PSN misbruikt, diverse aankopen gedaan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rexiq
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-05 21:15
Hi Tweakers,

Ik werd vandaag verrast omdat er mailtjes binnen stroomde op mijn mobiel dat PayPal geld aan mijn PSN portemonnee had toegevoegd en mailtjes van Sony met "bedankt voor uw aankoop".

Meteen heb ik mijn laptop opgestart, mijn wachtwoord veranderd en de mailtjes stopte. 2 minuten zat er tussen laatste aankoop mailtje en het wachtwoord wijziging mailtje. Na het opzoeken van de transacties was er 1x gta5, 1x call of duty en 4x 12.000 fifa punten gekocht. Totale waarde 500 euro. Vrienden stuurden een foto dat er gisteravond twee mensen als vriend zijn toegevoegd door mijn account.

Ik contact gegevens zoeken van PlayStation, maar niet bereikbaar in het weekend (wtf). Dus ik contact opnemen met de bank en in ieder geval de aankomende afschrijvingen van PayPal laten blokkeren (betalen maakt je case altijd zwakker toch?) Wachten tot maandag tot ik Sony kan bellen.

Maar nu lees ik dus overal op het internet dat als Sony zijn geld niet krijgt voor gekochte producten, zij je account gijzelen tot het bedrag voldaan is, gehackt of niet. En als je weigert te betalen ze je account niet terug geven en je digitale content kwijt bent.

Iemand ervaring met dergelijke situatie?
Is de aankoop van de spellen en punten terug te draaien?
Wat kan ik nu doen? (Aangifte bij politie voor identiteitsfraude?)
Wat kan Sony zien in het systeem dat mijn case sterker kunnen maken tijdens telefoongesprek maandag(denk aan locatie van aanschaf, IP etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Direct bellen naar PayPal en zeggen dat er ongeautoriseerde toegang is geweest. PlayStation gaat hier niks aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ken de werking van PSN niet maar hoe kan het dat er bestellingen worden gedaan zonder 2e-factor autorisatie? Heb je PSN een volmacht gegeven om, zonder confirmatie, geld af te schrijven van je Paypal-rekening?

Ik bedoel, hoe heeft dit kunnen gebeuren?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rexiq
Wat betreft PayPal: is ook dicht in het weekend. Dus zou ook pas maandag kunnen. Maar als zij de transacties storneren zit je alsnog met het probleem dat Sony mijn account dan blokkeert.

En tja ik had mijn PayPal gelinkt aan mijn account en pas vandaag, toen het problemen opleverde, hoorde ik van een twee stap verificatie. Geval van mosterd na de maaltijd helaas.

Mijn focus ligt nu bij damage control en wil zoveel mogelijk informatie voor het telefoontje maandag

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NVDS
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-09-2020
Ik zou tijdelijk de automatische betaling uitschakelen in PayPal. Log In op je account klik op het tandwiel pictogram om naar instellingen te gaan,betalingen,automatische betalingen, Daar krijg je alle actieve automatische betalingen te zien. Om er een te annuleren klik je deze aan en klik je op annuleren. Wat ik ook aanbeveel is een extra autorisatie door middel van een SMS (beveiligingssleutel): dit doe je ook bij instellingen,veiligheid,beveilingingssleutel. Voer zeker ook volgende stappen uit: https://www.paypal.com/be...n-paypal-rekening-faq1988 Voer volgende stappen ook uit: https://www.playstation.c...ised-account/#compromised

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexiq
NVDS schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 22:01:
Ik zou tijdelijk de automatische betaling uitschakelen in PayPal. Log In op je account klik op het tandwiel pictogram om naar instellingen te gaan,betalingen,automatische betalingen, Daar krijg je alle actieve automatische betalingen te zien. Om er een te annuleren klik je deze aan en klik je op annuleren. Wat ik ook aanbeveel is een extra autorisatie door middel van een SMS (beveiligingssleutel): dit doe je ook bij instellingen,veiligheid,beveilingingssleutel. Voer zeker ook volgende stappen uit: https://www.paypal.com/be...n-paypal-rekening-faq1988 Voer volgende stappen ook uit: https://www.playstation.c...ised-account/#compromised
Goede, had ik ook meteen gedaan dus de PayPal koppeling is al weg dus nieuwe aankopen gaan lastig worden.

Hoe meer ik er over na denk, hoe meer ik het idee krijg dat het wel eens via mijn ingeruilde ps4 console gebeurd zou kunnen zijn. Gamemania had december een inruil actie en daar heb ik gebruik van gemaakt. Ik had mijn ps4 moeten wipen, eens, maar de harde eis van de medewerker was dat ze de playstation wilde testen zoals ie nu was, anders no deal. Daarna werd ik gebeld dat de test niet geslaagd was dus heb ik ter plekke laten zien hoe dat kwam (ze konden geen spel starten, dus ze dachten harde schijf fout. Maar ik draai bijna alles vanaf externe harde schijf). De deal ging toen door en de medewerker zou het later die middag doen. Dus kan dat door het hele gedoe fout gegaan is en vergeten is...

Als de aankopen via browser gedaan zijn is er case voor een hack. Is het via ps4 console gedaan, dan wordt gamemania verhaal geloofwaardiger (zeker aangezien er Nederlandse accounts als vriend zijn toegevoegd en ze nooit in de eerste plaats gebruikersnaam en wachtwoord hebben gewijzigd. Dat schreeuwt amateurs die gebruik maakte van de situatie).

