderdaad ook eens Linux proberen om hardware-problemen uit te sluiten en misschien ook wel om gewoon dagelijks te gebruiken voor alles waarvoor je Windows niet nodig hebt. Je hebt het in 5 minuten tijd geïnstalleerd op een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
Net een andere voeding aangesloten, dat was het probleem niet... bij de nieuwe voeding alle kabels unplugged en weer opnieuw er in gedaan.

De waterkoeler compleet ontkoppeld, de CPU er uit gehaald en ontdaan van koelpasta, socket gechecked op gebogen pins, geen enkel probleem kunnen ontdekken.

Alles weer geïnstalleerd, geboot en Windows opnieuw geïnstalleerd.
Dat leek veel belovend in eerste instantie, na de installatie en voor het instellen van Windows toch weer een error.... heeft het dan toch niet met drivers te maken?

Nu Unbuntu op m’n laptop aan het downloaden die ik dan op m’n SSD wil installeren (heb hem in een externe behuizing gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

remon_v schreef op zondag 10 februari 2019 @ 19:35:
Net een andere voeding aangesloten, dat was het probleem niet... bij de nieuwe voeding alle kabels unplugged en weer opnieuw er in gedaan.

De waterkoeler compleet ontkoppeld, de CPU er uit gehaald en ontdaan van koelpasta, socket gechecked op gebogen pins, geen enkel probleem kunnen ontdekken.

Alles weer geïnstalleerd, geboot en Windows opnieuw geïnstalleerd.
Dat leek veel belovend in eerste instantie, na de installatie en voor het instellen van Windows toch weer een error.... heeft het dan toch niet met drivers te maken?

Nu Unbuntu op m’n laptop aan het downloaden die ik dan op m’n SSD wil installeren (heb hem in een externe behuizing gedaan)
Ga je ubuntu installeren met de hardware drivers van je laptop?
Je kunt beter een ubuntu usb stick maken en dan een live versie starten -> ubuntu uitproberen zonder te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

remon_v schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 23:49:
heb memtest86 3 uur laten draaien, 0 errors
Drie uur maar voor zoveel RAM? Dat is echt véél tekort.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Ik snap dat je vraagt of er pins verbogen zijn bij de cpu socket. Als je rond googled lees je dat meer mensen hier last van hebben.

Ook is dit moederbord niet echt stabiel als je zo leest. De een krijgt hem stabiel, door iets over te clocken, maar ideaal is dat niet.

Ik zou voor de zekerheid de cpu pins checken, kijken of bijv. Live Ubuntu wel draait en als dat niet zo is, moederbord retour sturen en een andere kiezen.

Edit:

Ik heb over je laatste post heen gelezen. Ik denk dat je dan toch je moederbord retour moet doen en voor een andere moet gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door tweakduke op 10-02-2019 21:23 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
Heb nu een Unbuntu flash drive gemaakt, zal morgen gaan proberen.

Na 3 uur was de Memtest86 klaar... 4 passes.

Ik ben even aan het zoeken of meerdere mensen problemen hebben met dit moederbord en anders misschien toch maar retour sturen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog even wat andere zaken:
- wij nemen aan dat je windows 10 probeert te installeren?
- heb je de xmp functie in de uefi (bios) gebruikt?
- staat het geheugen op de QVL lijst van het moederbord?
- zitten de geheugenmodules in de juiste slots? (zie handleiding moederbord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Modbreak:remon_v, je post in dit topic herhaaldelijk meerdere keren achter elkaar.

Dat is:
1) onoverzichtelijk.
2) asociaal (je schopt steeds jouw topic boven die van anderen in de topiclijst)
3) nergens voor nodig.

