Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Batterijwissel & garantie vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 1nsane
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 00:52
Ik heb een vraag mbt mijn iPhone SE.

Ik heb er een van 16gb en kreeg van de week een SE van iemand met 64gb. Dat is natuurlijk fijn maar van de 64gb variant is de batterij nog 82% terwijl die van mn 16gb nog 98% is omdat ik die eind vorig jaar voor de bekende actie heb laten vervangen.

Nu wil ik dus eigenlijk de accu’s van beide telefoons omwisselen. Nu zijn beide SE’s wel ouder dan 2 jaar maar stel dat ik ze zelf omwissel (beide dus originele accu’s), kan Apple daar dan moeilijk over doen stel dat ik voor een andere reparatie naar de store moet? Andere dingen waar ik nog rekening mee moet houden?

mijn systeem!

Beste antwoord (via 1nsane op 09-02-2019 17:07)

• Bremsy
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 21-02 23:28
timwijn schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:54:
[...]

Beide telefoons zijn toch al uit de garantie, want beiden ouder dan 2 jaar? Dus op het moment dat je nu nog een reparatie uit wilt laten voeren, is het sowieso voor eigen rekening. Maakt niet uit of je er dus zelf mee bezig bent geweest.
De garantie is langer dat twee jaar, namelijk de verwachte levensduur. Die is volgens Apple drie jaar. Ik heb onlangs mijn 2 jaar en 6 maanden oude iPhone SE ter reparatie aangeboden bij Apple met een beroep op het consumentenrecht. De telefoon is toen gratis door Apple vervangen.

Alle reacties

• MelvinW
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 05:07
Op het moment dat jij zelf de batterij gaat vervangen vervalt de garantie bij Apple. Apple weigert namelijk toestellen te repareren die zijn aangepast door een ongeautoriseerde partij.

MBP 13" 2018 TB i7 2.7GHz // 16GB RAM // 1TB - iPhone Xs Max Gold 256GB - Apple Watch Series 4 Hermès

• JB
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:19

JB

Cédric roelt!

Is de batterij ook daadwerkelijk minder qua performance? Indien niet merkbaar, zou ik er (nu) niets aan doen..

Mijn boefje is liev!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

1nsane schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 14:37:

Ik heb er een van 16gb en kreeg van de week een SE van iemand met 64gb. Dat is natuurlijk fijn maar van de 64gb variant is de batterij nog 82% terwijl die van mn 16gb nog 98% is omdat ik die eind vorig jaar voor de bekende actie heb laten vervangen.

Nu wil ik dus eigenlijk de accu’s van beide telefoons omwisselen. Nu zijn beide SE’s wel ouder dan 2 jaar maar stel dat ik ze zelf omwissel (beide dus originele accu’s), kan Apple daar dan moeilijk over doen stel dat ik voor een andere reparatie naar de store moet? Andere dingen waar ik nog rekening mee moet houden?
Welke Garantie,
batterij garantie ?

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Taghorn
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 23-02 07:20
MelvinW schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 14:45:
Op het moment dat jij zelf de batterij gaat vervangen vervalt de garantie bij Apple. Apple weigert namelijk toestellen te repareren die zijn aangepast door een ongeautoriseerde partij.
Dat Apple dit doet is iets waar je rekening mee moet houden.
Als consument heb je in NL echter recht op garantie zo lang als redelijkerwijs verwacht mag worden van het product. Wijzigingen van de consument vallen hier niet onder, maar de rest van de garantie blijft staan.
Dus als je het vervangen ver&*(# => jammer voor jouw
Gaat de batterij stuk => het is een Apple batterij in een telefoon waar deze moet werken, gewoon garantie
Gaat het scherm stuk => ligt niet aan de batterij, gewoon garantie

Je gelijk hebben en krijgen is hier wel een ding. Dat gaat aangetekende brieven kosten en vervolgens lang zeuren. Maar volgens dezelfde redenatie, Apple geeft je toch al geen garantie.

• MelvinW
Taghorn schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:09:
[...]

