Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Uitbreiden op west of plat?

Pagina: 1
Acties:

• GAEvakYD
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:04
Ik heb op mijn huis nu 18x 295wp panelen liggen op de schuine oost kant van mijn huis. Dat levert leuk wat op, maar nog lang niet genoeg. Ik verwarm mijn huis met een warmtepomp en heb een Elektrische auto waar 64 kWh in gaat als die helemaal leeg gaat. Dat zorgt ervoor dat ik nu dagen heb dat ik soms 70-80 kWh verbruik. Dammmm wat een aantallen. :) :)

Daarom toch maar gaan kijken naar uitbreiding met extra panelen. Vooral zolang btw aftrek nog bestaat en ik nog wat kan salderen. Hopelijk stellen ze dat plan om te stoppen met salderen nog even uit, of komt er een goede alternatieve regeling.

Helaas ligt de Oost kant van het huis al helemaal vol met panelen en de West kant heb ik op een aantal tweetal plaatsen dak doorvoeren zitten van de WTW. Die heb ik bewust naar 1 kant gedaan, zodat ik de west kan niet hoef te tetrissen met zonnepanelen. Maar nu heb ik aan de west kant wel een uitdaging als ik daar extra panelen wil plaatsen.

Ik neig er eigenlijk naar om de panelen op het platte dak aan de achterkant van de woning te gaan leggen op de veranda aan het huis. Dan kan ik daar 10 panelen op Zuid leggen. Achterin de tuin staat ook nog een overkapping op een houten schuur met veranda waar ik er 8 kwijt kan. Dan kan ik er totaal 18 kwijt op puur zuid, maar dat is wel wat meer gedoe volgens mij dan een paar panhaken en aluminum buizen.

Door al die wind van vandaag ben ik vooral bang voor de wind met dit soort dagen. Dan moeten die panelen zo bizar goed verzwaard worden, waardoor ik sterk afvraag of de houten veranda etc dat kan dragen.

Een paar plus / min punten van beide opties op een rij. Ben benieuwd of deze kloppen volgens jullie.

Panelen op West
-kan maar 15 panelen kwijt ipv 18 vanwege de dak doorvoeren van de WTW
-ongeveer 8-10% minder opbrengst, want op west
+bevestigingsysteem goedkoper en makkelijker

Panelen op plat dak op beide houten veranda's
-Gedoe met verzwaren van stellage en onduidelijk of constructie dat kan houden
+kan meer panelen kwijt, zeker 18 maar misschien nog wel meer
+ligging op puur zuid en dus meer opbrengst.

Mogelijk kan ik de duurdere montagekosten van het platte dak voorkomen door zelf de stellages en panelen te plaatsen.Opzicht ben ik best handig en heb zelf een elektra achtergrond. Alleen de kabels door het dak doorvoeren naar binnen en de omvormer etc aan te sluiten laat ik liever aan een installateur over. Als ik voor het schuine dak op West ga, dan moet de installateur alles doen en dat die manuren tikken natuurlijk ook lekker door.

Als paneel zat ik te kijken naar: JA Solar All black 300 Wp die nu verkocht worden voor 139 euro Incl en 115 euro excl btw. Wat voor omvormer raden jullie aan en hebben jullie nog goede tips voor betaalbare bevestiging op platdak?

Suggesties etc zijn welkom.

Verwacht : Kia Niro EV, 1 mei 2019

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22-04 16:53
Als je standaard schuindak rails koopt met mid en eind klemmen monteer als volgt plat op je veranda's:
- leg de rails dan boven op de veranda
- Teken af waar je de gaten wilt hebben
- boor van boven naar beneden door de rails met ijzerboor.
- haal lange RVS schroeven met RVS carrosserie ringen en schroef de rails in de veranda.
- monteer zoals normaal.

Voordelen:
- Je hebt geen Solar Tetris op west
- geen ballast of haken
- zo te lezen heb je kennis genoeg om alles zelf te kunnen verder.

Tips:
- opbrengst is 88% van Zuid.
- Check dat de veranda niet gaat doorbuigen van het extra gewicht.
- Omvormer zou ik tussen 4 en 5 kw pakken. 3 fasen indien de andere omvormer dat ook is, andere fase indien eerste omvormer 1 fase.
- 2* per jaar schoonmaken van panelen is wenselijk.

Succes ermee!

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+1280Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

• GAEvakYD
Dank.

De rails vastmaken / borgen aan de veranda is inderdaad een goede suggestie. Echter ligt er dakbedekking op de bovenkant van de veranda en daar kan ik denk ik maar beter niet zo maar doorheen boren. Of is dat weer te ondervangen door tussen de dakbedekking en de rails iets van een afdichting te doen? Heb je eventueel tips voor een winkel of iets waar je dit het beste kun kopen incl wat basis advies?

Wat voor standaard dak rails adviseer je? Ik kom als leek echt van alles tegen (bijv Flatfix Eco / Fusion), maar sommige vind ik ook nog best prijzig.

GAEvakYD wijzigde deze reactie 09-02-2019 22:24 (9%)

• Lardman
Ik gebruik meestal würth Rail. Komt bij de groothandel vandaan. Op aanvraag verkrijgbaar bij zonnekompas.

Qua dakbedekking is het tricky als je niet bij het hout kunt. EPDM kun je wel doorheen schroeven. Dakbitumen allicht stokschroeven? Meer advies allicht indien meer gegevens beschikbaar. Desnoods combinatie van aluminium en hout. Heb je misschien foto van het dak?

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+1280Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

• GAEvakYD
Lardman schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 23:38:
Ik gebruik meestal würth Rail. Komt bij de groothandel vandaan. Op aanvraag verkrijgbaar bij zonnekompas.

