Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:56
Hallo mensen,

Op dit moment doe ik de opleiding applicatie ontwikkelaar MBO niveau 4, in maart ben ik klaar en ik ben nu al wezen kijken voor een HBO-ICT vervolgopleiding.

Ik heb een aantal meeloop dagen gehad op verschillende hoge scholen en de theorie die daar behandeld werd in de vakken, was niets nieuws voor mij. Ik begreep het allemaal wel.

Nu twijfel ik eigenlijk of een HBO diploma het wel echt waard is, omdat programmeren kan ik ook zelf nog in leren. Mijn mening is dat een HBO echt nodig is als je een bepaald vak wilt doen, zoals leraar worden.

Maar met een MBO 4 diploma is er ook toch als applicatie ontwikkelaar genoeg werk te vinden? Wat voor waarde heeft een HBO dan als ik met een MBO er al een goede baan mee kan krijgen?

Ook is het zo dat de meeste mensen die ik ken, een HBO opleiding doen, nog thuis wonen en daardoor minder hoeven te lenen. Ik als alleenstaande woon zelfstandig en ben ik nu al best wel afhankelijk van mijn studiefinanciering.

Daardoor moet ik dan al mijn onderhoudskosten lenen en dan kom ik uit op circa 30.000 euro schuld aan het einde van mijn (mogelijke) HBO opleiding.

Ik heb wel eens gehoord dat er soms mogelijkheden zijn dat je via werkgevers een duale/deeltijd HBO opleiding aangeboden kan krijgen, dan is er daarin toch mogelijkheid voor groei?

Nu vraag ik nu niet aan jullie om een keus voor mij te maken, die moet ik lekker zelf maken.

Nu ben ik eigenlijk benieuwd naar jullie meningen. Is HBO het waard in mijn geval?

Ik hoor ze graag 😊

Alvast bedankt.

Groetjes,

TheFrames

P.S. Ik ben bijna 24 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De huidige marktvraag naar MBO'er beperkt zich voornamelijk tot functies als servicedesker. Met een HBO diploma op zak heb je en meer mogelijkheden qua initiele baan, en uiteindelijk meer doorgroeimogelijkheden. Als je het aan kunt is het wmb een nobrainer. Huidige markt voor MBO4 dev's is volgens mij ook klein. Waarom zou ik een stuk door en dure relatief laag opgeleide NL MBO devver laten doen als ik het voor minder door een senior dev offshore of nearshore kan doen?

Qua kostenaspect: 30k lijkt nu veel maar kun je als je eenmaal werkt ook wel aflossen zonder daar echt heel veel voro te hoeven missen, zeker als je realteif goedkoop woont en alleenstaand bent. Vraag me wel af hoe je aan dat bedrag van 30k komt. Collegegeld is niet heel weinig maar toch geen 30k over 4 jaar :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:53
HBO vooral doen als het je ook daadwerkelijk interesseert.

Als je nu werk kan vinden wat je leuk vind en geld is een issue, prima keuze.
Daarbij heb je nog 6 maanden om werk te vinden of alsnog een opleiding te starten als er geen uitdagend werk bij zit.

Je kan altijd nog een opleiding volgen in deeltijd tijdens je werk.
The Eagle schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 14:40:
De huidige marktvraag naar MBO'er beperkt zich voornamelijk tot functies als servicedesker. Met een HBO diploma op zak heb je en meer mogelijkheden qua initiele baan, en uiteindelijk meer doorgroeimogelijkheden. Als je het aan kunt is het wmb een nobrainer. Huidige markt voor MBO4 dev's is volgens mij ook klein. Waarom zou ik een stuk door en dure relatief laag opgeleide NL MBO devver laten doen als ik het voor minder door een senior dev offshore of nearshore kan doen?

Qua kostenaspect: 30k lijkt nu veel maar kun je als je eenmaal werkt ook wel aflossen zonder daar echt heel veel voro te hoeven missen, zeker als je realteif goedkoop woont en alleenstaand bent. Vraag me wel af hoe je aan dat bedrag van 30k komt. Collegegeld is niet heel weinig maar toch geen 30k over 4 jaar :?
neem aan dat dit inclusief woonlasten en leefkosten is...

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
The Eagle schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 14:40:
Kostenberekening via DUO heeft mij dat resultaat gegeven. Op basis van het gene dat ik maandelijks moet lenen aan onderhoudskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Cyriel85 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 14:43:
HBO vooral doen als het je ook daadwerkelijk interesseert.

Als je nu werk kan vinden wat je leuk vind en geld is een issue, prima keuze.
Daarbij heb je nog 6 maanden om werk te vinden of alsnog een opleiding te starten als er geen uitdagend werk bij zit.

Je kan altijd nog een opleiding volgen in deeltijd tijdens je werk.

[...]

neem aan dat dit inclusief woonlasten en leefkosten is...
Ja, woonlasten en leefkosten idd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Waarom kijk je niet naar een duale opleiding? Hiermee kun je HBO doen en werken tegelijk. Zal vast aanpoten zijn, maar hiermee kun je wel zelfstandig blijven wonen en je HBO halen. Als je een contract voor 24-32 uur ergens kunt vinden, kun je prima combineren, zeker als je alleen bent. Naar mijn mening is HBO ICT echt de moeite waard voor je carrière later. Het is veel makkelijker ergens binnenkomen en groeipad loopt veel verder door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-06 15:06
Als je qua denkvermogen HBO kan doen, moet je dit ook altijd doen. Ja, er zijn voldoende succesverhalen uit het verleden over mensen die zich omhoog hebben weten te werken zonder diploma's, maar dat wil niet zeggen dat dat in de toekomst ook zo gaat zijn. Zie ook genoeg mensen in mijn directe omgeving die spijt hebben als haren op hun hoofd dat ze een verkort HBO danwel MBO hebben gedaan en niet nog HBO er achteraan, die worden flink beperkt in hun doorgroeimogelijkheden.

Dus, bij twijfel, doen, al dan niet duaal in combinatie met werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Duaal lijkt mij ook niet verkeerd, alleen hoorde ik dat dit veel zwaarder is dan een HBO voltijds studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashhill
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-06-2024
TheFrames schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:05:
Duaal lijkt mij ook niet verkeerd, alleen hoorde ik dat dit veel zwaarder is dan een HBO voltijds studie.
Duaal niet aan beginnen, lekker HBO papiertje halen! Is belangrijk tegenwoordig! Met MBO kom je er ook wel alleen moet je er 4x zo hard voor knokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Crashhill schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:10:
[...]

Duaal niet aan beginnen, lekker HBO papiertje halen! Is belangrijk tegenwoordig! Met MBO kom je er ook wel alleen moet je er 4x zo hard voor knokken.
Waarom raad je een duale opleiding af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Duaal is zwaarder, omdat je zowel werkt als leert. Als je nu nog in de studiebanken zit en HBO wilt hebben en doen, kun je beter blijven studeren, dat maakt het voor jou zoveel gemakkelijker.

