Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 26-09 21:42
Ik heb al jaren last van BSOD en met de foutmelding MACHINE_CHECK_EXPECTION, dit speelt zich al jaren af. Ik ben nu op het punt bereikt dat ik hier echt van af wil en wil weten waar nu echt het probleem ligt.

De vastloper speelt zich willekeurig af, soms kan ik uren achter de computer zitten zonder dat het zich voordoet. Het rare is, dat na het opnieuw opstarten na een vastloper van de computer ik er geen last meer van heb. Het doet zich dus altijd voor na de eerste keer opstarten van de computer.

Het verloop is dat tijdens het gamen en/of in windows het beeld begint te haperen samen met het geluid tot uiteindelijk een vastloper tot gevolg.

De afgelopen jaren heb ik wel het één en ander vervangen, het is aannemelijk om te zeggen dat het hier dus niet aan kan liggen.

- Videokaart,
- Geheugen
- Harde schijf

Ik heb Prime95 een 1u25min laten lopen zonder enig foutmelding.
Weet iemand de oplossing of wat ik verder nog zou kunnen doen?

Systeem:

Intel Core i7 CPU 920 @ 2.67GHz
16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 534MHz (8-8-8-20)
ASUSTeK Computer INC. P6T (LGA1366)
4095MB NVIDIA GeForce GTX 960 (MSI)
931GB Seagate ST1000DM003-1ER162 ATA Device (SATA)
Corsair Powersupply CMPSU-650TXEU 650W
TSSTcorp CDDVDW SH-S223Q ATA Device

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:35
Dit is echt een gevalletje testen, uitsluiten, verder testen. Rondje memtest draaien, andere voeding, bios reset, bios update, heb je overclocked? En zo kan ik nog wel even door gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Zoals in mijn topic al vermeld kan het probleem niet bij het geheugen liggen, die heb ik recent vervangen.
Bios heb ik geupdate en nee heb niet geoverclocked.

Andere voeding? Dan heb ik zo langzamerhand elk onderdeel van mijn computer vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quadrofource
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20:19
Ook nieuw geheugen kan kapot zijn. ik maak het regelmatig mee op werk.

AMD Ryzen 9 7900X3D + RX 9070 + 32GB DDR5 @ 5200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Moederbord en voeding zijn dan de volgende op de lijst van verdachten.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Hoe kan ik moederbord en voeding testen met Prime95?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik lees niets over een herinstallatie van windows o.i.d. Het kan ook heel goed een software probleem zijn. Zie hier wat tips.

https://www.solvusoft.com...-machine-check-exception/

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Windows uiteraard geherinstalleerd. Tips bekeken, Reimage geïnstalleerd, uiteraard betaalde versie. Gaf wel veel aan ... Is er ook gratis variant? Want als ik Windows Defender laat lopen vind ie niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Malwarebytes

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Nog meer mensen die suggesties hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:51
Je temperatuur in de gaten houden
Is je bios up to date?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@rutgergron Hoe ben je bij Reimage gekomen en waarom heb je die gekocht?! Als ik Google naar Reimage is de eerste hit de site van Reimage maar die wordt door uBlock geblokkeerd als spam en de 2e en volgende hits gaan over dat het eerder malware is dan dat het iets goeds zou doen. Dus over de resultaten van die scan zou ik me geen zorgen maken. Zonde van je geld was het wel ;)

Verder ben ik benieuwd naar de andere stappen die je gezet hebt, als ik Zoek naar je BSOD (is het *_EXPECTION of *_EXCEPTION) volgen ook al voldoende tips, zoals het checken van je BIOS-versie, temperaturen, updaten van drivers, lostrekken van niet-essentiele hardware, etc.

Wat je nog voor informatie kunt geven is de uitslag van WhoCrashed en/of BlueScreenView. Beiden tools bieden meer inzicht in de oorzaak van de BSOD dan alleen de naam die jij gegeven hebt.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Bios geupdate? Alle automatische overclock zaken uitgezet? Sommige moederborden hebben dit standaard aan staan en dat geeft ook nog wel eens dit soort problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Room42 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:02:
@rutgergron Hoe ben je bij Reimage gekomen en waarom heb je die gekocht?! Als ik Google naar Reimage is de eerste hit de site van Reimage maar die wordt door uBlock geblokkeerd als spam en de 2e en volgende hits gaan over dat het eerder malware is dan dat het iets goeds zou doen. Dus over de resultaten van die scan zou ik me geen zorgen maken. Zonde van je geld was het wel ;)

Verder ben ik benieuwd naar de andere stappen die je gezet hebt, als ik Zoek naar je BSOD (is het *_EXPECTION of *_EXCEPTION) volgen ook al voldoende tips, zoals het checken van je BIOS-versie, temperaturen, updaten van drivers, lostrekken van niet-essentiele hardware, etc.

Wat je nog voor informatie kunt geven is de uitslag van WhoCrashed en/of BlueScreenView. Beiden tools bieden meer inzicht in de oorzaak van de BSOD dan alleen de naam die jij gegeven hebt.
Top ga er mee aan de slag. Ik zal BleuScreenView installeren en als ik report er van heb hier plaatsen, goede tip!

Ik heb Reimage gelukkig niet gekocht was al wat achterdochtig.

- Bios is trouwens up-to-date.
- Temperaturen zijn prima, 45a50 graden, recent ook koelpasta vervangen.

Lostrekken van hardware niet gedaan, waar moet ik dan aan denken?

Is het ook mogelijk om je moederbord en voeding te controleren op eventuele defecten?
Pagina: 1