Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Aankoopadvies] Canon mid-range tot full-frame

Pagina: 1
Acties:

• Veneficus
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 23-02 11:23
Mijn vriendin gaat eind van het jaar hopelijk promoveren, en dan wil ik haar misschien een upgrade cadeau doen van haar Rebel T3i/600D. Zelf fotografeer ik al jaren met Sony, en heb beroepsmatig ervaring met Nikon, maar ik heb vrij weinig zicht op de line-up van Canon en de prakische verschillen tussen de modellen. Daar heb ik dus wat hulp bij nodig.

Ik heb al gepolst of ze bij Canon wil blijven ivm uitwisselen van lenzen (ze heeft enkel de 18-55 kitlens en een 70-300, waar ik meer en betere lenzen voor Sony heb), maar ze vindt de handling en interface van Canon wel erg prettig, en zou het liefst daar bij blijven. Ze heeft tijdens een expat-jaar veel gedaan met de 5DM2, maar ook zij heeft niet echt zicht op de functionaliteit van recente modellen. De kwaliteit van full-frame is natuurlijk wel aantrekkelijk en ze heeft ook zeker wel het talent om dat te kunnen benutten, maar wat betreft budget ben ik dan op tweedehands aangewezen.

Op dit moment in overweging:
  • 5D M3 (tweedehands)
  • 6D M2 (tweedehands)
  • 7D M2 (nieuw/tweedehands)
  • 77D (nieuw)
Van de vergelijking op DPreview word ik niet veel wijzer en mijn vriendin heeft veel meer verstand van fotografie dan van de hardware, dus ik hoop op wat commentaar van ervaringsdeskundigen hier _/-\o_

24 kWh Nissan Leaf 2015

• ChrisLNFF
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 21:21
Die laatste 2 toestellen zijn crop, dus die zouden dan afvallen. Net als de genoemde objectieven trouwens, hou daar even rekening mee. Heeft ze echt full frame nodig? Want dan zou een 2e hands 6D1 met een 24-105 misschien haalbaar zijn.

Wat is je budget? Dat maakt het advies geven altijd wat makkelijker.

De 5D3 en de 6D2 hebben beide hun plus en minpunten. Ik heb zelf de 5D3 (als 2e body) en ben goed te spreken over de af unit, de dual memorycard slots en het ‘joystickje’ om van af point te wisselen. Ergonomisch is het ook gewoon een heel fijn toestel.

De 6D2 heb ik zelf niet, dus ik kan je niet heel veel over vertellen. Het touchscreen werkt wel zeer prettig.

Succes alvast!

ChrisLNFF wijzigde deze reactie 08-02-2019 13:29 (8%)

• Veneficus
ChrisLNFF schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:26:
Die laatste 2 toestellen zijn crop, dus die zouden dan afvallen. Net als de genoemde objectieven trouwens, hou daar even rekening mee.

Wat is je budget? Dat maakt het advies geven altijd wat makkelijker.

De 5D3 en de 6D2 hebben beide hun plus en minpunten. Ik heb zelf de 5D3 (als 2e body) en ben goed te spreken over de af unit, de dual memorycard slots en het ‘joystickje’ om van af point te wisselen. Eegenomisch is het ook gewoon een heel fijn toestel.

De 6D2 heb ik zelf niet, dus ik kan je niet heel veel over vertellen. Het touchscreen werkt wel zeer prettig.

Succes alvast!
Het hoeft niet per sé full frame te zijn, daarom heb ik die anderen er ook tussen (plus: iets vriendlijker budget). Ik heb tijdens een fotovakantie vorig jaar enkele (semi) pro's gesproken die bewust van FF zijn afgestapt richting (volgens mij) de 7D of 77D (had ik al gezegd dat ik de line-up niet begrijp?), omdat de kwaliteit daarvan sterk in de buurt komt.

Budget tot ongeveer € 1300. Daarbij zit ik aan de grens van tweedehands M3's.

24 kWh Nissan Leaf 2015

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 01:34
Geef minder geld uit aan een camera en investeer wat extra in het glaswerk, ca. 50:50 verdeling tussen lens en camera is meestal goed qua techniek. Je krijgt er veel betere resultaten voor terug.

Bij 1300 euro max budget zit je dan aan max 650€ voor de camera en max 650€ voor de lens/lenzen. Kijk je bij het crop-segment dan krijg je veel meer waar voor dat geld.

