Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• pizu7
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-03-2021
Dag Beste Tweakers,

Ik wil thuis een server bouwen/beginnen die toch wel zo een hooguit ~20 VMS aankan onder ESXI-free. Ik wil hier graag wat kennis/ervaring op doen voordat ik werkelijke aankopen ga doen.

Als ik op internet zoek naar servers lijken tweedehands servers net zo duur als nieuwe of 10 jaar oud. Is er een tussenweg of een andere weg? Ik kan niet echt een begin vinden. Graag hoor ik jullie advies. Is bijvoorbeeld een tower-server bouwen ook effectief of is voor een profesioneleer (potentieel tweedehands) model (laten we als voorbeeld zeggen: Dell poweredge) gaan beter? Een desktop bouwen is voor mij no-sweat ik zou alleen niet weten waar ik rekening mee moest houden als ik een server bouw.

Daarnaast lees ik veel over zuinigheid van een server. Onnodige optimalisaties uitzetten, BIOS instellingen tweaken, ESXI tweaken en VMs tweaken (etc). Wat is jullie ervaring qua verbruik van een thuis server? Ik snap dat dit relatief is aan wat je ermee doet etc. Maar toch hoor ik het graag :)

Groetjes.

PS. Dit is me eerste post voor zo ver ik herinnner dus excuses als ik iets vergeet :+

[ Voor 5% gewijzigd door pizu7 op 09-02-2019 17:22 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een desktop kan ook "server" spelen. Zelfs een Raspberry Pi kan ""server" zijn. Je modem/router is ook "server".

Je post 0 requirements dus het is koffiedik kijken of je een quad Xeon met 768GB ECC nodig hebt of een i5-8400 met 32GB budget-RAM.

/met een beetje moeite, draai ik 8x Windows Server 2016 binnen 16GB RAM voor studie op een Intel 4xxx CPU en "slechts" 150GB iSCSI storage.

[ Voor 29% gewijzigd door MAX3400 op 09-02-2019 17:39 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@pizu7 Je post is wel heel erg open, ja. Ik zou als ik jou was toch beter uitzoeken wat je nou precies wilt bereiken. 20 VM's kunnen 20 high performance database servers zijn maar ook 20 ongebruikte webservertjes. Daar zit dus al nogal wat verschil. Globaal wil je zoveel mogelijk disk IOPS en zoveel mogelijk RAM. Dat zijn vaak de bottlenecks (in die volgorde).

Overigens ben je ook niet de enige (laat staan unieke) die dit zocht. Zo zijn er al een krappe 1500 topics als je zoekt op "esxi server" met daartussen de twee populaire grote topics:
Het grote ESXi/vSphere Topic
Zuinige ESXi Server

Probeer dus eerst je doelen en eisen goed in beeld te brengen. Bovenstaande topics kunnen je vervolgens heel goed helpen om te bepalen wat voor hardware je daarvoor nodig hebt.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:19

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Wat verwacht je van een server?

Een server is niks anders dan een luxe PC met dubbel uitgevoerde hardware en een duur servicecontract.
Technisch gezien zijn de verschillen tussen een PC en server verwaarloosbaar in een thuis-situatie.
In het bedrijfsleven zit je met extra eisen (de kast moet bv een vast formaat hebben) waardoor er wat extra eisen bij komen maar daar heb je thuis niet veel aan.

Owja, en ze maken een hoop kabaal en zijn niet zuinig, een beetje server zuipt stroom omdat alles dubbel is uitgevoerd, inclusief de voeding en een heel batterij aan gemene ventilatoren.

VMWare kun je prima op een PC draaien, als je zorgt dat je hardware koopt die ondersteunt wordt.

Mijn advies is dus eigenlijk om niet aan een server te beginnen tot je weet wat je nodig hebt, anders zit je met een duur ding dat ook nog eens te veel kabaal maakt voor thuis.

Als je toch een echte server wil (bv omdat je het leuk vindt om met redundante hardware te spelen) dan zou ik voor een 5-10 jaar oude HP, Dell of Supermicro gaan. BV een HP G6/G7/G8. Dan heb je een complete server voor tussen de 200E en 500E die nog jaren mee kan. Kies dan bij voorkeur eentje met veel RAM, dat is bij virtualisatie meestal de beperkende factor.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wat wil je er mee gaan doen?
Wat voor vm's wil je er op gaan draaien?

Als je er 20 zware VM's op wil gaan draaien zit je aan een kaliber server vast dat én een gruwelijke hoeveelheid herrie maakt én permanent 200W of meer aan stroom vreet.

Dus zoals @CAPSLOCK2000 en anderen ook zeggen: Wat is je doel?
Een server is in de regel niet meer dan een opgevoerde PC met kapsones, maar kan ook zo klein zijn als een raspberry PI. "Server" is geen aanduiding voor een stuk hardware. Iedere machine kan worden ingezet als server, ook een bejaarde 8086 uit het jaar kruik-100.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja, dit heeft verder niets met Professional Networking & Servers te maken. Check vooral de links die @Room42 al postte in Room42 in "Thuis server"
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.