Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dmitrov
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-01 23:53
Dag Tweakers,

Ik heb een zeer eenvoudige vraag, maar ik vind er nergens direct antwoord op (heb ook al een groot aantal topics af gegaan hier, maar het denon topic is gigantisch)...
Mijn use-case is dit:
Ik ga een huis bouwen en heb een L vorm van indeling. De keuken, eetruimte en living zitten in de L en alles is open. Ruwe schets in de afbeelding hieronder:
Geluid huis

Ik heb al een Denon AVR-X2500H (heb ik staan) waarmee ik de geluidsinstallatie rond de tv ga aansturen in 5.1:
  • - 2 front zuilspeakers: Klipsch RP-260F (nog te kopen)
  • - 1 bas: Klipsch R-120SW (heb ik staan)
  • - 1 front center: Dali spektor vocal (heb ik staan)
  • - 2 backs (heb ik nog 2 boekenkast speakers van Jamo liggen, kan later veranderen).
Daarbij zou ik in zone 2 (denon is 7.1 maar 2 ervan kan ik in 2de zone instellen) nog 2 speakers hangen voor de eetruimte.
I) Nu komt het probleem I: ik zou ook stereo geluid willen in de keuken maar deze moet uiteraard in sync lopen met de rest. Er zijn 2 opties, maar ik weet van beide niet of ze mogelijk zijn/in sync lopen: In de keuken kan ik:
  1. 2 extra boxen steken op dezelfde uitgangen als zone 2 (eetruimte)? Splitter?
  2. 2 wireless boxen kopen van heos? Lopen deze in sync als ik alles aanzet (eetruimte/keuken en muziek in tv ruimte)?
II) Probleem II: Voor zone 2 heb ik ook nog een vraag, bestaat er een toestelletje dat het geluid blokkeert of doorlaat en dat aangestuurd kan worden of door een google assistant (heb een google home)? Indien dit niet bestaat heb ik ook een logitech harmony, bestaat er zoiets? Of met een drukknop aan de muur? Dan kan ik de zone met de afstandsbediening (logitech) of gsm/google home aan en uit zetten (eventueel keuken ook indien deze bedraad aangesloten kunnen worden zie optie 1 in probleem I). Zou wel interessant zijn.

Zijn er mensen met ervaring met dit soort issues? Met denon (eventueel in combo met Heos draadloze boxen)?

Bedankt voor de hulp,
Dmitrov

Veni, vidi, velcro ~ ik kwam, ik zag en ik bleef plakken

Beste antwoord (via Dmitrov op 22-08-2019 10:10)

• naartem
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-03 12:45
Weet niet of je vraag nog relevant is, maar:
De AVR en HEOS speakers werken “ok” samen in dezelfde ruimte. Het enige is dat je op de AVR audio optimalisaties (Dynamic Eq, dynamic Volume, etc) moet uitzetten aangezien die voor een aantal ms delay zorgen aan de AVR kant en dan krijg je een echo wanneer de speakers in dezelfde ruimte staan. Volgens Denon is dit normaal en zetten ze het neer als “multi-room” en dus niet in dezelfde ruimte.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linius
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-02-2024
Het valt of staat natuurlijk met de kwaliteit van je netwerk, maar technisch gezien loopt alles in sync als je in de Heos app je 2500 en het losse stereopaar in de keuken in dezelfde groep zet. Het werkt hetzelfde als meerdere Heos speakers in een groep zetten en deze tegelijk dezelfde muziek laten spelen.

Ben wel benieuwd hoe die Dali center combineert met de Klipsch zuilen die je ambieert. Over het algemeen is de stelregel toch wel om je fronts en center binnen het zelfde merk te houden. Bij voorkeur ook binnen dezelfde serie.

Deze vraag had trouwens prima in het Denon topic gekund ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Linius op 08-02-2019 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmitrov
Dag Linius,

Het netwerk zal "ok" zijn vermoed ik. Beneden eigen AC router met switch. Reciever wordt bedraad aangesloten. Andere (wireless) boxen met wifi. Boven access point.