Sony moet toch wel kunnen zien via wat voor platform een aankoop gedaan is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NVDS
Sony kan zien van welke Playstation de aankoop is gedaan. Hoeveel consoles zijn er nog gelinkt aan je PSN account? Ik zou dit ook uitvoeren: https://www.playstation.c...e-a-playstation-4-system/ (hoe een systeem deactiveren waar ik geen toegang meer tot heb). Dat zou nog een probleem kunnen zorgen wanneer ook nog je oude console gelinkt is aan je PSN account, maar als je nog een bewijs kan voorleggen dat je je vorige console aan Gamemania verkocht heb zou Sony je nog kunnen helpen om de aankopen van je vorige verkochte PS4 kwijt te schelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexiq
NVDS schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 23:20:
Sony kan zien van welke Playstation de aankoop is gedaan. Hoeveel consoles zijn er nog gelinkt aan je PSN account? Ik zou dit ook uitvoeren: https://www.playstation.c...e-a-playstation-4-system/ (hoe een systeem deactiveren waar ik geen toegang meer tot heb). Dat zou nog een probleem kunnen zorgen wanneer ook nog je oude console gelinkt is aan je PSN account, maar als je nog een bewijs kan voorleggen dat je je vorige console aan Gamemania verkocht heb zou Sony je nog kunnen helpen om de aankopen van je vorige verkochte PS4 kwijt te schelden.
Heb in ieder geval de gamemania bon nog waarop de verkoop en de serienummer van die PlayStation staat daar op. Nu alleen nog kunnen aantonen dat het inderdaad via een PlayStation met dat serienummer is gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:49

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik neem aan dat je bij PSN ook kan zien welke consoles actief zijn of waar je recent bent ingelogd? Bij XBL kan je dit niet direct, maar via MS account overview kan je precies zien welke apparaten actief zijn geweest met jouw account.

Kan jij het niet zien, moet Sony dit zelf neem ik aan wel zien, heb je in ieder geval de bron de pakken als het inderdaad je oude playstation is. Dan is de vraag hoe Sony/Paypal hier mee omgaan (je hebt immers betalingsysteem gefiateerd tussen die 2), of hoe Gamemania (als het een andere console is) z'n schuld durft te erkennen (natuurlijk wordt het een jouw woord tegen die van hun).

2FA bij paypal gaat niet werken als je een betalingsovereenkomst hebt aangemaakt, de 2FA zit op de overeenkomst, maar niet meer op de betalingen die je daarna allemaal kan gaan doen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beezjeh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-05 03:36
Wat een pannekoeken bij Gamemania wauw. Ik had mijn console gewoon thuis een reset gegeven in plaats van hun dit te laten doen.
Volgens mij stond er ook nergens dat de console zonder reset ingeleverd moest worden.
Maar dit is allemaal achteraf natuurlijk en ik denk eerder dat degene met de oude console zich zorgen moet gaan maken nu gezien een blokkade van zijn account/console nu haast zeker wel gaan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Is je paypal gekoppeld aan een creditcard?

Die emails kunnen spam zijn geweest en jij hebt ze dus geopend, kan er dan geen malware worden geinstalleerd? Ik krijg dagelijks emails dat ik via apple itunes iets zou hebben gekocht, ik open die troep niet en reageer ook niet. Op mn paypal wordt er niets afgeschreven ook.

Paypal kan je wel blokkeren, daar heb je playstation/sony niet voor nodig. Je hebt het over de bank? Dan is er wel een nummer om te blokkeren en moet je zeker doen. Binnen Paypal kan je ook je bankrekening loskoppelen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:19

Yucon

*broem*

enigszins offtopic, maar het maakt me wel nieuwsgierig. Als een PS of willekeurig welk device ook terug naar de fabrieksinstellingen gezet is kun je toch nog steeds laten zien dat het ding technisch helemaal in orde is?

ik heb zelf geen playstation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rexiq
LucyLG schreef op zondag 10 februari 2019 @ 04:15:
Is je paypal gekoppeld aan een creditcard?

Die emails kunnen spam zijn geweest en jij hebt ze dus geopend, kan er dan geen malware worden geinstalleerd? Ik krijg dagelijks emails dat ik via apple itunes iets zou hebben gekocht, ik open die troep niet en reageer ook niet. Op mn paypal wordt er niets afgeschreven ook.

Paypal kan je wel blokkeren, daar heb je playstation/sony niet voor nodig. Je hebt het over de bank? Dan is er wel een nummer om te blokkeren en moet je zeker doen. Binnen Paypal kan je ook je bankrekening loskoppelen trouwens.
Paypal heb ik gekoppeld aan een automatisch incasso van mijn bankrekening. Helaas was het geen spam want ze stonden als transacties in mijn PSN account en PayPal account. Omdat PayPal in weekend niet te bereiken is, heb ik mijn bank als inkomende transacties van de PayPal rekening laten blokkeren.
enigszins offtopic, maar het maakt me wel nieuwsgierig. Als een PS of willekeurig welk device ook terug naar de fabrieksinstellingen gezet is kun je toch nog steeds laten zien dat het ding technisch helemaal in orde is?
Dat klopt, maar in de test zit een check dat een spel opstart dus ik denk dat de desbetreffende medewerker dat per se wilde doen met de huidige spellen. Ik ging er dan ook vanuit dat ze na de deal hem zouden wipen.
Nogmaals ik weet niet zeker of dat wel of niet gebeurd is bij de gamemania, maar het is een goed vermoeden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:45

Rmg

Yucon schreef op zondag 10 februari 2019 @ 09:02:

ik heb zelf geen playstation
Er moet een actief account zijn op de playstation anders kan je geen spellen installeren of starten.

En ze hebben bij gamemania (raar genoeg) geen standaard accounts en aanmaken schijnt ook nog al een ding te zijn. Hebben ze toestemming nodig van managers die er nooit zijn ofzo.

Ik heb mijn xbox daar laten aansluiten, ze hebben hem getest waar ik bij was en heb zelfde factor reset gedaan. Dat ging gelukkig wel goed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ik zou Gamemania ook maar vast een mailtje sturen om ze te laten weten dat je hen aansprakelijk stelt voor alle schade die niet door Sony vergoed wordt.
Jij verkoopt hen een console, waarvan zij aangeven dat ze die zullen wipen. Als ze dat vervolgens niet doen waardoor jij schade lijdt, zullen zij daarvoor op moeten draaien.

hoewel er natuurlijk een behoorlijke discussie zal komen over het feit dat jij geen 2FA aan had staan. Maar feitelijk is dat irrelevant: al had je je Kerstboom nog staan: Gamemania hoort zich aan de afspraken te houden waardoor deze schade niet kan ontstaan.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rexiq
Pietervs schreef op zondag 10 februari 2019 @ 09:40:
Ik zou Gamemania ook maar vast een mailtje sturen om ze te laten weten dat je hen aansprakelijk stelt voor alle schade die niet door Sony vergoed wordt.
Jij verkoopt hen een console, waarvan zij aangeven dat ze die zullen wipen. Als ze dat vervolgens niet doen waardoor jij schade lijdt, zullen zij daarvoor op moeten draaien.

hoewel er natuurlijk een behoorlijke discussie zal komen over het feit dat jij geen 2FA aan had staan. Maar feitelijk is dat irrelevant: al had je je Kerstboom nog staan: Gamemania hoort zich aan de afspraken te houden waardoor deze schade niet kan ontstaan.
Dat zou inderdaad de volgende stap zijn, maar ik moet eerst wat bewijs vinden dat mijn vermoeden over de gamemania klopt.