Gebruik de "wijzig"-knop om iets toe te voegen aan een post als nog niemand erop gereageeerd heeft. Doe je dat niet en blijf je zo doorgaan dan sluit ik dit topic.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
Anoniem: 263284 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 23:16:
Nog even wat andere zaken:
- wij nemen aan dat je windows 10 probeert te installeren?
- heb je de xmp functie in de uefi (bios) gebruikt?
- staat het geheugen op de QVL lijst van het moederbord?
- zitten de geheugenmodules in de juiste slots? (zie handleiding moederbord)
Ja klopt Windows 10.
XMP heb ik ingeschakeld en ook nog geprobeerd met XMP uit.
Ja het geheugen staat in de QVL
Geheugen modules zitten in de juiste slots en heb ze ook nog geprobeerd om te wisselen.

Unbuntu net geinstalleerd en dat werkt wel, schrijf deze post nu vanuit Unbuntu.
Heb nog nooit met Unbuntu of een andere Linux gewerkt. Heb net wel sysbench CPU benchmark getest, dat ging goed.

@dion_b: Ja had ik inderdaad al begrepen, sorry daarvoor.

[ Voor 13% gewijzigd door remon_v op 10-02-2019 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Welke versie en build van windows 10?
Installeer je vanaf usb stick en heb je de media creation tool van microsoft zelf gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
Anoniem: 263284 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 23:37:
Welke versie en build van windows 10?
Installeer je vanaf usb stick en heb je de media creation tool van microsoft zelf gebruikt?
Ja klopt, die heb ik gebruikt om zo vervolgens een USB stick te maken.
Welke versie/build weet ik niet precies, maar heb de USB gisteren gemaakt.

[ Voor 8% gewijzigd door remon_v op 10-02-2019 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Probeer eens windows te installeren met de videokaart in het 2e slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
Anoniem: 263284 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 23:45:
Probeer eens windows te installeren met de videokaart in het 2e slot.
Heb de videokaart in de 2de slot gedaan, zelfde problemen.
Heb ook geprobeerd de videokaart te wisselen (met een oudere videokaart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In de handleiding van het moederbord staat hoe je een cmos clear uit kan voeren.
Probeer dat eens en zorg dat alle stroom van het systeem af is. Dus stroomkabel uit de voeding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
Heb het gevonden in manual... moet een jumper aanraken met iets metaals voor een paar seconden. Er staat inderdaad bij dat je de stroomkabel er uit moet halen. Ga ik morgen proberen.

CMOS gecleared, heeft helaas ook niet geholpen.

Voor mijn gevoel blijven nu alleen de CPU en Mobo over, de rest heb ik allemaal getest. Heb niet nog een ander Mobo of CPU liggen, om deze uit te sluiten.
Misschien iemand in de buurt van Breda die ook een 8ste of 9de generatie CPU+Mobo heeft, waarin ik mijn CPU kan testen en andersom?

CPU heb ik van een mede-Tweaker overgenomen en Mobo is nieuw.

Een andere optie is om de Mobo terug te sturen.

[ Voor 59% gewijzigd door remon_v op 11-02-2019 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat we wel een beetje aan het einde zijn wat mogelijkheden betreft.
Wat wel opvalt is dat memtest86 en ubuntu schijnbaar werken.
Mijn allerlaatste gedachte is een brakke CPU dus zou ik het moederbord retour sturen via een RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
ja dat denk ik ook. Ik ga toch maar een advertentie zetten bij de V&A.
Na een aantal keer Ubuntu te hebben gebruikt, merk ik wel dat dat ook niet heel stabiel is. Af en toe crashed die ook.

Edit 1:
Toch maar een ticket aangemaakt bij Gigabyte.
Contact gehad met Gigabyte, die zeggen dat ik bij de winkel moet zijn.

Edit 2:
Net thuis gekomen en toch maar weer even de pc aangezet, om even wat te kijken in de BIOS.
Kleine overclock naar 4,5GHz en de voltage verhoogd naar 1.25V en wat dingen disabled.

Deze 'edit' schrijf ik vanuit mijn PC... vooralsnog zonder crash...

[ Voor 101% gewijzigd door remon_v op 13-02-2019 08:10 ]

Pagina: 1