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:18

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Wat mist ze nu aan de huidige camera?
Je vraag concentreert zich vooral op de camera, maar al eens gekeken naar de objectieven?

Crop sensor
7D M2 (nieuw/tweedehands)
77D (nieuw)

Full Frame sensor. De 18-55 bijvoorbeeld zal hier niet op werken.
5D M3 (tweedehands)
6D M2 (tweedehands)

Je leest dagelijks verhalen van mensen die om bepaalde redenen overstappen van Full Frame naar Crop en visa versa. Of van DSLR naar systeemcamera of van merk x naar y etc... Ieder met zijn/haar eigen beweeg redenen. Belangrijk is om helder te hebben wat wens je met de camera te kunnen doen? Dit helpt je dan ook met het maken van je keuze.

Je kunt je zelf aantal vragen stellen
* wat mis ik nu aan mijn huidige set
* Full Frame of Crop
* wel of geen objectieven upgraden/vervangen
* etc...

My plekje op het Web -_- Workshops fotografie

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 22-02 20:54
Veneficus schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:19:
... een upgrade cadeau doen van haar Rebel T3i/600D.

... ze heeft enkel de 18-55 kitlens en een 70-300,...

Op dit moment in overweging:
  • 5D M3 (tweedehands)
  • 6D M2 (tweedehands)
  • 7D M2 (nieuw/tweedehands)
  • 77D (nieuw)
Dan heb je een kamera met slecht of helemaal geen glas.
Een mooie lens cadeau doen lijkt me een beter idee.
Wat mist ze, of vindt ze te matig aan haar huidige setup?

gezocht: Panasonic GM5

• Veneficus
Vanoverdegrens schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:28:
[...]
Dan heb je een kamera met slecht of helemaal geen glas.
Een mooie lens cadeau doen lijkt me een beter idee.
Wat mist ze, of vindt ze te matig aan haar huidige setup?
Camera zonder glas is een prima optie.

Beter glaswerk komt in de loop van de tijd wel als het een body-only wordt. Misschien dat ze dan zelf eerst een lens erbij koopt; het afstappen van de instaplenzen is een gegeven.
Lenzen verzamel je in de loop van de tijd vanzelf wel, daarom focus ik nu echt even op de body. Deze moet enigszins future-proof zijn, en op papier lijken ze (afgezien van crop/FF) zeer vergelijkbaar.

Tegenstrijdig genoeg vindt ze enkele features van mijn Sony wel heel handig die niet in Canon bestaan, omdat die geen EVF hebben. Bijvoorbeeld focus peaking in de zoeker.

Ik zie net dat de 5D III (zonder accessoire) geen directe verbinding kan maken met een mobiel apparaat, wat ze wel expliciet heeft genoemd als zeer handig.

Kantelbaar scherm is ook wenselijk, en daarmee valt de 7DII ook af.

Dan blijven de 6DII en de 77D over. Behalve extra beeldkwaliteit van full-frame, zitten er nog extra features in de 6DII die de 77D niet heeft?

edit: het geeft niet als de conclusie uiteindelijk logisch is. Gedachten hier op het forum zetten is soms het equivalent van uitspreken tegen iemand anders en op die manier vanzelf tot je conclusie komen ;) Maar ik ben er nog niet helemaal :P

Veneficus wijzigde deze reactie 08-02-2019 15:39 (8%)

24 kWh Nissan Leaf 2015

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 15:28

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Veneficus schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:34:
[...]

Beter glaswerk komt in de loop van de tijd wel als het een body-only wordt. Misschien dat ze dan zelf eerst een lens erbij koopt; het afstappen van de instaplenzen is een gegeven.
Lenzen verzamel je in de loop van de tijd vanzelf wel, daarom focus ik nu echt even op de body. Deze moet enigszins future-proof zijn, en op papier lijken ze (afgezien van crop/FF) zeer vergelijkbaar.

Tegenstrijdig genoeg vindt ze enkele features van mijn Sony wel heel handig die niet in Canon bestaan, omdat die geen EVF hebben. Bijvoorbeeld focus peaking in de zoeker.

Ik zie net dat de 5D III (zonder accessoire) geen directe verbinding kan maken met een mobiel apparaat, wat ze wel expliciet heeft genoemd als zeer handig.

Kantelbaar scherm is ook wenselijk, en daarmee valt de 7DII ook af.