Inmiddels uitgevonden dat mijn PSN account niet te koop staat aangeboden en dat het gekoppelde emailadres niet in combinatie met het PSN wachtwoord gebreached is terug te vinden (haveibeenpwned.com / scatteredsecrets.com)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Laatst online: 17:48
Ik heb naar aanleiding van dit topic mijn paypal rekening opgezegd.
Tikkie doe ik ook niet meer en ik ga terug naar de basis.
Alleen een bankrekening en betalen met ideal.
O ja, mijn creditcard gaat er ook uit.

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:45

Rmg

DeeeJeee schreef op zondag 10 februari 2019 @ 09:48:
Slim, je credit card is de enige met aankoopverzekering, waar zou je die nou ooit voor nodig kunnen hebben :+ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-05 14:27

Eren

Boss of this gym

DeeeJeee schreef op zondag 10 februari 2019 @ 09:48:
Ik snap niet waarom je het zou opzeggen als je gewoon twee stappen verificatie kan aanzetten. En je kan gewoon bij Paypal melden als ongeautoriseerd betaling en tada je hebt je geld weer terug. Als je zelfde wachtwoorden overall gebruikt en twee stappen verificatie niet aanzet krijg je dit 8)7 .

4HEad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dus je hebt een spelletjes computer via je PayPall ongelimiteerd toegang gegeven tot je banksaldo.

Daar ging het al mis. Het ging helemaal mis, toen je die spelletjes computer met toegang verkocht aan.... Iemand die hem zo snel mogelijk weer aan een ander wil verkopen, zonder je druk te maken over de indirecte koppeling met je banksaldo.

Ik zeg niet dat niemand kan incasseren van mijn bankrekening, maar er is geen apparaat wat "carte blanche" heeft zonder daarvoor te moeten authenticeren.

Ik vraag me af hoe dit gaat aflopen. Als je je pinpas en code aan een ander geeft, is dat een zaak tussen jou en die ander. De bank gaat zich daar echt niet mee bemoeien. Ik zou morgen de spelletjes verkoper maar eens bellen met je verhaal. Maar met een beetje pech weet die niet eens aan wie hij je "pinpas + code" verkocht heeft. En als hij het al weet, mag hij de gegevens eigenlijk niet eens delen met jou.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 10-02-2019 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexiq
Anoniem: 39993 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 10:30:
Dus je hebt een spelletjes computer via je PayPall ongelimiteerd toegang gegeven tot je banksaldo.

Daar ging het al mis. Het ging helemaal mis, toen je die spelletjes computer met toegang verkocht aan.... Iemand die hem zo snel mogelijk weer aan een ander wil verkopen, zonder je druk te maken over de indirecte koppeling met je banksaldo.

Ik zeg niet dat niemand kan incasseren van mijn bankrekening, maar er is geen apparaat wat "carte blanche" heeft zonder daarvoor te moeten authenticeren.
In een zwart-wit wereld heb je gelijk. Maar vergeet niet de factoren dat die ongelimiteerde toegang achter een account met wachtwoord zit (dus normaal even toegankelijk moet zijn als mijn.ing.nl) en de verplichting van de wederverkoper om de spelcomputer leeg door te verkopen.

In hindsight is het makkelijk handelen en weet je waar je niet je vertrouwen moet leggen (directe betalingsmethode en/of verkoper), maar dat maakt hindsight ook meteen zo pijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
dit is een van de reden dat ik tegoed kaarten koop :) nooit geen gezeur

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-05 16:41
Rmg schreef op zondag 10 februari 2019 @ 09:36:
[...]

Er moet een actief account zijn op de playstation anders kan je geen spellen installeren of starten.
Dit is niet correct.
Er moet een actieve gebruiker zijn (geen internet nodig, geen wachtwoorden)
Dit doet de playstation automatisch.

Dus het hele verhaal dat de playstation niet reset mag worden is wel bogus, ze hebben het maar te nemen.
Uit fatsoen kun je de ps4 een reset geven en een gebruiker aanmaken zodat zij meteen een game kunnen spelen, maar buiten dat hoeft de gm vrij weinig te doen om een reset ps4 aan de praat te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Rexiq schreef op zondag 10 februari 2019 @ 10:38:
[...]

In een zwart-wit wereld heb je gelijk. Maar vergeet niet de factoren dat die ongelimiteerde toegang achter een account met wachtwoord zit (dus normaal even toegankelijk moet zijn als mijn.ing.nl) en de verplichting van de wederverkoper om de spelcomputer leeg door te verkopen.

In hindsight is het makkelijk handelen en weet je waar je niet je vertrouwen moet leggen (directe betalingsmethode en/of verkoper), maar dat maakt hindsight ook meteen zo pijnlijk.
Ik heb meer het gevoel dat de nieuwe eigenaar met open mond gewoon zonder wachtwoord in het Sony account kon, vrienden kon toevoegen en "gratis" kon shoppen. Dat kan zomaar een puistige puber zijn, die van al zijn spaargeld een tweedehands spelletjes computer heeft gekocht bij de GameMania en die op dat moment de gevolgen niet helemaal overzag.

Ik maak me dus druk om de verplichting tot het "leeg" verkopen door GameMania. Zijn daar duidelijk afspraken over vastgelegd? Waarom zou GameMania deze plicht hebben en TS niet?