Ik had zelfs moeite als ik na een half jaar stage terug in de schoolbanken moest. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
CH4OS schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:16:
Duaal is zwaarder, omdat je zowel werkt als leert. Als je nu nog in de studiebanken zit en HBO wilt hebben en doen, kun je beter blijven studeren, dat maakt het voor jou zoveel gemakkelijker.

Ik had zelfs moeite als ik na een half jaar stage terug in de schoolbanken moest. ;)
En wat nou als ik daar geen moeite mee zou hebben? Zijn er dan nog andere nadelen eraan verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het is gemakkelijker om op 1 ding te focussen dan op 2, zo simpel is het. :)
Dus laat ik jouw vraag ook even omdraaien; waarom zou je beiden tegelijk willen doen als het niet hoeft? :)

[ Voor 41% gewijzigd door CH4OS op 08-02-2019 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-06 14:44
Ik begin aankomende dinsdag met HBO-ICT deeltijd. Ik heb eerst 2 jaar gewerkt en nu vindt ik het wel eens tijd worden om verder te leren. Woon je toevallig in de buurt van Deventer of Enschede dan heb je de mogelijkheid om HBO-ICT via de SPS (Saxion Parttime School) te volgen.

Waarom heb ik voor Saxion gekozen? Volgens de docenten zijn er geen theoretische toetsen (geloof ik alleen nog niet zo) en voornamelijk alleen praktische opdrachten (verslagen & project).

Misschien dit iets voor je? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik heb een duale HBO opleiding gevolgd. Het is gewoon een volwaardig HBO-papiertje.

Ik kwam van het MBO en de duale HBO opleiding vond ik niet heel lastig. Ja, je moet meer zelf doen dan bij een reguliere opleiding, maar als je een beetje volwassen bent is dat geen probleem. Net zoals bij een baan wordt je handje niet vastgehouden en eisen de docenten gewoon inzet. Daarentegen heb je ook minder contacturen per week. Ik had per week maximaal 12 uur college, verder veel eigen tijd in projecten steken. Daarnaast werkte ik nog 2 dagen in de week (doordeweeks).

Moet ik wel zeggen toen ik mijn opleiding begon er ongeveer ruim 30 mensen in mijn groep zaten, maar we overbleven met een handje vol mensen (ongeveer 10).

[ Voor 6% gewijzigd door TwArbo op 08-02-2019 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashhill
TheFrames schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:23:
[...]

En wat nou als ik daar geen moeite mee zou hebben? Zijn er dan nog andere nadelen eraan verbonden?
Waarom vraag je dan om advies? Ga lekker werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Crashhill schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:31:
[...]

Waarom vraag je dan om advies? Ga lekker werken..
De voordelen en nadelen onderzoeken, simpel ;-)
Advies vragen is niet alleen maar aannemen en doen, maar ook zelf meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:42
Dit kunnen wij niet voor je beslissen...Veel zou afhangen van wat je eerste baan zal zijn, welke doorgroeimogelijkheden je daar hebt etc etc....en dan nog zul je pas na 5-6 jaar kunnen zeggen of het wel of niet de juiste beslissing is geweest.

Ik heb in dezelfde situatie gezeten, MBO-4 af, net begonnen aan HBO en kreeg een baan ergens aangeboden... ik heb voor de baan gekozen en dat is, tot nu toe (12jaar later), de juiste beslissing gebleken voor mij.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Devian schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:38:
Dit kunnen wij niet voor je beslissen...Veel zou afhangen van wat je eerste baan zal zijn, welke doorgroeimogelijkheden je daar hebt etc etc....en dan nog zul je pas na 5-6 jaar kunnen zeggen of het wel of niet de juiste beslissing is geweest.

Ik heb in dezelfde situatie gezeten, MBO-4 af, net begonnen aan HBO en kreeg een baan ergens aangeboden... ik heb voor de baan gekozen en dat is, tot nu toe (12jaar later), de juiste beslissing gebleken voor mij.
Uiteraard, plannen lopen niet altijd zoals we ze interpreteren. Ik ben ook niet uit op een kant en klaar antwoord van "Ja, je moet het doen, want..." of "Nee, je moet het niet dan, want...", dat moet ik zelf doen.

Daarentegen geven meningen wel eventuele inzicht, omdat ik toch hier bepaalde ervaringen met mij gedeeld zijn en die verbreden mijn mogelijkheden om eventueel een betere keuze te kunnen maken.

Bedankt daarvoor mensen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashhill
TheFrames schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:35:
[...]

De voordelen en nadelen onderzoeken, simpel ;-)
Advies vragen is niet alleen maar aannemen en doen, maar ook zelf meedenken.
Voordelen en nadelen, dat is dus voor iedereen anders.
Maar deze keuze moet je echt zelf maken. Werken = leuk, geld. Studeren is = leuk, geld, later meer geld

Veel meer zit er niet aan vast.
Duaal raad ik af omdat, 60-70% uitval. Je denkt er makkelijk over (Ben zelf ook uitval :) , maar was 100% zelfstudie, en dat raad ik 100% af. Misschien als je 24 uur gaat werken 16 uur studeren dat je het wel volhoud).

[ Voor 10% gewijzigd door Crashhill op 08-02-2019 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 324818

Ook ervaringen maar even delen, niet duaal maar deeltijd.

Studie naast werk van 40/u week in consultancy. Studie is 3 tot soms 6 uur contact per week. Het is voornamelijk 1. veel boeken lezen, 2. toepassen van theorie op praktijk en 3. casus/groepsopdrachten. Dat alles valt uiteindelijk samen in een tentamen.

Nummer 1 spreekt voor zich denk ik. Per vak lees je ongeveer 1 boek a 200-300 pagina's. Mij valt dit erg mee.

Nummer 2 zijn individuele opdrachten. Hierin pas je de opgedane theorie toe op een casus uit je beroepsveld. De individuele casus bespreek je de laatste week klassikaal. Lessons learned etc. Er zitten in mijn groep mensen in het leger, electrotechniek, overheid en nog veel meer, van de context steek ik erg veel op.

Nummer 3 is meestal een groepsopdracht. Omdat vaak met een casus in een groep wordt gewerkt is meestal 1 iemand 3 maanden de sjaak. Binnen ons half-vaste groepje hebben we dat opgelost door ieder bedrijf eenmaal per jaar onder de loep te nemen. Veel bedrijven kennen seizoenen in het werk, dus zorgden we ervoor dat de projecten voor alle groepsgenoten buiten de topdrukte vielen.

De tentamens zijn over het algemeen prima te doen. Ik ken weinig mensen die structureel onvoldoendes hebben gehaald. Als een vak je niet ligt zul je waarschijnlijk meer tijd kwijt zijn dan een vaak waar je professionele ervaring mee op hebt gedaan.

De groepsopdrachten vielen mij altijd het zwaarste, omdat er altijd wel iemand is die zijn best niet doet. Uiteindelijk los je dat op door een pleister te plakken en nodig je diegene de volgende keer niet uit om bij je groep aan te sluiten.

