Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Acces, Power BI of toch Excel voor data-analyse

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kluifjes
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 19-04 17:11
Op werk worden maandrapportages gemaakt in Excel waarbij nogal houtje-touwtje opgezet door een ex-collega resultaten eruit komen.

Dit wil ik stroomlijnen en bij voorkeur automatiseren. Mijn kennis van Excel is zeer goed, Access voldoende (wel ff opfrissen wenselijk) en Power BI afwezig. Dit lijken mij de mogelijkheden om dit proces beter te laten lopen.

Het voordeel van Access vind ik dat dan bij nieuwe data dit ingeladen kan worden en met queries de resultaten er automatisch uit komen. Excel bestand optimaliseren is alleen gebruiksvriendelijker en kost minder tijd om dit in te richten. Hoewel er vaak dan wel nog handelingen nodig zijn om de juiste cijfers eruit te krijgen. Power BI heb ik geen kennis van, maar is misschien wel een betere oplossing. Het klinkt in elk geval aantrekkelijk en is nogal hip, maar dat moet niet bepaald een reden zijn om dit onder de knie te krijgen hiervoor.

Het gaat vooral om ontwikkelingen in de tijd qua omzet, winst, aantallen etc. beter inzichtelijk te krijgen. Elke maand komt er een grote spreadsheet met al deze data en deze moeten omgezet worden in hapklare brokken voor de directie en management.

Het is een wat korte omschrijving van mijn probleem, maar mogelijk heeft iemand ook al eens deze afweging moeten maken of advies welke software te gebruiken hiervoor?

Alle reacties

• Killah_Priest
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20:45
PowerBI op deze manier vergelijken met Access en Excel volgens mij niet helemaal eerlijk: je trekt met PBI data uit Access of Excel (of een SQL server, Sharepoint, een web API etc) zodat je deze data kunt presenteren, je wijzigt geen data met PBI.

• DHH
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 18:11
Wat Killah_Priest zegt, klopt: Power BI is vooral een tool om data te visualiseren. Je zou het gratis kunnen uitproberen (als enkele gebruiker heb je niet direct een pro licentie nodig, deze is vooral handig als je rapporten wilt delen met andere gebruikers).

De vraag is wel of je (interne) klanten willen werken met Power BI rapporten. Excel is makkelijk te printen naar PDF en hoewel je dat met Power BI ook wel kan, is de kracht van Power BI (en Qlik Sense of Tableau), juist dat je de informatie dynamisch maakt, door de gebruiker zelf een keuze te laten maken van wat hij/zij wilt zien en vervolgens kan doorklikken naar onderliggende informatie (van een globaal overzicht van productgroepen per land zou je kunnen doorklikken naar individuele producten verkocht per verkoopmedewerker per regio).

Persoonlijk vind ik het enorm krachtig om zelf inzicht te krijgen in wat er gebeurt en waar de uitzonderingen zitten, maar als je wilt dat de ontvangers van je rapporten hier ook mee gaan werken, zullen ze hier wel voor open moeten staan.

Je zou eens kunnen kijken naar een gratis cursus via Edx.

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 19:54
Als deze rapportages enigszins belangrijk voor je zijn moet je volgens mij naar BI oplossingen kijken en niet naar dit segment wat altijd houtje/touwtje zal zijn. PBI is dan de minst slechte als je deze dan koppelt aan stabiele databron ( database, datafeed )

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 20-04 11:38
met @Sethro eens, als je stabiele datafeeds hebt zou ik PowerBI adviseren. Ik ben zelf redelijk geavanceerd met Excel, ik heb PowerBI na een cursus van Udemy binnen 2 weken redelijk onder de knie gekregen.

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True