Werkplek(x3) indelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Noud___
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-04-2020
Ik zoek een?
Set-up voor een werkplek, deze hebben we voor 3 personen nodig. Hierbij willen we graag met 2 schermen werken, aangesloten op onze Macbooks. De 2 schermen hebben we graag aan een arm hangen in verband met onze werkhouding.

Wat is je budget?
per werk plek is 500 Eur toch eigenlijk wel de max(totaal dus 1500,- maximaal!)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
-

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem wordt gewoon in een kantoor setting gebruikt. Mijn collega's en ik gebruiken de schermen voornamelijk voor mail, excel, internet etc.(standaard kantoor werk). Ik heb daarbij de website onder mijn hoede en zal zo nu en dan ook photoshop gebruiken, dus als we daar enigszins rekening mee kunnen houden zou dat fijn zijn.

Verder zijn het voornamelijk 2 schermen omdat dit gewoon stukken fijner werkt, niet omdat het operationeel perse benodigd is.

Ik heb in een eerste instantie een aanvraag gedaan via via en daarbij kwamen de volgende producten omhoog:

Beeldschermen:
- https://tweakers.net/pric...edisplay-e243-zilver.html
- https://tweakers.net/pric...fh48aa)-zilver-zwart.html

Armen:
- https://tweakers.net/pric...star-fpma-d550dblack.html
- https://tweakers.net/pric...tar-fpma-d550ddblack.html

Docking:
https://www.megekko.nl/pr...3EZQ5WEAQYBCABEgJI5vD_BwE

Nou klonk dit allemaal prima, iets te duur, maar prima. Echter komen we erachter dat onze Macbooks Thunderbolt 2 aansluitingen heeft, waardoor deze docking niet mogelijk is. Nu is een HDMI splitter een mogelijkheid, alleen de vraag is of dat werkt via de Macbooks die we hebben:
- 2,5 GHz I5
- 8 gb 1600 MHz DDR3
- Intel HD Graphics 4000 1536 MB

En
- 2,8 GHz I5
- 8 gb 1600 MHz DD3
- Intel Iris 1536 MB

Ik hoor graag jullie ideeën en bedachte mogelijkheden. Ik krijg ondertussen nekklachten van het naar beneden kijken naar mijn laptop :P

Beste antwoord (via Noud___ op 11-02-2019 15:08)

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
De MacBook Pro (2015) heeft twee mini DisplayPort-poorten. Je kan dus zonder probleem twee monitoren aansluiten via een simpele mini-DP-naar-DP-kabel, of een via die poort en een tweede scherm via HDMI.

(Technisch gesproken zijn de miniDP-poorten eigenlijk Thunderbolt 2 maar met een TB2-dock ga je zeker je prijsstelling niet halen. Bovendien is TB3 ondertussen algemeen beschikbaar dus nu geld uitgeven aan TB2 is in mijn ogen een beetje zonde.)

Je zegt dat je 2,5 GHz en 2,8 GHz MacBook Pro's met een i5 uit 2015 hebt maar dat jaar zijn er geen modellen met i5's op die kloksnelheden verschenen. Als je naar Apple-menu -> About this Mac gaat krijg je het precieze model en CPU te zien.

Van https://everymac.com/syst...raphics.html#extdisplays:
Officially, Apple reports that the Retina Display MacBook Pro models released prior to the "Early 2015" line can support two external displays up to a 2560x1600 resolution via the Thunderbolt or Thunderbolt 2 ports or one display with a maximum resolution of 2560x1600 via Thunderbolt and one display up to a maximum resolution of 1920x1200 (1080p) via HDMI.

Apple reports that the "Early 2015" MacBook Pro models (MacBookPro12,1) as well as the "Mid-2015" MacBook Pro models with integrated graphics (MacBookPro11,4) support a simultaneous maximum resolution up to 3840x2160 on two external displays via Thunderbolt 2. Alternately, these models can support a single display up to 3840x2160 via Thunderbolt 2 and a single 1080p display at up to 60 Hz.

The "Mid-2015" MacBook Pro models that have dedicated graphics support a single external display up to 5120x2160 at 60 Hz via Thunderbolt 2. Via HDMI video output, it also can support a single 1080p display at up to 60 Hz or 3840x2160 at 30 Hz or 4096x2160 at 24 Hz.
De link gaat door met vertellen dat een setup met drie externe schermen mogelijk is maar dat de GPU het eigenlijk niet aankan qua hitte-ontwikkeling.