Ander voordeel van de studie is het netwerk wat je er mee op doet. Veel klasgenoten zijn uiteindelijk bij elkaar gaan werken, je weet wat je aan iemand hebt en je groeit makkelijker samen verder dan alleen.

Succes met je keuze!

Edit: ik zie hierboven uitvalcijfers van 70%, bij ons was dat maar 5% om het in perspectief te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 324818 op 08-02-2019 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Crashhill schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:42:
[...]

Voordelen en nadelen, dat is dus voor iedereen anders.
Maar deze keuze moet je echt zelf maken. Werken = leuk, geld. Studeren is = leuk, geld, later meer geld

Veel meer zit er niet aan vast.
Duaal raad ik af omdat, 60-70% uitval. Je denkt er makkelijk over (Ben zelf ook uitval :) ).
Dat ik de keuze zelf moet maken was duidelijk voordat ik de topic startte. Wow... 60% - 70% uitval is wel pittig veel. Ik denk nu wel waarom het mij wordt afgeraden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Aan de hand van de reacties, heb ik nu wel een beter beeld gekregen. Daardoor zal een keuze maken makkelijker zijn.

Bedankt voor jullie ervaringen nogmaals!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jewest
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-06 15:06
Dit was mijn beweeg reden om hbo te doen:
Werken = leuk, geld. Studeren is = leuk, geld, later meer geld

Maar dan in:
Mbo = in de bagger kabel repareren. hbo = iemand vertellen waar de kabel breuk in de kabel zit, zodat hij het kan oplossen.

Heel banaal, maar nog steeds blij met de keuze omdat ik nu voor mij uitdagender werk doe.

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Komt het rot over dan bedoel ik het anders en taalfouten zijn inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:42
Jewest schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:53:

Maar dan in:
Mbo = in de bagger kabel repareren. hbo = iemand vertellen waar de kabel breuk in de kabel zit, zodat hij het kan oplossen.

Heel banaal, maar nog steeds blij met de keuze omdat ik nu voor mij uitdagender werk doe.
Dit hoeft niet zo te zijn natuurlijk.

MBO = beginnen met ergens werken, 2 jaar later promotie maken, weer 2 jaar later binnen hetzelfde bedrijf een volkomen nieuwe (droom)functie beginnen ondertussen op HBO niveau en weer 2 jaar later promotie maken.

Op dat moment heb je 6 jaar lang geld verdiend en krijg je het salaris van een HBO'er met 4-6 jaar werkervaring.

Het alternatief is studeren, 4 jaar lang alleen maar geld uitgeven en vervolgens beginnen met een basis HBO salaris op een functie waarvan je nog niet weet of je die wel leuk gaat vinden.

Ik heb dus MBO gedaan maar heb ondertussen als netwerk designer bij een grote provider meeontwikkeld aan meerdere zakelijke (xDSL) producten en in een latere functie meegeholpen aan de opzet en bouw van een 4G netwerk.

Heel banaal, maar nog steeds blij met de keuze omdat ik nu voor mij uitdagender werk doe >:).

Het ligt dus allemaal aan de kansen en mogelijkheden die je krijgt, of je nu wel of niet doorstudeerd voor HBO.

[ Voor 16% gewijzigd door Devian op 08-02-2019 16:05 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-06 01:06
Tot je ergens komt waar een HBO studie een harde eis is...

zeker internationale bedrijven kunnen deze insteek nogal hebben. (ook op WO master gebied.. )

android since G1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11

Maar dan in:

In de Engineering:

X en YZ is de oplossing.

Groet,
Pizza Boom

Buitenlandse klant: "Waarom? Kan je dat onderbouwen? Hoe heb je dat berekend?"

Keer daarop:
XZ en YZ zijn de oplossingen.

Groet,
Ing. P. Boom

Buitenlandse klant: "Ok, dank voor het antwoord."

Zo simplistisch en gecharcheerd gaat het natuurlijk niet, maar kunnen ondertekenen met een titel doet in veel branches ook nog wel wat goeds hoor, zeker in internationaal contact. In Nederland verklaren we je voor gek en vinden we je een aansteller als je met je diploma's en titels schermt, maar in veel andere landen krijg je er haast een stukje voetstuk door. Het opent in ieder geval deuren.

In de zorg in Oostenrijk ook meegemaakt, jaar of 15 terug. Familielid in het ziekenhuis met vakantie, universitair ziekenhuis. Tip gekregen andere mensen, bijvoorkeur met dezelfde achternaam, met de doctorstitel te laten bellen en hun volledige titel te gebruiken. De eerste die belde. "Gutentag, Herr Doktor ...". Toen was het nog een zuster die de telefoon kwam brengen. Tweede die belde: "Gutentag, Herr Professor doktor ...", toen kwam de dienstdoend professor zelf de telefoon brengen en werd er vanaf dan alles uitgebreid uitgelegd. :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:46

Barrycade

Through the...

Maaruh 24 en dan nog voltijds aan HBO beginnen op basis van volledige lening?

Die 30k zal lang achter je aan komen. En mogelijk dikke strepen trekken door plannen in de toekomst.

Ik zou zeker kijken of HBO via deeltijd mogelijk is. Maar zeker ergens gaan beginnen anders heb je veel uit te leggen in sollicitatie gesprekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

drooger

Falen is ook een kunst.

Gelukkig hoef je in Nederland weinig te schermen met een titel, als het al gebeurt dan is dat enkel met je functietitel of jaren werkervaring.

Nog een alternatief voor werken/duaal/voltijd hbo: hbo associate degree.
Dan heb je een papiertje dat meer waard is dan mbo-4 en je bent maar 2 jaar bezig.
Met een beetje geluk kan je veel daarvan als credit gebruiken mocht je besluiten om er toch een volwaardige hbo van te maken.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Barrycade schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 19:50:
Maaruh 24 en dan nog voltijds aan HBO beginnen op basis van volledige lening?

Die 30k zal lang achter je aan komen. En mogelijk dikke strepen trekken door plannen in de toekomst.

Ik zou zeker kijken of HBO via deeltijd mogelijk is. Maar zeker ergens gaan beginnen anders heb je veel uit te leggen in sollicitatie gesprekken.
Ik ken wel meerdere mensen die ouder dan 24 waren en aan een voltijd HBO opleiding begonnen. Mijn zus deed een HBO opleiding pas toen ze 46 was en nu afgestudeerd. Je bent nooit te oud om te leren.

Toch is 30k wel veel en leek het mij verstandig om idd te gaan kijken voor een duale opleiding. Gelukkig heeft mijn school connecties en heb ik eventueel een mogelijkheid om duaal te gaan studeren.

[ Voor 7% gewijzigd door TheFrames op 08-02-2019 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewest
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-06 15:06
Devian schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 16:02:
[...]
Dit hoeft niet zo te zijn natuurlijk.
Het ligt dus allemaal aan de kansen en mogelijkheden die je krijgt, of je nu wel of niet doorstudeerd voor HBO.
Helemaal met je eens. heb ooit een briljante MBO stagiaire gehad die ik het advies heb gegeven om door te studeren. Al dan niet deel tijd. (of bij ons komen werken).

