PhilipsFan schreef op zondag 10 februari 2019 @ 01:03:
Weet je heel erg zeker dat je dat geld niet binnen afzienbare tijd ergens anders voor nodig bent? Een nieuwe auto, een nieuwe inrichting, een verbouwing? Want het probleem met aflossen is dat je het geld nooit meer uit je stenen krijgt (okee, bij een verbouwing zou dat nog wel kunnen). Maar denk goed na of er geen situaties zouden kunnen optreden waarbij je dat geld misschien nodig hebt. Scheiding, kind op komst?
Ja, dit geld komt uit een polis die nu vrij komt en 20 jaar geleden is afgesloten. Op de spaarrekening staat nog genoeg voor onvoorziene zaken.
Als je zeker weet dat je het toch wilt aflossen (ik bedoel, wat is 42 euro per maand als je er 20.000 euro voor moet inleveren?), is het dan niet mogelijk om de complete hypotheek over te sluiten naar een spaar- of annuiteitenhypotheek? Je hebt dan beide use cases gedekt: Je risico op een slecht rendement is weg en omdat de rente zo laag staat heb je waarschijnlijk ook lagere maandlasten. Een eventuele boete kun je dan mooi van die 20.000 betalen en de rest stop je bij je spaarhypotheek in. Misschien heb je dan wel het hoogste rendement van je 20.000 euro...
Had ik nog niet aan gedacht, maar kan ik inderdaad ook nog wel even naar kijken.
euchromatic schreef op zondag 10 februari 2019 @ 09:50:
Loopt de renteperiode nog lang? Ik had ook twee delen met gelijk % maar bij de verlenging werd de rente voor het aflossingsvrije deel ca. 0.5% hoger dan het annuitaire deel. Dan loont aflossen op het aflossingsvrije deel meer.
Voor beide tot 2025. In 2015 hebben we de hypotheek overgesloten en zijn toen van 4,5 naar 2,55% rente gegaan. Dat kon toen - tot mijn verbazing - zonder boete, maar alleen €240 administratiekosten. Die had ik dus binnen een maand alweer terugverdiend (van €675 naar €380 pm). De rente is toen voor tien jaar vastgezet, dus die loopt nog tot 2025, maar ik kan ook nog wel even vragen of ik hem op dezelfde manier nog een keer kan oversluiten. De huidige rente voor tien jaar vast is 1,68% dus dat zou leuk zijn.
De polis is niet slecht, maar in een verkeerde tijd afgesloten, net voor de beurs- en huizencrisis. In de polis is uitgegaan van 8% rendement op langere termijn. Het kan uiteraard dat de polis zijn doel gaat halen, maar daar ga ik gemakshalve niet meer van uit.
bramv82 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 11:30:
Is het niet zo dat als je stort op je beleggingspolis je totale lening bedrag hetzelfde blijft omdat die polis aan het einde van de looptijd pas aflost?
In dat geval behoud je dus de rente aftrek over het volledige leenbedrag en is dat voordeliger waarschijnlijk.
Als je aflost op het aflossings vrije deel zakt het totale leen bedrag en kun je dus ook minder aftrekken.
Dat kan, maar ik heb geen plannen om te scheiden, een kind erbij te nemen of te verhuizen en voor zover ik kan inschatten mijn eega ook niet, dus we willen de schuld een stukje naar beneden hebben. Zo gaan de maandlasten omlaag, net als het risico dat we het huis niet meer kunnen betalen als er iets vervelends gebeurt á la arbeidsongeschiktheid of zo.
[
Voor 12% gewijzigd door
P_Tingen op 12-02-2019 08:13
]
... en gaat over tot de orde van de dag