Rendertijd verkorten door betere hardware

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-01 16:17

thorgal21

Forum Noob

Topicstarter
Goedemorgen,

Mijn broer doet veel aan videobewerking. Denk hierbij aan video's van 10 - 15 minuten lang en meerdere video's per dag. Graag wil hij de rendertijd verkorten, echter weet ik niet of dat we dit met hardware gaan redden.

Momenteel heeft hij de volgende hardware;

i5-8400
Gigabyte GTX 1060 6GB
MX500 500 gig (M.2 ssd)
Corsair 16 gig 2666
MSI Z370 A-PRO

Software:

Windows 10 Pro (1809)
Adobe Premiere Pro CC (nieuwste variant).

Op lang termijn is elke minuut die hij kan besparen op een render meegenomen (productiviteit). De meest logische stap lijkt mij de upgrade naar een i7-9700k of i9-9900k (budget maakt niet heel veel uit, maar het moet de upgrade wel waard zijn).

Bij de collega's van HWI kwam ik het volgende artikel tegen. Volgens deze grafiek ga je dus met 4k footage (en een i5-8600k) van +- 1100 seconde naar 741 sec met een i7-9700k.

Mijn vraag; klopt het dat de rendertijd inderdaad zo veel korter wordt met een andere processor (dus de i5-8400 omzetten naar een i7-9700k/i9-9900k) of gaan andere componenten dan "dwars zitten"?

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is en dat jullie ons op weg kunnen helpen ;)

Alle reacties

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:51
thorgal21 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 09:19:
Goedemorgen,

Mijn broer doet veel aan videobewerking. Denk hierbij aan video's van 10 - 15 minuten lang en meerdere video's per dag. Graag wil hij de rendertijd verkorten, echter weet ik niet of dat we dit met hardware gaan redden.

Momenteel heeft hij de volgende hardware;

i5-8400
Gigabyte GTX 1060 6GB
MX500 500 gig (M.2 ssd)
Corsair 16 gig 2666
MSI Z370 A-PRO

Software:

Windows 10 Pro (1809)
Adobe Premiere Pro CC (nieuwste variant).

Op lang termijn is elke minuut die hij kan besparen op een render meegenomen (productiviteit). De meest logische stap lijkt mij de upgrade naar een i7-9700k of i9-9900k (budget maakt niet heel veel uit, maar het moet de upgrade wel waard zijn).

Bij de collega's van HWI kwam ik het volgende artikel tegen. Volgens deze grafiek ga je dus met 4k footage (en een i5-8600k) van +- 1100 seconde naar 741 sec met een i7-9700k.

Mijn vraag; klopt het dat de rendertijd inderdaad zo veel korter wordt met een andere processor (dus de i5-8400 omzetten naar een i7-9700k/i9-9900k) of gaan andere componenten dan "dwars zitten"?

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is en dat jullie ons op weg kunnen helpen ;)
Wellicht dat je kunt kijken naar GPU Acceleration? Dit schijnt ook heel veel render tijd te besparen.

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-01 16:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Quadro kaarten zijn gebouwd voor rendering. De kaart dat je er nu in hebt is daar veel minder efficiënt in.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:59
@Luchtbakker GTX/RTX kaarten geven veel meer performance winst dan een QUADRO bij premiere.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

En kijk je settings in Premiere eens na waar het geheugen aan toegewezen is.
https://blog.pond5.com/21...in-adobe-premiere-pro-cc/

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Rendertijd verkort je over het algemeen door te weten "wat" er gedaan wordt. Ik lees nog even nergens welke codecs er voor de rendering gebruikt worden en ook niet of er nu 100% load op de CPU of GPU ligt.

Als je alles exporteert naar standaard H264 WMV, moet je zeer waarschijnlijk de CPU aanpakken. Maar doe je alles naar H265, dan is waarschijnlijk een GPU een betere upgrade.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:23

aawe mwan

Wat ook leuk is:

thorgal21 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 09:19:
Mijn broer doet veel aan videobewerking. [...] Graag wil hij de rendertijd verkorten, echter weet ik niet of dat we dit met hardware gaan redden.
Als hij het graag echt sneller wil, dan zou hij een "renderfarm" kunnen opzetten. Dan zet je er gewoon een aantal computers bij, die niets anders doen dan de video's renderen die door jouw broer bewerkt zijn. In de tussentijd kan jouw broer op zijn PC gewoon doorwerken aan de volgende video.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

H264 WMV ?
Waarschijnlijk gebruik je een andere Premiere Pro dan ik ?

Wat "aawe mwan" al aangeeft: een dedicated PC opzetten en daar gaan renderen.
of
Met de laatste Windows 10 update kan je binnen Taskmanager zien hoeveel CPU / GPU % je verbruikt tijdens het renderen, kijk daar eens naar.

[ Voor 136% gewijzigd door GoT op 09-02-2019 10:13 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

- laat maar -

[ Voor 133% gewijzigd door MAX3400 op 09-02-2019 10:15 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Geen H264 als je WMV selecteert, pas als je MP4 selecteert.

[ Voor 31% gewijzigd door GoT op 09-02-2019 10:16 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Beetje vaag advies allemaal jongens :P

@thorgal21 Om wat voor footage gaat het, en waar exporteert hij naar? Veel effecten? Zoals @MAX3400 vraagt, wat is de belasting tijdens het exporteren van de gpu en cpu?

Frames renderen doet de cpu niet meer, dat doet de gpu in premiere (tenminste zo snel je iets van een effect of correctie toevoegd) De cpu is van de encoding bij het exporteren.

Nou kan een recente premiere h264 ook via quicksync van een intel gpu encoden, er zit een optie in tegenwoordig. HEVC quicksync export zit wel op de MAC, weet niet of het al op de pc in premiere zit.

Encoden via de gpu (nvenc etc) doet premiere niks mee. De gpu is voor effecten, frameblends, resizen/transformations, debayer bij bepaalde formaten, etc. Je hebt een gtx 1060 dus ik zou het daar niet meteen zoeken.
Quadro's zijn trouwens ook niet zinvol, tenzij je speciale eisen hebt. (gen-lock, framelock, vram, sdi, 10bits etc. (Al voor 10bits en sdi heb je ook een decklink en aparte reference monitor oid.)

Ik zou dus eerst checken of hij kan exporteren met quicksync via de intel gpu (die moet dan wel aanstaan en actief kunnen zijn icm de GTX, ligt dus ook aan het mobo) en of dit dan qua snelheid en qualiteit voldoet.(moet je natuurlijk wel naar een ondersteund formaat exporteren etc)

Anders die 9900k, de rest daaronder is volgens mij niet echt de moeite.. Of een 2590x als het nog wat sneller moet.

https://www.pugetsystems....2280&width=800&height=800

[ Voor 12% gewijzigd door maratropa op 09-02-2019 10:47 ]

specs

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Vaag advies om de settings van Premiere te checken?
Dat komt eerder als een vage reactie bij mij binnen hier...
route99 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 09:40:
En kijk je settings in Premiere eens na waar het geheugen aan toegewezen is.
https://blog.pond5.com/21...in-adobe-premiere-pro-cc/

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-01 16:17

thorgal21

Forum Noob

Topicstarter
Bedankt voor al jullie reacties. A.s. maandag ga ik bij hem langs om e.e.a. te checken en neem dan ook jullie reacties mee. Eerst eens kijken of dat ik wat raars kan vinden in de settings en checken wat er nou echt veel gebruikt wordt.
Pagina: 1