Dat Apple dit doet is iets waar je rekening mee moet houden.
Als consument heb je in NL echter recht op garantie zo lang als redelijkerwijs verwacht mag worden van het product. Wijzigingen van de consument vallen hier niet onder, maar de rest van de garantie blijft staan.
Dus als je het vervangen ver&*(# => jammer voor jouw
Gaat de batterij stuk => het is een Apple batterij in een telefoon waar deze moet werken, gewoon garantie
Gaat het scherm stuk => ligt niet aan de batterij, gewoon garantie

Je gelijk hebben en krijgen is hier wel een ding. Dat gaat aangetekende brieven kosten en vervolgens lang zeuren. Maar volgens dezelfde redenatie, Apple geeft je toch al geen garantie.
Wanneer een batterij door een ongeautoriseerde partij is vervangen kan dat veiligheidsrisico’s met zich mee brengen, vooral als het om een imitatie batterij gaat. Het zal niet de eerste keer zijn dat een Store ontruimd wordt door een batterij reparatie. In het geval van TS is de garantie echter al verlopen, dus Apple is niks verplicht. Hij komt echter niet meer in aanmerking voor schermreparaties en een batterij vervanging tegen betaling wanneer hij zelf aan zijn toestel gaat prutsen. De enige optie die dan beschikbaar blijft voor hem is een out-of-warranty replacement.

MelvinW wijzigde deze reactie 08-02-2019 15:30 (3%)

MBP 13" 2018 TB i7 2.7GHz // 16GB RAM // 1TB - iPhone Xs Max Gold 256GB - Apple Watch Series 4 Hermès

• 1nsane
MelvinW schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:27:
[...]

Wanneer een batterij door een ongeautoriseerde partij is vervangen kan dat veiligheidsrisico’s met zich mee brengen, vooral als het om een imitatie batterij gaat. Het zal niet de eerste keer zijn dat een Store ontruimd wordt door een batterij reparatie. In het geval van TS is de garantie echter al verlopen, dus Apple is niks verplicht. Hij komt echter niet meer in aanmerking voor schermreparaties en een batterij vervanging tegen betaling wanneer hij zelf aan zijn toestel gaat prutsen. De enige optie die dan beschikbaar blijft voor hem is een out-of-warranty replacement.
Het gaat dus niet om imitatie. Beide telefoons hebben een originele batterij alleen die van 16gb heeft dus een nagenoeg nieuwe batterij omdat die eind vorig jaar door de Apple Store Den Haag is vervangen. Ik weet niet of die dingen tegenwoordig verzegeld worden? Of is er een andere manier waarop ze bij Apple kunnen zien dat de batterij is verwisseld ook al is het een origineel exemplaar (er vanuitgaande dat ik de batterijen netjes omwissel tussen de twee telefoons)?

mijn systeem!

• MelvinW
1nsane schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:42:
[...]

Het gaat dus niet om imitatie. Beide telefoons hebben een originele batterij alleen die van 16gb heeft dus een nagenoeg nieuwe batterij omdat die eind vorig jaar door de Apple Store Den Haag is vervangen. Ik weet niet of die dingen tegenwoordig verzegeld worden? Of is er een andere manier waarop ze bij Apple kunnen zien dat de batterij is verwisseld ook al is het een origineel exemplaar (er vanuitgaande dat ik de batterijen netjes omwissel tussen de twee telefoons)?
Maakt niet uit of het een origineel of namaak batterij is. Het gaat erom dat er aanpassingen zijn gedaan door een ongeautoriseerde partij. Dat is voor Apple genoeg om reparaties te weigeren. Zo moeilijk is het niet om te zien dat de batterij is vervangen. Als de originele plakstrips niet meer intact zijn, dan is het vrij duidelijk dat iemand aan de batterij heeft gezeten.

• timwijn
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 22:22
1nsane schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 14:37:

Beide telefoons zijn toch al uit de garantie, want beiden ouder dan 2 jaar? Dus op het moment dat je nu nog een reparatie uit wilt laten voeren, is het sowieso voor eigen rekening. Maakt niet uit of je er dus zelf mee bezig bent geweest.

• MelvinW
[...]

Als hij er zelf mee bezig gaat, dan kan hij later niet nog bij Apple terecht voor een schermreparatie (€151,10) of batterijvervanging (€49). Hij kan dan alleen nog een out-of-warranty replacement krijgen voor € 291,10.

