Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

pv panelen verplaatsen en uitbreiden, wie kijkt mee?

Pagina: 1
Acties:

• cville
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 19:58
Ik wil binnenkort mijn huidige zuid-georiënteerde PV systeem verplaatsen naar de andere kant van het dak om ruimte te maken voor een oost-west uitbreiding. Mijn vraag gaat over de logistiek van het verplaatsen en het plaatsen van het nieuwe systeem.

In de lijst hieronder heb ik geprobeerd de benodigde stappen te definiëren.
https://tweakers.net/ext/f/JrcIqQl2RGuQVqLBSOkFudC3/thumb.png
Wij (OG=opdrachtgever samen met buurman die hetzelfde gaat doen) proberen zoveel mogelijk zelf te doen; de rest doet de installateur (ESG in de lijst).

Ik heb zo iets nog nooit gedaan en zou het fijn vinden als iemand met ervaring eens naar deze lijst kijkt:
- mis ik belangrijke stappen?
- is de volgorde redelijk?
- staat er onzin in?
Commentaar door mensen met praktijkervaring is heel welkom.
Hieronder nog een foto van het huidige systeem om een beeld te krijgen van de situatie
https://tweakers.net/ext/f/UN2UaplClSK1QJqEjAcqUhcS/thumb.jpg

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:07

CurlyMo

www.pilight.org

@cville waarom moeten de bekabeling naar je meterkast en panelen opnieuw gelegd worden?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• cville
CurlyMo schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 11:38:
@cville waarom moeten de bekabeling naar je meterkast en panelen opnieuw gelegd worden?
Teer punt :( Er is geen enkele mogelijkheid om de nieuwe inverter (de oude voor het zuid systeem blijft hangen), via een bestaande pijp aan te sluiten. Ik kan of een gootje plaatsen, of zoals de installateur voorstelde, een nieuwe kabel buitenom via de mantelbuis van de Ziggo aansluiting en onder de bestrating en daarna door de muur naar de berging leggen. Mijn voorkeur gaat uit naar een gootje van 40x60x1500 over het plafond van de gang.

Het is dus niet zo dat de huidige bedrading verplaatst moet worden maar dat de nieuwe inverter ook bedraad moet worden.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 00:29
Waarom doe je niet alles zelf?

• cville
Ook een goeie vraag. Ik wil dat de installateur de eindverantwoordelijk heeft en ook de panelen op het dak aflevert (ik ben 68). Ook wil ik dat de extra groepenkast die ik nodig heb, veilig en goed bedraad wordt en daar heb ik net te weinig ervaring voor.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

cville schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 11:46:
[...]

Teer punt :( Er is geen enkele mogelijkheid om de nieuwe inverter (de oude voor het zuid systeem blijft hangen), via een bestaande pijp aan te sluiten.
Dus naast Zuid komt er een Oost/West? Of i.p.v. Zuid? Welke buizen liggen er nu?

• cville
CurlyMo schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:51:
[...]

Dus naast Zuid komt er een Oost/West? Of i.p.v. Zuid? Welke buizen liggen er nu?
Hieronder de eindsituatie:
https://tweakers.net/ext/f/ELrPHlO9oXKIzzPmtAf0ifjl/thumb.png

De huidige (grijze) panalen liggen nu nog rechts. Ik kan zuid wel op de noordvleugel kwijt maar oost-west niet door de vele pijpen en andere dingen die uitsteken. Ik moet dus wel verhuizen.

Voor de goede orde: we hebben het hier over de aansluiting van de inverter naar de meterkast en niet over de aansluiting naar de panelen.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

cville schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:59:
[...]
De huidige (grijze) panalen liggen nu nog rechts. Ik kan zuid wel op de noordvleugel kwijt maar oost-west niet door de vele pijpen en andere dingen die uitsteken. Ik moet dus wel verhuizen.
Waarom niet gewoon helemaal vol? Nu je toch bezig bent.
Voor de goede orde: we hebben het hier over de aansluiting van de inverter naar de meterkast en niet over de aansluiting naar de panelen.
Welke bekabeling ligt er nu dan?

• cville
CurlyMo schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 14:13:
[...]

Waarom niet gewoon helemaal vol? Nu je toch bezig bent.

[...]