Omtrent front-zuilen en center heb ik nog niets speciaal beslist. De zuilen heb ik nog niet aangekocht wegens plaatsgebrek in het huidige appartement. Interessant dat aangeraden wordt om deze van hetzelfde merk te nemen, is hier een bepaalde reden voor? Omdat deze toch met gewone luidspreker kabel aansgesloten worden. Of is het voor de geluids"kleur" dat deze van hetzelfde merk/serie moeten komen?

Heeft u enige idee voor de schakelaar tussen de receiver en de 2de zone (een aan/uit schakelaar waar ik via google home/een schakelaar de 2de zone kan in of uitschakelen)?

Bedankt voor de hulp alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linius
De voornaamste reden is inderdaad dat speakers een bepaalde klankkleur hebben en als je hiermee gaat mixen kan dit hoorbare verschillen met zich meebrengen. Daar je rears in de basis alleen effecten en bijgeluiden doen maakt het daar niet zo veel uit. Maar je fronts en center zijn de basis van je installatie en dat klinkt over het algemeen wel het fijnst als deze dezelfde klankkleur hebben.

Wat het tweede betreft, geen idee eigenlijk. Maar een dealer zal je ongetwijfeld kunnen helpen met dergelijke vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmitrov
Ideaal! Bedankt voor de uitleg. Maar zo'n zuilboxen blijven redelijk lang in dezelfde reeks zeker? Ik zie dat ze de laatste keer 7 jaar zelfde reeks maakten. Dus ik vermoed dat dit niet zo'n haast heeft, anders zet ik ze wel bij mijn ouders op zolder (momenteel niet gigantisch veel plaats over op het appartement).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06 22:00
Linius schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:11:
Het valt of staat natuurlijk met de kwaliteit van je netwerk, maar technisch gezien loopt alles in sync als je in de Heos app je 2500 en het losse stereopaar in de keuken in dezelfde groep zet. Het werkt hetzelfde als meerdere Heos speakers in een groep zetten en deze tegelijk dezelfde muziek laten spelen.
Toevallig heb ik dezelfde use case in mijn huis als de TS; een X2500H in de woonkamer met 5.1 setup, en de wens om synchroon muziek in de keuken af te spelen met een draadloze HEOS speaker.

Weet je hoe in dit geval de muziek aangestuurd wordt? Moet dit via de HEOS app naar de X2500H en de Heos speakers gestreamd worden, of kan de X2500H ook zijn eigen input (SPDIF) uitsturen naar de direct aangesloten 5.1 speakers én een of twee draadloze HEOS speakers? Ik heb namelijk een Squeezebox op de X2500H aangesloten die ik graag als bron zou gebruiken, i.p.v. altijd de muziek vanuit de HEOS app te moeten starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vziw hangt het uitsturen naar HEOS ook van de bron af. Maar in het algemeen zal het wel lukken.

En vwb die HEOS speakers: als je ze gewoon in de zelfde groep zet zou het moeten werken. Aan en uit zetten: wat dacht je van gewoon een schakelaar tusen stopcontact en stekker zetten? ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:35

ChillPascal

In the end...

Ruuddie schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 12:41:
[...]

Toevallig heb ik dezelfde use case in mijn huis als de TS; een X2500H in de woonkamer met 5.1 setup, en de wens om synchroon muziek in de keuken af te spelen met een draadloze HEOS speaker.

Weet je hoe in dit geval de muziek aangestuurd wordt? Moet dit via de HEOS app naar de X2500H en de Heos speakers gestreamd worden, of kan de X2500H ook zijn eigen input (SPDIF) uitsturen naar de direct aangesloten 5.1 speakers én een of twee draadloze HEOS speakers? Ik heb namelijk een Squeezebox op de X2500H aangesloten die ik graag als bron zou gebruiken, i.p.v. altijd de muziek vanuit de HEOS app te moeten starten.
Begrijp ik goed als je zegt dat je muziek wil afspelen op draadloze Heos-speakers, waarbij de bron van het geluid aangesloten zit op de SPDIF-input van de X2500H?

Ik ben zowel in het bezit van de X2500H als een Heos 3, maar kan met vrij veel zekerheid zeggen dat dit niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06 22:00
ChillPascal schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:29:
[...]

