Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gmail of bijv. Yandex?

Pagina: 1
Acties:

• flipjevandejam
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 13:02
Ik ben bij de start van Gmail direct overgestapt en heb talloze familie/vrienden in de loop van de jaren blij gemaakt met Gmail.

Echter ben ik, net als velen tegenwoordig, actief om de invloed/datavergaring van Google en anderen te verminderen.

Mijn strategie hierbij is: spreiding.
Achterliggende gedachte hierbij is dat het vermijden van deze partijen praktisch onmogelijk is.
Zie ook deze set aan interessante praktische blogs die dit hebben geprobeerd:
https://gizmodo.com/i-tri...was-impossible-1830565336

Ik realiseer dat Yandex eigenlijk weinig anders is dan een Russische variant van Gmail.
Toch zijn ze voor mij relevant want:
- Spreiding weg van Google
- Voldoende/onbeperkt storage
- Ondersteuning van eigen domein

Alternatieven die ik overwogen heb, maar afgevallen zijn:
- Apple - geen gebruik van eigen domein
- Proton (et al) - te weinig storage
- Microsoft - geen gebruik van eigen domein

Ben benieuwd naar jullie mening hierin!

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 15:28

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Spreiding van data als methode om te voorkomen dat je data verder verspreid raakt? Die moet je me eens uitleggen...

• hp-got
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 22:18
Gratis dienst = jij bent het product.
Ga voor een betaalde mailprovider, dan ben je klant in plaats van product.

• flipjevandejam
Icephase schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:58:
Spreiding van data als methode om te voorkomen dat je data verder verspreid raakt? Die moet je me eens uitleggen...
tldr:
Seperation of concerns & delegation of responsibilities.

Doordat ik mijn digitale dienstverlening onder breng bij meerdere partijen, zijn ze individueel wél in staat de dienstverlening te geven, maar niet in staat om geaggregeerd te minen in m'n data. Daarnaast spreid ik ook m'n risico's mocht één van de partijen een lek hebben, c.q. failliet gaan, c.q. etc.

• flipjevandejam
hp-got schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:59:
Gratis dienst = jij bent het product.
Ga voor een betaalde mailprovider, dan ben je klant in plaats van product.
Goed punt, die optie sluit ik ook niet uit.

• DukeBox
  • Laatst online: 22:55

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Het lastige is dat een google account erg goed integreert met van alles en nog wat. SSO (met 2FA) veel API's voor webshops, agenda koppelingen... Ook smarthome (google home) en gerelateerde services van 3e partijen werken eigenlijk alleen maar met google of apple producten.

Daarnaast moet je ook best veel gebruiksgemak inleveren zonder google account (met tegenwoordig automatisch ook een gmail account)..

Zou persoonlijk eerder een poging doen om alles zelf in beheer te nemen (on premise of VPS), veel van eerder genoemde zaken zijn dan wel via een omweg mogelijk maar het kost je wel aanzienlijk meer moeite én beheer om het werkend te krijgen maar ook werkend te houden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik gebruik Google Apps, daar zit nog een verdienmodel in bij Google buiten de adds. Ik maak me nog niet druk genoeg om weg te willen bij Google.

Facebook erger ik me meer aan, die komen continu op een smerige manier in het nieuws. Intern certificaat gebruiken om privacyschendende vpn's toe te voegen bij Apple, stille geluidsbestandjes om de app actief te houden op de achtergrond, data bij andere partijen wat niet kan volgens de voorwaarden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:55
Dat zou voor mij al een uitsluiting zijn imo, ik zou dan mn data het liefst in Europa hebben staan.

• Icephase

Icephase

flipjevandejam schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:18:
[...]

tldr:
Seperation of concerns & delegation of responsibilities.

Doordat ik mijn digitale dienstverlening onder breng bij meerdere partijen, zijn ze individueel wél in staat de dienstverlening te geven, maar niet in staat om geaggregeerd te minen in m'n data. Daarnaast spreid ik ook m'n risico's mocht één van de partijen een lek hebben, c.q. failliet gaan, c.q. etc.
Dat zie je imho verkeerd. Nu ligt jouw data bij meerdere partijen ipv bij 1 partij. Welke data denk jij dat 1 partij gaat aggregeren maar nu meerdere partijen bij nodig heeft dan? Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt bij wat die partijen van jou weten vanuit jouw mailbox en de data die ze weten vanuit jouw aanmelding... Die laatste is veel waardevoller, want in jouw mailbox mogen ze toch niet kijken.

• flipjevandejam
Icephase schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:15:
[...]

Dat zie je imho verkeerd. Nu ligt jouw data bij meerdere partijen ipv bij 1 partij. Welke data denk jij dat 1 partij gaat aggregeren maar nu meerdere partijen bij nodig heeft dan? Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt bij wat die partijen van jou weten vanuit jouw mailbox en de data die ze weten vanuit jouw aanmelding... Die laatste is veel waardevoller, want in jouw mailbox mogen ze toch niet kijken.
Goed punt, laat ik het uitleggen adhv een voorbeeld:
Google aggregeert mijn data over bijv. Youtube, Gmail, Maps, Search, Sheets etc. Daardoor kunnen ze minen over al mijn gedrag in die diensten en aanpalende data (mensen met wie ik mail, deel, samenwerk, etc) en is mijn profiel véél meer waard.

Bij scheiding is mijn beeld dat bijv:
- Search: DDG
- Mail: Yandex
- Video: Youtube (geen alternatieven)
- Maps: Bing/Apple

Yandex (bijv.) kan alleen mijn maildata inzien en dus heb ik minder 'exposure' omdat ik deze verschillende dienstverlening bij verschillende partijen afneem.

Of zie ik iets over het hoofd?

Ter inzicht, dit is de waslijst aan Google producten die ze in mijn geval minen :-X:
Android Device Configuration Service

Blogger

Bookmarks

Calendar

Chrome

Classic Sites

Classroom

Cloud Print

Contacts

Data Shared For Research

Drive

Fit

G Suite Marketplace

Google Help Communities

Google My Business

Google Pay

Google Photos

Google Play Books

Google Play Console

Google Play Games Services

Google Play Movies & TV

Google Play Music

Google Play Store

Google Shopping

Google+ Stream

Groups

Handsfree

Hangouts

Hangouts on Air

Home App

Input Tools

Keep

Location History

Mail
All mail

Maps
All data types

Maps (your places)

My Activity

My Maps

News

Posts on Google Profile

Purchases & Reservations

Saved

Search Contributions

Street View

Tasks

Textcube

Voice

YouTube

flipjevandejam wijzigde deze reactie 08-02-2019 15:49 (31%)

• Icephase

Icephase

Dan moet je dus vanuit 1 mailbox ook maar met een gedeelte van je contacten mailen, anders weten ze die alsnog allemaal. Je schermt met dure begrippen zoals aggregeren, aanpalende data en minen, maar ik vraag me echt af of dat wel klopt met de werkelijkheid. Vergeet niet dat dat soort bedrijven data aan en van elkaar kopen he? Sowieso mogen die bedrijven onder de AVG al bijna niets met die data zonder jouw uitdrukkelijke toestemming. De rest is 'big data', oftewel geanonimiseerde data die gebruikt wordt om te profileren en categoriseren en vervolgens wordt jij als "klant" ingedeeld in een of meerdere van deze groepen. Hoe meer databronnen ze hebben, hoe vaker jij in de profielen voorkomt en hoe makkelijker het is een profiel op jou toe te passen. Ik verwacht dus dat je aanpak averechts werkt.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True