In de praktijk ben je dus gelimiteerd tot twee schermen van 2560x1440 over hetzij 2x DisplayPort of 1xDP + 1xHDMI. Je bent in de 2015-modellen bovendien gelimiteerd tot DisplayPort v1.1 dus je kan geen 4K-scherm op 60 Hz gebruiken maar slechts tot 30 Hz, wat ik ten sterkste af kan raden.

Qua monitoren voor kantoorwerk val je je zelden een buil aan een Dell uit de UltraSharp-lijn zoals de U2415 (24" 1920x1200) of de U2518D (25" 2560x1440), beide 16:9. AOC heeft ook een redelijk 27" 1440p-model hoewel het paneel net niet goed genoeg is qua kleuren voor ook maar licht Photoshop-werk.

De HP-monitoren die je linkte zijn goedkoper maar hebben geen reviews en ik ben van mening dat je niet hoort te bezuinigen op iets waar je dag in dag uit naar zit te staren.

Toegevoegd: 2x extern 1440p (1x miniDP-naar-DP-kabel, 1x HDMI) op 'n MacBook Pro uit 2014: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ws24mk3dmDzt1TLaCIxGOmVm/full.png

Alle reacties

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:36

jgj82

Ja, maar = nee

@Noud___ Wat dacht je van een in hoogte verstelbare ultrawide met thunderbolt, zoals deze?

Toegegeven, zonder dock. Ik denk dat het eisen pakket te zwaar is voor het budget.

[ Voor 57% gewijzigd door jgj82 op 09-02-2019 11:43 . Reden: Linkje toegevoegd ]

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-01 09:22

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Hebben die MacBooks geen DisplayPort?
Dat kun je daisy chainen en dan hoef je 'm maar 1x in te prikken. :)

Minder dan €500 lijkt me wel een serieuze uitdaging trouwens. Ik zou kijken of het budget iets omhoog kan. Niet dat je per-se heel dure monitoren nodig hebt, zo op het eerste gezicht lijken diegene die je bekijkt me echt prima. Maar als het voor €300 moet ipv €500 denk ik dat het dusdanig krap word dat je moet zeggen "voor dit geld kan het niet".

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• LanTao
  • Niet online
macOS ondersteunt geen MST dus je kan niet daisy-chainen.

Over welke 'MacBooks' hebben we het hier precies, Pro of Air, en welk jaartal? Dat maakt nogal een verschil.

• Noud___
Bedankt voor de reacties!

Het gaat om Macbook pro's uit 2015. Daisy chainen heb ik nu inderdaad een paar keer voorbij zien komen. Ze hebben geen displayport maar wel thunderbolt, dat zou om te zetten moeten zijn via een adapter toch?

Ik ben zelf van het docken afgestapt nu omdat inderdaad de prijs te hoog is..

Acties:
  • Beste antwoord

• LanTao
  • Niet online
De MacBook Pro (2015) heeft twee mini DisplayPort-poorten. Je kan dus zonder probleem twee monitoren aansluiten via een simpele mini-DP-naar-DP-kabel, of een via die poort en een tweede scherm via HDMI.

(Technisch gesproken zijn de miniDP-poorten eigenlijk Thunderbolt 2 maar met een TB2-dock ga je zeker je prijsstelling niet halen. Bovendien is TB3 ondertussen algemeen beschikbaar dus nu geld uitgeven aan TB2 is in mijn ogen een beetje zonde.)

Je zegt dat je 2,5 GHz en 2,8 GHz MacBook Pro's met een i5 uit 2015 hebt maar dat jaar zijn er geen modellen met i5's op die kloksnelheden verschenen. Als je naar Apple-menu -> About this Mac gaat krijg je het precieze model en CPU te zien.

Officially, Apple reports that the Retina Display MacBook Pro models released prior to the "Early 2015" line can support two external displays up to a 2560x1600 resolution via the Thunderbolt or Thunderbolt 2 ports or one display with a maximum resolution of 2560x1600 via Thunderbolt and one display up to a maximum resolution of 1920x1200 (1080p) via HDMI.

Apple reports that the "Early 2015" MacBook Pro models (MacBookPro12,1) as well as the "Mid-2015" MacBook Pro models with integrated graphics (MacBookPro11,4) support a simultaneous maximum resolution up to 3840x2160 on two external displays via Thunderbolt 2. Alternately, these models can support a single display up to 3840x2160 via Thunderbolt 2 and a single 1080p display at up to 60 Hz.

