Leren van Kotlin - hoe en wat en waar begin ik?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Likkebeesie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-05 09:08
Mijn vraag
Na wat aangeklooid te hebben met Appy Pie, SiberianCMS en goodbarber ben ik erachter dat dit teveel limitaties heeft om mn app idee volledig uit te werken. Dus dan is de enige weg volgens mij programmeren :) Nu heb ik wat zitten zoeken en kwam tegen dat als non-programmer de taal Kotlin nog wel aan te lever valt zonder al te veel moeite. Echter, ik zie zoveel verschillende cursussen, howto's etc die allemaal uitgaan van een level dat ik nog niet heb dat ik er moedeloos van wordt.

Kortom: wat is de verstandigste manier om aan Kotlin te beginnen, en raden jullie me dat aan als native app taal voor een newbie?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Android Studio met Java en Gradle installed

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zelf aanklooien met een demo project in Android studio, youtube tutorial en kant en klare app bouw software.

Dank!

never say no to yourself

Beste antwoord (via Likkebeesie op 15-02-2019 20:55)

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 20:27
Omdat ik zelf ook Android app's wil gaan bouwen ben ik aantal maanden geleden begonnen met het leren van Java (zonder voorafgaande programmeerkennis). Ik heb ook veel online gezocht en mijn ervaring is dat de beste tutorials te vinden zijn op de betaalde websites. Voordat je überhaupt kunt starten met programmeren in Java, Kotlin of een andere taal moet je namelijk eerst de basis van object georiënteerd programmeren leren (en alle bijbehorende technieken). Dit concept volledig begrijpen is lastiger dan het leren een specifieke syntax. Ik heb ook overwogen om te starten met Kotlin maar als volledig beginner raad ik Java aan. Kotlin is eigenlijk een soort Java+ en relatief makkelijk op te pikken als je eenmaal Java onder de knie hebt. Door eerst Java te leren leg je een goede basis. Ook is de Java community veel groter dan die van Kotlin. Als beginner ga je heel vaak vastlopen en dan is het handig om te kunnen leunen op een grote community.

Ik heb met name veel gehad aan Treehouse (teamtreehouse.com). Daar kun je op een speelse interactieve wijze Java of Kotlin leren. Ik heb op Treehouse eerst de Java ''Track'' gevolgd en daarna de Android Track. Dan kun je al relatief snel in Android Studio aan de slag met het bouwen van simpele app's. Verder is de website pluralsight.com aan te raden. Deze is serieuzer van toon en biedt meer ''college'' achtige cursussen met veel diepgang en aandacht voor details. Ik wissel beide sites af, dit werkt voor mij uitstekend. Beide sites hanteren een abonnementsvorm van circa 25 euro per maand.

Mocht betalen geen optie zijn dan kun je kijken naar Udacity van Google. Ik heb daar een paar gratis Java en Android cursussen gedaan. Die vond ik ook van goede kwaliteit en actueel.

[ Voor 18% gewijzigd door Magnolia op 12-02-2019 23:55 ]

Ontspan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:06
Hi Likkebeessie,

mijn ervaring is dat Kotlin nog relatief jong is en dat de meeste tutorials e.d. voor Android toch nog gebaseerd zijn op Java (dit is iets aan het verschuiven naar Kotlin). Het is dus de vraag of het niet verstandiger is om je toch meer te focussen op het leren van Java.

De developers website van Android heeft de volgende pagina in elkaar gezet waar ook het e.e.a. staat waar je kunt beginnen om te kijken als je toch met Kotlin doorgaat.

https://developer.android.com/kotlin/resources

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Likkebeesie
Dank je voor de reactie. Ik kwam inderdaad ook veel informatie tegen van hoe je Java omzet in Kotlin (oud naar nieuwe taal). Is java een lastige beginner-taal? Van wat ik gelezen heb zou Kotlin dat niet moeten zijn maar durf ik voor Java niet te zeggen.. En 2 talen leren is ook weer zoiets als new kid on the block.

never say no to yourself

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DynaSpan
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-09 12:00
Kotlin is een meer 'volwassen' taal vergeleken met Java, gezien Kotlin een redelijk recente ontwikkeltaal is. Kotlin is wel 100% compatibel met de JVM, dus je schrijft eigenlijk gewoon Java code in Kotlin.