Opleiding maakt niet veel uit maar het is de persoon. Alleen hoe hoger de opleiding hoe hoger je kunt komen.
Zie het als een spring plank.
Het zou zonde zijn als bepaalde kansen niet kunnen.
Sommige mensen kijken niet naar potentie maar naar papiertjes.

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Komt het rot over dan bedoel ik het anders en taalfouten zijn inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-06 16:56

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Zoek een werkgever die je studie betaald zonder dat je een contract moet tekenen om het terug te betalen. Ben je na je studie dubbel zoveel waard. Zou het niet uit eigen zak gaan betalen aangezien je toekomstige werkgever het graag voor je doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

NLKornolio schreef op maandag 11 februari 2019 @ 12:14:
Zoek een werkgever die je studie betaald zonder dat je een contract moet tekenen om het terug te betalen. Ben je na je studie dubbel zoveel waard. Zou het niet uit eigen zak gaan betalen aangezien je toekomstige werkgever het graag voor je doet.
Dat doet bijna geen werkgever. Veel te risicovol. Betalen ze een grof bedrag aan studie, besluit JIJ na een jaar weg te gaan, jammer dan...

De *enige* catch is dat een studieovereenkomst nietig word verklaard als de werkgever besluit niet met je verder te willen. (Maar dan moet het niet verwijtbaar zijn.)

Hoe dan ook, @TheFrames, ik zou die 30K investeren. Kans is zinvol aanwezig dat je die binnen een paar jaar hebt terugverdiend. :) Niet meteen het eerste jaar, maar na een paar jaar schiet je waarschijnlijk over de lonen van de MBOers heen en voordat je met pensioen gaat heb je het bedrag meerdere malen terugverdiend.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-06 16:56

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

unezra schreef op maandag 11 februari 2019 @ 12:22:
[...]

Dat doet bijna geen werkgever. Veel te risicovol. Betalen ze een grof bedrag aan studie, besluit JIJ na een jaar weg te gaan, jammer dan...

De *enige* catch is dat een studieovereenkomst nietig word verklaard als de werkgever besluit niet met je verder te willen. (Maar dan moet het niet verwijtbaar zijn.)

Hoe dan ook, @TheFrames, ik zou die 30K investeren. Kans is zinvol aanwezig dat je die binnen een paar jaar hebt terugverdiend. :) Niet meteen het eerste jaar, maar na een paar jaar schiet je waarschijnlijk over de lonen van de MBOers heen en voordat je met pensioen gaat heb je het bedrag meerdere malen terugverdiend.
Heb zelfs geen werkgever gehad in de IT die het niet deed. Zoek een wat groter bedrijf zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

NLKornolio schreef op maandag 11 februari 2019 @ 12:53:
[...]
Heb zelfs geen werkgever gehad in de IT die het niet deed. Zoek een wat groter bedrijf zou ik zeggen.
Een werkgever die ook als JIJ besluit weg te gaan, geen enkele vorm van studieregeling hanteerd?
Ofwel, een dag na je examen kun je zeggen "bedankt voor de bloemen" en naar de concurrent gaan om hen te laten profiteren van jouw studie?

Sure, er is wat voor te zeggen. Zo'n strop-om-de-nek constructie is vervelend, maar het is ook vrij gebruikelijk om een studieovereenkomst over te nemen zodat jij niet persoonlijk een paar K kunt terugbetalen.

Plus, dat als het initiatief vanuit je werkgever komt (contract niet verlend of ontslag), de studieregeling nietig is. (Behalve dus bij verwijtbaar ontslag. Dan sta je én op straat én heb je geen recht op WW én mag je waarschijnlijk gewoon alle studiekosten terugbetalen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:46

Barrycade

Through the...

TheFrames schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 21:28:
[...]

Ik ken wel meerdere mensen die ouder dan 24 waren en aan een voltijd HBO opleiding begonnen. Mijn zus deed een HBO opleiding pas toen ze 46 was en nu afgestudeerd. Je bent nooit te oud om te leren.

Toch is 30k wel veel en leek het mij verstandig om idd te gaan kijken voor een duale opleiding. Gelukkig heeft mijn school connecties en heb ik eventueel een mogelijkheid om duaal te gaan studeren.
Tuurlijk, leren moet je altijd blijven doen. Maar je zus zal niet tot haar 46e niet gewerkt hebben toch?

Ik zal eerlijk met je zijn; als jij op je 28e gaat solliciteren met alleen een mavo/havo/mbo/HBO traject op je CV maar niet met (relevante) werkervaring zou IK je niet uitnodigen voor een gesprek.

Dus duaal /deeltijd lijkt mij een betere stap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFrames
Om even de voordelen van elke studievorm op te noemen:

Voltijd:

Voordelen:

- De focus ligt alleen op de opleiding (niet op werk en studie)
- Meer vrije tijd (HBO staat bekend om hard werken, maar duaal blijft toch nog harder werken)
- HBO papiertje
- In aanmerking komen voor een campuscontract

Nadelen:

- Je komt met jongere mensen van 17/18 jaar te zitten
- Studiekosten en woonlasten lenen, wat leid tot een hoge studieschuld op 28 jaar
- Na het behalen van een HBO, géén werkervaring op 28 jarige leeftijd

Duaal:

Voordelen:

- Werkervaring opdoen gelijk met studeren
- Salaris
- Vaste baan voor de toekomst
- Studie wordt betaald door de werkgever na het behalen van het eerste jaar
- Meer studenten van mijn leeftijdscategorie
- HBO papiertje

Nadelen:

- Veel zwaarder dan een voltijd opleiding
- Weinig vrije tijd overhouden
- Niveau van zelfstandigheid is een stuk hoger dan een HBO voltijd opleiding
- Als je ontslagen wordt, dan kun je gedag zwaaien naar de duale opleiding

Ik zie hier dat de meningen erg verdeeld zijn, vrijwel logisch natuurlijk aangezien iedereen anders denkt ;)

Op het eerste blik lijkt een duale studie verstandiger om te doen, zeker weten met alle voordelen die daaraan vastzitten. Toch weet ik niet van mezelf of ik het werkelijk kan volhouden. Dan lijkt een voltijd studie beter, omdat je dan inderdaad maar alleen op de studie hoeft te focussen.

Eerst ga ik toch meer uitzoeken hoeveel zwaarder een duale opleiding is, dan een voltijd studie. Dit wilt ook nog per sector en opleiding verschillen. Als je bijvoorbeeld rechten studeert, heb je meer leeswerk.

Eventueel kijken naar een versnelde HBO opleiding is ook een idee. Hier ga ik ook nog dieper op in graven.