Heel vervelend voor de TS, maar dit kan zomaar eens een vervelend strafrechtelijk verhaal worden. Alleen al om achter de identiteit van de huidige eigenaar te komen, zal waarschijnlijk al aangifte gedaan moeten worden. Geef de GameMania vooral een kans, maar reken nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:41
Anoniem: 39993 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 10:49:
[...]

Ik heb meer het gevoel dat de nieuwe eigenaar met open mond gewoon zonder wachtwoord in het Sony account kon, vrienden kon toevoegen en "gratis" kon shoppen. Dat kan zomaar een puistige puber zijn, die van al zijn spaargeld een tweedehands spelletjes computer heeft gekocht bij de GameMania en die op dat moment de gevolgen niet helemaal overzag.

Ik maak me dus druk om de verplichting tot het "leeg" verkopen door GameMania. Zijn daar duidelijk afspraken over vastgelegd? Waarom zou GameMania deze plicht hebben en TS niet?

Heel vervelend voor de TS, maar dit kan zomaar eens een vervelend strafrechtelijk verhaal worden. Alleen al om achter de identiteit van de huidige eigenaar te komen, zal waarschijnlijk al aangifte gedaan moeten worden. Geef de GameMania vooral een kans, maar reken nergens op.
Je kan prima schade verhalen op de gene die het veroorzaakt heeft. Ook als je eerst zelf al heb betaalt. En TS wou het wel gewiped inleveren. Maar dit zou GM doen omdat ze de werking wouden vaststellen(hebben ze geen bedrijfs PSN account). En GM heeft dit mogelijk niet gedaan. En zijn zij nalatig geweest. En kan je vervolg schade op hun verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:58
Rexiq schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 20:02:
Wat betreft PayPal: is ook dicht in het weekend. Dus zou ook pas maandag kunnen. Maar als zij de transacties storneren zit je alsnog met het probleem dat Sony mijn account dan blokkeert.

En tja ik had mijn PayPal gelinkt aan mijn account en pas vandaag, toen het problemen opleverde, hoorde ik van een twee stap verificatie. Geval van mosterd na de maaltijd helaas.

Mijn focus ligt nu bij damage control en wil zoveel mogelijk informatie voor het telefoontje maandag
NEE! je kan nu toch al gewoon melden dat er misbruik is geweest bij alle aankopen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-05 11:01
Onderaan de 'aankoop' email die je van Sony ontvangt staat:

Op het moment van aankoop heb je ons gevraagd je per direct toegang tot je aankoop te geven, met dien verstande dat je een 'afkoelperiode' van 14 dagen vanaf de aankoopdatum hebt, waarin je je aankoop kunt annuleren en een terugbetaling kunt aanvragen, maar:

(i) Voor digitale content (zoals games) geldt dat als je begint met het downloaden of streamen van de inhoud, je dit recht op annulering verliest. Houd er rekening mee dat het downloaden mogelijk automatisch gebeurt (bijvoorbeeld voor in-game aankopen of als je de functie [Automatisch downloaden] in je accountinstellingen hebt ingeschakeld).

Zorg er dus voor dat jij iig op je nieuwe ps4 niet de aankopen download, dat maakt je verweer miz een stuk sterker. Ze zullen zeker kunnen zien vanaf welk ip de aankopen zijn gedaan en wellicht ook dat je inmiddels op je nieuwe ps4 aankopen hebt gedaan vanaf je normale ip, dan zouden de aankopen vanaf een vreemd ip er duidelijk tussenuit moeten springen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:09
De incasso's direct blokkeren en accounts opzeggen van Paypal etc is mogelijk niet de meest handige actie. Het gaat waarschijnlijk voor flink wat ruis zorgen in de afhandeling.

Er zijn diverse uitkomsten:
• topicstarter betaalt (of krijgt incasso van Sony of Paypal achter zich aan en/of verliest het PSN account)
• Sony restitueert (is juridisch best veel voor te zeggen, maar zal zich verschuilen achter voorwaarden met heel misschien wat coulance)
• Gamemania vergoedt (een deel van) de schade (haha, een retailer in NL doet dat alleen als ze juridisch of via media aandacht gedwongen worden)
• de fraudeur betaalt. Dit is op zich niet zo'n gekke optie. Vooralsnog is het zaak zoveel mogelijk informatie te verzamelen: apparaatgegevens, IP-addressen, etc. van Sony, toegevoegde PSN vriendnamen om die later te contacteren voor de identiteit van de fraudeur, verkoopinformatie van Gamemania aan wie de console is verkocht (indien beschikbaar). Om meewerking te bewerkstelligen kan aangifte handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:22
Sony heeft natuurlijk ook de mogelijkheid om alles terug te draaien.
Het is tenslotte digitaal en dan valt vrijwel alles, zelfs na levering terug te draaien.
Ook als iemand anders jouw account heeft gebruikt om digitale goederen aan zichzelf te schenken zullen deze worden afgepakt.

Voor in de toekomst zorg ervoor dat je niet automatisch je Paypal / CC aan wat voor account dan ook gekoppeld hebt.
Pas als je iets wilt kopen voeg je deze toe en daarna haal je deze er weer af.
Kost je een klein beetje extra moeite, kan je een heleboel ellende schelen.

Daarnaast door een automatische incasso van Paypal te blokkeren wordt je geen " goede vrienden " met Paypal.
Sowieso zullen ze indien je er saldo op hebt dit inhouden maar ze kunnen ook gelijk je account permanent blokkeren.
Je had beter zolang je die €500 tijdelijk kunt missen hem niet kunnen blokkeren en het dan eerst met Paypal/Sony uit kunnen zoeken.
Indien zij niet mee willen werken kun je alsnog de incasso storneren, hier heb je nml 56 dagen de tijd voor.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:44
Ik heb dezelfde ervaring gehad met een blizzard account, destijds met de Real money auction house in Diablo, waar ook mijn paypal aan gekoppeld was.

Gevolg geen toegang meer tot dat blizzard account en een hoop gezeik bij paypall. Geld wel terug gekregen via de bank, dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:26
Nav dit topic maandag maar eens naar paypal bellen. Wilde inloggen om mfa aan te zetten (gebruik paypal zelden), maar nu willen VOOR ik kan inloggen MFA op basis van mijn telefoonnummer doen, alleen jammer dat het tel nr dat daar geregistreerd is niet meer van mij is.

