Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verbrande CPU powerkabel moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Neogeo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 22:36
Geachte tweakers,

Het volgende is voorgekomen. Na jaren lang de zelfde setup gebruikt te hebben kreeg mijn pc kuren. Hij viel uit bij verschillende dingen. Met surfen gamen enz. Was nergens naar te herleiden. Na beetje speurwerk in windows toen hij wel even werkte ben ik gaan zoeken in de windows reportage en zag de volgende melding " gebeurtenis 41 kernel power"

Iets krijg de te weinig stroom of zit in windows 10 ergens. Via google wat antwoorden gevonden zoals " energiebeheer aanpassen/drivers updaten/geluidkaart verwijderen

Dit mocht niet baten.

Zoals jullie onder zien heb ik een cpu die best een heet hoofd is. Computer heeft genoeg flow en kan voorop zelf snelheid regelen. Fans zet ik altijd hoger als ik game of met video editten bezig ben.

Ik heb vanaf begin de cpu de voltage klein stukje terug gezet en turbo uitgezet in bios. Dit scheelde behoorlijk in de temp.

Maand geleden de m.2 ssd vervangen wat moeilijkheden gaf. Heb toen de bios naar default gezet en geïnstalleerd. Toen een dag gebruikt en merkte dat de pc al warm werd. CPU was rond 60 graden maar VRM1 volgens mij was heet tegen 90 graden. Dat is best wel warm volgens mij.

Bios weer cpu ondervolt en temp was weer normaal.

Nu de pc opgehaald kabels gecheckt. Alles loshalen opnieuw terug gezet. Toen merkte ik dat de stekker naast de CPU vast zat. Na beetje wrikken ging hij los maar klonk als breken. Stekker waren 2 pinnen hard geworden a verbrand en delen zaten nog in de stekker op het moederbord. Kabel was niet verbrand of droog.

Hoe kan dit? VRM te warm geworden of teveel vermogen door de kabel? Hierdoor lijk mij de foutmelding te komen.

Was de voeding te zwak? Heeft op piek gedraaid en kon het nu niet meer trekken?

Stekker is nog wel opnieuw te solderen maar is de voeding nog wel goed? of alleen nieuw kabels kopen? Het werkt allemaal even de schade is nog beperkt volgens mij.

Wie kan mij hier antwoord opgeven?

Alvast bedankt voor alle hulp en antwoorden :)
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10 pro

AMD fX 9590
Gigabyte GA-990FX-Gaming
16 gb geheugen
Gigabyte 1060 gtx 6gb
1 x m.2 ssd
2 x 2.5 ssd
fancontroller
Watercooler

Voeding
seasonic SS-620GM
620WATT
...

Beste antwoord (via Neogeo op 08-02-2019 21:32)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:57
Teveel vermogen door de connector wat niet zo gek is met een FX9590. De voeding heeft geen OCP dus er kan best nog wel meer kapot zijn.

Een waterkoeler is een slechte oplossing zonder een aparte fan op de stroomvoorziening van het moederbord.

Ik weet niet hoe breed je het hebt maar m.i. kan je beter afscheid nemen van dit energie slurpend geheel en een veel beter presterend recent Intel of AMD Ryzen setje en een nieuwe voeding halen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
Teveel vermogen door de connector wat niet zo gek is met een FX9590. De voeding heeft geen OCP dus er kan best nog wel meer kapot zijn.

Een waterkoeler is een slechte oplossing zonder een aparte fan op de stroomvoorziening van het moederbord.

Ik weet niet hoe breed je het hebt maar m.i. kan je beter afscheid nemen van dit energie slurpend geheel en een veel beter presterend recent Intel of AMD Ryzen setje en een nieuwe voeding halen.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

VRM mag in de meeste gevallen tot 125°C worden maar een extra koeler erop zetten is altijd handig, zeker met een overklok.

Je voeding zou voldoende moeten zijn geweest.

[ Voor 25% gewijzigd door Damic op 08-02-2019 21:26 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Neogeo
Uszka: Ja las ik ook maar heeft zo 2 jaar gewerkt en CPU was onderklokt. VRM koelen wordt moeilijk met lucht lees ik.

Wat bedoel je met OPC?

Ja zit al te rekenen. Heb hier nog een mobo liggen van 1151 maar wil niet teveel uitgeven dus weet niet of jij een cpu weet wat gelijk aan de oude is of iets beter?

Damic: Ja ik las dit ook maar als je al hoog temp hebt krijg je ook voltage verschillen wat niet goed moet zijn. Ok ja ik was ook in de veronderstelling dat de voeding voldoende moet geweest zijn. trouwens ik had de pc niet overklokt maar terug geklokt

• Uszka
Een OCP voorkomt dat de betreffende lijn in de voeding teveel wordt belast. Als een OCP ontbreekt en er ontstaat bijvoorbeeld kortsluiting, dan zal de connector of het component dat de kortsluiting veroorzaakt smelten/defect gaan en in het ergste geval zelfs in brand raken.

Welk s1151 moederbord heb je exact?

• Neogeo
Uszka: Ja nee dan is het duidelijk dat daar veel spanning opgezeten heeft maar snap alleen niet waar vandaan?

Ik heb de Asus prime Z270-P

• Uszka
i5/i7-6xxx/7xxx cpu's werken op dat bord. i5-6600K bijvoorbeeld al wordt er erg veel geld voor gevraagd. Veel meer dan €100 zou het niet hoeven kosten.
Op een Z270 bord heb je DDR4 geheugen nodig, je hebt op je 990FX bord DDR3. Daar moet dan ook nog iets anders voor komen.

• Neogeo
Ja zat al te rekenen maar voor dat geld heb ik ook nieuw spul.

Andere optie: Krijg net een fx 8350 aangeboden van een bekende. Dit is niet zo'n heethoofd en past. Ik ga proberen de stekker op het moederbord te vervangen en een andere tweedehands voeding te scoren. Dan moet het wel weer werken volgens mij. Zonet jammer van beide moederborden maar kan de pus wel weer meenemen.

Uszka dit moet toch ook wel lukken? Stekker is niet zo ingewikkeld te solderen lijkt mij of even iemand zoeken dit dit dagelijks doet.

• Uszka
Voeding zou ik niet meenemen als je tzt naar nieuwe onderdelen gaat. Daar is het interne design veel te oud voor en er ontbreken essentiële beveiligingen in die voeding.

• Neogeo
Ik wist dat er veel veranderd was maar volgens mij leer ik iets nieuws nu :)

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-11 17:51
Je processor zelf op de specificaties van de 8350 zetten heeft hetzelfde effect. Omruilen is een beetje onzinnig.

Ik zou even heel goed nadenken of je graag wil dat er brand ontstaat door wat geld te besparen.

[ Voor 51% gewijzigd door WEBGAMING op 08-02-2019 23:44 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

De stekker op je moederbord veranderd wens ik je veel succes toe :), moederborden zijn minimum 4 laags en die eps stekker zit (normaal) op zijn eigen eilanden (grote vlakken koper) in het bord.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1