Kotlin heeft als voordeel dat de syntax veel minder boilerplate code bevat zoals getters en setters, en veel dingen die in Java nogal omslachtig zijn makkelijk geïmplementeerd zijn in Kotlin. Dus in dat opzicht zou ik zeggen dat Kotlin wel makkelijker is.

Maar voordat je aan je app begint zou ik wel eerst een aantal oefen apps bouwen, ook om ervaring op te doen met het Android platform.

[ Voor 5% gewijzigd door DynaSpan op 08-02-2019 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Likkebeesie
Hey DanaSpan, dank voor de info. Heb een oke training (denk ik) gevonden via udemy om te leren programmeren in Kotlin. Als ik die heb gedaan kan ik een beetje in inschatting maken of het me goed afgaat. En daarmee ook of ik nog een paar proefapps ga maken voor mn ervaring.

never say no to yourself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:22
KoningsGap schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:59:
mijn ervaring is dat Kotlin nog relatief jong is en dat de meeste tutorials e.d. voor Android toch nog gebaseerd zijn op Java (dit is iets aan het verschuiven naar Kotlin). Het is dus de vraag of het niet verstandiger is om je toch meer te focussen op het leren van Java.
Mijn ervaring is juist precies het tegenovergestelde!
Ik vind bijna geen Android-Java tutorials meer, of het zijn juist Android oude rotzooi tutorials.

Bijna alle tutorials die ik wil volgen zijn al in Kotlin geschreven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:06
Ryur schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 19:13:
[...]

Mijn ervaring is juist precies het tegenovergestelde!
Ik vind bijna geen Android-Java tutorials meer, of het zijn juist Android oude rotzooi tutorials.

Bijna alle tutorials die ik wil volgen zijn al in Kotlin geschreven!
Dat geldt vind ik vooral voor alle nieuwe technieken en functies van Android. Iets waar je als beginner niet direct tegenaan loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:22
KoningsGap schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 19:16:
[...]

Dat geldt vind ik vooral voor alle nieuwe technieken en functies van Android. Iets waar je als beginner niet direct tegenaan loopt.
Nee niet mee eens.
Als ik een "Learn Android for beginners" tutorial uit 2018 pak is het meestal al Kotlin :)

(Note: ikzelf ben nu bezig aan een app die in Java geschreven is, wel langzaam maar zeker naar Kotlin aan het veranderen. Maar mijn collega's willen ook Android leren, en die krijgen voor de meeste tutorials dus geen Java meer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmerle
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-09 21:11
Om te beginnen met Kotlin raad ik Kotlin Koans aan. Dit is een reeks aan opdrachten met uitleg waarbij je de syntax van de taal beter leert begrijpen.

Om te beginnen met Android heeft Google twee hele mooie courses (waarbij de eerste voor beginners erg geschikt is): Android Developer Fundamentals en Advanced Android Development. Deze courses maken gebruik van Java, maar zodra je de syntax van Kotlin onder de knie hebt moet het best te doen zijn om deze met Kotlin te doen. Beide course bestaan uit een 'Concept reference' met uitleg en 'Codelabs' waarin je kleine apps bouwt om de techniek van de bijbehorende uitleg in de praktijk uit te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
TS is niet op zoek naar een android tutorial of koans, hij is een complete beginner. En er is gewoon nauwelijks materiaal voor beginners die nog moeten leren programmeren in Kotlin.

