Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Stoyanov
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 25-02 09:13
Vandaag mijn Marantz NR 1509 receiver binnen gekregen.
Alles aangesloten via HDMI : Apple TV, Harde schijf/Mediaspeler, BlueRay speler en Samsung Curved.
Elk apparaat wordt op de Samsung Curved afgespeeld via HDMI 3.
Alle apparaten ondersteunen DTS, maar indien ik bijvoorbeeld een film vanaf de harde schijf afspeel in DTS, dan hoor ik louter het omgevingsgeluid (kannonnen, geweren, kogelinslagen) maar ik hoor de stemmen van de acteurs niet.
Dit geldt ook voor Apple TV en Samsung Blue Ray speler.
Ik heb alle instellingen ongeveer geprobeerd, maar het blijft liplezen.
De enige manier om een film te kijken met stemmen is via Stereo of Virtual Surround, beiden via de app en vervolgens met de pijltjes op de afstandbediening.
De stemmen komen dan overal vandaan, behalve uit de centerspeaker.
Ik doe iets fout, maar wat?
Ook dure HDMI kabels geprobeerd.
Niks.
Iemand een idee?

• Mikayu
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:06

Mikayu

.srt

Doet je center het überhaupt wel? Kan niet goed zijn aangesloten

• enchion
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Krijg je uberhaupt geluid uit het center kanaal, met een andere instelling ? (desnoods een andere speaker op het center kanaal aansluiten.)

Andere HDMI kabels zouden niet op die manier verschil moeten maken aangezien er geen apart center kanaal draad in de hdmi kabel zit.
Als het goed is gaan alle kanalen digitaal over dezelfde draad.

How do you save a random generator ?

• Stoyanov
Centerspeaker geeft geluid als ik een DTS film afspeel op bijvoorbeeld Dolby Digital.
Ik heb via apple tv een paar nummers van Icehouse afgedraaid en daar hoorde ik de center ook gewoon spelen.
Bij Dolby Digital hoor ik de stemmen wel, maar heel zacht. De centerspeaker harder zetten is geen optie; werkt niet.
Tijdens de set-up met de microfoonstandaard hoorde ik het signaal op de centerspeaker luid en duidelijk.
Op tv modus hoor ik de stemmen ook goed, maar dat is geen DTS.
De output van de mediaspeler staat op "RAW". Andere mogelijkheid is er niet.
Output van de bluerayspeler staat nu op dolby d opnieuw gecodeerd.
Andere mogelijkheden zijn DTS opnieuw gecodeerd en bitstream opnieuw gecodeerd.
Beide geprobeerd; geen resultaat.
Apple tv staat zoals hij staat. Ik heb via youtube via de apple tv genoeg testfilmpjes van Dolby DTS afgespeeld. De centerspeaker hoor ik spelen, maar stemmen hoor ik niet, maar ik weet ook niet of die erin zitten.
Grappige is dat ik bij Shawshank Redemption wel de commentaarstem van "Red" hoor, maar niet via de centerspeaker. Zijn stem is om mij heen. De dialogen zijn net als bij de mediaspeler geluidsloos.
Films op youtube zijn vaak stereo, dus dan is het niet van toepassing.

• Audione0
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 12:26

Audione0

Strijdt der titanen

Off topic: Welke apple tv heb jij?
De Apple tv zou niet native DTS kunnen ondersteunen. Alleen een PCM versie waarbij er geen DTS lampje aan gaat, maar een vorm van Multi PCM in het display van de receiver.

Maar goed, dit zou even niet het probleem moeten zoals boven beschreven.

On topic:

Staat de receiver op 5.1/6.1/7.1 ingesteld en niet per ongeluk op 4.1? En draai de +/- van de center kabel eens om. Misschien staat de polariteit net even anders

Wat het ook zou kunnen zijn is dat je de surround instelling op de afstandsbediening verkeerd hebt staan. Heb je deze op auto staan, of gebruik je een soort Dolby prologic/DTS neo variant op het surround?

Als je bijvoorbeeld een echte DTS track afspeelt (wat ingesteld heb in de UI van de film) zou het DTS(HD-Master) lampje moeten gaan branden op de receiver. Dan weet je zeker dat er DTS track afgespeeld word.