Succes met de afhandeling van je probleem, ik weet dat dit soms heel moeizaam gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 337891

Ik zou nog eens nadenken of je de incasso van PayPal wel wil blokkeren. Zonder toegang tot je Playstation account gaat verdere info verzamelen best lastig. Storneren van een incasso kan ook achteraf. Opties open houden is misschien handiger.

Verder zou ik iedereen in dit topic aanmoedigen om vingerwijzen achterwege te laten. Als iemand weet wat wel en niet handig geweest is, is het de topicstarter. Hij vraagt hulp bij oplossen/damage limitation, niet advies wat hij in het verleden beter had kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:49

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

JohanNL schreef op zondag 10 februari 2019 @ 13:54:
Sony heeft natuurlijk ook de mogelijkheid om alles terug te draaien.
Het is tenslotte digitaal en dan valt vrijwel alles, zelfs na levering terug te draaien.
Ook als iemand anders jouw account heeft gebruikt om digitale goederen aan zichzelf te schenken zullen deze worden afgepakt.
En die coins zijn omgezet in kaarten, zijn verhandeld in FUT, zullen we EA er ook maar bij halen om dat allemaal terug te draaien?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basje050
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:58
Misschien heb je hier iets aan, de Engelse PayPal klantenservice is op zondag wél geopend: https://www.paypal.com/uk/smarthelp/contact-us
Heb ook een keer PayPal nodig gehad in het weekend..

De automatische incasso van PayPal overigens NIET blokkeren. Wanneer je dit wel doet dan zal jouw PayPal saldo (als het saldo nu 0 is bijv.) negatief worden. Wanneer je dit negatieve saldo niet betaalt krijg je na een periode een incassobureau achter je aan. Daar heb je nu helemaal NIKS aan, storneren kan later ook nog. Je kunt beter de situatie met PayPal bespreken.

[ Voor 49% gewijzigd door basje050 op 10-02-2019 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
SinergyX schreef op zondag 10 februari 2019 @ 15:22:
[...]

En die coins zijn omgezet in kaarten, zijn verhandeld in FUT, zullen we EA er ook maar bij halen om dat allemaal terug te draaien?
Het zou best kunnen dat EA zijn geld niet krijgt, ligt eraan wat voor afspraken Sony met haar partners heeft.
Aangezien TS de automatische incasso van Paypal heeft geblokkeerd krijgt Sony het geld voor de aankopen ook niet, waarop zij waarschijnlijk TS's account gaan blokkeren.
Als het goed is worden alle goederen die '' TS heeft gekocht '' in de Paypal transactie dan ook zoveel mogelijk geblokkeerd en/of teruggedraaid.
Anders zou je gewoon een nieuw account kunnen aanmaken, daar gestolen creditcards / paypal accounts kunnen aanhangen en digitale content naar een eigen account giften zonder daar enige consequenties van te hebben.
Lijkt me dat Sony niet zo dom is en hier gewoon gepaste actie tegen neemt. ( en als EA geen geld krijgt ook )

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rexiq
Dank voor alle reacties! Ik zal even kort samenvattend antwoorden:
De reden dat ik alle transacties richting mijn bank geblokkeerd heb is dat ik meen te begrijpen van alle oplichtingszaken dat je NOOIT moet betalen. Dat maakt je zaak zoveel ingewikkelder want je neemt dan ook echt de diensten af. Daarom ga ik morgen eerst Paypal bellen en de zaak bevriezen en uitleggen waarom ik de transactie geblokkeerd heb.

En ook even een update na een halve middag bij de gamemania vertoeft te hebben:

De medewerker nam mijn klacht erg serieus en zelfs de eigenaar is op zijn vrije dag gekomen om het uit te zoeken omdat ze een dergelijke zaak nog nooit hebben gehad (hulde aan de medewerkers). Na lang zoeken en vele manieren blijkt dus dat mijn oude Playstation uitgerekend afgelopen vrijdag is verkocht. Bon met mijn serienummer stond in het systeem. Nu zegt dat nog niets, maar waar rook is, is vuur. Vrijdag mijn oude PS4 gekocht, savonds voor het eerst mensen toegevoegd als vriend en zaterdagochtend aankopen gedaan.

Het mooiste (en gelukkigste) is nog: de aankoop is niet anoniem gedaan, maar via een klantenpas. De gamemania heeft dus de gegevens van de eigenaar.

Als ik morgen bevestiging van Sony kan krijgen dat de aankopen via een Playstation met mijn oude serienummer zijn gedaan heb ik helemaal een harde zaak.

[ Voor 7% gewijzigd door Rexiq op 10-02-2019 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Heb je rechtsbijstand? Grote kans dat die er niets mee doen. Maar wil schadeloos stellen. En dan ben jij in ieder geval van het probleem af. en wil je nog wat bij verdienen kan je hem later als nog voor de rechter slepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online

Mrjraider

Na aanleiding van dit topic heb ik mijn betaalmogelijkheid binnen de PlayStation Store verwijderd. Moet er niet aan denken dat dit ooit gebeurd :N

Ben benieuwd, ga je of gaat men nog verhaal halen bij de nieuwe eigenaar want, hoewel je geen harde bewijzen hebt, is dit een kwestie van 1 plus 1 is 2..

OFFLINE enkele berichten geedit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007

MsG

Forumzwerver

Misschien dat je er civielrechtelijk nog wat mee kan, of inderdaad via je rechtsbijstand, maar vraag me af of Sony akkoord gaat met dat het hun probleem is, dat de aankoop middels een niet-gewiste console is gedaan. Uiteindelijk ben je zelf in gebreke dat niet goed te wissen, maar wie weet is GameMania wel welwillend. Zou inderdaad niet als eerste de betaling hebben teruggetrokken, ook is er van oplichting geen sprake, iemand heeft gewoonweg jouw (nog ingestelde) gegevens gebruikt om iets te kopen. Dat is niet prima, maar niet opeens oplichting.