• WhatsappHack
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
Je kan ook €49 betalen en het laten doen door Apple. Weet je zeker dat je geen gezeik hebt en gezien die andere dan nog steeds een goede accu heeft met 98% restcapaciteit kan je daar mooi mee marketen als je die wilt doorverkopen. Onder de streep misschien alsnog een paar tientjes kwijt, maar wel een gloednieuwe accu waar je jaren mee vooruit kan en sowieso geen problemen met reparaties. Als je de telefoon gekregen hebt is het al helemaal een mooie investering om hem op te knappen. :)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

@MelvinW Je gaat gelijk uit van aankoop bij Apple, zo niet loopt de wettelijke garantie bij shop van aankoop.
(fabrieksgarantie is er al af na 2j) verder zijn er genoeg prutsers die zelf een batterij omruilen, en het gaat niet om een duur toestel maar iets van ouder dan 2j. Daar zou ik me niet zo druk om maken. @1nsane Wat wil je
eisen qua garantie,en waar denk je dat je nog recht op hebt na 2j ?(dat vroeg ik eerder ook al)

• MelvinW
Hackus schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 16:09:
@MelvinW Je gaat gelijk uit van aankoop bij Apple, zo niet loopt de wettelijke garantie bij shop van aankoop.
(fabrieksgarantie is er al af na 2j) verder zijn er genoeg prutsers die zelf een batterij omruilen, en het gaat niet om een duur toestel maar iets van ouder dan 2j. Daar zou ik me niet zo druk om maken. @1nsane Wat wil je
eisen qua garantie,en waar denk je dat je nog recht op hebt na 2j ?(dat vroeg ik eerder ook al)
TS vroeg of hij nog bij Apple terecht kon voor reparaties. Het maakt niet uit bij wie de garantie loopt. Zodra hij er zelf aan gaat prutsen kan hij niet meer bij Apple terecht.

• 1nsane
Hackus schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 16:09:
Beide toestellen komen uit diezelfde Apple store.

Wat ik wilde weten is wat de gevolgen zijn ten aanzien van prijzen voor eventueel andere reparaties in de toekomst en of ze een toestel evt kunnen weigeren voor reparatie that’s all :-)

Ik wil nog een tijdje met de SE doen omdat ik het een heel prettig compact toestel vind wat voorlopig nog erg vlot is. Dan kan het toestel 2 jaar oud zijn maar dat maakt me niet uit ;-)

mijn systeem!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

@1nsane Wat verwacht je van reparaties in de toekomst, en wat nu nog aan garantie/coulance ?
indien aankoop bij fabrikant, die optreed als verkoper loopt daar de wettelijke garantie. veel kun je na 2j niet meer verwachten. (je verhaal lijkt op 16gb voorzien van de accu uit 64gb en die misschien verkopen) Dan zou ik org. bij Apple je batterij laten vervangen, dat is een 64gb wel waard. @MelvinW Apple mag geen klachten/defecten weigeren die nog onder garantie vallen. (na 2j valt er weinig meer te halen en zal Apple direct al gaan zeuren als een ander een reparatie heeft uitgevoerd.)

• 1nsane
Hackus schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 17:05:
@1nsane Wat verwacht je van reparaties in de toekomst, en wat nu nog aan garantie/coulance ?
indien aankoop bij fabrikant, die optreed als verkoper loopt daar de wettelijke garantie. veel kun je na 2j niet meer verwachten. (je verhaal lijkt op 16gb voorzien van de accu uit 64gb en die misschien verkopen) Dan zou ik org. bij Apple je batterij laten vervangen, dat is een 64gb wel waard. @MelvinW Apple mag geen klachten/defecten weigeren die nog onder garantie vallen. (na 2j valt er weinig meer te halen en zal Apple direct al gaan zeuren als een ander een reparatie heeft uitgevoerd.)
Ik verwacht niet per se reparaties (no pun intended :-P ) maar ik weet dat Apple nog wel eens lastig kan doen.

Stel dat het zelf wisselen van de batterij tot gevolg kan hebben dat een evt. schermreparatie 200 zou kosten ipv 100 omdat Apple zegt: jij hebt er aan gerotzooid. Dan zou ik dus overwegen om de batterij door Apple te laten wisselen als de capaciteit onder de 80% duikt.

mijn systeem!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

1nsane schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 09:45:
[...]

Ik verwacht niet per se reparaties (no pun intended :-P ) maar ik weet dat Apple nog wel eens lastig kan doen.

Stel dat het zelf wisselen van de batterij tot gevolg kan hebben dat een evt. schermreparatie 200 zou kosten ipv 100 omdat Apple zegt: jij hebt er aan gerotzooid. Dan zou ik dus overwegen om de batterij door Apple te laten wisselen als de capaciteit onder de 80% duikt.
Je toestel aanbieden voor reparatie, is wat anders dan defecten/klachten melden waar je nog garantie op wilt claimen(of deel ervan) de rest heb ik eerder al aangegeven in mijn berichten.