In ieder geval, bedankt voor de reacties. Ze geven mij een beter beeld.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

TheFrames schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:53:

Voltijd:

Voordelen:

- Meer vrije tijd (HBO staat bekend om hard werken, maar duaal blijft toch nog harder werken)
- HBO papiertje

Nadelen:

- Studiekosten en woonlasten lenen, wat leid tot een hoge studieschuld op 28 jaar

Duaal:

Voordelen:

- Salaris
- HBO papiertje

Nadelen:

Ik zie hier dat de meningen erg verdeeld zijn, vrijwel logisch natuurlijk aangezien iedereen anders denkt ;)

Op het eerste blik lijkt een duale studie verstandiger om te doen, zeker weten met alle voordelen die daaraan vastzitten. Toch weet ik niet van mezelf of ik het werkelijk kan volhouden. Dan lijkt een voltijd studie beter, omdat je dan inderdaad maar alleen op de studie hoeft te focussen.

Eerst ga ik toch meer uitzoeken hoeveel zwaarder een duale opleiding is, dan een voltijd studie. Dit wilt ook nog per sector en opleiding verschillen. Als je bijvoorbeeld rechten studeert, heb je meer leeswerk.

Eventueel kijken naar een versnelde HBO opleiding is ook een idee. Hier ga ik ook nog dieper op in graven.

Sinds wanneer staat het HBO bekend als hard werken? Hangt er maar net vanaf welke opleiding je doet, wat voor cijfers je wilt halen en hoeveel aanleg je hebt voor studeren & het onderwerp. De meeste mensen die ik ken die überhaupt gestudeerd hebben of een HBO opleiding hebben gedaan hebben het helemaal niet zo druk gehad.

Ikzelf was misschien een extreem voorbeeld maar met mijn technische bachelor en master (niet de meest die-hard variant overigens) heb ik het echt niet druk gehad, ja de dynamica, sommige calculus en Finite Element Method waren wel tricky maar verder?

Zou me dus vooral afvragen waarom je ooit niet direct naar HBO kon & hoeveel moeite/tijd je kwijt was voor de wat diepergaande/meer theoretische onderwerpen op het MBO kwijt was.

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 14-02-2019 10:31 ]

• TheFrames
GoldenSample schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:29:
[...]

Sinds wanneer staat het HBO bekend als hard werken? Hangt er maar net vanaf welke opleiding je doet, wat voor cijfers je wilt halen en hoeveel aanleg je hebt voor studeren & het onderwerp. De meeste mensen die ik ken die überhaupt gestudeerd hebben of een HBO opleiding hebben gedaan hebben het helemaal niet zo druk gehad.

Ikzelf was misschien een extreem voorbeeld maar met mijn technische bachelor en master (niet de meest die-hard variant overigens) heb ik het echt niet druk gehad, ja de dynamica, sommige calculus en Finite Element Method waren wel tricky maar verder?

Zou me dus vooral afvragen waarom je ooit niet direct naar HBO kon & hoeveel moeite/tijd je kwijt was voor de wat diepergaande/meer theoretische onderwerpen op het MBO kwijt was.
Omdat ik meerdere mensen in mijn omgeving hoorde zeggen dat HBO hard werken is. Natuurlijk hangt dit van de persoon af. De MBO 4 opleiding ging/gaat me gemakkelijk af.

Zelf heb ik na een aantal meeloopdagen dat ik dacht van: "Dit valt eigenlijk allemaal wel mee".

En tja... wat het verleden betreft, dat is natuurlijk niet meer van toepassing.

[ Voor 4% gewijzigd door TheFrames op 14-02-2019 10:50 ]

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zie de toegevoegde waarde van zo'n opleiding niet, ook niet op HBO-niveau.

Je hebt met je MBO al een lekkere fundering van brede basiskennis. Dus nu moet je jouw zogenaamde T-vorm ontwikkelen door de diepte in te gaan en je te specialiseren.

En dat doe je met werkervaring, niet door weer een generieke opleiding te volgen.

Ga eens solliciteren op functies die passen bij een HBO-functie in het vakgebied waar je wilt gaan werken. Het zal je verbazen hoe ver je kan (en gaat) komen door prettig te communiceren met werkgevers. En zo te lezen is de TS slim en communicatief vaardig genoeg om ver te kunnen komen.

Dat jij "enkel" een MBO-papiertje meebrengt zegt helemaal niks. Je hebt internet, toch? Dan ben je volledig in staat jezelf te leren wat je moet weten. "Autodidact" noemen we dat. Of in het geval van de TS hier: een MBOer met autodidactische skills.

In plaats van jezelf jarenlang stierlijk te gaan vervelen op een opleiding waar je niks doet en niks leert wat je in je eigen tijd (gratis en voor niks) óók kan leren in een mum van tijd, zou je ook gewoon werkervaring kunnen opdoen. En als je werkt krijg je d'r geld voor en ook nog eens werkervaring.

En nee, iemand met een HBO-diploma gaat niet standaard meer verdienen dan iemand zónder dat papiertje. Dat is compleet achterhaalde onzin in het bedrijfsleven wat vooral wordt herhaald door mensen die zo'n opleiding hebben gedaan. Je moet die onzin natuurlijk wel goed weten te praten als je 4 jaar lang duur hebt betaald voor iets wat je in 4 maanden tijd ook kan leren. Het salaris wat je over een paar jaartjes krijgt is gebaseerd op jouw onderhandelingskunsten, niet op een triviaal en achterhaald papiertje.

Je beginsalaris ligt wat hoger met een HBO vergeleken met een MBO of autodidact. Maar na je eerste paar jaar moet je gewoon met enige gezonde regelmaat een move maken.

Ik heb collega's gehad met een dikke WO achter de rug. Die komen als eind-20er of begin-30er binnen bij een bedrijf en verdienen in 't begin een leuk salaris. Vervolgens blijven ze 6 jaar lang "loyaal" zijn met +5% per jaar terwijl ondernemende autodidacten iedere 2 of 3 jaar van werkgever wisselen en gemiddeld per jaar op +12% uitkomen.

Ik zou een HBO alleen overwegen als je geen baan kan vinden op HBO/WO-niveau. En gezien de markt lijkt mij dat onwaarschijnlijk: er is genoeg werk beschikbaar voor slimme en leergierige jonge mensen.

Anoniem: 427499

Devian schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 16:02:
[...]
MBO = beginnen met ergens werken, 2 jaar later promotie maken, weer 2 jaar later binnen hetzelfde bedrijf een volkomen nieuwe (droom)functie beginnen ondertussen op HBO niveau en weer 2 jaar later promotie maken.
Dit klinkt natuurlijk mooi, maar je zal nooit in een HBO positie komen zonder diploma. (Zeer afhankelijk van bedrijf uiteraard)

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Een van de argumenten die hier gemaat word is dat je met direct aan de slag gaan je meer werkervaring op doet. Dat is zeker waar, maar

[hier volgt de mening van een jong volwassene die het hele werk traject nog voor zich heeft]

Je kunt zeker omhoog klimmen met werkervaring, maar er zijn gewoon posities waar je bepaalde kennis voor nodig hebt. Deze kun je op doen door cursussen of werkervairng, maar voor sommige dingen zal dat langzamer gaan dan een studie, net zoals dat het voor sommige dingen juist langerzamer gaat op een studie dan op een werkplek.