Qua dakbedekking is het tricky als je niet bij het hout kunt. EPDM kun je wel doorheen schroeven. Dakbitumen allicht stokschroeven? Meer advies allicht indien meer gegevens beschikbaar. Desnoods combinatie van aluminium en hout. Heb je misschien foto van het dak?
Ik ben vanmorgen het dak opgeklommen en wat foto's genomen en alle maten opgenomen.

Hierbij een aantal foto's van de situatie. De mogelijkheid tegen het huis aan bestaat uit een viertal delen.
Overview

Plat dak bestaat uit voor en achter. Het deel tegen het huis aan is door de aannemer gerealiseeerd. De Veranda die er tegenaan is gezet is van hout. Het deel tegen het huis is dus het sterkst maar kan ik niet doorgeen schroeven. Het gedeelte van hout is denk ik minder sterk, maar kan ik wel doorheen schroeven.

Ook kun je mooi zien dat de bijkeuken rechts doorloopt en helaas net iets hoger is dan de veranda.

Achter de bijkeuken zit nog een groot plat dak van de berging, maar die is denk ik niet echt rendabel. Die zit op de oost kant en er staat rechts een groot huis naast zoals je kunt zien. Ik gok dat de opbrengst daarvan niet best is.

Aan de andere kant heb ik nog een stukje dak boven de bijkeuken over die op zuid-west ligt. Dat is best een leuk stukje voor twee panelen volgens mij. 3m10 lang en 1m10 breed.

De veranda achter in de tuin ziet er als volgt uit. Ik heb nog wel een afwater issue zie ik daar. :) Dat dak is niet mega stevig denk ik omdat dat gewoon een houten getimmerde veranda is. Ik kan er wel prima over heen lopen trouwens zonder gekraak of iets. 3m08 diep en 7m80 breed, zonder de afgeschuinde hoeken aan de kant.

• Lardman
Dank voor de foto's, ik zie potentie! :)

In het kader special projects datgene wat ik reeds een keer eerder op een andere post heb gedaan vrij aangepast naar hierboven:

Als je standaard schuindak rails koopt met mid en eind klemmen monteer als volgt plat op je veranda's versie 2, zonder doorboren van de daken:

- Neem een fatsoenlijke steenboor en boor een 5 of 6 mm plug midden in een standaard 30 x 30 betontegel.
- stop er een plug in
- herhaal dit net zo vaak als dat je mid en eindklemmen nodig hebt.
- leg de tegels op de veranda met de plug kant naar boven.
- leg de rails dan boven op de stoeptegels op de veranda,
- Teken af waar de gaten gaan komen
- boor van boven naar beneden door de rails met een ijzerboor.
- haal lange RVS schroeven met RVS carrosserie ringen en schroef de rails in de betontegels
- monteer verder zoals normaal.

Zodra je ergens 2 of meer panelen aan elkaar vast hebt liggen geef ik je de uitdaging mee om de panelen in beweging te krijgen. Ervaring leert dat deze manier van bevestigen op een dak zorgt voor een platte schans die je nooit en te never meer in beweging krijgt zonder deze te demonteren.

genoeg mooie plekjes om de panelen te laten. Als je geen zin hebt in solaredge pak je Jinko maxim 290's

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GAEvakYD
Vervolgvraag.

Mijn huidige installatie op Oost is op een 1 fase omvormer aangesloten op een 3x25a huisaansluiting. Ik wil komende tijd gaan uitbreiden met de eerder genoemde 20x325wp. Dan heb ik totaal dus 5310 + 6500 = 11810Wp liggen op het dak.

Ik heb een all-electric huis met warmtepomp en een full EV auto met 64kWh accu, dus die kilowatjes komen wel op. Zou wel jammer zijn als het salderen er inderdaad af gaat.

Ik twijfel nog wel met de oriëntatie van de 20 nieuwe panelen. Ik kan ze puur op zuid leggen, of Oost/West zodat ik een betere dekking door de dag heen heb, maar dan wek je procentueel wel iets minder op. Ander is dat de huidige 18 panelen ook al op oost liggen, als ik dus nog 10 panelen op Oost richt zal ik in de ochtend helemaal een overschot hebben. Beter zou een Zuid en West oriëntatie zijn maar dat legt lijkt mij mega onhandig. De 20 extra op west richten kan ook. In het midden van de dag wekken beide installaties dan nog steeds wel wat leuks op, maar heb ik in de ochtend dekking van het huidige oost dag en in na middag en avond van nieuwe set op het westen.

Wat vinden jullie?

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 20:52
Het kan allemaal, en het maakt ook niet zoveel verschil. Ik weet niet hoeveel en hoe laat je thuis laadt maar als je het voor het opladen van de auto doet heb je denk ik het meest aan oost-west? Of kun je vaak midden overdag laden?
Combinatie van zuid en west lijkt mij ook onhandig.
Zuid 15 graden helling doet ook savonds nog aardig wat.

Ik denk dat ik de richting / het dak zou kiezen dat het goedkoopst is om te leggen. Voor een plat dak vind ik oost-west 15 graden helling het handigst omdat je minder ballast nodig hebt. En het jaarlijkse opbrengst verschil met zuid 15 graden is slechts +/-10%

Vanwege schaduw zou je weer kunnen gaan voor SolarEdge. Er zijn goedkopere oplossingen maar als je er nu ook tevreden mee bent vind ik het geen verkeerde keuze.

De laatste tijd is dit paneel populair:
https://www.winkelman-zon...?display=tiles&sort=price

15xQ Cells 310 Full Black, Solax X1 5.0, Atlantic Explorer 3 270 coil

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True