Wat kan de oorzaak zijn van uitvallende APs?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-10 08:48
Ik heb al vele jaren het volgende systeem in gebruik:
Modem/AP > bekabeld > AP > bekabeld > AP. Technicolor modem/AP van Ziggo, Sitecom WL-342, Sitecom WL-312 respectievelijk.

Dit heeft altijd gezorgd voor prima WiFi in het hele huis. Niet zo soepel als een mesh netwerk, maar toen ik dit installeerde waren mesh systemen nog amper beschikbaar.

Sinds een paar dagen vallen beide Sitecom APs gewoon regelmatig voor een paar seconden helemaal weg. Als mijn telefoon verbonden is met de WiFi, dan schakelt deze regelmatig terug naar het mobiele netwerk. Gezien in Wifi Analyzer, in de tijd grafiek, is verre van een constante lijn te zien voor beide APs. Beide wisselen bijna constant af tussen -100dBm en hun normale sterkte. Het WiFi signaal van de Technicolor AP heeft ook last van pieken en dalen, maar deze gaat nooit later dan -70dBm.
Het 5GHz signaal van de Technicolor is redelijk stabiel op ongeveer -75dBm.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pgHyb34.png

In bovenstaand screenshot is de donkerblauwe lijn de Technicolor 2.4GHz, en de lichtblauwe lijn de Technicolor 5GHz.

Ik heb al meerdere keren soft- en hard-resets geprobeerd, maar dat heeft helaas niets veranderd.Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

Beste antwoord (via timmiej93 op 08-02-2019 16:10)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eerste verdachte van dit soort apparatuur is de voeding. Die dingen zijn goedkoop en berekend op een technische levensduur van zo'n 5 jaar. Simpel uit te sluiten: pak een willekeurige andere voeding met zelfde voltage en minimaal zelfde vermogen en kijk wat dat doet.

Dat gezegd, het zou wel heel toevallig zijn als de voeding van beide apparaten strak op zelfde moment gaan overlijden. Bovendien is het beeld van de WL-324 niet dat het zwakker uitzendt, maar dat het aan/uit gaat.

Dat zou kunnen wijzen op iets anders, namelijk op desastreuze interferentie in zelfde kanaal. WiFi maakt namelijk gebruik van collision avoidance: voordat een radio gaat zenden kijkt het of het kanaal vrij is. Het kijkt zowel naar herkenbare WiFi-signalen als naar totale energie. Als dat laatste sterker is dan -65dBm, dan wacht het met zenden tot de troep weg is. Een AP moet elke ~100ms een beacon uitzenden om te laten weten dat het nog in de lucht is. Dat moet op zo'n moment ook wachten. Als je meer dan 10 beacons mist, zal een client denken dat de AP uit de lucht is. Dat is eigenlijk wat ik hier zie gebeuren.

Opvallend is dat de TC7210 er minder last van heeft. Dat zal waarschijnlijk met kanaal te maken hebben. Je geeft niet aan welk kanaal de apparaten hebben, maar ik zou om dit uit te sluiten aanraden om de 2.4GHz kanalen van de TC7210 en WL-324 om te wisselen. Als je dan ziet dat de TC7210 volledig wegvalt en de WL-324 niet, dan weet je zeker dat het interferentie is. Blijft de WL-324 slecht gedragen, dan ligt het aan het apparaat.

Als het aan het apparaat ligt, zie bovenaan. Is het interferentie, dan kun je kijken of je de bron kunt achterhalen, maar zo niet, of als het buiten jouw beheer ligt, of iets is in jouw huis wat je niet wilt missen, dan heb je gewoon pech: 2.4GHz op jouw locatie is verloren zaak. In dat geval moet je de twee Sitecoms vervangen door moderne dualband apparaten en uitsluitend gebruik maken van de 5GHz-band die geen problemen heeft.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gezien de vele jaren is er misschien wel eentje aan het overlijden, ook electronica slijt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:28

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Precies, voeding die hikt oid?

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eerste verdachte van dit soort apparatuur is de voeding. Die dingen zijn goedkoop en berekend op een technische levensduur van zo'n 5 jaar. Simpel uit te sluiten: pak een willekeurige andere voeding met zelfde voltage en minimaal zelfde vermogen en kijk wat dat doet.