Welke bekabeling ligt er nu dan?
Ik probeer me te beperken in mijn inverter keuze tot de nieuwe generatie SMA inverters en dan houdt het op bij 6kW. Ik realiseer me nu dat terwijl ik dit schrijf, ik nog met een oude situatie rekening houd (t.a.v. het afzekeren van het totaal), die nu niet meer geldt. Ik kan er gemakkelijk nog 2 bij plaatsen maar een hele oost-west rij past net niet (heb ik geprobeerd). Ik ga nog eens rekenen.

Huidige bekabeling:
1. AC van inverter naar meterkast door PVC installatiebuis
2. DC van inverter naar dak via dakdoorvoer (die groot genoeg is om ook de DC bedrading van het nieuwe systeem door te voeren).

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

cville schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 14:20:
[...]
Huidige bekabeling:
1. AC van inverter naar meterkast door PVC installatiebuis
2. DC van inverter naar dak via dakdoorvoer (die groot genoeg is om ook de DC bedrading van het nieuwe systeem door te voeren).
Dat had je al gezegd, maar welke kabels? Dus diameters en 1 of 3-fase?

• cville
CurlyMo schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 14:23:
[...]

Dat had je al gezegd, maar welke kabels. Dus diameters en 1 of 3-fase?
AC: 1 fase 2.5mm2
DC: 4mm2

AC uitbreiding: 3-fase 4mm2

Ik ben benieuwd waar je naar toe wilt :)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

cville schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 14:25:
[...]

AC: 1 fase 2.5mm2
DC: 4mm2

AC uitbreiding: 3-fase 4mm2

Ik ben benieuwd waar je naar toe wilt :)
Dat als je dikke kabels kunt trekken i.p.v. de huidige 1-fase 2.5mm je op zolder een kleine meterkast kan plaatsen waar je weer je twee omvormers op aan sluit. De 3-fase 4mm kabels moeten dat volgens mij wel kunnen hebben. Die gaan volgens mij al naar de 10kW+. De echte expertise zit echter in het elektra topic.

CurlyMo wijzigde deze reactie 05-02-2019 14:35 (3%)

• cville
CurlyMo schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 14:34:
[...]

Dat als je dikke kabels kunt trekken i.p.v. de huidige 1-fase 2.5mm je op zolder een kleine meterkast kan plaatsen waar je weer je twee omvormers op aan sluit. De 3-fase 4mm kabels moeten dat volgens mij wel kunnen hebben. De echte expertise zit echter in het elektra topic.
Dat laatste klopt en daarom heb ik met 3 forumleden afgelopen zaterdag en zondag een pagina's lange discussie gehouden waar uiteindelijk uit kwam dat dat niet verstandig is en meer nadelen dan voordelen heeft.

Ik heb even SunnyDesign gebruikt en die laat zien dat er nog 4 panelen bij kunnen als ik een 6kW inverter gebruik. Hieronder het aangepaste legplan. Ik kan deze 4 panelen kwijt zonder tegen extra schaduw aan te lopen.
https://tweakers.net/ext/f/VEMU0vZyVO1Wvqt9ywmt645h/thumb.png

Los van deze (zeer nuttige) discussie: heb je nog opmerkingen over mijn werklijst?

P.S. bungalow dus geen zolder

EDIT: 28 panelen is ook nog net compatible met de inverter. Is dit wat je met vol leggen bedoelt?
https://tweakers.net/ext/f/r8f94SYCYHgJ59OiF8QSqjkv/thumb.png

cville wijzigde deze reactie 05-02-2019 15:11 (11%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

cville schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 14:42:
[...]

Dat laatste klopt en daarom heb ik met 3 forumleden afgelopen zaterdag en zondag een pagina's lange discussie gehouden waar uiteindelijk uit kwam dat dat niet verstandig is en meer nadelen dan voordelen heeft.
Ik ga daar nog even verder Ik heb het even gelezen en alles is daar wel besproken volgens mij :)

CurlyMo wijzigde deze reactie 05-02-2019 15:28 (9%)

• cville
CurlyMo schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:15:
[...]

Ik ga daar nog even verder Ik heb het even gelezen en alles is daar wel besproken volgens mij :)
Ja, veel geleerd die avond.

Nog commentaar op de plaatsing van de 28 panelen en/of de werklijst?

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True