Begrijp ik goed als je zegt dat je muziek wil afspelen op draadloze Heos-speakers, waarbij de bron van het geluid aangesloten zit op de SPDIF-input van de X2500H?

Ik ben zowel in het bezit van de X2500H als een Heos 3, maar kan met vrij veel zekerheid zeggen dat dit niet werkt.
Dit is inderdaad exact wat ik wil ja. Hoe werkt het dan wel? Moet je altijd via de HEOS app afspelen, waarbij de X2500H 'gewoon' als HEOS speaker wordt gezien en dus via zijn netwerkverbinding een internetstream (Spotify, internet radio, etc) afspeelt?

Ik had gehoopt dat de X2500H de HEOS speaker als normale speaker zou kunnen aansturen zeg maar, die dan volledig mee zou draaien binnen wat ik op de X2500H afspeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linius
ChillPascal schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:29:
[...]

Ik zou dat toch eens testen. Het is namelijk wel weer zo dat als je randapparatuur á la een platenspeler of CD speler aan een Heos link hangt het mogelijk is om deze dan te weergeven op al je Heos producten in het huis. Dus je zou haast zeggen dat een willekeurige externe bron aan je 2500 hangen het zelfde effect zou moeten sorteren. Maar ik kan er niet echt iets over vinden in de handleiding, dus je zou het echt eens moeten testen om het zeker te weten.

Het is wel weer zo dat Zone 2 restricties heeft in bron weergave, maar we hebben het nu strikt over Heos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:35

ChillPascal

In the end...

Ruuddie schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:32:
[...]

Dit is inderdaad exact wat ik wil ja. Hoe werkt het dan wel? Moet je altijd via de HEOS app afspelen, waarbij de X2500H 'gewoon' als HEOS speaker wordt gezien en dus via zijn netwerkverbinding een internetstream (Spotify, internet radio, etc) afspeelt?

Ik had gehoopt dat de X2500H de HEOS speaker als normale speaker zou kunnen aansturen zeg maar, die dan volledig mee zou draaien binnen wat ik op de X2500H afspeel.
Linius schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:38:
[...]

Ik zou dat toch eens testen. Het is namelijk wel weer zo dat als je randapparatuur á la een platenspeler of CD speler aan een Heos link hangt het mogelijk is om deze dan te weergeven op al je Heos producten in het huis. Dus je zou haast zeggen dat een willekeurige externe bron aan je 2500 hangen het zelfde effect zou moeten sorteren. Maar ik kan er niet echt iets over vinden in de handleiding, dus je zou het echt eens moeten testen om het zeker te weten.

Het is wel weer zo dat Zone 2 restricties heeft in bron weergave, maar we hebben het nu strikt over Heos.
Ik ga het vanavond dan toch eens proberen. Hoewel de X2500H alleen de Settupbox als input heeft, zou dat dan moeten werken over de Heos 3 als ik jullie geloof, niet?

FYI ben ik in het bezit van een X2500H, Heos 3 en een Heos AMP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmitrov
ChillPascal schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:47:

Ik ga het vanavond dan toch eens proberen. Hoewel de X2500H alleen de Settupbox als input heeft, zou dat dan moeten werken over de Heos 3 als ik jullie geloof, niet?

FYI ben ik in het bezit van een X2500H, Heos 3 en een Heos AMP.
Dag ChillPascal,

Werken de X2500H en de Heos3/AMP nadeloos samen? Als in: als je groupt en de muziek speelt, hoor je dan enige delay? Ik vind er niet veel over weer, dus vermoed dat dit vrij goed werkt?

Ik ga ook op de denon een platenspeler inpluggen om dan door het huis te laten schallen, hopelijk werkt dit ook (om verder te gaan op bovengaande vraag).

Bedankt iedereen alvast voor de reacties!

Mvg,
Dmitrov

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanHeman
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-01-2024
Ik heb een vergelijbare set-up geprobeerd te maken met een X4400H. Zone 2 en heos 1 zijn echter niet synchroon te krijgen met de main zone. Er is altijd een storende echo te horen.

