Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

PV plaatsen, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• JeyJey
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:06
Eerder had ik al eens een vraag gesteld over een eventuele 3 fase aansluiting. Nu ben ik dus aan het kijken naar een PV systeem incl laten installeren. Terwijl de offertes nu binnenkomen ben ik benieuwd of jullie nog advies hebben over mijn situatie, welk type omvormer bijvoorbeeld geschikt is in mijn situatie, of panelen op NO nog een rendabele optie zijn)

Situatie:
- tussenwoning met schuin pannendak op ZW (en ook op NO), ca 50 graden dakhelling
- 4 dakramen aan de ZW zijde.
- Geen schaduw
- Huidig energieverbruik: ruwweg 2000 kwh (we zijn met 2 en starter, we wonen er pas sinds een paar maanden, dus werkelijk jaarverbuik zal afwijken en in de toekomst waarschijnlijk toenemen). Mogeljk dat er in de toekomst een warmptepomp komt.

Wens:
- ca 3000-3400 Wattpiek aan panelen om een opbrengst van circa 2500-3000 kwh per jaar te halen (ik ga even uit van 85% rendement). Mijn voorkeur gaat uit naar nu wat extra panelen, dan over enkele jaren wat te moeten bijleggen.
- Optimizers e.d. lijken me niet nodig. Solaredge omvormer hoeft dan ook niet.

Legplan
- Ik heb e.e.a. ingetekend in sketchup om te weten wat er kan. Hierbij ga ik uit van alle panelen op ZW.
- 9-11 panelen zou moeten passen, afhankelijk van het legplan.
- Bij 10 en 11 stuks wordt de hele breedte van het dak wel benut, en blijft er denk ik geen dakpan meer over tot aan het dak van de buren. Daarnaast liggen de panelen in mijn voorbeeld wel strak tegen elkaar, of dit daadwerkelijk ook zo wordt gelegd weet ik niet.

XBO: FlyingDutchie1

• hpmkruit
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21:46
JeyJey schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:30:
Eerder had ik al eens een vraag gesteld over een eventuele 3 fase aansluiting. Nu ben ik dus aan het kijken naar een PV systeem incl laten installeren. Terwijl de offertes nu binnenkomen ben ik benieuwd of jullie nog advies hebben over mijn situatie, welk type omvormer bijvoorbeeld geschikt is in mijn situatie, of panelen op NO nog een rendabele optie zijn)

Situatie:
- schuin pannendak op ZW (en ook op NO), ca 50 graden dakhelling
- 4 dakramen aan de ZW zijde.
- Geen schaduw
- Huidig energieverbruik: ruwweg 2000 kwh (we zijn met 2 en starter, we wonen er pas sinds een paar maanden, dus werkelijk jaarverbuik zal afwijken en in de toekomst waarschijnlijk toenemen). Mogeljk dat er in de toekomst een warmptepomp komt.

Wens:
- ca 3000-3400 Wattpiek aan panelen om een opbrengst van circa 2500-3000 kwh per jaar te halen (ik ga even uit van 85% rendement). Mijn voorkeur gaat uit naar nu wat extra panelen, dan over enkele jaren wat te moeten bijleggen.
- Optimizers e.d. lijken me niet nodig. Solaredge omvormer hoeft dan ook niet.

Legplan
- Ik heb e.e.a. ingetekend in sketchup om te weten wat er kan. Hierbij ga ik uit van alle panelen op ZW.
- 9-11 panelen zou moeten passen, afhankelijk van het legplan.
- Bij 10 en 11 stuks wordt de hele breedte van het dak wel benut, en blijft er denk ik geen dakpan meer over tot aan het dak van de buren. Daarnaast liggen de panelen in mijn voorbeeld wel strak tegen elkaar, of dit daadwerkelijk ook zo wordt gelegd weet ik niet.
[Afbeelding: Legplan PV]
Heb je aan beide kanten buren? Zo niet, dan is het verstandig om de zonnepanelen 30 cm van de kant af te leggen ivm vangen van wind.

• JeyJey
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:06
hpmkruit schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:44:
[...]

Heb je aan beide kanten buren? Zo niet, dan is het verstandig om de zonnepanelen 30 cm van de kant af te leggen ivm vangen van wind.
Ja, gaat om een tussenwoning.

XBO: FlyingDutchie1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True