@Likkebeesie je kunt beter beginnen met Java, bijvoorbeeld hier: http://moocfi.github.io/courses/2013/programming-part-1/

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Likkebeesie
@jmerle Dank voor de verschillende bronnen, zeker waardevol.
@Hydra helemaal mee eens. Ik kan inderdaad weinig vinden voor mensen zonder programmeerkennis direct in Kotlin. Heb mezelf nu ingeschreven voor deze: https://www.udemy.com/android-oreo-kotlin-app-masterclass

Moet ergens beginnen zeg maar... maar als deze me teveel neigt naar begrippen die ik nog niet snap val ik terug op Java cursus voor beginners en probeer ik de context eerst te snappen voor ik naar Kotlin overga.

Keep you posted on my progress :)

never say no to yourself

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Magnolia
Omdat ik zelf ook Android app's wil gaan bouwen ben ik aantal maanden geleden begonnen met het leren van Java (zonder voorafgaande programmeerkennis). Ik heb ook veel online gezocht en mijn ervaring is dat de beste tutorials te vinden zijn op de betaalde websites. Voordat je überhaupt kunt starten met programmeren in Java, Kotlin of een andere taal moet je namelijk eerst de basis van object georiënteerd programmeren leren (en alle bijbehorende technieken). Dit concept volledig begrijpen is lastiger dan het leren een specifieke syntax. Ik heb ook overwogen om te starten met Kotlin maar als volledig beginner raad ik Java aan. Kotlin is eigenlijk een soort Java+ en relatief makkelijk op te pikken als je eenmaal Java onder de knie hebt. Door eerst Java te leren leg je een goede basis. Ook is de Java community veel groter dan die van Kotlin. Als beginner ga je heel vaak vastlopen en dan is het handig om te kunnen leunen op een grote community.

Ik heb met name veel gehad aan Treehouse (teamtreehouse.com). Daar kun je op een speelse interactieve wijze Java of Kotlin leren. Ik heb op Treehouse eerst de Java ''Track'' gevolgd en daarna de Android Track. Dan kun je al relatief snel in Android Studio aan de slag met het bouwen van simpele app's. Verder is de website pluralsight.com aan te raden. Deze is serieuzer van toon en biedt meer ''college'' achtige cursussen met veel diepgang en aandacht voor details. Ik wissel beide sites af, dit werkt voor mij uitstekend. Beide sites hanteren een abonnementsvorm van circa 25 euro per maand.

Mocht betalen geen optie zijn dan kun je kijken naar Udacity van Google. Ik heb daar een paar gratis Java en Android cursussen gedaan. Die vond ik ook van goede kwaliteit en actueel.

[ Voor 18% gewijzigd door Magnolia op 12-02-2019 23:55 ]

Ontspan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Likkebeesie
Dag Magnolia, Dank je voor de uitgebreide reactie! Heb ik zeker veel aan, liep inderdaad al vrij snel aan tegen de eerste Java issues. Geld is het issue niet, dus die maandelijkse abbo's zijn een goede bron voor me.

Hoever zit je nu in je ontwikkeling van je app?

never say no to yourself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnolia
Geen dank. Ik heb tot dusver 3 vrij eenvoudige apps gebouwd met behulp van Treehouse cursussen (FunFacts, Interactive Story en de ''Stormy'' weer app). Het sterke van Treehouse is dat je telkens korte uitleg video's (max 15min) krijgt afgewisseld met quizes en opdrachten. Door de kennis meteen toe te passen blijft de kennis veel beter hangen. Nadeel is dat er soms te weinig wordt uitgelegd en ik meer puur video instructies volg dan daadwerkelijk precies begrijp wat ik aan het programmeren ben.

Pluralsight bood in dat geval meer uitleg en achtergrond over een bepaald onderwerp (Bijv hoe een object en class zich tot elkaar verhouden). Pluralsight is daarentegen weinig interactief en biedt uren aan video materiaal. Dat kun je ook geen uren kijken want dan blijft niks hangen. Ik heb zelf geen concreet idee voor een app maar wil graag gaan werken als Android Developer.

Ik weet niet wat voor app je wil ontwikkelen maar hou er wel rekening dat je minimaal 6 maanden verder bent voordat je geheel zelfstandig 'from scratch' een app kunt bouwen met enige ''volwassenheid'' en een goede feature set.

Ontspan.

Pagina: 1