Denon vindt dat normaal: https://denon-uk.custhelp...r-source-and-heos-speaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmitrov
vanHeman schreef op zondag 3 maart 2019 @ 11:18:
Ik heb een vergelijbare set-up geprobeerd te maken met een X4400H. Zone 2 en heos 1 zijn echter niet synchroon te krijgen met de main zone. Er is altijd een storende echo te horen.

Denon vindt dat normaal: https://denon-uk.custhelp...r-source-and-heos-speaker
Dag VanHeman,

Dus Zone 1 en Heos zijn wel synchroon te krijgen?
Ik kan het dan oplossen door maar 1 zone op te stellen (7.1 rond tv) en dan 4 HEOS boxen te zetten 2 in keuken en 2 in eetplaats). Dan kan ik op termijn wel een 7.1 setup zetten (voor de beperkte gevallen dit ondersteund wordt)...
Blijven alle boxen dan wel syncrhoon? Dus 7.1 rond tv en 4 HEOS boxen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolla
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-12-2024
Mijn situatie is vergelijkbaar aan die van de TS. Ik heb in de woonkamer een Denon AVR-X2500H staan i.c.m. een setje Jamo S809HCS speakers en een Klipsch subwoofer. In keuken heb ik een Heos 1 staan.

De Heos 1 en de AVR-X2500H heb ik in de Heos app in 1 groep gezet en als ik muziek stream vanaf de Nas, wordt dat zonder delay afgespeeld. Echter als ik in de App een ingang (tuner, platenspeler) op de AVR-X2500H selecteer dan heb ik wel een delay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmitrov
Rolla schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 07:41:
Mijn situatie is vergelijkbaar aan die van de TS. Ik heb in de woonkamer een Denon AVR-X2500H staan i.c.m. een setje Jamo S809HCS speakers en een Klipsch subwoofer. In keuken heb ik een Heos 1 staan.

De Heos 1 en de AVR-X2500H heb ik in de Heos app in 1 groep gezet en als ik muziek stream vanaf de Nas, wordt dat zonder delay afgespeeld. Echter als ik in de App een ingang (tuner, platenspeler) op de AVR-X2500H selecteer dan heb ik wel een delay.
Dank u Rolla!
Vraagje, hoe heb je de AVR en de Heos 1 aangesloten? Is het beide draadloos? 1 bedraad/1 draadloos of beide bedraad? Wie weet is dit de oorzaak van de delay? Dit maakt het niet makkelijker voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolla
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-12-2024
De Heos is draadloos aangesloten en de AVR bedraad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• naartem
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-03 12:45
Weet niet of je vraag nog relevant is, maar:
De AVR en HEOS speakers werken “ok” samen in dezelfde ruimte. Het enige is dat je op de AVR audio optimalisaties (Dynamic Eq, dynamic Volume, etc) moet uitzetten aangezien die voor een aantal ms delay zorgen aan de AVR kant en dan krijg je een echo wanneer de speakers in dezelfde ruimte staan. Volgens Denon is dit normaal en zetten ze het neer als “multi-room” en dus niet in dezelfde ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dmitrov
Dag Naartem,

Ideaal! Fantastisch! :D
De bouw van mijn huis begint in januari dus het is zeker nog relevant (toch voor mij). Ik ging sowieso proberen om de boxen allemaal bedraad aan te sluiten (zelfs de draadloze) om delay tot het minste te beperken én jouw opmerking is goud waard. Bedankt!

Voor de andere kamers zit ik al met een compleet sonos systeem dat ik al had uit mijn appartement (sonos beam voor tv boven in combo met ikea lampen => vriendin wou geen draden), badkamer sonos 3 boxen x2, beneden bureau eigen stereo op sonos amp. Living wou ik sowieso AVR hebben en die van denon sprak mij het meeste aan, ook omdat ik dan het systeem kon uitbouwen naar multi-room in dezelfde room (keuken/eetplaats/living zou open zijn).

