SSD aanschaffen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nickdw7
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-11-2025
Beste Tweakers,

Mijn 7-jaar oude laptop, de ASUS K53SV-SX706, is op dit moment er traag en ga hem de komende tijd weer wat meer gebruiken en daarom ben ik op zoek naar een oplossing wat het beste bij mijn probleem past.
Op dit moment geef ik liever niet het budget uit om 600euro uit te geven aan een nieuwe laptop. Dus lijkt voor mij de enige optie om mijn huidige HDD schijf te vervangen voor een 250GB SSD schijf. Ik ga er niet veel zware programma's op downloaden en ga er ook niet veel op gamen. Dus ik heb een aantal vragen:
  • Kan er in mijn laptop een SSD schijf zonder dat dit problemen geeft? (Ik hoorde iets over wellicht verouderde drivers of zo iets?)
  • Zo ja, heb ik aan 250GB genoeg of is dat voor een Windows laptop met normaal gebruik veel te weinig?
  • Als ik de nieuwe SSD schijf ga installeren, heb ik dan ook de nieuwste versie van Windows nodig? Moet ik daar dan extra voor betalen?
Dingen die ik laatst gedaan heb aan de hardware is het koelvloeistof vervangen. Ook ga ik een nieuwe batterij kopen aangezien de huidige batterij kapot is.

Kortom: gaat het aanschaffen en installeren van een nieuwe 250GB SSD schijf mijn probleem van een zeer trage laptop verhelpen? Of is het apparaat dusdanig oud dat de hardware verouderd is en dat het trekken aan een dood paard is?

Hoor graag van jullie oprechte en eerlijke reactie,

Nickdw

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:59
Zou gewoon moeten werken, zolang je maar dezelfde formfactor gebruikt als je huidige HDD.
250GB is meer dan genoeg voor windows. Of het ook genoeg is voor de rest kan alleen jij beantwoorden.
Je kan gewoon je huidige windows blijven gebruiken als heeft windows 10 wel meer optimalisatie voor SSD's.

Fabrikanten zoals Samsung leveren ook migratie software mee en ook zijn enkele SSD's in kits te koop met USB kabel om de data over te zetten.
Uiteraard kan dat ook gewoon met kloon software

Het zal vast wel merkbaar zijn maar het liefst ook i.c.m. genoeg geheugen (minimaal 4GB, liever 8GB).
Echter loop je nu tegen continue 100% processor belasting aan dan blijft dat natuurlijk een issue.

B.t.w. koelvloeistof in een laptop :?

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-02 12:44

mvz

muziek verslaafde

Als je voor 30 a 40 euro een 240gb SSD erin zet, zal dat icm. Windows 10 prima werken.
Voor mijn werk zit ik op soortgelijk specs, met een SSD ipv de originele HDD, en het is een wereld van verschil.
Ik zou zeggen, doen!

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een ssd is in elke laptop/pc een goede upgrade. Je laptop is verder nog redelijk snel (ligt er natuurlijk ook aan waar je hem voor gebruikt - maar voor normaal gebruik voldoet ie prima).
Ik zou gewoon je huidige schijf clonen naar de ssd. Dan heb je geen nieuwe windows nodig, en kan je na het omprikken gewoon verder gaan met je laptop alsof er niets veranderd is (behalve dan dat je binnen 10 seconden na opstarten al in windows zit) :)

Haal een externe behuizing voor je nieuwe ssd, en gebruik die om je huidige installatie 1op1 over te zetten.
pricewatch: LogiLink USB 3.0 External Case 2.5" Sata Zwart
Dan kan je die daarna gebruiken om je oude harde schijf in te zetten voor wat mobiele opslag.

[ Voor 29% gewijzigd door fm77 op 08-02-2019 15:59 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

250GB moetgenoeg zijn, maar dat ligt er ook aan wat je ermee gaat doen. als je het puur voor OS en applicaties gaat gebruiken dan kom je een heel eind. Gebruik je het ding dan ook om er documenten e.d. op te zetten, dan zit het al snel vol.

Een SSD is sowieso een flinke upgrade, als de rest van de specs nog prima zijn zou ik het doen. Op een simpele Celeron oid is het minder de moeite waard, maar als d'r een leuke i5 ofzo inzit is het wel het overwegen waard, zeker omdat de prijzen van SSDs niet zo belachelijk hoog meer zijn.
Dingen die ik laatst gedaan heb aan de hardware is het koelvloeistof vervangen.
Ik mag hopen dat dat koelpasta was.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ter referentie: Ik heb ooit in een Pentium T3200 laptopje met 3GB een SSD gezet en hoewel dat uiteraard geen snelheidsmonster is, heeft dat de levensduur van de laptop extreem verlengd voor een zeer lage prijs.

Zeker doen dus. Je kunt ook vast een SSD op de kop tikken via V&A en dan kun je al helemaal niet de mist in gaan.
Er zijn tools om je huidige Windows installatie te migreren naar de de SSD en je hoeft dus geen Windows te herinstalleren.

[ Voor 15% gewijzigd door Hann1BaL op 08-02-2019 15:59 ]

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik zou er gewoon een BX500 in drukken, prima schijfje voor deze laptop!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-02 13:35
Anders aanbiedingen op bijv Amazon in de gaten houden. Crucial BX500 komt daar regelmatig voor erg weinig langs. Kost nu 35 euro voor een 240GB exemplaar.

Budget modelletjes:
pricewatch: Kingston A400 240GB

pricewatch: Crucial BX500 240GB

De wijzen komen uit het Oosten!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@nickdw7 2.5" SATA SSD oa pricewatch: Crucial BX500 240GB
Zal bestuurd worden met Sata 150/300 wat er nu max in kan

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• nickdw7
@TERW_DAN ging inderdaad om koelpasta, haha. Klein detail.

Ik ben overtuigd guys, er gaat een nieuwe SSD in. Zelf heb ik voor de macbook van mijn vriendin een MX500 gekocht. Ook niet zo duur en is volgens mij net ff een slag beter?
Past deze MX500 niet in mijn laptop? @Hackus? Ik heb echt de BX500 nodig?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

nickdw7 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 16:16:
@TERW_DAN ging inderdaad om koelpasta, haha. Klein detail.

Ik ben overtuigd guys, er gaat een nieuwe SSD in. Zelf heb ik voor de macbook van mijn vriendin een MX500 gekocht. Ook niet zo duur en is volgens mij net ff een slag beter?
Past deze MX500 niet in mijn laptop? @Hackus? Ik heb echt de BX500 nodig?
dat past wel, maar is niet 'merkbaar' sneller. het draait op je huidige Sata 150/300

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• nickdw7
Dan ga ik voor de BX500 dankjewel. Scheelt weer een paar euro's!
Pagina: 1