Audione0 wijzigde deze reactie 09-02-2019 01:22 (29%)

Intel 6800k@4000Mhz / Asus Strixx X99 Gaming / Scythe Mugen 4 / Ballistix Elite 32 GB DDR4-2666@3000Mhz / Crucial M500 – Samsung 750 Evo - Samsung F3 1TB@RAID 0 / EVGA GTX 1070 SC ACX 3.0 / Corsair Hx750i / Alles in een Define R5 Black gepropt

• Stoyanov
Ik mag toch aannemen dat een blueray speler die dts ondersteunt een blueray afspeelt mét dts-geluid?
En dat de receiver dat signaal herkent?
Ik ga de centerspeaker opnieuw bedraden. En een andere speaker gebruiken
Kan trouwens nergens vinden hoe ik de instellingen kan veranderen in 5.1 etc

Stoyanov wijzigde deze reactie 09-02-2019 07:52 (15%)

• wagenveld
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Niet als je 'opnieuw coderen' aanzet. Heb je niet een optie als origineel/Bitstream?

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 22:50
Daarnaast is Youtube geen goede test voor surround aangezien alleen stereo wordt ondersteund. Dts, atmos etc worden dus daar je receiver geëmuleerd vanuit stereo.

• Stoyanov
Ik heb de instelling van de bluerayspeler op pcim (of zoiets) gezet, en die werkt nu goed.
Harde schijf ondersteunt geen DTS, dus die speelt alleen op 6 channel stereo.
Mét centerspeaker beiden.
Ik zal dus een mediaspeler met harde schijf moeten vinden die DTS ondersteunt.
De huidige kan dan dienen als muziekschijf.
Als er iemand een suggestie heeft... graag!
Bedankt voor het meedenken allemaal.

• Audione0
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 12:26

Audione0

Strijdt der titanen

Stoyanov schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 07:45:
Ik mag toch aannemen dat een blueray speler die dts ondersteunt een blueray afspeelt mét dts-geluid?
En dat de receiver dat signaal herkent?
Ik ga de centerspeaker opnieuw bedraden. En een andere speaker gebruiken
Kan trouwens nergens vinden hoe ik de instellingen kan veranderen in 5.1 etc
Ik weet vrijwel zeker dat je op deze receiver de aantal kanalen moet aanvinken. Standaard staat dit volgens mij op 2.0

Kortom, in de UI van de receiver onder "speaker setup" de aantal speakers selecteren.
Verder zit er een auto mode knop op. Als je deze indrukt zo de receiver zijn surround sounds automatisch moeten schakelen. Tussen Dolby digital, DTS, Dolby true hd(atmos) of DTS-HD master etc.

Al die andere surround modes zijn virtuele varianten.

En volgens mij is het bij Marantz zo dat je per bron kunt kiezen of deze via HDMI, tulp of SPDIF aangesproken moet worden.

Dit is een leuke mediaspeler die vrijwel alles ondersteunt:

https://nl.hardware.info/...-player-hard--en-software

Audione0 wijzigde deze reactie 09-02-2019 15:55 (21%)

Intel 6800k@4000Mhz / Asus Strixx X99 Gaming / Scythe Mugen 4 / Ballistix Elite 32 GB DDR4-2666@3000Mhz / Crucial M500 – Samsung 750 Evo - Samsung F3 1TB@RAID 0 / EVGA GTX 1070 SC ACX 3.0 / Corsair Hx750i / Alles in een Define R5 Black gepropt

• Stoyanov
Audione0 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 15:49:
[...]

Ik weet vrijwel zeker dat je op deze receiver de aantal kanalen moet aanvinken. Standaard staat dit volgens mij op 2.0

Kortom, in de UI van de receiver onder "speaker setup" de aantal speakers selecteren.
Verder zit er een auto mode knop op. Als je deze indrukt zo de receiver zijn surround sounds automatisch moeten schakelen. Tussen Dolby digital, DTS, Dolby true hd(atmos) of DTS-HD master etc.

Al die andere surround modes zijn virtuele varianten.

En volgens mij is het bij Marantz zo dat je per bron kunt kiezen of deze via HDMI, tulp of SPDIF aangesproken moet worden.

Dit is een leuke mediaspeler die vrijwel alles ondersteunt:

https://nl.hardware.info/...-player-hard--en-software
Alles doet inmiddels wat het doen moet.
Kwestie van een vinkje veranderen.
De mediaspeler ondersteunt geen DTS (stond althans niet op de doos), maar Dolby Digital is ook mooi.
Dan doet ie gewoon wat ie doen moet.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True