Er zijn al diverse partijen Sony, EA, die waarde hebben geleverd, ik betwijfel of die partijen dat zonder slag of stoot ongedaan gaan maken, áls ze dat al zomaar kunnen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 13:17
Had het zelfde probleem en ze hadden alleen geld geupload naar mijn account (was gelukkig op tijd) was maar 20 euro

Maar goed sony gebeld en goed geholpen toen en met de gegevens van al mijn devices kont het bedrag terug geboekt worden naar mijn CC.

Maar je moet bellen met ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVDS
Het is de allerbeste stap om onmiddellijk automatische betalingen te stoppen of te melden dat je kredietkaart of bankkaart onrechtmatig gebruikt is wanneer er ongeautoriseerde betalingen zijn gebeurd en dit ook te melden. Ook om onmiddellijk de wachtwoorden te wijzigen. Doe je dat niet dan ben je zelf nalatig volgens de bank/kredietkaartmaatschappij,.. Dat is ook een verplichting dat je hebt. Dat is hier in België het geval, ik vermoed dat dit hetzelfde is in Nederland. Hopelijk raak je eruit morgen met Sony. Bedankt om een update te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Laatst online: 25-07-2024
Rexiq schreef op zondag 10 februari 2019 @ 09:11:
[...]

Paypal heb ik gekoppeld aan een automatisch incasso van mijn bankrekening. Helaas was het geen spam want ze stonden als transacties in mijn PSN account en PayPal account. Omdat PayPal in weekend niet te bereiken is, heb ik mijn bank als inkomende transacties van de PayPal rekening laten blokkeren.

[...]
n
Maak bijv een nieuwe Paypal account aan en betaal Sony daarmee. Of betaal ze direct zelf. Meld het misbruik ook direct bij Paypal en blokkeer je oude Paypal ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sylvester79
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-05 21:01
Rexiq schreef op zondag 10 februari 2019 @ 16:20:
De reden dat ik alle transacties richting mijn bank geblokkeerd heb is dat ik meen te begrijpen van alle oplichtingszaken dat je NOOIT moet betalen. Dat maakt je zaak zoveel ingewikkelder want je neemt dan ook echt de diensten af. Daarom ga ik morgen eerst Paypal bellen en de zaak bevriezen en uitleggen waarom ik de transactie geblokkeerd heb.
Paypal heeft met jouw een overeenkomst om geld van jouw bankrekening te halen, wanneer jij eenzijdig bij je bank de overeenkomst beëindigd kan Paypal niet incasseren en zullen ze je ingebreke stellen en het geld invorderen. Direct blokkeren is niet verstandig en zinloos omdat Paypal enkel de verwerker is van de betaling.

Je moet zijn bij de opdrachtgever en dat is PSN, echter is het zeer aannemelijk dat het komt vanaf je oude PSN die jouw inloggegevens nog bevat. Dit is vergelijkbaar met je bankpas uitlenen met je pincode erbij geschreven. In dit geval zal de bank ook niets vergoeden.

Hoop voor je dat PSN iets ermee wilt doen, maar zie het somber voor je in. Vermoedelijk zal je aangifte moeten doen bij de politie en via die weg je geld moeten halen bij degene die je PSN account heeft gebruikt.

Raadt je vooral om in dit geval wel te betalen aan Paypal en niet te wachten tot het bij de rechtbank komt, dat gaat dan veel geld kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rexiq
Dank voor de adviezen. Nummer 1 op de to do list morgen wordt om direct om 8 uur PayPal te bellen en het probleem te bespreken om geen issues aan die kant te veroorzaken. Daarna Sony bellen zodra ze open gaan uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Rukapul schreef op zondag 10 februari 2019 @ 13:53:
• de fraudeur betaalt. Dit is op zich niet zo'n gekke optie. Vooralsnog is het zaak zoveel mogelijk informatie te verzamelen: apparaatgegevens, IP-addressen, etc. van Sony, toegevoegde PSN vriendnamen om die later te contacteren voor de identiteit van de fraudeur, verkoopinformatie van Gamemania aan wie de console is verkocht (indien beschikbaar). Om meewerking te bewerkstelligen kan aangifte handig zijn.
Het lijkt me toch dat de Gamemania niet zomaar even persoonsgegevens gaat overhandigen aan wie dan ook, dan breken ze zelf de privacyregels.
Zelfde voor Sony, die zal wel cruciale gegevens hebben maar die gaan dat ook niet even overhandigen aan TS.
Aangifte is wel handig want de politie kan al deze gegevens wel opvragen, echter is de kans dat hier iets mee gaat gebeuren wel zo ontzetten klein, die zullen dit ook heel snel afwuiven als civiele zaak.
De aangifte is dan puur om serieus over te komen naar Paypal / Sony, de fraudeur gaat waarschijnlijk gewoon vrijuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Eagle
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Heb hier een aantal jaar geleden hetzelfde meegemaakt, maar dan niet via een oude console.

Kreeg ineens notificatie dat €150 was uitgegeven aan Fifa punten (via PayPal). Het spel zelf had ik niet en de Playstation was al maanden niet aan geweest. Ik vond dit best raar, alles had 2 FA (PS, Gmail, PayPal). Echter had PayPal schijnbaar goedkeuring gekregen om afschriften te doen, gezien ik in het verleden een maand PS+ had gekocht via PayPal...

Zelfde avond Sony gebeld, moest het serienummer van mijn PS4 doorgeven en hun zouden onderzoek gaan starten. Ook ik kreeg te horen dat ik geen case moest starten via PayPal, dan zou mijn account geblokkeerd worden. Nu zal mij dit een worst zijn, dus na het telefoongesprek bij PayPal een claim ingediend. Dag later geld terug gehad.

Op de vragen die ik heb gesteld hoe dit kan gebeuren terwijl 2FA actief was heb ik nooit antwoord gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:43

Blokker_1999

Full steam ahead

2FA op PayPal werkt alleen bij I dividuele betalingen. Als jij een dienst toestemming geeft tot het automatisch innen via PP dan zal je daar geen melding van krijgen. En diensten zijn zeer snel om die toestemming te vragen.

