MBR of GPT

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvenblade
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-01 07:06
Hey hallo.
Vraagje. Zojuist heb ik een extra SSD schrijf naast mijn bestaande SSD (voor mijn OS) en HDD gezet. De schijf heeft een capaciteit van 500gig. Mijn vraag: mbr vs gpt? Als ik google vind ik namelijk wat tegenstrijdige berichten. De schijf zal voornamelijk voor gaming (indien nodig) en montage gebruikt worden. Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 16:35

Kraz

Saving the world

Maakt niet zoveel uit.
Schijf Boven de 2 Tb moet het gpt zijn omdat mbr dat niet ondersteund.

Win10 zal waarschijnlijk automatisch gpt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:55
Voordeel van GPT is dat je de partitie makkelijk kunt verkleinen. Op windows 10 verder niet echt nadelen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Voor een schijf van 500GB maakt het niet uit wat je gebruikt. Bij disks groter van 2TB (2000GB) en groter heb je GPT nodig, daar onder maakt het niet veel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Voor Windows 10 maakt grootte ook niks meer uit.
Mijn C: schijf (SSD 400GB) waar Windows 10 op staat is al GPT, zonder dat ik dit heb hoeven in te stellen.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

GoT schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 09:47:
Voor Windows 10 maakt grootte ook niks meer uit.
Mijn C: schijf (SSD 400GB) waar Windows 10 op staat is al GPT, zonder dat ik dit heb hoeven in te stellen.
MBR en GPT staan los van Windows 10, grote maakt hierin zoveel uit als de hardeschijf groter is dan 2TB, dan ben je GPT nodig om de gehele hardeschijf ineens te kunnen partitioneren met één partitie. Als Windows 10 zelf een partitie aanmaakt om vanaf te starten en je hebt UEFI dan zal er standaard gekozen worden voor GPT door Windows 10 ongeacht de grote van de hardeschijf..

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardbol_23564
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-07 22:08
Iedereen spreekt hier enkel over de compatibiliteit van de MBR of GPT met je OS. Maar niet over de betrouwbaarheid ervan. GPT is een moderne technologie, beetje zoals UEFI tegenover BIOS is (hoewel beide zaken compleet andere dingen zijn) en biedt meer dan één voordeel tegenover MBR.

GPT is betrouwbaarder op de manier dat je boot en partitie records tweemaal worden opgeslagen op je drive, als een record corrupt geraakt, kan de andere nog gebruikt worden als backup. MBR slaat het maar een keer op en in het begin van je drive, dus als er daar iets beschadigd raakt, mag je vaarwel zeggen aan een vlotte boot en je partitie details. Uiteraard kan dit wel hersteld worden, maar beter voorkomen dan genezen zeggen ze toch?

Ik gebruik altijd GPT voor elke drive die niet compatibel moet zijn met prehistorische technologie.

Meer info: https://www.howtogeek.com...hen-partitioning-a-drive/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

MBR moet je gewoon van af blijven. Zoals @Aardbol_23564 al schrijft is GPT veiliger. Daarnaast is MBR gewoon nog een iets uit het verleden en wordt alle ondersteuning van nieuwe technieken via truukjes gefixed. MBR. GPT maakt ook gebruik van LBA in plaats van CHS notering waardoor de 2TiB limiet weg wordt genomen. Over het algemeen is het dan ook aan te bevelen op moderne systemen om gewoon GPT te gebruiken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1