Afhankelijk van de sector, maar in de IT is dat volgens mij zeker zo, zul je op een hoger niveau bezig zijn met oplossingen. Niet zo zeer bezig met de implemetatie maar meer met de architectuur en proberen op dat niveau problemen voor te zijn. Dat zijn volgens mij dingen die je niet snel op pakt als je implementeert, omdat je maar een deel van het probleem te zien krijgt.

De vraag is dus wat mij betreft niet per se: "wat is beter/handiger?" maar wat wil de TS op langere termijn? Wil je meer de systeem ontwerp kant op? Dan zou ik zeker het HBO overwegen. Vind je het prachtig om alles te implementeren, dan is het HBO wellicht onnodig.
Blue-eagle schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:25:
[...]
Ga eens solliciteren op functies die passen bij een HBO-functie in het vakgebied waar je wilt gaan werken. Het zal je verbazen hoe ver je kan (en gaat) komen door prettig te communiceren met werkgevers. En zo te lezen is de TS slim en communicatief vaardig genoeg om ver te kunnen komen.

Dat jij "enkel" een MBO-papiertje meebrengt zegt helemaal niks. Je hebt internet, toch? Dan ben je volledig in staat jezelf te leren wat je moet weten. "Autodidact" noemen we dat. Of in het geval van de TS hier: een MBOer met autodidactische skills.
[...]
Hoewel je wellicht een punt hebt, met veel communiceren valt er genoeg te bespreken, gaat TS wel voor startersbanen en dat zijn juist de banen waar het papiertje heel veel doet. Je moet een in hebben in de markt. Dat kan je netwerk zijn, een papiertje, of wat anders. Kans is dus groot dat hij met een MBO4 opleiding niet op een HBO positie aan de slag komt.

Vervolgens heb je een heel verhaal waarbij je mensen met verschillende insteken van werken en werknemersschap met elkaar scheef vergelijkt. Een HBO'er die 10 jaar op dezelfde plek krijgt, krijgt inderdaad waarschijnlijk een lager salaris dan wanneer hij een aantal keer van plek was geswitched, maar datzelfde geld ook voor de MBO'er die blijft plakken.

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-06 23:03

Dhrax

Prog Lord

Maar dan in:

Bij ons is het net anderson, de HBO'ers willen eerst weten hoe je 'kabel' spelt alvorens ze een aansturing doen. De MBO'ers gaan eerst zelf nadenken en pakken dan direct het probleem op zonder te zeuren.

Maar nogmaals, HBO is echt enorm zwaar overrated in Nederland. Jou reactie bevestigd dit maar des te meer :)

Ik heb zelf MBO4 en ik vertel mensen (HBO, WO e.d.) wat ze moeten doen, bij de mensen die net van school komen is dat ook echt hard nodig. Als je ze dan verteld dat niet alles uitgeschreven is in boeken krijg je nog een verontwaardigde blik terug ook.

[ Voor 13% gewijzigd door Dhrax op 14-02-2019 14:23 ]

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 13:52
Mijn hoogst behaalde diploma is mavo, dus ik ben niet objectief. Wel ooit nog een propedeuse jaar HBO informatica gedaan in de avond uren maar er mee gestopt omdat ik afgezien van discrete wiskunde alleen maar gedateerde materie voor geschoteld kreeg,.

Goed, ik ben van mening dat als jij als programmeur aan de gang wilt gaan je interessanter voor bedrijven zou moeten zijn als jij 4 jaar lang je continue focussed op leren programmeren, nieuwe technieken en concepten. Hoewel ik nu in mijn nieuwe rol als head of development merk dat programmeer ervaring vrij weinig zegt over iemand zijn of haar probleem oplossend vermogen hecht ik daar nog meer waarde aan dat iemand zijn of haar kennis van syntax.

Mijn ervaring mbt gemis van HBO diploma? Toen ik jong was werd ik er op afgewezen, tot ik gewoon in mijn cv gezet had dat ik wel een jaar propedeuse had gedaan (jaja fraude, liegebeest!) Ik heb mij altijd gewoon bewezen en kon prima meedraaien op HBO functies. In 18 jaar ben ik van helpdesk medewerker op een internet provider uiteindelijk beland als head of development. Uiteindelijk wel dat propedeuse jaar gedaan dus mijn cv was weer eerlijk ;)

Maar dit gaat dan wel op voor HBO achtige banen, ga mij niet vragen een nieuwe crypto algoritme te verzinnen want ik ga gewoon nat door mijn beperkte wiskundige kennis, ondanks dat ik een voldoende haalde voor discrete wiskunde. Ik ben gewoon meer praktisch ingesteld.

Dus ja HBO diploma opent sneller deuren, maar ik denk dat je meer leert door 4 jaar flink aan zelf studie te doen. Ik ben dan misschien een uitzondering hoe ver je kan komen met een mavo diploma, maar ik ben nou ook weer niet echt speciaal ofzo.

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

drooger

Falen is ook een kunst.

Dhrax schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:20:
[...]

Bij ons is het net anderson, de HBO'ers willen eerst weten hoe je 'kabel' spelt alvorens ze een aansturing doen. De MBO'ers gaan eerst zelf nadenken en pakken dan direct het probleem op zonder te zeuren.

Maar nogmaals, HBO is echt enorm zwaar overrated in Nederland. Jou reactie bevestigd dit maar des te meer :)

Ik heb zelf MBO4 en ik vertel mensen (HBO, WO e.d.) wat ze moeten doen, bij de mensen die net van school komen is dat ook echt hard nodig. Als je ze dan verteld dat niet alles uitgeschreven is in boeken krijg je nog een verontwaardigde blik terug ook.
Mij was vaak verteld dat:

- Op het mbo leer je op basis van 'maak een omgeving x waarbij gebruik gemaakt wordt van producten y en z, configuratie zus en zo'.

- Op het hbo leer je op basis van 'maak een omgeving die x doet en er zijn nog randvoorwaarden y en z'.

Dit staat dan weer redelijk haaks op dat hbo'ers en wo'ers alles uitgeschreven moeten hebben.

Ik zie zelf vooral de meerwaarde van een hbo en wo opleiding in zaken zoals abstractie.
Het is zeker niet onmogelijk voor mbo'ers om dit ook te leren en kunnen, maar dan moeten ze het wel doen zonder 3/4/5 jaar aan ervaring daarin.

Zeker gezien je nu ook als volwassene een studielening kan afsluiten en de studiefinanciering is omgezet naar een lening, ben ik geneigd om te adviseren eerst lekker een paar jaar te werken en dan een deeltijd- of avondopleiding te doen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• TheFrames
Ik ben serieus een duale studie aan het overwegen. De voordelen zijn vele malen beter dan een voltijd studie. Zeker op bijna 24 jarige leeftijd.

