Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-07 11:08

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
Ik heb onlangs het hierboven gekoppelde product gekocht naaar alle tevredenheid.
Inmiddels heb ik enkele aanpassingen gedaan zoals een 2de SSD en geheugenuitbereiding van 8gb naar 16Gb
Dit functioneert allemaal prima, maar nu merk ik tijdens het spelen van spellen (factorio) dat ik toich af en toe last heb van haperingen.
In de eventviewer niets te zien, SSD Optimalisatie (mbv Defraggler, nee geen defragmenteren, maar Optimaliseren), uitschakelen van onnodige processen bij het opstarten, nog steeds geen verbetering. Hebben jullie een suggestie wat ik nog kan doen om dit minuscule probleem te verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik lees dat die specifieke game best cpu intensief is. Heb je je cpu gebruik al eens gemeten? Als die op 100% staat dan weet je waar het fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
cpu draait tijdens gebruik op 15/20 procent, dus de cpu verwacht ik niet. (net getest voor je)

[ Voor 14% gewijzigd door eagle00789 op 08-02-2019 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:20
Als je wil optimaliseren moet je eerst de bottlenecks vinden. Dus begin daar eens mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
dat is het hem juist. ik heb geen idee wat mijn bottlenecks kunnen zijn in deze config. Vandaar ook mijn vraag voor hulp. Hoe zou ik de bottleneck(s) kunnen vinden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:20
eagle00789 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 20:51:
dat is het hem juist. ik heb geen idee wat mijn bottlenecks kunnen zijn in deze config. Vandaar ook mijn vraag voor hulp. Hoe zou ik de bottleneck(s) kunnen vinden dan?
MSI afterburner overlay aan tijdens het gamen en kijken hoe het gebruik van je componenten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-07 18:09
Staat zo'n ding niet vol met bloatware.
Ik zou er eens een bloatware remover overheen gooien of een eigen gestroomlijnde OS.

Maakt hij ook gebruik van de complete 16 Gb.
Heb je na het installeren van de extra onderdelen de bios reset.

Had je die haperingen ook al voor de toevoeging van die onderdelen.
Wat zijn de haperingen ? Is het niet gewoon micro stutter ?
Want nu is het meer gissen.
Vwb Micro stutter moet je ff googlen. Dit kan een legio aan zaken zijn.

Kan ook nog best zijn dat er iets te warm wordt.
Het is en blijft een laptop ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
418O2 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 22:58:
[...]

MSI afterburner overlay aan tijdens het gamen en kijken hoe het gebruik van je componenten is.
Met MSI Afterburner inderdaad gezien dat het de GPU is die af en toe spiked op 100% gebruik.
5erveD schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 08:21:
Staat zo'n ding niet vol met bloatware.
Ik zou er eens een bloatware remover overheen gooien of een eigen gestroomlijnde OS.

Maakt hij ook gebruik van de complete 16 Gb.
Heb je na het installeren van de extra onderdelen de bios reset.

Had je die haperingen ook al voor de toevoeging van die onderdelen.
Wat zijn de haperingen ? Is het niet gewoon micro stutter ?
Want nu is het meer gissen.
Vwb Micro stutter moet je ff googlen. Dit kan een legio aan zaken zijn.

Kan ook nog best zijn dat er iets te warm wordt.
Het is en blijft een laptop ;-)
Bloatware zit er niet op. De laptop wordt echt alleen geleverd met Win10 en de drivers en bijbehornde software van de hardware dat er in zit, maar de software is al allemaal uitgeschakeld omdat ik de helft niet gebruik.
Ja hij maakt gebruik van de volle 16 Gb.
Een BIOS reset na een ram upgrade is de eerste keer in al die jaren dat ik dat hoor.
De haperingen zijn elke x seconden (variabel van 10-60 seconden) hangt het spel voor 2-5 seconden vast.
Temperatuur is het probleem niet. dat wordt gelogd door HWMonitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-07 18:35

nhanssen

QVL is non-tweakers

Wilde gok; je gebruikt virtueel geheugen i.c.m. die 16gb? Als je weet hoe je het kan aanpassen zou ik hem vast zetten op 500-500MB. (Niet door windows beheerd en liefst op 1 schijf (SSD)

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
nhanssen schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 15:52:
Wilde gok; je gebruikt virtueel geheugen i.c.m. die 16gb? Als je weet hoe je het kan aanpassen zou ik hem vast zetten op 500-500MB. (Niet door windows beheerd en liefst op 1 schijf (SSD)
Windows geeft aan het niet kleiner te zetten dan 800Mb, dus ik hem heb op 1Gb vast gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-07 18:09
eagle00789 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 15:46:
[...]

Met MSI Afterburner inderdaad gezien dat het de GPU is die af en toe spiked op 100% gebruik.
[...]

Bloatware zit er niet op. De laptop wordt echt alleen geleverd met Win10 en de drivers en bijbehornde software van de hardware dat er in zit, maar de software is al allemaal uitgeschakeld omdat ik de helft niet gebruik.
Ja hij maakt gebruik van de volle 16 Gb.
Een BIOS reset na een ram upgrade is de eerste keer in al die jaren dat ik dat hoor.
De haperingen zijn elke x seconden (variabel van 10-60 seconden) hangt het spel voor 2-5 seconden vast.
Temperatuur is het probleem niet. dat wordt gelogd door HWMonitor.
Dan is de kans groot dat hij micro stutter heeft.
Hoe dit specifiek op te lossen mbt factorio kan ik je helaas geen antwoord op geven.
Je kunt wellicht DDU eens draaien en er weer een schone display driver opzetten.
En verschillende driver opties proberen.

Het is geen screen tearing toch ?

Een bios reset hoor je eigenlijk bij elke hardware upgrade te doen. Het hoeft niet maar is meestal wel aan te raden. Zelf heb ik vaak meerdere profielen in de bios staan en is het een kwestie van resetten en weer het gewenste profiel selecteren.
Pagina: 1