The "Mid-2015" MacBook Pro models that have dedicated graphics support a single external display up to 5120x2160 at 60 Hz via Thunderbolt 2. Via HDMI video output, it also can support a single 1080p display at up to 60 Hz or 3840x2160 at 30 Hz or 4096x2160 at 24 Hz.
De link gaat door met vertellen dat een setup met drie externe schermen mogelijk is maar dat de GPU het eigenlijk niet aankan qua hitte-ontwikkeling.

In de praktijk ben je dus gelimiteerd tot twee schermen van 2560x1440 over hetzij 2x DisplayPort of 1xDP + 1xHDMI. Je bent in de 2015-modellen bovendien gelimiteerd tot DisplayPort v1.1 dus je kan geen 4K-scherm op 60 Hz gebruiken maar slechts tot 30 Hz, wat ik ten sterkste af kan raden.

Qua monitoren voor kantoorwerk val je je zelden een buil aan een Dell uit de UltraSharp-lijn zoals de U2415 (24" 1920x1200) of de U2518D (25" 2560x1440), beide 16:9. AOC heeft ook een redelijk 27" 1440p-model hoewel het paneel net niet goed genoeg is qua kleuren voor ook maar licht Photoshop-werk.

De HP-monitoren die je linkte zijn goedkoper maar hebben geen reviews en ik ben van mening dat je niet hoort te bezuinigen op iets waar je dag in dag uit naar zit te staren.

Toegevoegd: 2x extern 1440p (1x miniDP-naar-DP-kabel, 1x HDMI) op 'n MacBook Pro uit 2014: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ws24mk3dmDzt1TLaCIxGOmVm/full.png

• LanTao
  • Niet online
Ik wil nog even wat toevoegen over de monitorarmen. Arbo-richtlijnen stellen dat schermen op werkplekken in hoogte verstelbaar moeten zijn. Uit de produktfoto's bij de gelinkte artikelen blijkt niet duidelijk dat ze aan deze eis kunnen voldoen.

(De monitor moet ook onafhankelijk van het toetsenbord verplaatsbaar zijn dus een laptop voldoet zeker niet, trouwens, maar je bent bezig dat probleem op te lossen, en je merkt aan je nek al waarom deze eisen bestaan.)

• Noud___
LanTao schreef op zondag 10 februari 2019 @ 13:36:

[...]

Toegevoegd: 2x extern 1440p (1x miniDP-naar-DP-kabel, 1x HDMI) op 'n MacBook Pro uit 2014: [Afbeelding]
Super! Bedankt voor de website en de tips!

Ik heb even gekeken inderdaad, mijn collega en ik hebben niet dezelfde MacBooks. De oudste is uit 2012, vanuit daaruit gekeken op de site die je hierboven schrijft. Hierbij zou ik 2x een externe 1920x1080 monitor erop moeten kunnen aansluiten(1 via DP + 1 via HDMI). 4k of hogere resoluties dan 1920x1080 is voor het dagelijkse werk niet nodig.

Wat betreft de armen, hier zal ik nog even naar kijken. Ik was inderdaad in de veronderstelling dat deze in hoogte verstelbaar waren. Nogmaals bedankt!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 11:49

BLACKfm

O_o

LanTao schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:22:
Ik wil nog even wat toevoegen over de monitorarmen. Arbo-richtlijnen stellen dat schermen op werkplekken in hoogte verstelbaar moeten zijn. Uit de produktfoto's bij de gelinkte artikelen blijkt niet duidelijk dat ze aan deze eis kunnen voldoen.

(De monitor moet ook onafhankelijk van het toetsenbord verplaatsbaar zijn dus een laptop voldoet zeker niet, trouwens, maar je bent bezig dat probleem op te lossen, en je merkt aan je nek al waarom deze eisen bestaan.)
Richtlijnen, smichtlijnen.

Mits ik niet steeds mijn scherm hoefde te draaien naar mijn collega voor overleg stel in de schermen 1x in en kom ik er daarna niet meer aan.

Voor een flexplek zou ik dat nog kunnen voorstellen, zodat deze is in te richten op elke gebruiker. Maar voor een vaste werkplek zie ik niet in waarom je hier aan zou moeten voldoen.

Het zijn verder 'maar' richtlijnen, dus je hoeft er gelukkig niet aan te voldoen.

• LanTao
  • Niet online
Dat is prima dat je dat vindt, @BLACKfm, maar niet iedereen heeft exact de lichaamslengte waar het gemiddelde Ikea-bureau en een budget monitor op ontworpen zijn.

Hier de link voor geïnteresseerden.

[ Voor 4% gewijzigd door LanTao op 11-02-2019 19:48 ]

Pagina: 1