Sommige mensen hoor ik zeggen dat 24 jaar te oud is voor een voltijd HBO, sommige mensen hoor ik zeggen dat 24 jaar nog prima kan. Het kan ook allemaal, alleen kan ik het idee niet uitstaan dat ik dan op 28 jarige leeftijd nog werkervaring heb opgedaan en dat kan inderdaad een serieus probleem veroorzaken.
Wil ook nog wel eens per bedrijf verschillen natuurlijk, want dat geld niet voor elk bedrijf.

Ik hoor ook dat duale studies niet zomaar voor het oprapen liggen, dus dat ik daarin een mogelijkheid heb, is een no brainer. Sowieso wil ik ook beginnen met het opbouwen van een kapitaal.

Natuurlijk zijn er altijd risico's aan verbonden, maar mocht er iets gebeuren dat het niet lukt, dan heb ik altijd nog mijn MBO papiertje + extra werkervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Dhrax schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:20:
[...]
Dan ben ik wel benieuwd naar het niveau WO-ers wat daar aangenomen wordt. :+

Ik vertel een afgestudeerde WO-er of stagiare bij ons wat het resultaat moet zijn en kauw amper iets voor. Die laat ik dus in het diepe zwemmen en dat die komen op eigen houtje een heel eind. En als ze ergens niet uitkomen, dan hebben ze zelf diverse opties uitgeprobeerd i.p.v. "ik snap het niet" zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-06 20:44
Echt HBO doen. Ik heb destijds met MBO N4 bedacht om te gaan werken en veel spijt van gehad. Ben intern wel wat omhoog geklommen, en achteraf (in de avond) 2x een HBO opleiding gedaan maar als ik alles overnieuw mocht doen was ik destijds na mijn MBO n4 doorgegaan voor een HBO opleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickbouman
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-04 23:19
TheFrames schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 21:28:
[...]

Ben rond jou leeftijd ook aan HBO deeltijd begonnen (iets eerder) en kwam ook van het MBO (4).
Als je nu nog geen gezin hebt moet dit zeker zullen, alleen het belangrijkste wat je moet hebben voor deeltijd is discipline. Bij MBO krijg je vaak te horen dat je een studiebelasting van x uur per week hebt wat er vaak op neer komt dat je het in een paar uur klaar hebt. Bij HBO moet je er daadwerkelijk minimaal een paar uur per dag voor gaan zitten. Dat blijkt ook wel dat mijn klas met 42 mensen was gestart en dat er uiteindelijk 6 mensen zijn afgestudeerd.

Conclusie is dat ik nu mijn HBO heb, de hele periode op mijzelf heb gewoond, 38 uur per week heb gewerkt (4 x 9 uur + donderdag ochtend werken en dan donderdag middag en avond naar school) en nu geen studieschuld heb.

P.S. Het HBO papiertje heeft mij al geholpen aan een leukere functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMuijs
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-06-2023
TheFrames schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:53:

Voltijd:

Voordelen:

- HBO papiertje

Nadelen:

Duaal:

Voordelen:

- Salaris
- HBO papiertje

Nadelen:

Ik wil nog wel wat over duaal zeggen.

Zelf ben ik 19 jaar oud en zit ik in het derde jaar van de opleiding accountancy. Ben in het tweede jaar de duale versie van de opleiding gaan volgen en werk nu 24 uur per week naast mijn studie.
Het is een hele andere opleiding dan wat jij wil kiezen maar misschien kan ik je toch nog wat relevante informatie geven.

Studiedruk:
Je noemt de studiedruk/studielast naast je werk, maar ik kan je zeggen dat de stof veel makkelijker op te nemen is aangezien je het grotendeels al toepast op je werk. Ik verdien mijn studiepunten nu gedeeltelijk door te werken. Projecten en andere opvullingen op je studie die je bij de voltijd wel hebt komen bij duaal te vervallen.
Voel je dan helemaal geen extra druk? Ik heb alleen altijd wat stress bij tentamenweken. Aangezien de dag voor de toets je eerst nog een werkdag tot 18:00 mag draaien waarna je jezelf in de avonduren moet motiveren om nog wat te leren. Maar 95% van de werkgevers denkt mee en geeft je gerust een dag studieverlof voor de toets. Of ik haal de werkdag een andere keer in. Beetje plannen is wel handig.

Kosten:
Dit verschilt per werkgever, maar in de meeste gevallen zit er een regeling in je contract waarbij de werkgever alle studiekosten betaald, wanneer je echter binnen 3 jaar stopt moet je meestal het nog de openstaande kosten terug betalen. Je bouwt 1/36 van de kosten af per maand dat je werkt.
Wil je binnen 3 jaar na afronding switchen van werkgever? Geen probleem, in nagenoeg alle gevallen neemt je nieuwe werkgever de studiekosten over.

Vrije tijd:
Meer dan genoeg. Verschilt per opleiding maar in mijn geval houdt het in dat ik 3 dagen werk (maandag-woensdag) en donderdag en vrijdag colleges heb. De colleges zijn normaliter max 6 uur per dag. Daarnaast richten ze de meeste vakken zo in dat er weinig thuisstudie gedaan hoeft te worden.
Ik heb de zaterdag en zondag altijd voor me zelf, ga vrijdagavond uit en heb nog meer dan tijd genoeg door de weeks. Enkel stress momentje is de tentamenweek zoals hierboven al is gezegd.

Voordeel:
Grootste voordelen persoonlijk:
Het zien waarvoor je leert
Salaris
Staat enorm goed op je CV

Ook krijg ik denk gemiddeld 2 maal per week een berichtje van recruiters op LinkedIn om ergens anders op gesprek te komen.
En mocht je het echt niks vinden kan je er beter direct achter komen dan na 4 jaar wanneer je de opleiding volledig hebt afgerond.

[ Voor 9% gewijzigd door RonaldMuijs op 15-02-2019 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
RonaldMuijs schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 17:48:
[...]

Ik wil nog wel wat over duaal zeggen.

Zelf ben ik 19 jaar oud en zit ik in het derde jaar van de opleiding accountancy. Ben in het tweede jaar de duale versie van de opleiding gaan volgen en werk nu 24 uur per week naast mijn studie.
Het is een hele andere opleiding dan wat jij wil kiezen maar misschien kan ik je toch nog wat relevante informatie geven.

Studiedruk:
Je noemt de studiedruk/studielast naast je werk, maar ik kan je zeggen dat de stof veel makkelijker op te nemen is aangezien je het grotendeels al toepast op je werk. Ik verdien mijn studiepunten nu gedeeltelijk door te werken. Projecten en andere opvullingen op je studie die je bij de voltijd wel hebt komen bij duaal te vervallen.
Voel je dan helemaal geen extra druk? Ik heb alleen altijd wat stress bij tentamenweken. Aangezien de dag voor de toets je eerst nog een werkdag tot 18:00 mag draaien waarna je jezelf in de avonduren moet motiveren om nog wat te leren. Maar 95% van de werkgevers denkt mee en geeft je gerust een dag studieverlof voor de toets. Of ik haal de werkdag een andere keer in. Beetje plannen is wel handig.

