Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• bobvdvalk
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-01 11:42
Beste Tweakers,

Voor mijn zwager hebben ik en een vriend een PC voor hem samengesteld. Nou ben ik afgelopen zaterdag die met mijn zwager gaan bouwen. Alleen al gauw merkte we nadat de pc in elkaar zat dat hij niet opstartte. Na een paar keer proberen en niks veranderd te hebben kregen wij uiteindelijk toch een scherm van de bios te zien met een complete lijst van componenten. Vervolgens hebben wij alles losgekoppeld en het in de kast gemonteerd. Toen de kast nog open was hebben we weer geprobeert of we een bios zagen, ook dit ging goed.

Vervolgens hebben we de kast dicht geschroeft en waren we er klaar voor om er windows op te zetten alleen toen onstond hetzelfde probleem als ervoor dat de voeding 2x een klik maakt en vervolgens en er niks opstart, zonder dat we iets veranderd hebben aan de kast en alleen maar hebben dichtgeschroeft.

Nu heb ik alle componenten weer uit de kast gehaald en probeer ik het weer aan de praat te krijgen maar tot nog toe geen resultaat.

Ik heb een filmpje gemaakt zodat jullie een beter beeld krijgen van wat er precies gebeurd.

Relevante software en hardware die ik gebruik

gallery: bobvdvalk <--- lijst Eric

Ik ben het even helemaal kwijt wat het kan zijn.

Alvast bedankt voor het kijken.

Alle reacties

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.87b9

Geen idee of ik het goed zie, maar je hebt wel spacers gebruikt?
Maakt het mobo geen kortsluiting nu?

null

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@bobvdvalk post volgende keer gewoon je RML...

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 139,-€ 139,-
1ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 109,95€ 109,95
1Fractal Design Node 202€ 77,12€ 77,12
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 116,85€ 116,85
1Corsair SF450€ 82,45€ 82,45
1Samsung 970 Evo 500GB€ 120,-€ 120,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 645,37

Mogelijk dat ik verkeerd kijk, de kabels niet uit elkaar kan houden of dat de video niet compleet is; ik snap de "brede" 8-pins niet naar je moederbord? Of is dat de enige 8-pin die bijgeleverd was?

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 08-02-2019 12:56 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 22:23
Beta schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:50:
Geen idee of ik het goed zie, maar je hebt wel spacers gebruikt?
Maakt het mobo geen kortsluiting nu?
Ik zie inderdaad wel spacers in de kast, maar de TS heeft het mobo nu losgeschroeft en bloot op de kast gelegd. Wellicht van kwaad tot erger..

• bobvdvalk
Lumics schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:54:
[...]

Ik zie inderdaad wel spacers in de kast, maar de TS heeft het mobo nu losgeschroeft en bloot op de kast gelegd. Wellicht van kwaad tot erger..
Ik heb nu de voeding uit de kast zitten en het moederbord in de vast vastgeschroeft op de spacers, voeding helemaal ontladen en opnieuw geprobeerd maar hetzelfde resultaat.

• MAX3400

MAX3400

bobvdvalk schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:59:
[...]

Ik heb nu de voeding uit de kast zitten en het moederbord in de vast vastgeschroeft op de spacers, voeding helemaal ontladen en opnieuw geprobeerd maar hetzelfde resultaat.
Tenzij je een rubberen kast hebt, lijkt je video erop dat je het moederbord zonder spacers contact laat maken met het metaal.

Vaak een optie dat er dan iets "dood" gaat.

• bobvdvalk
MAX3400 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:53:
@bobvdvalk

Mogelijk dat ik verkeerd kijk, de kabels niet uit elkaar kan houden of dat de video niet compleet is; ik snap de "brede" 8-pins niet naar je moederbord? Of is dat de enige 8-pin die bijgeleverd was?
Die werd al bijgeleverd en dat is de enige die ik daarvan heb.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 22:23
[...]

Dat bedoel ik dan ook dat het kwaad al geschied kan zijn door te booten terwijl hij bloot op kast heeft gelegen zonder spacers.

Ik zie het geheugen niet op de supported list staan! https://www.asrock.com/MB/AMD/B450%20Pro4/index.asp#MemoryRR

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
[...]

Je hebt dus in eerste instantie geen spacers gebruikt (en het moederbord "rechtstreeks" in de kast geschroefd) en spanning op het moederbord gezet ?

[ Voor 6% gewijzigd door ImNotnoa op 08-02-2019 13:06 ]

Try SCE to Aux

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Waarom leg je een moederbord zo op metaal met spanning erop :O

Heb je al die gesoldeerde pinnetjes aan de onderkant niet gezien :F

ik denk zelf dat het nu overleden is, maar ik hoop dat ik ongelijk heb...

• bobvdvalk
Lumics schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:04:
[...]