En onderschat de kracht van social engineering niet. Helpdesk medewerkers zijn ook maar mensen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iStijn
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-04 01:19

iStijn

Tech-fanaat

Geen idee of het al gezegd is hier, maar zorg als je met Sony belt dat je al je gegevens van je account bij de hand hebt.

Ze gaan sowieso checken of jij echt jij bent zeg maar.

Het gaat allemaal wat vlotter als je het bij de hand hebt, in die zin bedoel ik het, gewoon een tip. :P

[ Voor 23% gewijzigd door iStijn op 11-02-2019 07:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:09
JohanNL schreef op maandag 11 februari 2019 @ 02:10:
[...]

Het lijkt me toch dat de Gamemania niet zomaar even persoonsgegevens gaat overhandigen aan wie dan ook, dan breken ze zelf de privacyregels.
Zelfde voor Sony, die zal wel cruciale gegevens hebben maar die gaan dat ook niet even overhandigen aan TS.
Aangifte is wel handig want de politie kan al deze gegevens wel opvragen, echter is de kans dat hier iets mee gaat gebeuren wel zo ontzetten klein, die zullen dit ook heel snel afwuiven als civiele zaak.
De aangifte is dan puur om serieus over te komen naar Paypal / Sony, de fraudeur gaat waarschijnlijk gewoon vrijuit.
De wet steekt veel genuanceerder in elkaar. De privacywetgeving is geen absoluut recht. Al sinds de Hoge Raad in Lycos vs Plessers is het een gegeven dat een dienstaanbieder uit eigen beweging NAW gegevens af moet geven bij een evident onrechtmatige daad.

Aan de bijbehorende voorwaarden* van die en latere uitspraken kan hier voldaan worden met een aantal stappen waaronder 'verklaring 2e hands verkoop Gamemania' + 'verklaring Sony dat er vanaf het verkochte apparaat is gekocht' (+optioneel aangifte).

De andere voorwaarden zoals het niet hebben van een alternatief kan ook wel aan worden voldaan.

Een tussenstap is dat via Gamemania met de partij gecommuniceerd wordt om de schade te vorderen danwel zich bekend te maken.

zie ook https://www.iusmentis.com...identificeren-gebruikers/

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 11-02-2019 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Uiteindelijk zal Sony je oude ps4 bannen. Die nieuwe eigenaar staat dan wel met een nutteloze ps4 die niet meer online kan.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickstrein3737
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-10-2024
New Yorker schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 02:08:
Uiteindelijk zal Sony je oude ps4 bannen. Die nieuwe eigenaar staat dan wel met een nutteloze ps4 die niet meer online kan.
Vind ik dan eerlijk gezegd wel verdiend. Aangezien ik mij niet kan voorstellen dat je dit perrongelijk doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
@Rexiq en hoe staat het voor met Sony/PayPal/GameMania? Ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rexiq
loki504 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:24:
@Rexiq en hoe staat het voor met Sony/PayPal/GameMania? Ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren.
Paypal heeft het geld teruggevorderd van Sony, dus mijn account bij Sony is momenteel geblokkeerd voor een openstaande schuld. Maar in ieder geval is het traject met Paypal nu afgerond, scheelt weer een betrokken partij :).
Zonder verder te veel in details te treden heeft Sony kunnen zien dat de aankopen via mijn oude serienummer gedaan zijn en op verzoek ook per mail bevestigd aan mij. Ik heb mijn verkoopbon van Gamemania gestuurd naar Sony en ben nu in afwachting van het oordeel van de financiële afdeling van Sony of ik vrijgesproken kan worden van de gemaakte schulden.

Zaak is dus nog niet gesloten, maar zit in ieder geval schot in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Rexiq schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:39:
[...]

Paypal heeft het geld teruggevorderd van Sony, dus mijn account bij Sony is momenteel geblokkeerd voor een openstaande schuld. Maar in ieder geval is het traject met Paypal nu afgerond, scheelt weer een betrokken partij :).
Zonder verder te veel in details te treden heeft Sony kunnen zien dat de aankopen via mijn oude serienummer gedaan zijn en op verzoek ook per mail bevestigd aan mij. Ik heb mijn verkoopbon van Gamemania gestuurd naar Sony en ben nu in afwachting van het oordeel van de financiële afdeling van Sony of ik vrijgesproken kan worden van de gemaakte schulden.

Mocht Sony je claim afwijzen. Kan je natuurlijk altijd nog naar een rechter stappen om de 500 gemaakte euros terug te vorderen bij GameMania dan wel de huidige bezitter van je oude ps4. Maar hopen dat Sony het goed keurt. Dan ben je van al het gezeur af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:30
@loki504 Waarom daar nogmaals de 500 euro terugvorderen? TS is nu toch schadeloos gesteld? Alleen de account dient nog even in originele staat hersteld te worden door Sony.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Napsju schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 17:21:
@loki504 Waarom daar nogmaals de 500 euro terugvorderen? TS is nu toch schadeloos gesteld? Alleen de account dient nog even in originele staat hersteld te worden door Sony.
Als Sony dat doet ja(zoals ik al zij). Anders is hij niet schadeloos gestelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-05 11:01
Rexiq schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:39:
[...]

Misschien kun je dit in je topic op butgetgaming ook even updaten. Verder horen we maar wat graag gedetailleerd hoe het/de verloop/afloop is, zeker gezien alle reacties hier en op dat ander forum..

Daarnaast mag je van ons ook best wel in details treden hoor. Het kan voor de toekomst alleen maar bijdragen voor andere gebruikers. Dus ik zou zeggen, doe je jezelf er vooral niet te gemakkelijk vanaf en kom aub regelmatig maar op met die updates, en dan liefst tot in detail..... :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rexiq
xinix03 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 19:44:
[...]

Misschien kun je dit in je topic op butgetgaming ook even updaten. Verder horen we maar wat graag gedetailleerd hoe het/de verloop/afloop is, zeker gezien alle reacties hier en op dat ander forum..