Dan blijven de 6DII en de 77D over. Behalve extra beeldkwaliteit van full-frame, zitten er nog extra features in de 6DII die de 77D niet heeft?

edit: het geeft niet als de conclusie uiteindelijk logisch is. Gedachten hier op het forum zetten is soms het equivalent van uitspreken tegen iemand anders en op die manier vanzelf tot je conclusie komen ;) Maar ik ben er nog niet helemaal :P
Waarom geen 2e hands 6D (mark I dus)? Zelfde sensor als de 5Dm3, wel minder AF systeem maar als ze dat niet nodig heeft of alleen het middelste AF punt gebruikt is het een prima camera. Heeft Wifi en GPS aan boord en biedt een hele goede beeldkwaliteit.

• Veneficus
Icephase schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:42:
[...]

Waarom geen 2e hands 6D (mark I dus)? Zelfde sensor als de 5Dm3, wel minder AF systeem maar als ze dat niet nodig heeft of alleen het middelste AF punt gebruikt is het een prima camera. Heeft Wifi en GPS aan boord en biedt een hele goede beeldkwaliteit.
Geen articulated screen. Het is wel een voordeligere tweedehands als dat geen harde eis is, dus dan wel een optie. Ik heb zelf nooit gesnapt waarom Canon daar zo laat mee is begonnen (en dan nog niet overal)...

24 kWh Nissan Leaf 2015

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 15:28

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Veneficus schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:52:
[...]

Geen articulated screen. Het is wel een voordeligere tweedehands als dat geen harde eis is, dus dan wel een optie. Ik heb zelf nooit gesnapt waarom Canon daar zo laat mee is begonnen (en dan nog niet overal)...
Oh ja ff overheen gelezen, sorry.

Reden dat het niet in meer body's zit is dat het metalen frame van veel body's interfereert met de Wifi en GPS signalen. De 6D is daarmee dus ook niet zo duurzaam en weather-proof als sommige andere, meer professionelere full-frame body's van Canon zoals de 5D en 1D serie en bij de crops de xxD-serie en 7D-serie.

• Veneficus
Het verschil tussen de 77D en de 80D is overigens ook bijzonder klein. En de 77D is nieuwer dan de 80D?

8)7

Veneficus wijzigde deze reactie 08-02-2019 18:29 (3%)

24 kWh Nissan Leaf 2015

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:18

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Veneficus schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:34:
[...]

Als body only is dan zou ik niet kijken naar Full Frame. De 18-55 gaat daar niet mee samen werken. Wens je dit bereik als nog af te denken met Full Frame kom je bijvoorbeeld uit bij een 24-70/105

Als iets niet echt future proof is zijn dat camera body's. ;-)

En wat mist ze aan haar huidige camera? Recentelijk nog 600D gebruikt en zijn prima foto's mee te maken.

My plekje op het Web -_- Workshops fotografie

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 01:00
Houd er ook rekening mee dat als je een FF camera koopt dat niet alleen je body duurder is, maar dat je als je in de toekomst je lenzencollectie uit wil breiden je automatisch vastzit aan fullframe glas met bijbehorend prijskaartje. Niets mis mee als je het kan en wil betalen, maar toch iets om in je achterhoofd te houden. :)

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:50
Misschien richting Canon mirrorless denken? Eos M5 of 50 of opvolger daarvan voor meteen, of de budget R-mount die er misschien aan staat te komen? Heeft ze een Canon met een flapschermpje en de EVF-toeters en bellen van een Sony. Misschien nog even je kruit droog houden tot vast staat waar Canon binnenkort mee komt.?

D7100, Sony A7, X-E1, een portie glas en wat lampen

• Enzo Dizono
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22-02 00:02
Canon 6D + Canon 24-105 f/4 IS en 50mm f/1.8 STM. Moet tweedehands goed kunnen binnen je budget en dan heb je echt een top beginset!

www.jessekraal.nl

• 107mb
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20-02 17:51
als eerste is het natuurlijk een loflijk streven om voor jouw vriendin een camera te kopen. Het is natuurlijk een heel persoonlijk iets, en daarom is het ook heel verstandig om het samen met haar te doen. Je focust je heel erg op Canon, omdat ze dat gewend is. Als ik jou was, zou ik haar meenemen naar een grote fotografiezaak. Denk ook eens out of the box, en pak eens een Fuji X-T20 met 18-55 2.8-4.0 objectief. Het is even wennen voor haar, maar beeldkwaliteit en gemak maken alles goed.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True