Dat gezegd, het zou wel heel toevallig zijn als de voeding van beide apparaten strak op zelfde moment gaan overlijden. Bovendien is het beeld van de WL-324 niet dat het zwakker uitzendt, maar dat het aan/uit gaat.

Dat zou kunnen wijzen op iets anders, namelijk op desastreuze interferentie in zelfde kanaal. WiFi maakt namelijk gebruik van collision avoidance: voordat een radio gaat zenden kijkt het of het kanaal vrij is. Het kijkt zowel naar herkenbare WiFi-signalen als naar totale energie. Als dat laatste sterker is dan -65dBm, dan wacht het met zenden tot de troep weg is. Een AP moet elke ~100ms een beacon uitzenden om te laten weten dat het nog in de lucht is. Dat moet op zo'n moment ook wachten. Als je meer dan 10 beacons mist, zal een client denken dat de AP uit de lucht is. Dat is eigenlijk wat ik hier zie gebeuren.

Opvallend is dat de TC7210 er minder last van heeft. Dat zal waarschijnlijk met kanaal te maken hebben. Je geeft niet aan welk kanaal de apparaten hebben, maar ik zou om dit uit te sluiten aanraden om de 2.4GHz kanalen van de TC7210 en WL-324 om te wisselen. Als je dan ziet dat de TC7210 volledig wegvalt en de WL-324 niet, dan weet je zeker dat het interferentie is. Blijft de WL-324 slecht gedragen, dan ligt het aan het apparaat.

Als het aan het apparaat ligt, zie bovenaan. Is het interferentie, dan kun je kijken of je de bron kunt achterhalen, maar zo niet, of als het buiten jouw beheer ligt, of iets is in jouw huis wat je niet wilt missen, dan heb je gewoon pech: 2.4GHz op jouw locatie is verloren zaak. In dat geval moet je de twee Sitecoms vervangen door moderne dualband apparaten en uitsluitend gebruik maken van de 5GHz-band die geen problemen heeft.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
De voeding was inderdaad ook het eerste waar ik aan dacht, maar dat zou wel bijzonder toevallig zijn dat dat bij beide Sitecoms tegelijkertijd gebeurt. Hetzelfde geldt natuurlijk voor slijtage.

Voor de zekerheid toch even een andere voeding gepakt voor de WL-342, en voor nu lijkt dit het probleem op te lossen. Een slechte voeding voor de 342 zou ook de problemen met de WL-312 kunnen verklaren, aangezien deze achter de 342 zit, en wanneer de 342 uit staat, dus ook geen datasignaal krijgt. Waarom dat zich vertaalt in het compleet wegvallen van het WiFi signaal bij de 312 is mij een raadsel, maar wie weet.

De oude voeding even nagemeten, deze komt op 11.9 volt, voor een 12 volt voeding, t.o.v. van 12.5V voor de nieuwe voeding. Signaalsterkte van de 342 is ook meteen een stuk hoger, dus het lijkt erop dat dit inderdaad de boosdoener was.

Allemaal hartelijk bedankt voor de suggesties. Mochten de problemen terugkomen dan meld ik mij weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

11.9V zou ruim binnen toleranties van de AP moeten liggen (doorgaans +-5%, dus alles tussen 11.4V en 12.6V zou OK moeten zijN) - maar je hebt waarschijnlijk onbelast gemeten. Belast zal het flink ingezakt zijn.

Als je trouwens zin hebt om te hobbyen, maak de oude voeding eens open. Goede kans dat daar een paar elco's het aan het begeven zijn. Die zou je kunnen vervangen om het te repareren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
Onbelast gemeten inderdaad, dat was ik vergeten er bij te vermelden.

Twee van de condensators hebben een lichtelijk gebold kopje, dus ik denk inderdaad dat die er niet geweldig meer aan toe zijn. Verder zit de voeding redelijk goed gevuld met epoxy / hot-snot, niet geweldig om zelf te repareren (niet dat die behuizing ooit nog in elkaar zou gaan :P), maar ach, het snoertje komt altijd nog wel van pas.
Pagina: 1