Daarnaast mag je van ons ook best wel in details treden hoor. Het kan voor de toekomst alleen maar bijdragen voor andere gebruikers. Dus ik zou zeggen, doe je jezelf er vooral niet te gemakkelijk vanaf en kom aub regelmatig maar op met die updates, en dan liefst tot in detail..... :*)
Gedaan! ;) Ik zal wat meer details vertellen over de reacties van verschillende partijen als de zaak afgedaan is. Wil geen voorbarige conclusies trekken over betrokken partijen voordat het duidelijk is wat de uiteindelijk oplossing gaat zijn.

• Rexiq
Eindelijk reactie van Playstation, maar niet waar ik op gehoopt had.
Mijn account blijft geblokkeerd en wordt niet hersteld tenzij er voor 500 euro aan PSN kaarten gekocht wordt en betaald. Zij achten mij verantwoordelijk voor de aankopen ook al kan ik duidelijk aantonen dat ik allang niet meer eigenaar was van de playstation en er een tussenhandelaar is geweest.

Dit wordt uiteindelijk dus toch een zaak dat via justitie moet gaan...

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:57
Helaas heb ik in het verleden ook een hack gehad, waarbij voor dik 250 euro aan spellen is gekocht. Mijn ervaring met Playstation dat ze dan ook totaal niet bereidwillig zijn om te zoeken naar een oplossing. Ze trekken hun handen er volledig vanaf, ondanks dat ik vindt dat de beveiliging nog wel eens wat te wensen overlaat en dit mijn inziens een tweetrapsauthentificatie zou moeten zijn. Een extra code via SMS o.i.d..

Mijn gevoel geeft alleen aan dat Sony het niet uitmaakt hoe ze hun geld binnenkrijgt, of dat via een hack gebeurd of legitieme aankopen.

P.S. voor de duidelijkheid waarschijnlijk veroorzaakt door de hack bij Utorrent of Adobe. Ik gebruikte destijds dezelfde wachtwoorden overal, tegenwoordig niet meer. :P

[ Voor 13% gewijzigd door SirMemeAlot op 14-02-2019 14:54 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007

MsG

Forumzwerver

SirMemeAlot schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:47:
Helaas heb ik in het verleden ook een hack gehad, waarbij voor dik 250 euro aan spellen is gekocht. Mijn ervaring met Playstation dat ze dan ook totaal niet bereidwillig zijn om te zoeken naar een oplossing. Ze trekken hun handen er volledig vanaf, ondanks dat ik vindt dat de beveiliging nog wel eens wat te wensen overlaat en dit mijn inziens een tweetrapsauthentificatie zou moeten zijn. Een extra code via SMS o.i.d..

Mijn gevoel geeft alleen aan dat Sony het niet uitmaakt hoe ze hun geld binnenkrijgt, of dat via een hack gebeurd of legitieme aankopen.

P.S. voor de duidelijkheid waarschijnlijk veroorzaakt door de hack bij Utorrent of Adobe. Ik gebruikte destijds dezelfde wachtwoorden overal, tegenwoordig niet meer. :P
Maar een geraffineerde hack is wel wat anders dan zelf nalatig zijn met het wissen van je console. Er is vanuit Sony te goeder trouw gehandeld met de Playstation op basis van het eerder ingestelde account. Lijkt me dat je eerder Gamemania aansprakelijk kan stellen dan Sony. Dat jij met Gamemania had afgesproken dat zij de boel zouden wissen valt natuurlijk geheel buiten Sony. Daarnaast is Sony ook net zo goed weer geld kwijt aan EA, los van het geregel qua manuren heeft Sony nu net zo goed schade als ze de betaling niet meer krijgen.

Kan je je rechtsbijstand dit niet af laten kopen zodat jij je account ook weer terug hebt?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:05
@Rexiq Nog updates hieromtrent eigenlijk?

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rexiq
DePaul schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 08:59:
@Rexiq Nog updates hieromtrent eigenlijk?
Er is sinds laatste bericht van 14 februari behoorlijk wat gebeurd. Toch wel dagelijks mee bezig geweest. Zal het kort samenvatten.

Zaak lag niet langer meer bij Playstation Nederland, maar bij Sony Benelux. Hierna meerdere malen contact met de politie. Agent waarbij ik aangifte deed wilde er niets mee doen (civiele zaak), maar andere agent die toevallig een cybercrime pilot runde kwam mijn case tegen en heeft het persoonlijk opgepakt. Hij heeft via Gamemania contact gezocht met Playstation en werd toen verwezen naar een speciale afdeling die enkel per mail bereikbaar is (handig |:( ). Deze afdeling zit in Londen en ging de zaak onderzoeken.

Ondertussen met Gamemania regelmatig contact gezocht en zij wachtten op hun beurt weer op uitslag van Sony op het politierapport omdat er de hoop was dat Sony mijn account zou vrij geven. Pas op 18 maart kreeg ik een belletje van een supervisor van Sony uit Berlijn (!). Zij had had geen nieuwe informatie, maar vertelde dat dergelijke zaken bij de afdeling van weken tot maanden konden duren. Ze vertelde ook dat Gamemania in feite in handen had hoe lang de zaak zou duren. Zij konden immers de beloofde compensatie van het openstaande bedrag vrijgeven, want het was wel duidelijk dat het in de winkel fout was gegaan.

Nadat ik dit met Gamemania had gedeeld ging het rap. Op 21 maart kreeg ik PSN codes om mijn account vrij te krijgen.

Achteraf hoorde ik van de winkeleigenaar van het desbetreffende Gamemania filiaal dat de dader zich ook weer gemeld had, want zijn Playstation was geband. Eerst was de koper terughoudend in het bekennen van schuld, want hij "had zijn kersvers aangekochte Playstation direct uitgeleend aan een vriend", maar er werd hem wel even duidelijk gemaakt dat dat ongeloofwaardig was en dat het wel de reden was dat zijn PS4 geblokkeerd was. Paar dagen later belde de koper wederom naar de winkel om te praten over een terugbetaling van de openstaande schuld te betalen (wel in termijnen) om zijn PS4 weer bruikbaar te maken.
Heb de winkeleigenaar verteld dat eventuele vergoeding van de dader voor hen zal zijn, zij hebben de kosten gemaakt en ik wil gewoon de zaak afsluiten.

Inmiddels weer up & running :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
New Yorker schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 02:08:
Voorspelbaar

Weg

Pagina: 1