Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patweb78
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-02-2023
Hallo allemaal,

Ik wil video's gaan bewerken met het programma Davinci resolves.
Heb hiervoor speciaal een 2e hands laptop voor aangeschaft.
(uitleg: Heb een oude macbook en wilde wat meer dan Imovie en een nieuwe macbook kost teveel)

Nu heb ik voor mijn videobewerking een 2ehands Medion Erazer X6821 gekocht.
(Intel Core i7-3610QM 2,3 , DDR3 16 gb, GeForce GTX 670M ,SSD 80GB en een HDD van 750 GB)
(pricewatch: Medion Erazer X6821)
Leek mij (ook na wat gegoogle) voldoende voor dit programma.

Davinci start netjes op, speelt netjes de onbewerkte input af maar zodra ik maar over een klein stukje film een tekst zet hapert het filmpje al in het programma.

Nu heb ik volop gegoogeld maar ik kom er niet uit en hoop dat jullie mij tips kunnen geven.
Waar ligt dit aan?

Is het een instelling van het programma?
een instelling van mijn laptop of
ligt het aan de spes van mijn laptop?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:08

Nemesizz

Untouchable

Voor videobewerken is het aan te raden het programma een proxy aan te laten maken.
Dan word er een low-res bestandje aangemaakt van de file die je bewerkt, die behapbaarder is voor je PC.

Tijdens de uiteindelijke render word gewoon de hoge resolutiefile weer gebruikt.

Daarnaast ben ik persoonlijk niet zo'n fan van videobewerken op laptops. De hardware is meestal trager dan desktops (harddisks zijn bijvoorbeeld heel vaak 5400 rpm, CPU's zijn vaak veel lager geklokt, en worden aanzienlijk warmer waardoor bij sommige laptops zelfs thermal throttle optreed).

Maar zou eerst dus opzoek gaan naar een optie voor het aanmaken van een proxyfile, dat helpt bij de meeste video bewerkings programma's. Ik gebruik het betreffende programma niet zelf, maar de meeste programma's hebben wel een optie voor het aanmaken van een proxy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patweb78
Zo top antwoord zeg !
Geen idee hoe, maar daar weet google of youtube wel raad mee.
Bedankt voor de zoek tip, ik ga er mee aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patweb78
Davinci is een drama op mijn zojuist speciaal ervoor aangeschafte laptop.
Vetbalen, zelfs met proxy’s duurt het editten een eeuwigheid.(GPU problemen)

Aan welke specs moet een goede laptop of pc voldoen om Davinci goed te laten draaien en video’s te bewerken?
Hoor het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Patweb78 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 00:58:

Aan welke specs moet een goede laptop of pc voldoen om Davinci goed te laten draaien en video’s te bewerken?
Hoor het graag
Zit je? Want het is niet grappig.

Configuration Guide is een lijvig document waar adviezen worden gegeven die, als ik snel lees, voornamelijk gaan over 4K editing (en hogere resoluties). Tegelijkertijd staan daar dus adviezen in die vrij onbetaalbaar zijn en/of niet overeenkomen met jouw laptop zoals een Threadripper CPU, minstens 32GB RAM, GPU's met minstens 4GB VRAM met OpenCL & CUDA ondersteuning. En de storage-requirements zijn helemaal over the top; meerdere SSD's in een array, snelle fibre-channel storage etc.

Sowieso, maar dat is wat ik elders vind: de system-specs staan gewoon genoemd in de release van Davinci die jij hebt gedownload. En, maar misschien niet in die release-notes, is het niet ongewoon dat je ook je hardware afstemt op de lengte, bitrate, codec en resolutie van zowel je source-files als je "destination" maar die lijk je nog niet genoemd te hebben in dit topic dus dan is er geen peil te trekken "waarom" het hapert. De laatste release-notes die ik kon vinden:
Minimum system requirements for Windows:

Windows 10 Creators Update
16 GB of system memory is recommended and 32 GB is recommended minimum when using Fusion
Blackmagic Design Desktop Video version 10.4.1 or later
NVIDIA/AMD/Intel GPU Driver version – As required by your GPU
RED Rocket-X Driver 2.1.34.0 and Firmware 1.4.22.18 or later
RED Rocket Driver 2.1.23.0 and Firmware 1.1.18.0 or later
Een aantal andere topics op internet waaronder CreativeCow en Reddit laten al snel zien dat de gemiddelde editor (en nog niet eens voor 4K) een machine heeft staan met een i7 CPU die niet ouder is dan ongeveer 3 jaar (de jouwe is 7 ondertussen), 16 tot 32GB RAM, minstens 1 SSD (vaak PCI-E/NVME) en/of een array aan andere disks, vergezeld door een Nvidia GPU zoals een 1050Ti of hoger maar ook Quadro kaarten. Oftewel, ongeveer hetzelfde (maar met iets goedkopere storage) dan de requirements die in de guide staan genoemd.

Al met al een vervelende conclusie: de laptop die jij hebt gekocht lijkt niet eens te voldoen aan de system requirements van Resolve 12 en ik durf zo wel aan te wijzen dat je HDD nutteloos is (5400rpm), je SSD zeeer waarschijnlijk een SATA-150 device is, je GPU geen OpenCL 1.2 ondersteunt en je IGP onvoldoende snel zou zijn om 1080p30 H264 realtime te decoden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patweb78
Zo dan !!! na dat ik even in een hoekje heb zitten huilen 😉 realiseer ik me dat ik aardig uit mijn computer kennis ben 😊
Ik dacht dat een I5 2,3 met een 16 DDR ,een GTX en een SSD wel voldoende zou zijn.
Helaas !
Ik denk er aan om een laptop of misschien zelfs een vaste pc tweedehands te kopen omdat het maar puur hobbymatig is (lees enkele keer)
leuk wat youtube filmpjes maken enz, maar er komt flink meer bij kijken als je iets unieks wil buiten Imovie.
Ik ga nog eens speuren op Marktplaats enz, bedankt voor de uitleg, ik weet een beetje waar ik op moet zoeken.
Deze laptop kan ik "kado" doen aan mijn vrouw dan hou ik die ook tevreden 😉 (lees rustig)
Mocht iemand iets leuks hebben staan, hoor ik het graag 😊

[ Voor 12% gewijzigd door Patweb78 op 12-02-2019 18:01 ]

Pagina: 1