Voor jou misschien duidelijker: Als je een defect ervaart wat nog onder garantie kan vallen (scherm defect zonder val of waterschade) gaat Apple sowieso moeilijk doen na 2j. Zoals ik al zei, de 64GB is het wel waard om org. batterij te laten vervangen. 16GB heeft een lagere waarde, maar nu met nieuwe batterij kun je daar iets meer geld voor vragen, dan dat de koper het weet dat de batterij minder is. Is het nu duidelijk ?

- Apple weigert in 99 van de 100 gevallen een reparatie waar geconstateerd is dat het niet door erkende is gerepareerd -

• 1nsane
Dank, hier kan dan verder een slotje op!

mijn systeem!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Bremsy
[...]

De garantie is langer dat twee jaar, namelijk de verwachte levensduur. Die is volgens Apple drie jaar. Ik heb onlangs mijn 2 jaar en 6 maanden oude iPhone SE ter reparatie aangeboden bij Apple met een beroep op het consumentenrecht. De telefoon is toen gratis door Apple vervangen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Bremsy schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 17:03:
[...]

Apple geeft standaard geen 3j garantie. Een klacht/defect aanbieden en aanspraak doen op garantie, is wat anders dan reparatie (zoals ik eerder heb uitgelegd) https://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/
In de link kun je de voorwaarden van Apple zelf lezen. Garantie voortkomend uit consumentenrecht i in Nederland langer dan 2j (dat is vaak verkopersgarantie eo fabrieksgarantie) Apple treed op als verkoper/fabrikant, en dienst zich te houden aan de wet. Bij aangekochte Apple gear buiten Apple store, dien je je te wenden tot verkopende.(vraag van TS'er is ook of er na batterijwissel(zelf uitgevoerd) nog recht op garantie is)

Hackus wijzigde deze reactie 09-02-2019 17:48 (4%)
Reden: uitleg duidelijker

• Bremsy
Hackus schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 17:21:
[...]

Apple geeft standaard geen 3j garantie. Een klacht/defect aanbieden en aanspraak doen op garantie, is wat anders dan reparatie (zoals ik eerder heb uitgelegd) https://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/
In de link kun je de voorwaarden van Apple zelf lezen. Garantie voortkomend uit consumentenrecht i in Nederland langer dan 2j (dat is vaak verkopersgarantie eo fabrieksgarantie) Apple treed op als verkoper/fabrikant, en dienst zich te houden aan de wet. Bij aangekochte Apple gear buiten Apple store, dien je je te wenden tot verkopende.(vraag van TS'er is ook of er na batterijwissel(zelf uitgevoerd) nog recht op garantie is)
Wanneer je bij Apple je hardware koopt, kun je je beroepen op het consumentenrecht. Volgens Apple zelf is de levensduur van een iPhone 3 jaar en dus kun je je daarop beroepen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Bremsy schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:08:
[...]

Wanneer je bij Apple je hardware koopt, kun je je beroepen op het consumentenrecht. Volgens Apple zelf is de levensduur van een iPhone 3 jaar en dus kun je je daarop beroepen.
Echt ?
Heb je mijn berichten gelezen, of post je zomaar iets ?

• 1nsane
Ik was toevallig vandaag bij de Apple Store en de zelfde vraag voorgelegd.

In principe zou het volgens hun niet uit moeten maken, de plaktabs onder de batterij zullen wat beschadigen maar mits voorzichtig gedaan en goed terug geplakt komen ze er niet achter, ze beschadigen immers ook als zij ze zelf lostrekken :-)

mijn systeem!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

1nsane schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:16:
Ik was toevallig vandaag bij de Apple Store en de zelfde vraag voorgelegd.

In principe zou het volgens hun niet uit moeten maken, de plaktabs onder de batterij zullen wat beschadigen maar mits voorzichtig gedaan en goed terug geplakt komen ze er niet achter, ze beschadigen immers ook als zij ze zelf lostrekken :-)
Moet je niet de lipjes kapot trekken (wat snel gebeurt door onervaren persoon) Dan nog de (stekker) voor touch-ID bij openen. en als je de lipjes kapot trekt en met fohn aan de gang gaat(en spatel), sloop je in 9 van de 10x de batterij.

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True