Bedankt alvast iedereen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wijnhovl
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-12-2021
Beste Dmitrov,

Ik heb zelf ook een Denon AVR-X2500H en wil Heos speakers gaan kopen. Ik heb mijn receiver als 5.1 aangesloten op zone 1 en met 2 zone 2 speakers bedraad in de keuken. Daar hoef je geen schakelaar tussen te zetten. Deze kun je gewoon via de app apart in en uit schakelen en je kunt apart het volume regelen. Ook kun je indien gewenst een andere bron kiezen voor je muziek in zone 2 dan zone 1. Je kunt ook alleen zone 2 gebruiken en zone 1 uit hebben staan als je bijvoorbeeld alleen in de keuken bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1324256

Hi allemaal,

ik zit met een probleem dat aansluit op bovenstaande, mogelijk kunnen jullie me helpen.

We hebben een X1400H en 2 zones bedraad. 5.1 woonkamer (MAINZONE) en 2.0 eetkamer (ZONE2). Beide ruimtes zijn NIET gescheiden door een muur of deur, ze staan dus in verbinding.

Eerst was er het probleem met het niet synchroon lopen tussen main zone en zone 2. Dat is grotendeels opgelost door de dynamic volume en EQ uit te zetten (dank voor de tip). Klinkt prima.

Maar nu is er de uitdaging van de lage tonen in de eetkamer. Daar hangen 2 Bose 791 inceilingspeakers. Over het algemeen is er te weinig laag in die ruimte. Dus voor test nu een B&W 608 sub aangekoppeld, gaat prima, klinkt goed. Maar de vrouw vind het maar een lelijk blok zo in de eetkamer......... :)

Ik dacht aan 2 oplossingen:

- High level input actieve INBOUW sub

- HEOS sub

Maarrrrrrr:

- Bestaat er een actieve inbouw sub met high level input voor plafond? Kan niets vinden op internet?

- En is een HEOS sub synchroon te krijgen met ZONE2 (groeperen)?

Of zijn er nog andere oplossingen?

Thx!

Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patje du
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 24-05-2021
Beste, ik zit met een probleem.

Ik heb 1 heos 1 speaker gekocht om gewoon in de tuin radio te luisteren welke ik afspeel via mijn Denon AVR-X2500H.
De overige speakers staan als een 5.1 opstelling allemaal bekabeld in de woonkamer.

Nu kan ik bijvoorbeeld wel alles via de app luisteren maar krijg ik geen radio uit mijn heos speaker.
Heeft iemand tips?

Groetjes Patrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linius
Als je zowel in de woonkamer als de tuin tegelijkertijd radio wilt luisteren kan je simpelweg de 2500 en de Heos 1 in dezelfde groep plaatsen in de app. Dan zullen ze tegelijkertijd hetzelfde afspelen. Wil je enkel in de tuin radio horen en staat de installatie in de woonkamer uit volstaat het om op de Heos 1 in de app te selecteren dat je radio wilt luisteren.

Ik kan uit je verhaal niet echt halen waar het misgaat. Maar als je bovenstaand aanhoudt moet het goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben_jamin
  • Laatst online: 23-05 13:43
Net review geplaatst op tweakers over de denon home 150 speaker die ook hier van toepassing is wegens problemen met de AVR X2400H reciever

" Retour vanwege niet kunnen afspelen van bronnen die binnenkomen op mijn gekoppelde Denon 2400H. Gewoon muziek beluisteren via heos lukt goed en syncroon met de versterker. Echter als ik in de keuken wil meeluisteren naar wat op TV speelt via bron: CBL/SAT of CD of GAME) bvb kookprogramma of nieuws dan lukt dit NIET in deze richting."

Ik heb denon gecontacteerd hierover en wacht op antwoord.

EDIT: is niet mogelijk zonder dat er tussen de decoder of game console of media player enzovoort ook een analoge audio connectie met de reciever gemaakt wordt.

https://support.denon.com...etail/a_id/5843/related/1

Bvb, wanneer ik van mijn digitale TV decoder naast een HDMIO kabel ook een qinch kabel trek naar de CBL/SAT analoge wit/rode ingang ... dan wordt dit geluid WEL verstuurd naar de denon home.

Hiermee is mijn probleem grotendeels opgelost maar het is wel STOM. Denon heeft bevestigd dat dit correct is. Met duurdere recievers (Bvb de 6300H waar zij het eerst op getest hadden, lukt het wel om de hdmi audio naar de home speaker te sturen).

[ Voor 38% gewijzigd door ben_jamin op 07-07-2021 17:00 ]

Pagina: 1