Kosten:
Dit verschilt per werkgever, maar in de meeste gevallen zit er een regeling in je contract waarbij de werkgever alle studiekosten betaald, wanneer je echter binnen 3 jaar stopt moet je meestal het nog de openstaande kosten terug betalen. Je bouwt 1/36 van de kosten af per maand dat je werkt.
Wil je binnen 3 jaar na afronding switchen van werkgever? Geen probleem, in nagenoeg alle gevallen neemt je nieuwe werkgever de studiekosten over.

Vrije tijd:
Meer dan genoeg. Verschilt per opleiding maar in mijn geval houdt het in dat ik 3 dagen werk (maandag-woensdag) en donderdag en vrijdag colleges heb. De colleges zijn normaliter max 6 uur per dag. Daarnaast richten ze de meeste vakken zo in dat er weinig thuisstudie gedaan hoeft te worden.
Ik heb de zaterdag en zondag altijd voor me zelf, ga vrijdagavond uit en heb nog meer dan tijd genoeg door de weeks. Enkel stress momentje is de tentamenweek zoals hierboven al is gezegd.

Voordeel:
Grootste voordelen persoonlijk:
Het zien waarvoor je leert
Salaris
Staat enorm goed op je CV

Ook krijg ik denk gemiddeld 2 maal per week een berichtje van recruiters op LinkedIn om ergens anders op gesprek te komen.
En mocht je het echt niks vinden kan je er beter direct achter komen dan na 4 jaar wanneer je de opleiding volledig hebt afgerond.
Bedankt voor de info.

Ik heb het hierboven wel al genoemd, maar is duaal niet een beetje riskant? Als je werkgever je ontslaat, dan ben je toch je opleiding kwijt?

In mijn geval wordt het aangeboden door een organisatie die in samenwerking is met een hoge school, zou dit te vertrouwen zijn?

Het liefste wil ik deeltijd gaan doen, maar helaas ben ik afhankelijk van een woning. Ik heb momenteel een lopend campuscontract. Geen studie = exit. Onmogelijk om iets nieuws dan te vinden in een korte tijd.

De keus is voor mij heel simpel:

Als de organisatie die een duale opleiding aanbied te vertrouwen is, dan ga ik voor duaal.

Anders doe ik een voltijd opleiding en daarnaast werken bij een IT bedrijf. Dan doe ik alsnog werkervaring op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:49
In tijden van overschot op de arbeidsmarkt gaan diploma's tellen. Kijk nu naar vacatures, hoeveel HBO en hoeveel MBO wordt er gevraagd (in jouw vakgebied). Ik ken iemand die heel veel heeft geleerd bij zijn werkgever. Het bedrijf ging failliet en meneer kwam nergens aan de bak wegens het ontbreken van een goede diploma. Je bent nu nog jong, je leert nog makkelijk waarom dan nu niet doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-06 12:52
TheFrames schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 23:28:
Ik ben serieus een duale studie aan het overwegen. De voordelen zijn vele malen beter dan een voltijd studie. Zeker op bijna 24 jarige leeftijd.

Sommige mensen hoor ik zeggen dat 24 jaar te oud is voor een voltijd HBO, sommige mensen hoor ik zeggen dat 24 jaar nog prima kan. Het kan ook allemaal, alleen kan ik het idee niet uitstaan dat ik dan op 28 jarige leeftijd nog werkervaring heb opgedaan en dat kan inderdaad een serieus probleem veroorzaken.
Wil ook nog wel eens per bedrijf verschillen natuurlijk, want dat geld niet voor elk bedrijf.

Ik hoor ook dat duale studies niet zomaar voor het oprapen liggen, dus dat ik daarin een mogelijkheid heb, is een no brainer. Sowieso wil ik ook beginnen met het opbouwen van een kapitaal.

Natuurlijk zijn er altijd risico's aan verbonden, maar mocht er iets gebeuren dat het niet lukt, dan heb ik altijd nog mijn MBO papiertje + extra werkervaring.
Ik ben ook op mijn 24e gestart met een voltijd HBO WTB opleiding. Mensen die beweren dat je dan te oud zou zijn hebben waarschijnlijk geen papiertje en gunnen niet. :+
Of het echt waardevol is verschilt per persoon en wat voor werk je wilt gaan doen. Het verschil bijvoorbeeld tussen MBO ICT en HBO ICT is fysiek kleiner dan MBO WTB en HBO WTB. Ik had het wel gezien met elke dag heel de dag in de herrie rondlopen en met vieze klauwen thuis komen. Nu is dat nog maar twee dagen in de week :+
Als het binnen de mogelijkheden ligt zou ik er gewoon voor gaan.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

FSSF schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 23:55:
[...]
Ik ben ook op mijn 24e gestart met een voltijd HBO WTB opleiding. Mensen die beweren dat je dan te oud zou zijn hebben waarschijnlijk geen papiertje en gunnen niet. :+
Ik had het gewild. ICT dan, geen WTB. :)
Alleen kon het financieel niet.

Er zijn 2 momenten geweest dat ik op het punt heb gestaan, het eerste moment had ik de verantwoordelijkheid voor een nog studerende vriendin. Het tweede woonde ik weer op mezelf (uit elkaar) en kon ik niet makkelijk terug naar een situatie van studeren want eigen huis, etc.

Waren financieel de omstandigheden anders geweest, had ik het gedaan.

24 is zeker nog een leeftijd waarop het nuttig is, helaas alleen niet altijd zinvol mogelijk.
Of het echt waardevol is verschilt per persoon en wat voor werk je wilt gaan doen. Het verschil bijvoorbeeld tussen MBO ICT en HBO ICT is fysiek kleiner dan MBO WTB en HBO WTB. Ik had het wel gezien met elke dag heel de dag in de herrie rondlopen en met vieze klauwen thuis komen. Nu is dat nog maar twee dagen in de week :+
Als het binnen de mogelijkheden ligt zou ik er gewoon voor gaan.
Heh, dat lijkt mij dan juist wel weer leuk, een baan waarbij je een deel van de week op kantoor zit en een deel van de week buiten de deur. Ik heb serieus een keer overwogen om ICT te gaan doen voor een bedrijf dat internet levert voor defensie. Je bent dan burger, maar word wel uitgezonden naar de compound. (Net als de McDonalds medewerkers daar, je hebt een burgerfunctie, maar woont in dezelfde barakken als de militairen.) Niet gedaan, vond ik toch wat té avontuurlijk, foto's van de kapotgeschoten tanks op de compound hebben me op andere gedachten gebracht maar op dat moment sprak an-sich het idee me wel aan. :) (Was het niet in oorlogsgebied geweest maar gewoon op moeilijke locaties had ik er mogelijk voor getekend.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
-

[ Voor 132% gewijzigd door TheFrames op 20-02-2019 14:39 ]

Pagina: 1