Dat bedoel ik dan ook dat het kwaad al geschied kan zijn door te booten terwijl hij bloot op kast heeft gelegen zonder spacers.

Ik zie het geheugen niet op de supported list staan! https://www.asrock.com/MB/AMD/B450%20Pro4/index.asp#MemoryRR
Dat lijkt me gek want ik heb wel het geheugen op de lijst zien staan in de bios.
Imnoa schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:05:
[...]

Je hebt dus in eerste instantie geen spacers gebruikt (en het moederbord "rechtstreeks" in de kast geschroefd) en spanning op het moederbord gezet ?
We hebben eerst het los op de tafel gedaan toen begon hij hetzelfde te doen. Na een paar pogingen krijgen we wel de bios lijst, dat nog een peer keer gezien en toen besloten in de kast te bouwen. Vervolgens deed hij het doen ook prima. Toen de kast dichtgebouwd en toen ontstond het probleem weer.

• bobvdvalk
iwanscholten schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:08:
Waarom leg je een moederbord zo op metaal met spanning erop :O

Heb je al die gesoldeerde pinnetjes aan de onderkant niet gezien :F

ik denk zelf dat het nu overleden is, maar ik hoop dat ik ongelijk heb...
Ik hoop het niet, maar misschien een stomme poging maar ik heb de voeding van het moederbord losgekoppeld maar de processor fan blijft wel draaien dan. Dus dan lijkt het me dat het moederbord niet kapot is?

• MAX3400

MAX3400

bobvdvalk schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:08:
[...]

Toen de kast dichtgebouwd en toen ontstond het probleem weer.
I/O shield mist ook in je video dus ook daar kan sluiting zijn (geweest)?

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:18
Het lijkt erop dat er ergens iets sluiting maakt, vandaar dat je ook de spacers vraag krijgt.

Tijdens je filmpje ligt je moederbord los op de kast, dit is al een no-go en kan sluiting veroorzaken. Ook is het in je verhaal nog niet duidelijk of je in eerste instantie wel spacers geplaatst hebt in de kast?

Either way, de aansluitsituatie zoals je in je filmpje al laat zien kan al sluiting veroorzaken en je moederbord kapot maken.

https://wren.co/join/Devian

• bobvdvalk
Devian schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:13:
Het lijkt erop dat er ergens iets sluiting maakt, vandaar dat je ook de spacers vraag krijgt.

Tijdens je filmpje ligt je moederbord los op de kast, dit is al een no-go en kan sluiting veroorzaken. Ook is het in je verhaal nog niet duidelijk of je in eerste instantie wel spacers geplaatst hebt in de kast?

Either way, de aansluitsituatie zoals je in je filmpje al laat zien kan al sluiting veroorzaken en je moederbord kapot maken.
Spacers zitten al op de kast zelf. Maar die zijn niet los maar zitten vast aan de kast. Is dat een probleem? Het moederbord is dus wel echt los van de kast zelf (lijkt me)

• MAX3400

MAX3400

bobvdvalk schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:14:
[...]

Spacers zitten al op de kast zelf. Maar die zijn niet los maar zitten vast aan de kast. Is dat een probleem? Het moederbord is dus wel echt los van de kast zelf (lijkt me)
Nee.

Er zitten niet voor niets "geisoleerde" gaten in je moederbord. Elke andere manier van neerleggen / vastzetten levert dus ESD-risico's op. Zoals SCHUIN in je video.

• darkevilapie
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-11 21:20
bobvdvalk schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:14:
[...]

mensen bedoelen dat je in het filmpje het board op de kast heb liggen zonder het correct gemonteerd te hebben. hierdoor kan je kortsluiting krijgen doordat de achterkant van je moederbord het metaal van de behuizing aanraakt.

kijk ook even hoe je de voeding heb aangesloten, dit namelijk een modulaire voeding en het zou mogelijk kunnen zijn dat je de PCIE voeding op de 8pin voor moederbord heb geprikt.

• bobvdvalk
darkevilapie schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:19:
[...]

mensen bedoelen dat je in het filmpje het board op de kast heb liggen zonder het correct gemonteerd te hebben. hierdoor kan je kortsluiting krijgen doordat de achterkant van je moederbord het metaal van de behuizing aanraakt.

kijk ook even hoe je de voeding heb aangesloten, dit namelijk een modulaire voeding en het zou mogelijk kunnen zijn dat je de PCIE voeding op de 8pin voor moederbord heb geprikt.
Even foto's gemaakt van de voeding aangezien ik jouw comment niet helemaal begrijp.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pJqtSbh.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3PYwOwD.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8ZDga4I.jpg

• darkevilapie
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-11 21:20
ja hij zit op de juiste output van je voeding aangesloten.
Pagina: 1